KLÁŠTERNÍ KNIHOVNY

KLÁŠTERNÍ KNIHOVNY

Tisk

knihovny strahovska 200V Čechách je písemnictví spojeno hlavně s příchodem křesťanství a vznikem klášterů jednotlivých řádů. Kláštery zakládaly i panovnické rody, jejíchž donátorství přineslo klášterům i bohatý nákup knih z ciziny. Pro kláštery znamenaly knihy největší majetek, patřily k základnímu vybavení, a proto si je mniši přinášeli ze svých mateřských klášterů. Knihy byly rukopisné a s rozvojem křesťanství jich jejich potřeba neustále stoupala, a tak se dál opisovaly. Úroveň opisů nebyla stejná, záleželo na diktujícím, opisovačích a iluminátorech.

 

Zaměření jednotlivých klášterů se lišilo, i když základní tématika náboženství, teologie, filozofie, historie a církevní právo byla ve všech řádech společná (Minorité, Františkáni, Dominikáni, Kapucíni). Vyšší ambice měly knihovny cisterciáků, Křížovníků s červenou hvězdou, Johanité. Vědeckou činnosti se zabývaly Benediktické, Augustiánské, Premonstrátorské řády. Jezuité měly bohaté knihovny zaměřené na pedagogickou, misionářskou i vědeckou činnost, jejich knihovny se u nás nedochovaly. Piaristé byli zaměřeni na pedagogickou činnost a na rozdíl od jezuitů byl to u nás oblíbený řád.

Nejstarší iluminovaný český rukopis je opis Gumpoltovy legendy o svatém Václavu. Evangeliář z knihovny Metropolitní kapituly na Pražském hradě pochází z druhé poloviny 9 století. Latinské legendy o svatém Václavu a svaté Ludmile z 10 století obsahuje Evangeliář ze Strahovského kláštera a Vyšehradský kodex (1085). Ze 13 století Kodex Gigas patří mezi nejvýznamnější nejen svým rozměrem ale i rozsahem, od teologických textů až po historii, stal se válečnou kořistí Švédů. Dalšími zachovanými památkami jsou hudební Antifonář sedlecký, Žaltář ostrovský a Velislavova obrázková bible z poloviny 14 století.
knihovny evangeliar
Z hlediska knihoven mezi nejvýznamnější kláštery patřil Břevnovský (993). Strahovský (1140) z něhož pochází rukopis opisu Augustinova spisu DE CIVITATE DEI (O Boží obci z roku 1470) s vyobrazením i světských motivů. V soupise knih z cisterciáckého kláštera v Plasech (1144) z roku 1444 jsou uvedena díla nejen teologická, ale i filozofická, historická či právní. Mimořádná písařská a iluminátorská aktivita byla v minoritském klášteře Na Františku v Praze, jejichž díla znaly i v okolních zemích. S klášterů cisterciáckých ze 13 století pak Vyšší Brod (1259 zal. Rožmberkové, ve fondech se zachovalo přes 200 pergamenových rukopisů, 400 prvotisků a na 1200 dalších děl.), Zlatá koruna (1263 Přemysl Otakar II) a Zbraslav (1252 založil král Václav II, který nechával přivážet knihy až z Paříže, ale byla tam i vlastní literární činnost). Zbraslavská kronika historicko-grafické dílo, z doby vlády Jana Lucemburského, jehož opisy se zachovaly v zahraničí. Populární ve střední Evropě získal i Malogranatum, mystické dílo teologicko-mravoučné, které se dochovalo v mnoha opisech.

V době husitských válek byla část klášterních knihoven odvezena do zahraničí nebo zničena. Pouze roudnická knihovna augustiánů-kanovníků se vrátila zpět ze Slezska vcelku, ale už ne do Roudnice. Klášterní celky byly zachovány neporušené v jižních Čechách, kam husitství tolik nezasahovalo. Většina klášterů pokud úplně nezanikla, živořila a jejich knihovny chátraly. Z Břevnovské benediktinské knihovny se zachovalo jen torzo, které mniši při opuštění kláštera odnesli do Broumova. Augustiánská knihovna na Malé Straně byla ukryta před husity a v roce 1603 měla přes 5 tisíc svazků i díky štědrosti císaře Rudolfa II, který ji finančně podporoval. Strahovská knihovna přišla o většinu svých knih a její obnova započala až kolem roku 1586. Klášter Křižovníků s Červenou hvězdou (založen 1233) byl jako český a charitativní (mniši podávali svátost i pod obojím způsobem) uchráněn. Po roce 1556 přichází do Prahy na pozvání císaře Ferdinanda I jezuité, kteří měli vzdělávat v katolické víře nové kněze, brzy vyučují i mládež.

knihovny vysehradsky kodex

S prvním omezením velkého počtu klášterů na našem území v roce 1773 započala Marie Terezie a v rušení pokračoval v letech 1781 -90 i její syn Josef II. Po třicetileté válce dochází k obnově některých velkých klášterů, jako byl Břevnovský, ale v pruských válkách v 18 století o část své knihovny přišel. Broumovská benediktinská knihovna byla v roce 1618 vydrancována, obnova započala v roce 1624, ale při požárech (1644 a 1664) byla zničena. Zachovala se pouze část, mezi jinými také devět vzácných tisků humanisty Jana staršího Hodějovského a spisy benediktinských spisovatelů i texty divadelního představení. Švédskou válečnou kořistí se stala i premonstrátská knihovna na Strahově. Ta, podle soupisu z roku 1950, kdy dochází k úplnému rušení klášterů, uvádí, že se dochovalo 110 tisíc svazků všech vědních oborů, rukopisů. Dochoval se i Strahovský Evangeliář z přelomu 9 a 10 století, který bude vydán v počtu 199 kusů.

K definitivnímu rušení všech klášterů dochází od roku 1950 kdy na našem území jich „zbylo“ 150 a jejichž knihovny obsahovaly přes dva milióny svazků.

Z historického pohledu mají svou cenu knihovny, které zůstaly pohromadě ve svém původním prostředí, ale aby vzácná díla byla zachována pro další generace, jsou umístěna a ošetřována v Památníku národního písemnictví v Praze.

knihovny zbraslavska kronika

Prameny: Dějiny knihoven a knihovnictví v Českých zemích“ Jiří Cejpek a kol.

Foto : Wikipedie a ČTK (Strahovský evangeliář)


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

„Snažím se hledat témata, která souvisí se společenským děním“, říká režisér David Šiktanc

siktanc perexŠvandovo divadlo uvedlo premiéru hry ze 70.let na motivy románu Heinricha Bölla, která je díky svému kontroverznímu tématu poplatná i dnešní době. Co o ní říká její režisér David Šiktanc a co by podle něj měli diváci brát na zřetel?...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Čtěte také...

Výstava ukazuje Bibli kralickou ve světle nejnovějších poznatků

Bible200Ke čtyřstému výročí posledního předbělohorského vydání Bible kralické připravila Národní knihovna ČR dosud nejucelenější výstavu v kontextu nejnovějších vědeckých poznatků.

...

Z archivu...


Literatura

Tokarczuková vede svůj humor přes kosti mrtvých. A zatraceně dobře!

Svuj vuz i pluhPokud máte rádi svérázný autorský projev, inteligentní humor i trochu té lidské temnoty, kniha Svůj vůz i pluh veď přes kosti mrtvých vás nadchne. Jestliže jste ještě navíc milovníky astrologie, zvířat a veršů Williama Blakea, budete...

Divadlo

Tragédie Kapuletů a Monteků navléknutá do baletních střevíců

romeoajulie 200Kdo by neznal nejslavnější příběh všech dob, který pojednává o zamilované veronské dvojici, jejíž láska se kvůli nepřátelství dvou vlivných rodin dočkala tragického konce. Jen málokdo si už ale dokáže představit, že by tato tragédie mohla ...

Film

Twilight sága: Rozbřesk – 2. část: Dívejme se do očí zpříma

twilight saga rozbreskVe čtvrtek 15. listopadu 2012 byl uveden do 11 českých multikin nový americký film Twilight sága: Rozbřesk (2. část). V této (druhé) závěrečné části světoznámé upírské ságy (prý) už naposl...