Bizarní hříčka Davida Cronenberga jménem Cosmopolis

Bizarní hříčka Davida Cronenberga jménem Cosmopolis

Tisk

comopolis pattinsonDavid Cronenberg (Moucha, Dějiny násilí, Východní přísliby) patří k jedněm z nejzajímavějších režisérů současnosti. Robert Pattinson (Twilight sága) naopak k těm nejvysmívanějším hercům z aktuální hollywoodské nabídky. Co se stane, když se tihle dva dají dohromady a natočí film? Vznikne Cosmopolis.

 

Jde o příběh mladého finančníka  Erica Parkera (Robert Pattinson), který se jednoho dne rozhodne, že ve své luxusní limuzíně dojede přes celé město ke svému oblíbenému holiči a nechá se ostříhat. Háček je v tom, že se očekává příjezd prezidenta USA a cesta bude tudíž trvat hodně dlouho, protože jeho automobil se stane objektem zájmu několika anarchistických skupin. Aby toho nebylo málo, dozví se Eric v průběhu cesty dvě zásadní informace – odhadl špatně vývoj akcií jedné asijské společnosti a tím pádem je na mizině a navíc mu o život usiluje atentátník.

Předně je nutno napsat, že Cosmopolis je zvláštní film. Jeho většina se totiž odehrává v uzavřeném a odhlučněném prostředí limuzíny a sestává ze zcela záměrně nesmyslných dialogů. To se možná může zdát jako přednost, bohužel tomu tak není. Cronenberg je výborný režisér a tady to dokazuje v každičkém záběru. Obrazová kompozice, práce s hudbou (které je tu ale minimum) a ruchy je naprosto fantastická, technicky zkrátka ta nejvyšší úroveň.

comopolis juliette binoche pattinson sarah gardon

Obří problém je právě ve scénáři. Ten vychází z kontroverzní stejnojmenné knihy (vyšla už i česky s filmovým přebalem na obálce) a je pouze sledem tu více, tu méně bizarních příhod a jak už bylo řečeno nesmyslných dialogů. Ty jsou rádoby filozofické a po pár minutách začnou nefalšovaně nudit. A ani takový mistr, jakým kanadský tvůrce nepochybně je, nedokáže celou dobu přesvědčit o tom, že by měly být zajímavé.
 
Snímku chybí cosi jako dějový oblouk. Celou dobu v podstatě čekáme na to, co se začne dít, ale nikdy se nedočkáme. Jde spíše o sled epizod, kterým chybí pointa i opodstatnění. V Parkerově limuzíně se střídají lidé, kteří nemají pro děj jakýkoli význam a absolutně nikam ho neposunou. Co je v tomto případě Cronenbergovi platné, že je výtečný filmař, když diváka bohapustě nudí.

Opakuji, že evidentní prázdnota dialogů a postav je zcela záměrná, což ale na výsledku nic nemění. Chvílemi jsem nabýval dojmu, že Cronenberg se ukájí sám nad sebou a na publikum tak trošku kašle. Celé to na mě působilo jako režisérské cvičení, které ale postrádá někoho, kdo by autora usměrnil. Stravitelnost Cosmopolis je pak jen velmi obtížná a absolutně bych se nedivil, kdyby někteří z vás v průběhu nijak dlouhé stopáže odešli v polovině ze sálu.

Cronenbergovi se nepovedl ani tah s Pattinsonem. Ten sice představě cynického byznysmena odpovídá úplně přesně a „hejskovitá“ poloha mu sedne jako ulitá, celý film sám ovšem v současnosti neutáhne. Jakmile má projevit nějaké emoce, zůstává u jediného výrazu a je dost křečovitý. Nedisponuje ani tolik důležitým charismatem a tím pádem je klíčová postava divákovi ukradená a je mu úplně jedno, co se s ní stane.

comopolis juliette binoche


Tím výčet herců končí. Ostatní, na které láká plakát a trailer (Juliette Binoche, Jay Baruchel, Paul Giamatti, Mathieu Amalric), se tu objeví jen na pár okamžiků a rozhodně nemají šanci zanechat hlubší dojem. Ten tak zůstane hodně rozpačitý.

Cosmopolis můžeme svým způsobem chápat jako totální protipól režisérovy předchozí Nebezpečné metody. Zatímco v ní má každé slovo svůj význam a i přes množství dialogů se nenudíme ani chvíli (i díky tomu, že děj se v pravou chvíli přesune jinam), zde nastává pravý opak. Veškeré promluvy slouží jen sami sobě a jsou tak rádoby filozofické, až jsou zcela prázdné. Není se tu čeho chytit a nám tak nezbývá nic jiného než nevěřícně zírat na plátno a doufat v nějaký zvrat. Ten ale nepřijde.

comopolis juliette pattinson robert

Cosmopolis je přesně ten typ filmu, o němž můžete hodiny a hodiny rozprávět a přemýšlet nad jeho významem, ve své podstatě ho ale není nutno vidět. Není ale vyloučeno ani to, že za pár let se nad ním bude další generace diváků rozplývat jako nad nejgeniálnějším dílem své doby. To ukáže až čas.

comopolis pattinson plakat

Cosmopolis / Cosmopolis
Žánr: Thriller
Režie: David Cronenberg
Scénář: David Cronenberg
Hrají: Robert Pattinson, Sarah Gadon, Jay Baruchel, Kevin Durand, Paul Giamatti, Juliette Binoche
Hudba: Howard Shore
Délka: 108 minut
Hodnocení: 50%
Česká premiéra: 9. srpna 2012
Do kin přináší Hollywood Classic Entertainment

Zdroj foto: HCE


 
Banner

Přihlášení



Slavná herečka a její studentka. Která z nich si zahraje v nově otevřeném Národním divadle?

Eliška Pešková (Miroslava Pleštilová) je divadelní hvězda, úspěšná učitelka herectví a žena divadelního podnikatele Pavla Švandy ze Semčic. Otýlie Malá (Iveta Hlubučková) je zas mladá dívka, která ze všeho nejvíc touží stát se herečkou.

Začala jsem svým snům rozumět a vykládat je i druhým

Nejdříve psala básničky, které, jak sama přiznává, byly spíše jakési přetlaky emocí a jejího silného vnímání. Pak přišly novelky ze života, v nichž mohla uplatnit svoji fantazii, která pracovala na plné obrátky. Později si jen tak vydala básnickou sbírku Proudy, novelku Mimo prostor a čas a v roce 2021 již pod nakladatelstvím Albatros Media knihu Tajemství snů a jak ho rozluštit, na jejímž pokračování pracuje. Také má rozepsaných několik románů a jako šéfredaktorka vede internetový magazín Kultura21.cz.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Bára Basiková: Můj syn máminy písničky neposlouchá

BB perexZpěvačka s výjimečným hlasem, jakým se může na naší hudební scéně pochlubit jen málokdo. A také osobnost, které není zatěžko říct pořádně od plic, co si myslí, třebaže se její postoje mohou někomu zdát kontroverzní. Taková je pěvecká stálice Bára Basik...

Tvrdý jak voda - varování před totalitou "kulturních revolucí"

Tvrdý jak voda je tvrdá politická satira, román, kde se mísí humor a emoce. Univerzální lidské drama o povaze moci, nebezpečí pýchy a síly touhy, jež se valí navzdory všemu a všem, jen směr nikdo z nás nezná. Román Tvrdý jak voda se odehrává v místech, kde se autor narodil, na Oradelské vrchovině uprostřed Číny. Je jaro roku 1968, zuří kulturní revoluce a hlavní hrdina, Kao Radboj odchází z armády, aby "přenesl plamen nového myšlení na rodnou hroudu".

Čtěte také...

Febiofest záhy ovládne Prahu i regiony

Febiofest perexLetos se pověstný FEBIOFEST koná již po devětadvacáté. Začíná v Praze, kde má vyhrazeny dny mezi 28. dubnem a 4. květnem, poté se stěhuje do dalších měst (Děčín, Otrokovice, Ostrava, Valašské Meziříčí). V Ostravě celá akce také končí – 14....


Literatura

Deník třicetileté puberťačky na cestách

200cabotÚdajně by mělo jít o knihu pro dospělé a podle všeho také o vyprávění příběhu jedné dospělé ženy. Ani na jedné frontě však tento aspekt nesedí.

...

Divadlo

Osmý ročník Pernštejnlove startuje předprodej a láká na Robina Ferra nebo Válku Roseových v podání Divadla Tramtarie

pernstejnlove-200Na pět červencových dnů od 25. do 29. července se Zámek Pardubice a jeho nádvoří, parkán i valy stanou dějištěm 8. ročníku divadelního festivalu pod širým nebem Pernštejnlove. I letos láká na řadu kvalitních divadelních představení, kte...

Film

Co mají Forman s Menzelem společného a co je rozděluje

formen menzel perexPánové Miloš Forman a Jiří Menzel proslavili českou kinematografii i v mezinárodním kontextu, prvních z nich se navíc prosadil i v Hollywoodu. Oba začínali v 60. le...