Máte také sešívané srdce?

Máte také sešívané srdce?

sesivane srdce perexSlavia Praha je fenoménem současného českého fotbalu. Čtyři tituly v posledních pěti letech, z toho tři za sebou, dvě čtvrtfinále Evropské ligy, účast v Lize Mistrů, skvělá předváděná hra a několik hráčů prodaných do slavných evropských klubů za vysoké částky. Nebylo tomu tak ale vždy a Slavia se za svou bohatou historii několikrát ocitla nad propastí. Ať už to bylo z politických důvodů, protože za nacismu i komunismu patřila mezi režimu nepohodlné kluby, nebo z těch čistě finančních, vždy se dokázala, byť třeba na poslední chvíli zachránit a tu nejvyšší soutěž hrát.

Mezi její legendy patří nejen mnoho hráčů (Josef Bican, František Plánička, Vladimír Šmicer, Pavel Kuka, Radek Černý) a trenérů (Miroslav Beránek, Johnny Madden, Karel Jarolím, František Cipro, Jindřich Trpišovský), ale také ti méně viditelní pracovníci v zázemí. Jedním z nich je kustod Václav Petrák, který při své práci potkal a zažil stovky hráčů a desítky trenérů, spousty výjezdů do zahraničí, navíc je od mala slávista tělem i duší a o historii klubu se aktivně zajímá. Proto není divu, že právě on se stal objektem zájmu novináře Jana Paličky. Ten s ním vedl dlouhý rozhovor, který knižně vychází pod názvem Sešívané srdce.

Vzpomínky veselé a vtipné, jindy smutné a pro klub bolestné. Vždy ale nezapomenutelné

Ona forma rozhovoru je pro knihu trochu riskantní formát, protože může dopadnout jakkoli, v tomto případě se ale vše povedlo. Od úvodních stránek je znát Petrákova láska ke Slavii, která je celoživotní, navíc má i dar vyprávění, protože umí zařazovat věci do souvislostí, takže leckdy nechá nahlédnout do zákulisí a prozradí, co všechno se dělo před velkými zápasy. Jelikož se potkal s opravdovými legendami, má o čem vyprávět a jeho historky jsou mnohdy veselé a vtipné, jindy ale smutné a pro klub bolestné, vždy ale nezapomenutelné. Je evidentní, že jeho zážitky by vydaly na další a další knihy, proto se někdy stane, že ho autor musí nasměrovat zpět k položené otázce, což ale nevadí, protože i z ní se čtenář dozví něco nového. Mimo jiné tak třeba zavzpomíná na největší křivdu v derby, na to, jak se na takový zápas připravuje celá kabina, dojme se nad neuvěřitelnými zápasy v Evropě, v nichž Slavia vstala z mrtvých, nebojí se ale připomenout zklamání po nepostupu do Ligy Mistrů s moldavským Tiraspolem i spory s trenérem Jarolímem.

sesivane srdce III

Jelikož je Václav Petrák upřímný člověk, jeho odpovědi jsou občas odzbrojující, na druhou stranu pravdivé. Sám si je toho dobře vědom, protože právě jeho upřímnost stála za tím, že v roce 2008 dostal z klubu výpověď, sledovat ho a fandit mu ale nepřestal. A čtenář může být za jeho upřímnost jen rád, protože vše je líčeno bez příkras, zároveň ale s obrovskou láskou.

Čtivá kniha nejen pro Slávisty - okénko do historie českého fotbalu

Asi by se dalo napsat, že kniha klidně mohla být delší, protože pan Petrák má historek určitě schovaných mnohem víc a o spoustě z nich vůbec nemluvil, na druhou stranu je jasné, že zhruba 340 stran je až až a kdo ví, třeba jednou vznikne pokračování.

sesivane srdce II

Sešívané srdce je kniha, která je primárně určena těm, kteří mají Slavii v srdci a aktivně, nebo pasivně ji podporují a dokáží pochopit kustodovo nadšení pro každou maličkost. Po jejím přečtení určitě dostanou chuť navštívit nádherné slávistické muzeum přímo na stadionu v Edenu a nejlépe s výkladem Václava Petráka, což musí být opravdu zážitek. Nechybí v ní ani několik černobílých fotografií z důležitých zápasů i běžných setkání. Ti ostatní pak ocení čtivost knihy, slušný rozsah a náhled do historie československého fotbalu, i když je třeba fanouškovství a láska ke Slavii budou místy otravovat. Ačkoli kniha vyšla v průběhu léta, je naprosto ideálním dárkem pro každého slávistu, který s klubem něco prožil, zná jeho historii a dokáže si vážit současné éry, která může ještě nějakou chvilku trvat.

sesivane srdce

Sešívané srdce
Autoři: Václav Petrák / Jan Palička
Počet stran: 339
Vydalo Nakladatelství XYZ (součást Albatros Media)

Zdroje k fotografiím: Albatrosmedia, slavia.cz, idnes

Filip Homola (KUNG-FUCIU5): „Líbila se mi ta slovní hříčka, to spojení Kung-Fu a Konfucia“

Filip Homola200Filip Homola, člen elektronického projektu Kora et le Mechanix, přichází se svou zbrusu novou identitou aka KUNG-FUCIU5. Na novém albu 16 Little Stories přináší hudbu na pomezí DJingu, lo-fi hip hopu, jazzu a elektroniky.

...

Rok 2012 je věnován pánům z Pernštejna
ImagePernštejnský rok 2012 je soubor výstav a kulturních akcí začleněný do mezirezortního projektu Po stopách šlechtických rodů vedeného Ministerstvem kultury ve spolupráci s Národním památkovým ústavem. Jedn...

DVOJRECENZE: Tři vteřiny

Tri vteriny 200Stačí tři vteřiny zachránit život Paule?
Před časem vzbudila pozornost kniha Milénium švédského spisovatele Stiega Larssona. S neméně strhujícím románem přichází ke čtenářům i švédská sp...

Dvě roviny Mistra a Markétky v Moravském divadle

MaM 1Představení Moravského divadla Olomouc na motivy Bulgakovova slavného románu Mistr a Markétka se odehrálo v sobotu 20. 5. v 16:00 v rámci 21. ročníku festivalu Divadelní Flora.

...

Muž z oceli aneb Návrat Supermana na filmová plátna

Superman je asi nejslavnější komiksovou postavou na světě a patří k největším klenotům, jaké tato literatura má. Celovečerní film Richarda Donnera z roku 1978 byl navíc průkopníkem, protože tehdy se podobné adaptace nenosily a šlo o velké riz...