Nastal pro Bonda čas zemřít?

Nastal pro Bonda čas zemřít?

bond perexLoni v září se po dvojnásobném odložení způsobeném pandemií koronaviru do kin konečně dostala pětadvacátá bondovka s názvem Není čas zemřít, v níž se s rolí agenta 007 rozloučil Daniel Craig, který ikonickou postavu ztvárňoval od roku 2006. O tom, že mu přirostla k srdci, svědčí i to, že ačkoli v titulcích není uveden jako scenárista, na vzniku příběhu se aktivně podílel a chtěl se rozloučit vskutku stylově.

Craigovská éra Jamese Bonda je specifická tím, že všech pět filmů na sebe volně navazuje a každý další odkazuje minimálně na jeden předchozí. V Není čas zemřít je agent s povolením zabíjet na odpočinku na Jamajce, kde tráví čas se svou novou láskou Madeleine a od služby má zdánlivě klid. To se ale změní ve chvíli, kdy ho vyhledá dlouholetý přítel Felix Leiter a požádá ho o pomoc při pátrání po zmizelém vědci. Sám Bond nabídku po chvíli váhání přijme, netuší ale, že tahle mise pro něj bude mít fatální následky a bude se muset utkat s nevyzpytatelným zločincem, který má přímo ďábelský plán, jak ovládnout svět.

bond III

Spoléhání na sílu značky
Pod režii zatím posledního dobrodružství nesmrtelného agenta je podepsán Cary Joji Fukunaga (Jana Eyrová, Bestie bez vlasti, první série krimi seriálu Temný případ) a jeho volba se ukázala být jako logická, protože nepředvádí nic speciálního, neexperimentuje a jen se spoléhá na sílu značky a celkovou atmosféru. Fanoušci série určitě ocení spoustu odkazů na předchozí a nejen craigovské díly (tečky v úvodních titulcích, viditelné citace z V tajných službách Jejího Veličenstva (včetně songu od Louise Armstronga) a Povolení zabíjet, ale i další decentní prvky použité v jiných bondovkách), jejichž odhalování je paradoxně možná zábavnější než film sám. Ten je totiž ve výsledku spíše psychologickým dramatem, protože akce v něm překvapivě tolik není a až na tu úvodní, která je naprosto fenomenální, není nijak výjimečná. Soustředí se především na hlavní postavu a jde opravdu do hloubky, což někdy může působit až zbytečně rušivě.

Daniel Craig je niméně vynikající a je znát, že mu Bond k srdci přirostl a do poslední kreace dává úplně všechno, bohužel zůstává tak trochu osamocen, protože až na výtečnou, extrémně zábavnou a sexy Anu de Armas, která je tu ale jen velmi krátce, se mu nikdo nevyrovná. Rami Malek je snad nejhorším záporákem v celé historii série, protože jeho postava není moc dobře napsaná, musí odříkávat ty nejsměšnější dialoigy pod sluncem a jeho motivace je dost pochybná, i když způsob, jakým vykonává svůj plán, působí v realitě s tím, co celý svět dva roky sužovalo, až vizionářsky. Léa Seydoux je pro změnu asi nejzvláštnější bondgirl, protože postrádá určité charisma a sexappeal (minimálně ve srovnání s osudovou Evou Green, jejíž krása brala dech) a Christoph Waltz je tu proklatě málo, i když jeho společná scéna s Craigem je absolutním vrcholem filmu.

Uspokojivé, ale nesoudně dlouhé uzavření jedné éry
Ten ovšem zabíjí naprosto nesoudná délka atakující tři hodiny, která je jen těžko obhajitelná a uprostřed ztrácí atraktivitu i tempo, nikam se neposouvá a jen rozptyluje diváckou pozornost. Možná i z toho důvodu pak samotné finále není tak působivé, jak by mělo být, a i když si tvůrci dovolili dva zcela zásadní úkroky v rámci celé série, které jsou možná pro někoho šokující, není až takový problém na ně navázat.

bond

Celkově vzato ale lze říci, že Není čas zemřít je uspokojivým uzavřením jedné bondovské éry, která je zcela bezprecedentní, stojí samostatně mimo celou řadu a nastartovat novou éru nebude úplně lehké. Trošku se ale nejde ubránit dojmu, že to elé mohlo být ještě o něco intenzivnější, malinko nekompromisnější a řemeslně odvážnější.

Dvoudiskový Blu-ray je mírným zklamáním
Společnost Magic Box vydala Craigovu rozlučku na DVD a Blu-ray, které sestává z dvou disků. Ty bohužel klamou tělem, protože lákají na velké množství přidané hodnoty, skutečnost je ale trochu jiná. Na prvním disku je samotný film, který pochopitelně nabízí možnost výběru dabingu i titulků, ačkoli mi osobně nedává smysl při současné úrovni dabingu volit tuto stopu, ale každému, co jeho jest. Druhý disk pak sestává ze čtyř dokumentů, jejichž celková délka ale bohužel dosahuje necelých čtyřiceti minut a má spíše charakter PR, takže je jasné, že se nejde nikterak do hloubky a spíše se povrchně mluví o různých aspektech filmu.

bond II

Je asi pravda, že distributor mohl Blu-ray věnovat větší péči a umístit na něj aspoň jeden delší dokument, který by byl třeba o historii bondovek a odkryl všechny odkazy, nebo alespoň celovečerní film o filmu. Na druhou stranu se ale dá pochopit, že podobné záležitosti jsou pro vyslovené fanoušky, kterých ale zase není tolik, aby se to ekonomicky vyplatilo. Není čas zemřít rozhodně stojí za vidění i pro ty, kteří bondovské sérii nijak neholdují a objevili ji až s Danielem Craigem a právě ti asi budou spokojeni i s Blu-rayem jako takovým. Dlouholetí fandové si disk nepochybně pořídí také, jen je bude trošku mrzet, že na bonusy se malinko kašlalo a přidaná hodnota je naprosto minimální.

bond IV

Není čas zemřít (No Time to Die)
Režie: Cary Joji Fukunaga
Scénář: Neal Purvis, Robert Wade, Cary Joji Fukunaga, Phoebe Waller-Bridge
Kamera: Linus Sandgren
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: Daniel Craig, Léa Seydoux, Rami Malek, Lashana Lynch, Ralph Fiennes, Ben Whishaw, Naomie Harris, Rory Kinnear, Jeffrey Wright, Ana de Armas, Christoph Waltz
Stopáž: 163 minut
Hodnocení filmu: 70 %
Hodnocení Blu-ray: 60 %
Na Blu-ray a DVD vydává Magic Box

Zdroje k obrázkům: IMDb, Autobible, Filmer, dvd-premiery

Hana Zagorová dokázala oživovat písničky, byla v nich krása, oduševnělost a poetika

I kdyby nazpívala třeba jen třetinu toho, co ve své kariéře Hana Zagorová skutečně natočila, tak by byla pořád tou milovanou zpěvačkou. I když nevyzpívala tři oktávy, uměla chytit za srdce, zaujmout. Už od svých uměleckých začátků dokázala oživovat písničky. Textem, výrazem, atmosférou a pak ještě čímsi, co v sobě nemá každý zpěvák.

Bouřlivé ticho po pobřežní cestě

Po tisícikilometrové Jihozápadní pobřežní cestě se manželé Raynor a Moth snaží vrátit k normálnímu životu a zase žít mezi čtyřmi zdmi. Jenže to pro ně není vůbec jednoduché. Raynor bojuje se strachem z lidí i z budoucnosti a Moth vzdoruje postupující nemoci. Ale postačí neuvěřitelné gesto někoho, kdo si přečetl o jejich putování a ztrátě domova, a znovu se v nich probudí síla a odhodlání.
Kazda

Lola běží: „Kapela je o živém hraní, o cestování, poznávání lidí. Je to milenka, který se musíš věnovat.“

lol 200Večer na charitativním festivalu bude patřit mladým klukům z kapely Lola běží. Momentálně finišují práce na nové desce a jsou odhodláni si užít nejenom tento koncert. V tomto rozhovoru se dozvíte informace jak o novém albu, tak o jejich přístupu k muzice.<...

Odvážná rebelka, která jako jediná může zachránit království

Malá Mia je sirotek žijící ve středověkém městě, v němž zná každý kout. Je samostatná a velmi vynalézavá, a tak se jí a jejím třem lasičkám daří přežít na ulici, a to zejména díky krádežím jídla. Jednoho dne Mia prchá před strážemi a narychlo se převlékne do princeznovských šatů.
Kazda

13.ročník festivalu krátkého filmu: snímky (ne)jen pro náročné diváky

sff perexLetos proběhl v pražských kinech Světozor a Pilotů ve dnech 17.-21.1. 2018 v pořadí již  13. ročník festivalu krátkých filmů, který nabídl to nej pro filmové fajnšmekry z řad české i mezinárodní tvorby.

...

Svět se změnil. Ale jinak, než se očekávalo

Fialová

Píše se rok 2159. Téměř před sto lety se lidé uložili ke spánku, aby přečkali ekologickou krizi, která na Zemi zavládla. Ti šťastnější pokračovali ve svém životě ve vesmírných stanicích. Ti d...

Pejsek a kočička bavili děti první festivalové odpoledne

altDivadelní přehlídka Setkání 2012 Stretnutie není jen o věhlasných divadelních souborech a profláklých tvářích prken, která znamenají svět. Není ani o výhradně dospělém divákovi. Děti jsou ve zlínském divadle vítány, a tak hned první od...

Matka!: povstání Fénixe z popela?

matka perexDo kin přichází nejnovější snímek Darrena Aronofského. Kdo zná jeho předešlé filmové počiny ví, jak silný dojem jeho snímky zanechávají. Komorní drama Matka! není výjimkou a je další z řady filmů, které Vás nenechají při shlédn...