Robocop je člověk, který byl po těžkém zranění voperován do úplně nového mechanického těla. Při té příležitosti z něj udělali kulkámvzdorného, disciplinovaného… perfektního policistu, který jezdí ulicemi a zajišťuje zákon a pořádek.
Tento příběh ale není jenom romantickým dobrodružstvím jednoho robočlověka. Aby bylo možné něco takového sestrojit, musí lidé umět spoustu věcí, které se dají samozřejmě i zneužít. Druhé pokračování Robocopa (1990) tím podobný společenský problém dokáže nastínit.
Hned na začátku filmu vidíme reklamu na vylepšené bezpečnostní vybavení moderních aut budoucnosti. Místo otravného poplašného zařízení a volání policie, je zloděj rovnou zlikvidován silným elektrickým šokem.
“A ani vám to nevybije vaší baterii.” říká reklama.
Na ulicích se lidé běžně okrádají, na pořádek dohlíží policie a všechno tak nějak vypadá, jako by se problémy tehdejší doby řešily výhradně restrikcemi, zákazy nebo násilím. Možná proto je ve značné oblibě droga “Nuke”, hodně se kouká na televizi a na ulici se prohání děvky.
Vedle toho všeho působí policista Robocop nejen svými pohyby, ale i povahou značně synteticky. Nehledí doleva doprava, na důvod proč lidé fetují nebo se střílí. Robocopa zajímá jen jeho služba a možná ještě, kam by mohl večer strčit svou nabíječku.
Na druhou stranu má i přes své programování v sobě stále něco lidského. Dostává flashbacky z dětství, když po něm střílí malý kluk. Navíc jezdí každý den kolem domu své bývalé ženy. Ještě jako policista Murphy vedl Robocop podle všeho normální život.
Udělat z člověka dalšího takového robota je však vcelku problém. Není snadné najít někoho se smyslem pro povinnost, jako má Alex Murphy. Přitom systém, na kterém je tamní svět vybudován, nepočítá s ničím jiným, než se smyslem pro povinnost. Dělají se čachry se smlouvami, lidé si umí jenom stěžovat na druhé, je obtížné najít ve své práci uspokojení a tak podobně.
Přitom se příběh silně opírá o privatizační manýry korporací a zločinecké choutky mafiánských bossů. Jakoby si autoři filmu nedokázali ujasnit, co vlastně chtějí říct. Že by šlo o další sci-fi reality show bez pointy? Anebo je to celé trošku jinak.
V druhé polovině filmu se hrdina silným elektrickým šokem zbavuje naprogramovaných direktiv a začíná dělat věci “sám za sebe”, tedy výhradně svým biologickým mozkem, nikoli programem. Problém je v tom, že se mění pouze jeho priority, ale jeho osobnost v podstatě ne.Takže porušuje pravidla pouze v rámci své služby, ale zákon a pořádek je stále to hlavní. Na druhou stranu místo poučování malých děcek na ulici jde chytat aspoň velké mafiánské ryby.
Robocop ve své době znázorňoval jakýsi dobrý ideál, a zároveň sílu, která se dostane přes jakoukoliv překážku. Emocionální tenze hlavní postavy se v příběhu příliš dobře nevystihuje a není na ni kladený důraz. Patrně z toho důvodu, že cokoliv “dobrého” je lepší než to, co se ve světě právě děje.
Z druhého pokračování Robocopa tedy plyne jedno základní ponaučení. Ačkoli není obecně vůbec dobré skončit jako jednoduše manipulovatelná robotická figurka, měla by se takto chovat naprostá většina lidí, aby nebyl ve městě nepořádek.
RoboCop 2 (blu-ray)
Akční / Krimi / Sci-Fi / Thriller
USA, 1990, 110 min
Režie: Irvin Kershner
Hrají: Peter Weller, John Glover, Belinda Bauer, Nancy Allen, Mario Machado, Dan O'Herlihy, a další
Dabing: česky
Titulky. Anglické a české
Zdroj foto: Bontonfilm
< Předchozí | Další > |
---|