Česká škola střihové skladby
Banner

Česká škola střihové skladby

Tisk

Ceska skola strihu perexMálokdy se filmový recenzent (neřkuli běžný divák) zajímá o toho člověka, který - ve spolupráci s režisérem - celý film poskládal do výsledného tvaru. Přitom právě na něm záleží, zda sledované dílo nebude škobrtat, zda se bude odvíjet plynule, zda plně pochopíme, co tvůrci chtěli sdělit. Této do značné míry neviditelné práci se říká filmová skladba a na FAMU ji vyučuje samostatná katedra.


Právě rozličným podobám této bohulibé činnosti se věnuje kniha Česká škola střihové skladby. Filmovou skladbou se totiž rozumí nejen samotné stříhání filmu, které muselo být promyšlené a cílevědomé (ve starších dobách, kde se sestavovaly kusy filmového pásu, to mělo doslovný význam) – dnešní technické vybavení ovšem dovoluje přímo v počítači stvořit povolný počet verzí takříkajíc si s konečnou podobou pohrávat. Neméně důležité je teoretické uchopení střihové skladby, poznání jejích zákonitostí.

Vedle sebe odborné studie i vzpomínky

Popisovanou knihu lze považovat za sborník, který vyniká širokým rozptylem jednotlivých příspěvků. Vedle statí odborných tu totiž nalezneme i texty vzpomínkové, v nichž autoři (jeden pochází ze Slovenska, druhý z Mexika) vzpomínají na někdy úsměvné, jindy trudné zážitky spojené s pobytem v Praze a výukou na vysoké škole. Česká škola filmového střihu je vlastně holdem vzdaným zakladatelské osobnosti, jakým byl Jan Kučera (1908-1977), původní profesí dokumentarista a filmový kritik, jenž zejména v 60. letech sepsal řadu rozsáhlých rozborů důležitých tuzemských děl (jsou shrnuty v knize Poetika českého filmu). Pomáhal i filmovým amatérům. Vychoval řadu talentovaných umělců (Alois Fišárek, Jiří Brožek) a také svého následníka, který podnes rozvíjí jeho odkaz, a sice Josefa Valušiaka.

Ceska skola strihu 1

Valerie a týden divů

Většin studií se vztahuje ke Kučerovi, všímají si, jak se Kučerova katedra rozvíjela, jak se upřesňovaly i Kučerovy teoretické koncepce. Přítomná jsou i zamyšlení nad střihovým pojetím konkrétních snímků, např. Jirešovy Valerie a týdne divů (1970) – na snímku. Nalezneme i text, který srovnává Kučerův odkaz, vtělený do několika základních učebnicových textů, se zahraničními vypravěčskými koncepcemi, jmenovitě Bordwellovými – ten je jakýmsi guru nynější neformalistické výuky filmu, ať již se týká dějin nebo teorie.
Má smysl to číst?

Cenné jsou přílohy, které reprodukují obtížně dostupné články, ať již je psal sám Kučera (např. Tanec a film) nebo Josef Valušiak, případně o vývoji Kučerových konceptů někdo jiný. Zbývá doplnit, že životnými osudy Kučerovými se v knize Skladba a řád, vydané před více než patnácti roky, zabýval Jan Svoboda, z jehož zjištění se dočkáme nanejvýš ojedinělých citací. Vlastně mi trochu chybí dovětek, že Kučera nebyl první, kdo u nás promýšlel zásady filmového střihu. Již před ním se vyskytli přemýšliví jedinci, kteří si uvědomovali, že sestřih filmu zdaleka není pouhou rutinérskou, mechanickou prací. Když si prolistujeme stařičké sborníky o práci na filmu, objevíme je: např. dokumentaristu Alexandra Hackenschmieda (Abeceda filmového scenaristy a herce, 1935) nebo režiséra ing. Jiřího Slavíčka (Přednášky ze semináře pro filmové autory, 1944).

Česká škola střihové skladby na mne působí jako příležitostná publikace, která sesypala různorodé texty. Vznikla vlastně svého druhu koláž, která nabízí pestrou všehochuť. Francouzi by si nejspíš vystačili s výrazem pêle-mêle, počeštěným do podoby pelmel. Ale čtení je to docela zajímavé.

Ceska skola strihu obalka
Michal Böhm a kolektiv: Česká škola střihové skladby
Vydala Akademie múzických umění, Praha 2023. 230 stran
Foto: kniha, Česká televize

Hodnocení: 70 %

https://namu.cz/ceska-skola-strihove-skladby


 

Přihlášení



Detaily jsou sugestivním románem – o lidech kteří utvářejí naši osobnost jen tím, že projdou naším životem

Kdesi v bezčasí Stockholmu se zmítá žena v horečce, která probouzí její paměť a z té se vynořují vzpomínky: na vztah s ženou, z níž se později stane celebrita, na excentrickou spolubydlící z univerzitních let, rozervaného bohéma, s nímž prožila románek, nebo na křehkou, traumatizovanou Birgitte. Vyprávění skládá do čtyř portrétů složených ze zdánlivě nedůležitých detailů a prostřednictvím nich nám vypráví o sobě samé.

Skrytý ráj. Fulviova poslední kniha o inkvizičních procesech v 17. století

Román Skrytý ráj mě opravdu zasáhl. Autora jsem doposud neznala, ale byla jsem velmi příjemně překvapena. Přestože má kniha 440 stránek, přečetla jsem ji za tři večery a četla dlouho do noci. Od napínavého příběhu této, skoro by se dalo říct, historické detektivky, se nebudete moct odtrhnout. Přenesme se teď společně do 17. století, doby nejtvrdších inkvizičních procesů.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Petra Vydru překvapilo, jak dlouho trvalo, než se Michal Hrůza stal tím, čím je dnes

vydra200Petr Vydra (*1972) vystudoval dramaturgii na pražské DAMU. Jako stand-up komik vystupuje v internetových a klubových pořadech Na stojáka a v televizním Comedy clubu. Jeho divadelní hry a adaptace uvádělo Městské divadlo Kladno a Švandovo divadlo. V Dejvick...

Winterberg: nový projekt kolem Jaroslava Rudiše

Winterberg je nový hudebně-literární projekt, ve kterém se sešli Jaroslav Rudiš, Zdeněk Jurčík a Tomáš Neuwerth, spoluhráči z kapely Kafka Band. Společně složili a natočili několik písní inspirovaných Rudišovým románem Winterbergova poslední cesta, který právě vychází v anglickém překladu Kris Best v nakladatelství Jantar Publishing. Táhlá, silně atmosférická skladba The Beautiful Landscape je prvním singlem trojice, pojmenované po Winterbergovi, hlavní postavě cenami ověnčené knihy.

Čtěte také...

Temná a zdařilá minisérie Pustina vyšla na DVD

pustina perexV letošním „masarykovském“ šílenství na Českých lvech mohlo klidně zaniknout, že se předávala i cena za Nejlepší dramatický televizní seriál, kterou si odnesli tvůrci osmidílné série s názvem Pustina. Tu vyprodukovala televizní stanice HBO a ...


Divadlo

Měli bychom se na svět dívat růžovými brýlemi

ruzove bryle 200V Divadle Ungelt se v březnu představily v české premiéře dvě výjimečné herečky – Hana Maciuchová a Zuzana Byndžovská. Milan Hein pro ně vybral hru Růžové brýle...

Film

Protiválečný, depresivní a emočně nabitý Lovec jelenů na DVD

lovec perexPři vyhlašování Oscarů za rok 1978 absolutně triumfovalo psychologické drama Lovec jelenů reagující na americký syndrom vietnamské války, které získalo hned pět sošek, včetně těch za nejlepší film a režii. I po šestatřiceti letech ...