Osvícení straší i po čtyřiceti letech, teď už i na Blu-ray

Osviceni perexKdyž se čas od času dělají na různých serverech a ve filmových časopisech žebříčky nejlepších adaptací románů Stephena Kinga, máte jednu jistotu. Snad ve všech najdete letos už čtyřicet let (neuvěřitelné, jak to letí) starý horor Stanleyho Kubricka Osvícení. Jde jen o to, zda je v regulérním pořadí, nebo mimo něj, protože režijní génius ji totiž pojal natolik osobitě, že spíše než o adaptaci románu jde o jeho interpretaci, a proto se názory na ni trochu rozchází. Většina se ale shoduje v tom, že jde o fenomenální počin.

osviceni

Spisovatelská krize v hotelu na samotě

Děj je přitom velmi jednoduchý. Spisovatel Jack Torrance má velkou tvůrčí krizi a po bouřlivém období navíc abstinuje, takže hledá cokoliv, co by mu pomohlo v napsání nového románu, načerpání inspirace a urovnání vztahu s manželkou a malým synkem, který má navíc zvláštní dar. Ideální příležitostí se zdá být osamělý hotel Overlook, kam se Jack s rodinou uchýlí, aby dělal zimního správce, což v podstatě znamená vykonat pár rutinních denních úkonů a pak následuje volno, kterého chce využít k napsání nové knihy. Jenže o hotelu se šíří divné historky ohledně posledního správce, který v něm vyvraždil manželku a dvě děti, navíc leží na místě bývalého indiánského pohřebiště. Jack postupně zjišťuje, že samota uprostřed hor je dost tísnivá a pomalu začíná přicházet o rozum.

Proměna milujícího rodiče ve vraždící monstrum

Aby bylo hned na začátek jasno – sám King tenhle film nenávidí a vlastně se mu není co divit. V samotném románu je totiž klíčová právě psychologická proměna Torrance z milujícího otce a manžela ve vraždící a posedlé monstrum, na což Kubrick totálně rezignoval a od první chvíle je jasné, že hlavní hrdina není úplně normální a je na hranici šílenství. K natáčení filmu se navíc váže mnoho legend, které by vydaly na samostatný článek. Za všechny se sluší zmínit třeba tu, jak režisér několikrát za noc telefonoval Kingovi, aby se ho zeptal, zda existuje Bůh. Mnozí konspirátoři navíc tvrdí, že ve filmu se skrývá spousta odkazů na let Apolla 11 k Měsíci, který prý nikdy neproběhl reálně, ale ve studiu ho natočil právě Kubrick.

osviceni V

Fascinující dílo s klaustrofobní atmosférou

I když se ale od všech historek a konspiračních teorií oprostíme, zůstane naprosto fascinující dílo, které od začátku upoutá tak nepříjemnou a klaustrofobní atmosférou, která je dodnes naprosto unikátní, a i při opakovaném sledování z ní není dobře po těle. To ještě umocňuje výtečná kamera Johna Alcotta, který celý hotel nasnímal jako něco z úplně jiného světa, co má svá vlastní pravidla. Kubrick si navíc pomáhá hudbou několika skladatelských velikánů, která do oné stísněné atmosféry přesně sedne a jen prohlubuje zneklidňující zážitek.

Dominuje démonický Jack Nicholson

Celý výsledek ještě o několik úrovní výš posouvá démonický a maniakální Jack Nicholson v titulní roli, z něhož jde opravdu strach a v době premiéry by si k němu asi nikdo pro autogram nešel. Na jeho výkonu ale určitě zanechaly stopy i jeho tehdejší osobní problémy spočívající v absolvované protidrogové léčbě a nelehký rozchod s tehdejší partnerkou. I když si snímek krade pro sebe, více než dobře s ním drží krok výborná Shelley Duvall a zmínit se musí i malý Danny Lloyd.

osviceni III

Osvícení je i po čtyřiceti letech naprosto famózní záležitost a noční můra, která pořád straší, nemá dost a diváka hodně zneklidní. Nové generace publika může k filmu dostat také Blu-ray, který u nás vydala společnost Magic Box. Ten by měl ostatně zajímat všechny fanoušky filmu, protože vůbec poprvé na něm lze vidět delší, tzv. americkou verzi, jejíž stopáž dosahuje skoro sto padesáti minut. Rozdíly v obou verzích nejsou ale nijak markantní, protože ta prodloužená je jen doslovnější a až na jednu duchařskou lekačku je rozšířena o dialogy a prohlubuje vztahy mezi postavami. Na celkovém zážitku to ale vůbec neubírá.

Nejlepším bonusem je Film o filmu

Kromě filmu samotného, který disponuje pouze českými titulky, jsou na disku navíc bonusy. Mezi nimi se nachází komentář historika a tři dokumenty, které dohromady trvají něco přes hodinu, leč si je užijí jen angličtináři, protože nemají českou podporou. Ty se sice tvorby Osvícení zpočátku dotýkají, spíše ale reflektují Kubrickovu tvorbu jako takovou, každý z trochu jiného pohledu, což je taktéž nesmírně přínosné. Rozhodně nejlepším bonusem je ovšem Film o filmu, který natáčela režisérova dcera Vivian. Ten poodhalí Kubrickův tvůrčí proces a ukáže, že natáčení s ním nebylo jednoduché. Je tu vidět jeho psychický tlak na herce i záliba v detailech, kdy některé scény se opakovaly až stokrát, což nebylo výjimkou. Dokument je navíc možné si pustit i s komentářem režisérky, který také poskytne několik raritních informací. Pravověrné fanoušky filmu tento bonus nijak nepřekvapí, protože už byl k vidění na DVD, které u nás vyšlo před deseti lety. To ale kvalitu disku nijak nedevalvuje, ba naopak. Dělá to z něj počin, který by měl ve své filmotéce mít každý, kdo se zajímá o kinematografii, protože tahle noční můra bude strašit ještě hodně dlouho.

osviceni IV

PS: V roce 1997 se Stephen King podílel na třídilné televizní minisérii v režii Micka Garrise, která není špatná a knihy se drží věrně, za Kubrickem ale ve všem zaostává.
PS2: V loňském roce se v kinech objevil snímek s nesmyslně dlouhým českým názvem Doktor Spánek od Stephena Kinga, který na Osvícení částečně navazuje a prozrazuje, co se v dospělosti stalo s malým Dannym.

Název: Osvícení
Původní název: The Shining
Rok vzniku: 1980
Režie: Stanely Kubrick
Scénář: Stanley Kubrick, Diane Johnson
Kamera: John Alcott
Hudba: Wendy Carlos, Rachel Elkind
Stopáž: 146 minut
Hrají: Jack Nicholson, Shelley Duvall, Danny Lloyd, Scatman Crothers, Barry Nelson, Joe Turkel
Hodnocení filmu: 100 %
Hodnocení Blu-ray: 80 %
Na Blu-ray vydala společnost Magic Box

Zdroje k fotografiím: youtube.com, filmgazm.com, imdb.com, horrorfreaknews.com

Má cesta za štěstím - autobiografie Mistra

gottPrávě vychází unikátní autobiografie největší legendy české a československé hudební scény všech dob. Autentický obraz fascinující životní dráhy výjimečného umělce s mezinárodním renomé, který na hudebním nebi začal zářit ve svých dvaceti letech.
SUPRAPHON

V hlavní roli Tomáš Holý a jeho nesnadný život i tragický konec

Český spisovatel, básník a držitel Magnesie Litera – Kosmas Ceny čtenářů za rok 2018 Ota Kars přichází s již druhou knihou o jednom z nejslavnějších českých dětských herců. V hlavní roli Tomáš Holý, tentokrát prostřednictvím krásně zpracovaného grafického románu.
Nakladatelství Argo

Nevidím ani tmu: Rozhovory o naději se ženami, které si vytáhly Černého Petra

Nevidim ani tmuNakladatelství Prostor vydalo novou knihu Aleše Palána Nevidím ani tmu. Je plná jedinečných fotografií přední české fotografky Alžběty Jungrové a silných emotivních příběhů šesti žen, se kterými autor vedl rozhovory o naději, která někdy v ži...

Vymazlené dítě harfistky Jany Bouškové – sólové album Má vlast

Dokážete si představit harfu jako plnohodnotný sólový nástroj, který dokáže znít jako celý symfonický orchestr? Harfistka Jana Boušková pojala tuto otázku jako výzvu a v průběhu čtyř let upravila vybrané skladby českých velikánů, jakými jsou Smetana, Dvořák a Suk, do zcela unikátní podoby.
Supraphon

7 dní v Havaně aneb jak její obyvatelé žít umějí

7 dni v havane„Film 7 dní v Havaně“ je velmi netradičním filmem, který se bude promítat v našich kinech. Zaujme nás zejména svým poutavým pohledem na Havanu  roku 2011.  Pokud jste ještě v Havaně nebyli, anebo jste mě...

Pohádková literární soutěž
ImageKnihovna Václava Čtvrtka v Jičíně, Nadační fond Jičín – město pohádky, ZŠ Bodláka a Pampelišky Veliš a časopis Pastelka vyhlašují v rámci 22. ročníku festivalu Jičín - město pohádky krásnou literární soutěž

Kontroverzní malé feministky pobavily brněnský Kabinet Múz

Minifemini 200Kulturní sdružení Napříč.cz je skupina odvážných a především umělecky nadaných lidí, kteří se snaží společně vytvořit alternativu k současnému tradičnímu konzumnímu proudu umění a zábavy. Toto sdružení předvedlo v rámci osla...

Každý věříme v nějakého strýčka z Ameriky

strycek z amerikyFilmovou tvorbu Alaina Resnaise, letos již devadesátiletého, odjakživa provází zájem o formální experiment a nejednoznačnost výkladu, v posledních letech prolnutý do průzkumu divadelního tvaru. Důležitým mezníkem se...