Gazdova krv vás dostane korektními i nekorektními vtipy

Gazdova krv vás dostane korektními i nekorektními vtipy

Tisk

altDivadelní festival Střetnutí Stretnutie zahájila hra Gazdova krv, ve které excelovala tvář festivalu Szidi Tobias a nejen ona.

 

 

 

Tato hra vznikla na motivy próz významného slovenského spisovatele Rudolfa Slobody. Děj je posazen do slovenské vesnice po roce 1989, ale ve vzpomínkách se ocitneme i v 70. letech. Zřejmě proto, že se námětem byly prózy, není hra příliš koherentní - ne, že by nenavazovala nebo jednotlivé scény nepasovaly k sobě, ale hlavní dějovou linku zde nenajdeme. Motáme se v kolotoči mezilidských vztahů a jejich odvěkých problémů jako je alkoholismus či nevěra a přihlížíme vesnickým stereotypům (jedna paní povídala). Rámcovitost se projevila v motivu železné vany, která nás vtahovala do děje a i se s námi s napětím loučila.

alt

Ansábl čítal pouze osm herců, ale těžko si v těchto rolích představit někoho jiného. V té hlavní - v roli Gazdy se představil Miro Noga, kterého my Češi známe především z populárního seriálu Ranč u Zelené sedmy, kde také hrál charismatického otce. Byl zde tak přirozený a lidský. Doplňovala jej slovenská šansoniérka a herečka Szidi Tobias, která si zaslouží nejvíce slov chvály. Připadla jí role hloupé schizofrenní ženy, která se postarala o největší salvy smíchu. Všichni jí její psychické problémy protkané vůni oplatků Vlnky („Co jsi koupila?“ „Vlnky.“ „A proč, když je nepotřebujeme?“) věřili a nepochybovali. Její taneční kreace při vytřepávání blech si také budu dlouho pamatovat. A co teprve ten její pronikavý hlas... Za zmínku stojí také postava cvokry (tchýně), kterou geniálně ztvárnila Zita Furková. Za prvé v ní mnoho lidí mohlo vidět jejich příbuzné a za druhé dokázala vždy rozzářit právě rozehranou repliku. Jednou se jí povedlo ji i zkazit, ale byla za to odměněna potleskem a soucitem.

Udivovalo mě, jak moc odvážná tato hra byla z hlediska vtípků. Myslím, že i nyní v naší svobodné demokratické zemi by se cenzura mohla chytit hodně rasistických vtipů typu „všichni cigáni jsou špatní“ nebo narážek na politiky a jejich „koryta“. Ty diváci přijali s největším nadšením, protože byly až příliš pravdivé. No a o genderové korektnosti tady ani nemluvě. Kdyby v publiku seděla nějaká zarytá feministka, tak z divadla jistě vystartuje hned v prvních manželských dialozích. „Sex v manželství je jen vydírání“ „Manželství je přežívání a nic víc“ a podobná hesla dopadala především do uší mužů, kteří se řehtali jako koně. Ženy naopak tiše škubly tváří.

alt

Největší chyba představení byla kupodivu technického rázu a týkala se zvuku. Zpočátku jsem si myslela, že třeba jen špatně slyším nebo nejsem zvyklá na slovenštinu, ale opak byl pravdou. Zvuk výrazně pokulhával a některé repliky byly bohužel nesrozumitelné.

Konec hry byl skvěle vypointován a po bouřlivém potlesku mohli diváci i herci odcházet s plnou hlavou myšlenek o problémech, jejich pomíjivosti a o hodnotách. Bylo skvělé nechat vše doznít a myslet na to, že minulost je za námi a to, kde jsme nyní je pro nás většinou to nejlepší.

Gazdova krv
Divadlo Astorka Korzo 90 Bratislava
Režie: Juraj Nvota
Dramaturgie: Andrea Domeová
Scéna a kostýmy: Mona Hafsahl
Hudba: Sisa Michalidesová
Obsazení: Miroslav Noga, Szidi Tobias, Rebeka Poláková, Zita Furková, Petra Vajdová, Zuzana Konečná, Matěj Landl, Marián Lauda, ml.
Délka: 165 minut s přestávkou
Hodnocení: 85 %

Zdroj fotografií: www.astorka.sk


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Kärtsy z Waltari: „Publikum tady je jako z jiné planety!“ / „Audience there is from different planet“

waltari 200Finská skupina Waltari vystupuje v České republice poměrně často, nyní právě tuto sobotu na festivalu Masters of Rock ve Vizovicích. Co si o Češích a Finech myslí zpěvák Waltari Kärtsy si můžet...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Saturnin místy ani nepotřeboval slova

saturnin 200Předposlední premiérou Městského divadla Zlín se stal Saturnin, notoricky známé humoristické dílo Zdeňka Jirotky.

...

Literatura

Nevědomost je největší dar na světě

darek200Dárek je název nejnovější knihy oblíbeného autora psychothrillerů Sebeastiana Fitzeka, kterou vydalo nakladatelství Anag.

 

...

Divadlo

Tentokrát Ve Smečkách Klub bláznů

klicovou dirkou perexV Praze je hodně divadel, podle mého odhadu nejméně stovka. A to ta, která mají ještě malou nebo komorní scénu, počítám jen jednou. Při tomto počtu samozřejmě není divu, že mi zhusta nějaká ta pr...

Film

Nymfomanka - recenze

"200nymfJakmile Dánsko nabídlo našim kinematografickým chtíčům otevřený pohled do mysli jednoho z jejích podivuhodných režisérů, s příchozí Melancholií či Antikristem se naše pocity vesměs různily. Možná a nejspíš právě proto, že na emoce dokáže hrát souvisl...