„Panenky“ Dolls – hračky nebo iluze?

„Panenky“ Dolls – hračky nebo iluze?

Tisk

Dolls 200Dolls jako návrat do dětství, na samý počátek všeho. Dolls jako výpověď o nás samých. Ve zbrusu novém prostoru pro umění a divadlo Jatka78 bylo před několika dny představeno nové vystoupení Cirku La Putyka s názvem Dolls. Premiéru mělo ovšem již na jaře tohoto roku.

Rostislav Novák, režisér představení Dolls a principál souboru nového cirkusu Cirku La Putyka, se chtěl tímto vrátit k rodinné tradici, k tradici loutkářského rodu Matěje Kopeckého. Zaměřují se zde na práci s předmětem, s loutkou, s panenkou, s hračkou, s člověkem. Navazují na neustálou potřebu člověka napodobovat sebe sama, a to již od nepaměti. Od toho nejjednoduššího ztvárnění v podobě hliněné postavy až po to „nejpreciznější“, a to člověka jakožto loutku. „Panenka jako cesta k rituálu, k přírodě? Panenka jako cesta do fantazie, náhražka reality. Panenka jako iluze. Panenka a člověk, snad další vývojový stupeň člověka?“ V dětství to byla hračka, naše spřízněná duše, v dospělosti pak spíše jakási náhražka reality, jakýsi ideál, iluze… Čím dál tím větší příklon k předmětům (zřejmě poukazující na dnešní konzumní společnost) a současně odklon od toho, co je důležité, co život utváří především - od mezilidských vztahů.

Dolls 1

Příběh (či spíše precizní ztvárnění dané myšlenky) se stupňuje prostřednictvím tance, závěsné akrobacie, z níž se vám tají dech, nejrůznějších ztvárnění panenky nesoucích nejrůznější významy a myšlenky a v neposlední řadě prostřednictvím celkové scény – kachličkovaných pokojů, změti drátů visících od stropu, problikávajících zářivek, její celkovou zašlostí a ponurostí. Kulisy podobné domečku pro panenky. To vše dotvořené skvělou hudbou v podání Jana Balcara a Jindřicha Čížka a osvětlením, které celkovou atmosféru dokonale dotváří a zceluje. Zejména akrobatické kousky ve dvojicích, kdy si muž „hraje“ se ženou jako by byla hadrová panenka, s naprostou lehkostí. Nebo dvojice dívek předvádějících formace na hrazdě, z kterých jde mráz po zádech, ovšem jež provádějí s naprostou ladností a klidem. To zajisté nadchlo nejen ty nejmenší diváky.

Dolls 2

 

Myšlenka, jež se nám zde představuje v celé své kráse i ošklivosti, rozhodně stojí za zamyšlení, ale není jednoduché vše hned na první pohled rozkódovat. Člověk se nechává unášet skvělými výkony herců, akrobacií a plno dalšími prvky až do samého konce, přemýšlí a tak trochu má dojem jako by stál na pomezí onoho domečku pro panenky a skutečného světa. Tedy já tak trochu z toho měla takový dojem. Donutí vás to zamyslet se nad sebou samými.

Nové představení Dolls s celkově zahraničním obsazením mělo premiéru již v květnu tohoto roku na Mezinárodním festivalu nového cirkusu Cirk-UFF v Trutnově a následně v dalších městech České republiky, ale i v zahraničí. Cirk La Putyka úspěšně funguje již pět let a nyní můžete jejich představení zhlédnout například v prostoru Jatka78, který vznikl na začátku listopadu v Pražské tržnici v Praze.

Dolls 3

Koncepce a režie: Rostislav Novák ml.
Obsazení: Bellina Sörensson, Josa Kölbel, Coline Mazurek, Valentin Verdure, lesu Escalante
Choreografie: Josef Fruček, Linda Kapetanea
Scénografie: Jakub Kopecký
Hudba: Jan Balcar, Jindřich Čížek
Kostýmy, make-up: Kristina Záveská
Technická supervize: Mathieu Grégoire
Producent: Cirk La Putyka

Hodnocení: 90%

http://www.laputyka.cz/cz/default.aspx
http://www.jatka78.cz/
http://www.cirkuff.cz/


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Bejzo z Polemic: „Nálady sa v takom početnom týme zvyknú často meniť...“

bejzo polemicSlovenská legenda ska Polemic si užívá léta plnými doušky, a to především na festivalech. Nyní hráli i v samotném olympijském Londýně. Nejen o něm nám něco pověděl leader skupiny Bejzo.

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Čtěte také...

Letní divadelní program pod petropavelskou katedrálou

biskupsky dvur 200Malebný kout Zelného trhu ožívá neochvějně každé léto už čtrnáct let poutavými příběhy z dílny Městského divadla Brno. I tentokrát je pro vás již připravena vskutku rozmanitá programová nabídka plná hvězd, které můžete obdivovat na letn...


Literatura

Když maminka ztrácí svou laskavou tvář

Bez tvare perexKniha, která je založena na skutečném příběhu, popisuje nejtemnější zákoutí jedné z psychických poruch, která, ačkoliv na první pohled není vidět, uvnitř ničí mladou maminku zaživa. A co víc, ohroženy jsou i děti, které by měly být...

Divadlo

Dramox má 3. narozeniny! Je v kinech a divadlům poslal 25 milionů korun

DramoxDramox slaví třetí narozeniny, nabízí přes 350 představení a divadlům poslal 25 milionů korun. Nově ho najdete v kinech po celé republice, kde si diváci každý měsíc užijí několik divadelních hitů na velkém plátně. Dramox se po třech letech fu...

Film

John Cazale – mistr vedlejších rolí
ImageAl Pacino, Robert De Niro, Gene Hackman, Francis Ford Coppola a Meryl Streep. Všechny tyto výrazné osobnosti se proslavily v průběhu americké nové vlny, jmenované však spojuje také herec John Cazale. Tento zdánlivě nepříliš v...