Marketingové trendy nebo „buzzwordy“? 7 důvodů, kdy si dát pozor

Marketingové trendy nebo „buzzwordy“? 7 důvodů, kdy si dát pozor

Tisk

buzzwordy perexNa internetu najdeme velké množství článků, jejichž autoři se snaží shrnout a predikovat marketingové trendy pro daný rok. Marketéři chtějí držet prst na tepu doby, aby trendy sledovali a využívali. Někdy to však není dobrý nápad. Společně s kreativní agenturou Fairy Tailors uvádíme 7 důvodů, proč by lidé měli být u sledování trendů opatrní a kritičtí.

 

1. Obecné principy se vydávají za trendy

Storytelling byl v roce 2015 důležitým marketingovým trendem. Bylo vyprávění příběhů novým směrem, kterým by se náš obor začal ubírat? Samozřejmě nebylo. Storytelling totiž není trend, ale nedílná součást marketingové komunikace. Vyprávění příběhů je přece samotná podstata toho, co jsme vždy dělali! „Totéž platí pro vysvětlení smyslu, budování důvěry nebo zprostředkování firemní vize. Nic z toho není trend, vše jsou nezbytné komponenty, bez kterých jsme se nikdy neobešli,“ uvádí Ondřej Tyleček, marketingový ředitel kreativní agentury Fairy Tailors.

buzzwordy2


2. Mnohé trendy jsou každý rok stejné

Influenceři, personalizace, umělá inteligence, data-driven marketing. Lze vůbec mluvit o trendech, když se v článcích beze změny opakují už po mnoho let? Z mnoha někdejších trendů se nakonec stala standardní součást komunikace. Využití influencerů nebo sociálních sítí není trend, ale běžná položka media mixu.

3. Pozor na zavádějící výklad

„Ti mladí dnes pořád koukají do telefonu,“ rozčilují se boomers, zatímco se sami každý večer od osmi do jedenácti dívají na televizi. Potřebu relaxovat a sledovat média máme všichni, mění se jen způsob, jakým to děláme. Mladší generace nepochybně konzumují obsah jiným způsobem než jejich předchůdci, čas strávený před obrazovkou je ale nakonec obdobný. Přes nesporný nástup sociálních sítí i mladší lidé stále sledují televizi, jen u toho v ruce zároveň drží svůj smartphone a projíždí Instagram. Lidé ve věku 25–34 let dle průzkumu Atmedia sledují televizi průměrně 2 hodiny 17 minut denně. „Růst času stráveného na sociálních sítích tedy nutně nemusí znamenat pokles času stráveného sledováním televize. Jistě však znamená pokles pozornosti, kterou mladší diváci televizi věnují,“ doplňuje Ondřej Tyleček, z kreativní agentury Fairy Tailors.

4. Nemusí to fungovat v každém odvětví

Některé trendy jsou z globálního pohledu významné, ale v konkrétních případech je jejich následování obtížné. Chatboti jsou skvělí a vašemu customer care týmu ušetří spoustu práce, ale pokud jste v prémiovém segmentu a máte náročnou a konzervativní klientelu, která očekává špičkový zákaznický servis, možná bude lepší tento trend vynechat. Udržitelnost je důležité téma, ale pokud jste síť čerpacích stanic, jejíž business stojí na prodeji fosilních paliv, pak budete muset kolem tématu udržitelnosti našlapovat velmi opatrně, abyste zůstali uvěřitelní. Právě trend udržitelnosti v posledních letech zaujal mnoho firem, které ve skutečnosti udržitelně nejednají, ale rády by to o sobě tvrdily. „Značky obviněné z greenwashingu nám ukazují, kam vede neuvážené následování trendu bez opory ve skutečném jednání firmy. V marketingové komunikaci platí, že lež má krátké nohy a co o sobě značka říká, to musí také dělat,“ upozorňuje Tyleček z Fairy Tailors.

buzzwordy1

5. Nemusí to fungovat v každé zemi
Inkluzivní marketing je výborná věc, ale má svá úskalí. Supermarket Lidl, který do svého českého letáku použil fotku černošského modela, by mohl vyprávět. Zároveň je nutné smeknout před marketingovým týmem řetězce, který kritiku odmítl a situaci využil ke zdůraznění hodnot značky. „Přesto považuji téma inkluze v marketingu v podmínkách etnicky a kulturně poměrně homogenní České republiky za výbušné. Je to příklad globálního trendu, jehož lokální využití je nutné pečlivě zvážit,“ dodává Ondřej Tyleček, marketingový ředitel kreativní agentury Fairy Tailors.

6. Nemusí to fungovat na každou cílovou skupinu

Některé značky na TikToku válí, ale pokud má vaše cílovka přes třicet, navrhuji jiné kanály. Než začnete bezhlavě využívat nejnovější trendy, přesvědčte se, že jsou pro vaše zákazníky relevantní a přináší jim přidanou hodnotu.

7. Best practice je pouze good practice

Přestože články o marketingových trendech radí, že máte psát krátké a úderné copy a natáčet rychlá videa, pamatujte, že dobrý obsah si své diváky najde. Čím jsou vaši followers starší, tím delší copy budou ochotní číst. To, že z makropohledu dobře fungují videa na pár vteřin, neznamená, že nebudete mít úspěch se skvělým, avšak obsažnějším videoobsahem. „Trendy jsou dobrý sluha a špatný pán. Neřešte trendy, jděte po podstatě. Dělat skvělou kreativu postavenou na pevných základech bude trendy vždy,“ říká marketingový ředitel fairytailors.cz Tyleček.


 

Přihlášení



Sesterské domino Veroniky Valíkové

Povídky, které mrazí i zahřejí na duši; a vaše starosti se najednou zdají malicherné. A rozhovor s autorkou.

Dovolená podle předlohy pro nenáročné čtenářky

Nový román britské autorky Hedi Swain vydaný pod nakladatelstvím Cosmopolis slibuje báječně strávenou dovolenou. Kniha už nyní navnadí čtenářky na léto a chvíle pohody. Zkuste si představit, že se rozhodnete strávit dovolenou na místě, kde se natáčela filmová adaptace vaší oblíbené knížky a vezmete s sebou své nejlepší dvě kamarádky. Útulný romantický domek na překrásném místě opravdu slibuje netradiční chvíle s blízkými lidmi, kniha odhaluje jejích osobní příběhy a nabízí nové příležitosti.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Jak Jana Andresíková spadla z koštěte…

Jana Andresikova 200Herečka Jana Andresíková jako host Toboganu v pyžamu vyprávěla o svých neuvěřitelných karambolech, které ji v životě potkaly. Její zdravotní karta má několik stránek popsaných odshora dolů. Pa...

Mnichův průvodce k čistému domu i mysli

Pokud jste milující matkou vymodleného dítěte, která by pro své děti udělala cokoliv na světě, včetně obětování vlastního života, pak raději knížku Křehká příměří od Michaely Štěchové nečtěte. Zřejmě vás bude poněkud rozčilovat. Autorka bourá mýty o rodičovství, namísto radostí popisuje spíše strasti a poukazuje na odvrácenou stránku mateřství, o níž se doposud jen mlčelo.

Z archivu...

Čtěte také...

Před 28 lety zemřel Karel Kryl, jeden z představitelů československého protikomunistického protestsongu

karel kryl200Dnes je to 28 let, co odešel ve věku nedožitých padesáti let básník s kytarou a kroměřížský rodák Karel Kryl. Hudebník, skladatel, textař a grafik zemřel náhle na srdeční příhodu 3. března 1994 v Mnichově. Pochován je na Břevnovském hřbitově v P...


Divadlo

Sbor Dejvického divadla přinesl do Zlína hru Kakadu

kakadu 200Zlín ožil již 20. ročníkem mezinárodního kulturního festivalu Setkání/Stretnutie a měl tu čest přivítat i část sboru Dejvického divadla. Ti nám předvedli hru Kakadu, která nám v obrazech a útržcích ze života mladé autistické ženy reflektuje svět.

Film

Film Tajemství a smysl života oznamuje termín české premiéry 23.11.23 a představuje první ukázky

TASZ perexFilmová událost roku 2023 v podobě ojedinělého multižánrového filmu natáčeného v průběhu deseti let si vám dovoluje nabídnout první krátké upoutávky. Osobitý tvar animovaného, hraného i dokumentárního snímku představuje divákům světoznámé filozofy,...