Jak se máš?
Fajn, žádný problém. Právě jsem v Hamburgu u své mámy a odpoledne půjdu a uvidím se s Axelem (Axel Mackenrott), naším klávesistou kvůli psaní skladeb. Jsem šťastný, že jsem teď v Hamburgu.
Minulý rok vydal Masterplan album Time To Be King. Vyplnila se očekávání?
Myslím, že album se opravdu povedlo, protože jsme měli prohlášení nahrávací společnosti, že jsme se prodávali docela dobře i bez turné nebo jakýchkoliv koncertů. Tak to je opravdu překvapivé, že prodeje tohoto alba jsou skutečně dobré. Znamená to, že AFM mělo příležitost říct, že můžeme udělat další album. Je docela příjemné vědět, že Masterplan to dělá dobře.
Jsi spokojený s reakcemi?
V podstatě jsem celkem spokojený. V tuto chvíli už přemýšlím o novém albu. Vždycky existuje něco, na co si lidé tu a tam stěžují. Byl jsem rád, že se Jorn vrátil do kapely a opravdu jsem chtěl tuto kapelu více postrčit do života. Byl jsem trochu zklamaný, že jsme nemohli hrát živě. Reakce byly dobré, ale je taky pěkné slyšet ty songy naživo.
Řekl jsi, že připravujete materiál pro nové album. Mohl bys nám říct něco víc?
To je celkem čerstvé. První setkání jsem měl s Axelem před měsícem v mém studiu na Slovensku. Týden jsme na tom pracovali, což už je docela dlouho a máme mnoho nápadů. Tentokrát jsme se rozhodli nedělat demoprodukci, protože chceme vytvořit opravdu pěknou předprodukci, což vypadá velmi podobně jako albové songy a nyní je to velmi snadné v mém studiu. Máme mnoho a mnoho nových představ, které jsou trochu modernější nebo taky agresivnější. Snažili jsme se nenásledovat jakýkoliv trend Masterplanu nebo neokopírovat první album nebo třetí album nebo čtvrté. Vždycky bychom se měli snažit udělat nějaké překvapení pro lidi. Album Time To Be King bylo úžasné, ale toto nové album bude zase jiné. Pokaždé to chci udělat, protože jaksi nejsem člověk, který dělá každý rok to stejné album.
Posledních pět let to byla pro Masterplan jedna velká smršť. Jorn (zpěvák Jorn Lande) a Uli (bubeník Uli Kusch) opustili kapelu téměř ve stejný čas, Mike DiMeo (zpěvák) a Mike Terrana (bubeník) přišli. Jorn se vrátil v roce 2009. Nebylo těžké se přizpůsobit nové situaci v relativně krátké době?
V kapele je to vždycky složité. První album vyšlo po velkém zmatku, odchodu z Helloween, Ulim a mém. Myslím si, že tato kapela potřebuje nějaké zlé chvíle, aby napsala skvělé songy. Masterplan je moje kapela a kdokoliv bude zpívat nebo hrát, jsem za to rád. Chci, aby Jorn zůstal, dokud je to možné, ale nyní jsme já a Axel hlavními skladateli. A také Jan (Jan S. Eckert), baskytarista, který byl zapojen do nějakých projektů a má teď skvělou práci, zavolal mi, že je šťastný za pokračování s Masterplan a těší se na další album a turné. Cokoliv se stane této kapele, půjde dál. Jsem velmi pozitivní a trošku unavený z produkování kapel ve studiu po tři roky a chci teď pokračovat s mojí kariérou. Pro mě je velmi důležité ukázat, že mám stále sílu a schopnost psát krásné melodie a metalové songy. Cokoliv děláme, chceme dělat dobré a kvalitní věci.
Myslíš si, že je tato sestava konečná?
Nikdy bych neřekl konečná, protože je velmi nesnadné říct něco, zvláště u zpěváků, jelikož jsou vždy zapojeni do mnoha projektů. Nikdy nemůžeš něco říct na 100%.
Jsem ráda, že se Jorn Lande vrátil do kapely. Jak důležitý byl jeho návrat do kapely?
Je důležité mít v kapele někoho, kdo začal dělat kapelu kapelou úspěšnou, protože když byl Jorn v kapele, byla tam nějaká „chemie“ ... neměl bych zapomenout na Uliho. Uli byl také velmi důležitý. Jorn má naprosto odlišný názor nebo smýšlení o tom, co je rock a metal než mám já nebo Uli, protože jsem přišel z Helloween a po těch dvanácti a půl letech v kapele jsem si myslel, že mám více zkušeností než Jorn. Měli jsme větší úspěch a hráli na větších pódiích. Jeli jsme turné s Iron Maiden a jako hlavní hráli na mnoha největších festivalech po celém světě. Myslím si, že nám to opravdu pomohlo. Domníval jsem se, že jsem na správné cestě s mými myšlenkami psaní skladeb jako na první album, Heroes nebo Crystal Night či Kind Hearted Light a všechny tyto songy. Měli jsme mnoho úžasných skladeb, což si myslím, bylo inspirováno starými časy z Helloween. Byla to jakási zkušenost, kterou jsme měli z hraní před lidmi. Byl to rozdíl mezi Jornem a mnou. Jorn vždy více přemýšlel o starém klasickém rocku, který miluju taky, ale jsem starší než Jorn a uvažuji jinak, možná moderněji.
Když Jorn odešel z kapely, věděl jsi, jestli jeho nepřítomnost bude dočasná?
Nikdy neřekl, že to bude navždy, protože když jsme se rozešli, nikdy to nebylo v „boji“ ... bylo to řešení té chvíle, protože byl trochu zklamaný. Jorn je nestálý, hraje v mnoha projektech, tlačí svoji kapelu co nejvíce, takže nikdy nevíme, co se stane v budoucnu, ale jsme pořád rádi, když je součástí Masterplanu.
Zjistil jsi, že Masterplan potřebuje Jorna a že Masterplan bez Jorna není Masterplan?
Možná to je, co jsem řekl. Ale upřímně, všechny songy na prvním albu už byly napsány před tím, než se Jorn připojil ke kapele. Všechno už bylo napsáno Ulim a mnou. Věděli jsme, že jsme udělali něco velmi dobrého a srovnávali s Helloween. Bylo to něco opravdu jiného, byl to jiný vývoj nebo už jiný styl. Když se nahrávalo první album, jen jsme Jornovi zavolali, jestli by na tom mohl zpívat a pak napsal texty a některé melodie, ale polovina vokálů už byla udělána během mého psaní. Někdo v kapele by měl rozhodně být a to jsem já. (smích)
Co bylo tvým cílem, když jsi zakládal Masterplan. Splnila se očekávání?
Ano. Byli jsme velmi zklamaní, když jsme byli vyhozeni z Helloween a chtěli jsme ukázat, že umíme udělat něco velmi silného. Když se podíváš, dosáhli jsme dobrých prodejů a dobrého uznání od tisku a fanoušků. Dokonce jsme získali ocenění za nejprodávanější album roku v Německu. Toto bylo úžasné více než jsem očekával. Ale pak se obchod zkomplikoval. Nemůžeš to vidět na prodejích, úspěch vypadá jako toto nebo tamto, protože prodeje už neodrážejí skutečný úspěch kapely kvůli stahování. Lidé stahují vše, co je zdarma a tím kapely trpí. Je to problém, není snadné vidět úspěch jako za starých časů, protože ve starých dobách, pokud jsi dosáhl nějakého objemu prodeje se získávali zlaté či platinové desky a to už není snadné.
Doposud se nekonalo žádné turné pro poslední album. Mohou se fanoušci těšit na nějaký koncert? Nebo až po novém albu …
Po novém albu se pokusíme vrátit a chceme něco udělat. Chci si být jistý, že sestava je 100%-ní a všichni jsou šťastní, že pojedou na turné. Pokud někdo není ochoten jet na turné, pak to není dobré. Na posledním albu jsme očekávali více profesionality od některých lidí kolem nás a Jorn nebyl kvůli tomu rád. Plánovali jsme a měli spoustu jednání mezi nahrávací společností, Jornem a mnou. Plánovali jsme turné a už jsme to měli blízko a řekl: „Ne, nechci jet na turné.“ Neznamená to, že chci tlačit všechny, pokud nestojí 100%-ně za mnou.
P.S. od Rolanda ... Ještě se možná pojede malé turné s Mikem Terranou a dalším baskytaristou v listopadu. Možná zahrajeme některé songy od Masterplan a z mých sólovek jako coververze. A všichni budeme v tomto triu zpívat. Ale dosud nebylo nic potrvzeno.
Jak tvoříte setlist na koncerty? Kdo vybírá písně?
Vím celkem dobře , co je dobré pro kapelu, ale občas musíš udělat kompromisy, jelikož některé songy jsou velmi težké ke zpívání nebo je složité udělat jim dobrý zvuk kvůli mnoha orchestracím nebo něco podobného, ale v podstatě jen děláme kompromisy u vokálních partů, protože vokály jsou nejobtížnější část. Když je něco příliš vysoko, musíš udělat rozdílné naladění pro skladbu nebo udělat nějaký trik jakože zpívám malou část a pak se Jorn vrátí. Udělali jsme to už v minulosti. To je jediné omezení výběru písní. Z každého alba volíme ty nejlepší „zlaté hřeby“. A nyní máme mnoho alb, takže je snadnější vybírat.
Je velmi moderní natáčet živé koncerty a vydávat DVD. Chcete to udělat také?
Ano. Plánovali jsme už DVD Time To Be King z posledního turné, ale jak jsem zmínil, nestalo se, tak doufejme, že s příštím albem. Máme spoustu filmového materiálu z minulosti, obzvláště z prvního a druhého alba. Hodně jsme natáčeli, ale nikdy nevydali. Stále to mám doma a ve studiu. Nevím, možná je to trochu stupidní vydat to až po deseti letech. Myslím si, že není marné ukázat lidem především výkon z prvního turné s Hammerfall. Natočili jsme 35 minut v Gusenburg. Také máme nějaké nahrávky z velkých festivalů a také soukromé nahrávky od profesionálů jezdících s námi na turné. Máme tuny materiálu, ale nahrávací společnost vždy říká: „Ne, ne, ne, nepotřebujeme to“. Je na čase vydat něco po příštím albu.
Na webu Masterplan je info o tvé účasti na nějakém kytarovém projektu. Můžeš nám o tom něco říct?
Je to jen práce našeho webmastera. Pouze se zeptal, zda to může vložit na naše webové stránky. Běžně dělám mnoho projektů. Udělal jsem spousty sólových partů asi tak za poslední dva roky. Obvykle se o tom nezmiňuji, ale řekl jsem ok, není problém.
Ráda poslouchám tvá sólová alba, hlavně Kaleidoscope. Chystáš se nahrát v budoucnu další sólovku nebo se zaměříš na Masterplan?
Jak jsem řekl, jsem velmi hladový. Po albu MKII jsem jel domů a myslel si, že bych neměl dělat více práce jako producent ve studiu a neudělal jsem to ... stal jsem se docela úspěšný na Slovensku pro slovenské a české kapely. Myslel jsem si, že mám práci snů, ale teď se mi jaksi zase stýská po mé vlastní kapele, práci a hraní naživo. Taky nyní kupuji nové vybavení. Jsem opravdu hladový, znovu hraji každý den na kytaru, co jsem poslední týden v Hamburgu. Dychtím po tom udělat sólovku. Mám mnoho nápadů a uvažuji, že až udělám Masterplan, možná příští rok přijde na řadu sólová práce. Jsem skutečně chtivý zase něco udělat, možná neoklasického.
Helloween a Gamma Ray udělali společné koncerty. Byl bys přístupný udělat podobné speciální koncerty, například s Gamma Ray nebo s jinou kapelou?
Ani ne tak s Gamma Ray. Nemyslím si, že máme stejný styl. Jsou to fajn lidi a máme stejné kořeny, Kai (Kai Hansen z Gamma Ray) a já. Mám hodně kapel, které se mi líbí, ale není snadné mít stejný styl. Teď je běžné, že kapely hrající živě, mají podobný styl. Kamelot … moc se mi líbí, nevěděl jsem, že je ta kapela tak dobrá a měli jsme šanci hrát s nimi na jejich turné, potom jsme si uvědomili, jak jsou dobří. (smích) Byl jsem překvapený, když jsem tu kapelu viděl. Líbí se mi styl a takováto skupina by pasovala lépe než Gamma Ray, domnívám se.
Jak je na Slovensku, kde nyní žiješ? Líbí se ti tam?
Na Slovensku jsem už docela dlouho. Mám slovenskou přítelkyni a moje studio funguje dobře, tak jsem celkem spokojený.
Mluvíš slovensky?
Malo. (smích, Roland odpovídá slovensky) Ne, opravdu, jsem v tom špatný. Moje přítelkyně mluví anglicky a perfektně německy a všichni muzikanti, kteří přicházejí do mého studia ... vždycky někdo z nich umí mluvit německy nebo anglicky, a proto jsem se nikdy neučil slovensky.
Nepotřebuješ se učit další jazyk …
Víš, dokonce učení angličtiny bylo pro mě strašné, protože když jsem byl v Helloween, první tři roky jsem neuměl mluvit anglicky. Představ si, že sedíš u mých starých videí ... byl jsem plachý, seděl v autobuse a ostatní kluci celou dobu mluvili. Jen jsem se usmíval a nerozuměl jsem ničemu. Pak to udělalo v mé hlavě cvak a naučil jsem se to velmi rychle. Český jazyk se slovenským se sobě podobají, rozumím slovům, ale na začátku jsem to nemohl vyslovit. Města jako Bánská Bystrica nebo Košice a všechny tyto věci. Když to nyní slyšíš pro mnoha letech, dostaneš obrázek jako puzzle. Rozuměl jsem něčemu a pak to udělalo cvak a možná pomalu začnu mluvit slovensky.
Český a slovenský jazyk je celkem složitý. Když jsem mluvila s Angličany, řekli mi, že ničemu nerozumějí, že nepochytili žádné slovo.
Teď používám všechna slova a rozumím, co se míní, ale neumím udělat věty.
A výslovnost je také velmi těžká.
Jo, to bude vždycky složité a lidé se mohou smát jak vyslovuji, ale rozhodně je to lepší než před pěti lety.
Kolik hodin denně jsi schopen pracovat a strávit v nahrávacím studiu? Jsi workoholik?
Obvykle začínám pracovat pozdě a chodím do postele taky velmi pozdě. Někdy spím do devíti nebo deseti. V podstatě pracuji od jedenácti do dvanácti, takže to znamená dvanáct hodin ve studiu.
Ve tvém studiu nahrávala spousta kapel. Pracuješ jen s metalovými a rockovými muzikanty nebo jsi ochotný spolupracovat s umělci jiných žánrů?
Ne! Jsem otevřený každému stylu. Jediný styl, který nemám rád je reggae. Nahrál bych to, ale moc to necítím. Mám rád pop a nevidím důvod, proč by kapely chodily do mého studia za techno music, protože takovou hudbu mohou dělat doma. Mám rád pop a klasickou hudbu, jsem tomu velmi přístupný a hodně poslouchám rádio. Jak mě lidé znají, opravdu nejsem metalista, vycházím ze sedmdesátých let. Dlouho předtím byl Steve Lucas jedním z mých hrdinů a každé popové album, které nahrál sólo, jsem koupil. Byly udělány tak popově, že vždycky byly v americké Top Ten a líbí se mi Michael Jackson. Mám album a poslouchám ho, ale ve studiu neposlouchám pop, jen metal.
Máš nějaké speciální plány na zbytek léta?
Tady v Německu je léto celkem špatné. Přijel jsem ze Slovenska, kde bylo ráno 34°C a když jsem přijel sem, tak bylo jen 18°C a od té doby máme jen 12°C, to je hrozné. Teď se hodně připravuji na psaní skladeb pro Masterplan a fixování partů ve studiu. Tento rok nepracuji pro jiné kapely, jen v říjnu mixuji pro Black Majesty, ale jinak zbývající patří Masterplan. Musím si udělat pauzu, to je pro mě velmi důležité.
Máš nějaký vzkaz pro fanoušky?
Určitě! Chtěl bych lidem říct, že jsem zase velmi “hladový”. To je něco, co mi chybělo v posledních několika letech. Poslední album Time To Be King mělo dostat více mé pozornosti. Možná jsem musel více pracovat pro jiné kapely a není dobré míchat svoji práci pro jiné současně se svojí vlastní kapelou. Proto si dávám pauzu a je to pro mě velmi důležité. Jak jsem řekl, znovu se učím na kytaru, připravuji se a také dělám na vokálech. Už jsem trošku unavený kolem problémů se zpěváky a možná proto se více učím na kytaru a zpěvu, protože třeba na příštím albu nazpívám nějaké party nebo taky na Masterplan albu. Miluju zpěv a nejsem moc známý jako zpěvák, ale začal jsem zpívat a hrát na kytaru zároveň, když mi bylo dvanáct.
Děkuji Šárce za spolupráci na rozhovoru s Rolandem.
Audio verze rozhovoru (v anglickém jazyce, in English):
< Předchozí | Další > |
---|