Karel Jordán: „Těšil jsem se z každého dne psaní, byla to krásná inventura.“

Karel Jordán: „Těšil jsem se z každého dne psaní, byla to krásná inventura.“

Tisk

karel jordan200Karel Deniš Jordán se narodil 11. 11. 1952. Je to právník, šéfproducent, hudební redaktor, dramaturg a spisovatel. Mezi jeho knihy patří například vzpomínková kniha Petr Muk – Oceán, Shalom, Slavíci, on (a já), Tenkrát na Západě, Můj bratr Vinnetou, Dobrodružství jménem Orient. Také je spoluautorem u díla Beatles – česká stopa. Nejnovějším počinem je pak titul Zlatá šedesátá, o kterém se dozvíte více v tomto rozhovoru.

Vítám vás u rozhovoru zaměřeného na vaši knihu Naše zlatá šedesátá a musím se na úvod zeptat, co se vám vybaví jako první, když se řeknou šedesátá léta?

Úplně první? Nejspíš školní aktovka fofrem odhozená do kouta, celé dny venku, fotbal ve všech podobách. A hned potom Rychlé šípy, Vinnetou, Beatles a srpen ´68.

A co byste z 60. let vrátil do dnešní doby? Je něco, co vám z těchto let chybí?

Optimistický pohled sedmi až sedmnáctiletého kluka na dynamický posun světa vpřed. Stále nevadnoucí kvalita tehdejší muziky, filmů, výtvarného umění, literatury nebo divadla. A také to, že spolu tehdy lidé ještě bez mobilů mluvili hubou a psali si dlouhé dopisy rukou.

Kniha vyšla ke konci loňského roku. Je nyní s odstupem něco, na co jste zapomněl a mrzí vás to? Něco, co v ní podle vás chybí?

Dostal jsem šanci nahlédnout na šedesátky vlastníma očima. Určitě tam proto mnohým mnohé chybí, ale nejde o encyklopedii. Cílem bylo vyvolat společné vzpomínky a při čtení si k mým slovům a obrázkům doplňovat ty vaše. Podle ohlasů soudím, že se to docela povedlo. Takže Non, Je ne regrette rien, nelituji ničeho, jak tehdy zpívala Edith Piaf.

Co vás vedlo k napsání této knihy? A rovnou se zeptám, neplánujete pokračovat i s dalšími roky?

Snaha o společné sdílení hezkých pasáží našich životů. Jistý talent k popularizaci hudby, knih či filmů. Dekádní pokračování však určitě neplánuji. Ne snad, že by také sedmdesátky nepřinášely zajímavá témata, ale celkově to u nás byla doba normalizačně hnusná, takže s úlevou přenechám jiným, aby ji popsali.

Knihu můžete vyhrát v naší soutěži: Zavzpomínejte na šedesátá léta

Bylo pro vás jednoduché vzpomínat? Co vám při psaní pomáhalo?

V sedmdesáti letech se vzpomínáním máte i nemáte problém současně. K ohlížení vás věk logicky nutí, selektivní paměť sice poněkud mate, ale v případě šedesátek to byl tak silný zásah, že to šlo vcelku samo. Pomohly knížky, gramodesky a sbírky dalších dokumentů, výsledně početné „banánovky“ plné hmatatelných důkazů.

Jak vám v tomto ohledu pomáhala použitá literatura? Našel jste v ní vždy vše, co jste potřeboval?

Snažil jsem se možné příliš subjektivní pohledy objektivizovat porovnáváním s odbornou literaturou. Té je dost, byť leckdy dobově nadšenecky nespolehlivé či naopak časovým odstupem vzniku dokonale vědecké, leč formálně suché. Určitě jsem v tom obřím množství písmenek a čísel nevychytal dílčí omyly, ale doufám, že historická podstata byla zachována a čtenáři mi případné překlepy prominou.

nase zlata sedesata

A měl jste při práci na knize i nějakého pomocníka? Například konzultanta? Někoho, ke komu jste si mohl přijít pro radu?

Odborného konzultanta jsem neměl, to by knihu nejspíš posunulo daleko od záměrně nepříliš filtrovaných klukovských vzpomínek. V řadě ohledů jsem ovšem mohl navázat na mé předchozí knižní či časopisecké publikování v tematicky podobných směrech. A před začátkem spisování jsem oslovil spolužáky z táborského gymnázia (1968-1972), kteří mi dodali spoustu užitečných námětů.

Jak dlouho jste na knize vlastně pracoval?

Hromadění faktů a pocitů k jednotlivým kapitolám trvalo vlastně celý život. Sortýrování nalezených po(d)kladů a psaní pak asi půl covidu, tedy cca rok, sumář obrázků a fotek pár měsíců navíc. Těšil jsem se z každého dne psaní, byla to krásná inventura.

Každá kapitola knihy je o něčem jiném. Která se vám psala nejlépe? A která naopak hůře?

Asi nejsnáze se mi psalo o populární muzice, filmových mayovkách nebo oblíbených komiksech, což spadá do kategorie mých trvalých koníčků, ba zčásti i povolání. Asi nejhorší bylo psaní o roce 1968. Ne proto, že bych o tom nic nevěděl, nebo si to nemohl najít. Ale uvědomoval jsem si přitom znovu, jak krutě se tehdy naděje proměnila v beznaděj a kolik lidských snů i osudů tím bylo zmařeno.

Přečtěte si naši recenzi knihy: Krok za krokem šedesátými léty

Mně se líbila například část o knihách, spoustu jsem četla také a zaujala mě fascinace Zdeňkem Burianem, kterého miloval i můj táta patřící do vaší generace. Máte některé z vámi zmiňovaných knih stále doma?

Jak kdysi pravil Jan Werich v úloze vodníka Čochtana: ještě je mám schovaný. Ano, tam zmiňované i mnohé jiné knihy máme stále doma, občas je doplňujeme aktuálními nákupy. Ale kouzlo těch dychtivými čtenáři ohmataných, graficky šedesátkově pěkných, zčásti dvě dekády na půdě schovávaných svazků a časopisů nemůže nic nahradit. A Zdeněk Burian? Absolutní ilustrátorská ikona, bez níž si vůbec nejde klukovské čtení nejen té doby představit: Štorch, May, Flos, Augusta a mnoho jiných.

Jedna kapitola je věnována také sběratelství. Prozraďte prosím našim čtenářům, co jste sbíral? A jaký byl osud těchto věcí?

Sbíral jsem úplně všechno v knize popsané. Tedy poštovní známky, zápalkové nálepky, sýrové etikety, žvýkačkové obaly, domácí pohledy či sportovní odznaky, bylo toho moc. Co hůř, jen minimum z toho jsem vyměnil či prodal, takže to na mě v několikrát stěhovaných kufrech a krabicích – nakonec užitečně - počkalo. Zápal pro něco z toho mi vydržel třeba jen pár týdnů, ale například slabost pro memorabilie kolem filmů podle románů Karla Maye mě neopustila dosud.

karel jordan

V této části knihy zmiňujete také covidové vyklížení půdy. Objevil jste tam tehdy nějaký poklad?

Poklad v materiálním slova smyslu bohužel ne, ale cenné doklady té doby ano, třeba včetně mých výtvarných pokusů. Pokud jsem z knih obkresloval Burianovy indiány (a dokonce mu je v ateliéru směl ukázat) nebo podle fotek vytvářel portréty Johna Lennona s Yoko Ono, šlo by to na veřejnosti prezentovat i dnes. Zato mé pubertální snahy o ženské akty podle fotografií ze série pohlednic „Krása bez závoje“ už zůstanou poklady navždy zakopanými.

Na závěr nám prozraďte, sbíráte stále něco nyní? Třeba kulturní zážitky?

Vlastně ano. Momentálně totiž sbírám sílu a odvahu k uvažovaným dvěma knihám. Jedna by měla shrnout část mých zkušeností s muzikou, především kolem kapel Oceán, Shalom a zpěváka Petra Muka. Rád bych také nově sumarizoval fenomén Karla Maye a jeho literárních i filmových hrdinů v našem prostředí. Pokud se to podaří, bude to opět silně srdeční psaní, jinak to ani neumím.

Děkuji za rozhovor.

Zdroj foto: archiv autora


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Naše sestava je od počátku stejná, jen bubeníci "přibývají", říká Dája Šimíčková z kapely Prime Time Voice

daja 200I když vokální trio Prime Time Voice funguje dva roky, jde o zkušené zpěvačky - jmenovitě Marta Marinová, Taťána Roskovcová a Dája Šimíčková. Přesto toho stihly i za tak krátkou dobu společného zpívání požehnaně včetně CD Live. Nejen o zahraničních š...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Juraj Hnilica: V našich textech písní převládá hodně emocí, o sexu, bláznivých věcech a pro teenagery

DSC 1314webSlovenský úspěšný zpěvák Juraj „Ďuro“ Hnilica se vydal v tomto měsíci na turné po českých městech. Pro náš magazín nám poskytl v minulých dnech rozhovor.

...

Literatura

Malá kniha meditací je malá, ale šikovná

meditace perexZapomeňte na meditaci tak, jak ji znáte. Nebo si pojďte s autorkou opravit názor. Parádní kniha, která mi okamžitě připomíná všechny ty hygge styly a životní radůstky má jednu velkou výhodu. Krásné jednoduché ilustrace, suprový čtvercový...

Divadlo

Konečně je tady živé divadlo!

majitele klicu 200V Mahenově divadle v Brně se otevřelo hlediště po předlouhé době koronavirové pandemie. Na scéně divadla byla připravena docela vzácná inscenace Milana Kundery, Majitelé klíčů. Tímto spektáklem také začíná akce: Divadelní svět Brno...

Film

Začne další ročník FEBIOFESTU

FebiofestUž po šestadvacáté si diváci v Praze (a následně v dalších čtrnácti městech naší republiky) mohou vychutnat olbřímí přehlídku filmů nazvanou FEBIOFEST, spíše jen z prestižních důvodů opatřenou soutěží prvotin, aby se mohla honosněji zvát festivalem....