JAK A PROČ PSÁT RODOVOU KRONIKU?

JAK A PROČ PSÁT RODOVOU KRONIKU?

Tisk

frantovapomykalova200Více o kurzech, které nemají v České republice obdoby, přestože genealogických spolků a společností je již desítky let plno, se dočtete v rozhovoru s lektorkou Zuzanou Pomykalovou, členkou České genealogické a heraldické společnosti v Praze, absolventkou Literární akademie, autorkou knih Vikinská princezna aneb Velké velrybí vyprávění, či Záhada prázdné zvonice.

 


Co odpovídáte zvědavcům, kteří se Vás ptají, proč psát rodovou kroniku?
Proč psát rodovou kroniku? Třeba protože nás to baví? Protože nám to dává smysl? Protože nám osudy našich předků nejsou lhostejné a vážíme si jak jejich práce, tak našeho vlastního úsilí, které jsme vynaložili při sbírání jejich životopisných dat. Tedy zkrátka protože je to způsob, jak vzdát hold těm, kteří tu byli před námi a jak předat jejich odkaz v originální formě těm, kteří přijdou po nás.


Jak vás napadlo uspořádat kurz pro rodinné kronikáře?
Začalo to tím, když mi ilustrátorka (Nadja Rawa) mého knižního debutu (Vikinská princezna) nabídla zpracovat příběh její rodiny, rodiny se šlechtickým erbem, rodovou legendou a hlubokými kořeny. Byla to výzva, na kterou jsem bez rozmýšlení nadšeně kývla. Ale téma si žádalo plno teoretické přípravy, práce s historickými prameny, zvládnutí heraldických pojmů a rodopisného pátrání v archivech i v terénu a mnoho dalšího, s čímž jsem neměla žádnou zkušenost. A tehdy jsem objevila existenci České genealogické a heraldické společnosti v Praze a přihlásila se Kurzu pro začínající genealogy. Po teoretické stránce se mi dostalo výborných a pevných základů, ale pro absolventu Literární akademie a začínající spisovatelku skončil kurz tam, kde to teprve začalo být zajímavé, před samotným psaním. Tématem závěrečné hodiny kurzu pro rodopisce byly právě rodové a rodinné kroniky. Úžasná příležitost si zalistovat výsledky prací statečných průkopníků, ale bylo mi jasné, nejen z výrazů ve tvářích některých mých spolužáků, že tohle je sice cíl, kterého by většina ráda dosáhla, ale přesto cíl pro mnohé prakticky nedosažitelný. Budou si umět vyhledat kupu informací, dat, materiálů, ale kdo z nich bude mít dostatek disciplíny a trpělivosti, aby vše smysluplně utřídil a sepsal? A ti, kteří se do psaní přeci jen pustí, budou mít nakonec dost pokory a budou schopní sami ve svých textech škrtat, aby kroniky byly čtivé a nepřetížené fakty? Na vlastní kůži jsem mockrát pocítila, kolik to chce přemlouvání si k počítači sednout a psát a psát a psát. A tak se tehdy a tam, na poslední hodině kurzu pro začínající genealogy, nápad na kurz zrodil.     


Jak dlouho to potom trvalo, než jste od nápadu přešla k realizaci?
Asi dva nebo tři roky. Ale s podporou ČGHSP, smíchovské pobočky městské knihovny a Literární akademie se to nakonec povedlo. Navíc myslím, že každý nápad musí napřed řádně dozrát. Pokud je opravdu nosný, tak na něj dojde. Jen je někdy potřeba se obrnit trpělivostí. Jsem přesvědčena o tom, že kdybych chtěla realizovat kurz dříve, nebyly by ohlasy absolventů zdaleka tak pozitivní.

frantovapomykalova


Pro koho jsou vaše kurzy určeny?
Pro všechny rodopisce od 10 do 100 let, kteří se chtějí seznámit s lidmi majícími stejný zájem. Pro ty, kdo nevědí, jak zpracování kroniky uchopit, i těm, kteří jsou svým okolím odmítáni, nebo těm, které zaskočilo množství nashromážděného materiálu a bojí se začít.


Jak takový kurz probíhá?
Na kurzu si týčíme cíle, stanovujeme témata, vedeme teoretické řeči, inspirujeme se navzájem, třídíme a dohledáváme, ale hlavně se hned od začátku a se stejným nasazením vrháme na první kapitoly naší budoucí kroniky. Z každé hodiny si kurzisté odnáší několik úkolů, ze kterých si volí jeden, dva, ale nic jim nebrání vypracovat všechny (podle zájmu i možností). A vždy je více způsobů, jak se tématu zhostit. To proto, aby výsledek co nejlépe zapadal do konceptu vznikajících kronik. Je třeba dbát na individuální přístup, protože každá kronika je originálním odrazem osoby kronikáře a jeho předků.  


Co vás v souvislosti s kurzem nejvíce potěšilo?
To, že se v hodinách vždy vytvoří velmi přátelské a inspirativní prostředí. A že se nejednou ukázalo, že dvanáct setkání nestačí. Uspořádala jsem proto pokračování (dalších dvanáct setkání), pak pro desetičlennou skupinku skalních rodopisců jsem vypsala ještě pokračování pokračování. A teď to skoro vypadá, že budu muset vypsat kurz Jak psát rodovou kroniku IV.  


A jaké jsou vyhlídky do budoucna?
Ráda bych v pořádání kurzu pokračovala, protože to má smysl. Stále se znovu a znovu ukazuje, že práce rodopiscova nemusí být cestou osamělého běžce, plnou pouze nočního listování digitalizovanými matrikami a nepochopení ze strany rodiny. S každým dalším kurzem se nám zas a znovu daří vytvářet životaschopný a navíc reálný prostor pro diskuzi s neuvěřitelným tvůrčím potenciálem, kde ožívá minulost a vznikají nová přátelství. Kurz vytváří prostor, kde se mohou lidé se stejným zájmem scházet, dělit se o své poznatky, pochlubit se s výsledky, povzbudit se vzájemně do další práce či najít nový směr. Pokud se mi to povede, ráda bych od podzimu 2016 zkusila vypsat celoroční kurz, abychom se mohli psaní a bádání věnovat nerušeně a bez přestávek.


Více o lektorce i kurzech najdete na www.zuzanapomykalova.cz .


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Knihovna je chrám ducha a měla by vzbuzovat respekt

engler200Není od věci zajít si jednou za čas dopřát něco dobrého. Byla prosluněná zářijová sobota, když jsem se v jedné báječné cukrárně sešla s paní Květoslavou Englerovou. Nad výbornou kávou jsme si povídaly nejen o tom, co všechno musí zvládnout knihovní...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Čtěte také...

Věřím, že píšu pohádky tak, aby bavily i dospělé

Pohádková LídaOd dětství má ráda pohádky, dlouho se věnovala psaní poezie a chtěla být spisovatelkou. A tou se nakonec stala, když v roce 2014 vydala své první tři knížky věnované dětským čtenářům. V současné době připravuje Ludmila Bakonyi Selingerová ...


Literatura

Román o divokých devadesátých letech

Kšeftmani a pistolníci 200Devadesátá léta patří v poslední době mezi oblíbená témata. Když se pak nejen na knihu, ale libovolné dílo ještě přidá, že je podle skutečných událostí, měl by být úspěch zaručen.

...

Divadlo

Švandovo divadlo uvede Klec bláznů, jiskřivou francouzskou komedii o lásce, partnerství a kráse být sám sebou

Klec bláznů200Klec bláznů, kultovní francouzskou komedii Jeana Poireta vyprávějící o lásce milujících rodičů, o vztahu dlouholetých partnerů i o kráse být sám sebou, chystá v režii Daniela Hrbka Švandovo divadlo v Praze. Hru známou českému publiku i díky ...

Film

V pražské Lucerně začne ve čtvrtek 26. října 12. ročník Festivalu argentinského filmu

cine argentino 200Velvyslanectví Argentinské republiky ve spolupráci s pražským kinem Lucerna pořádá letos již 12. ročník Festivalu argentinského filmu Cine Argentino. Uskuteční se ve dnech 26. - 30. října 2023 v Paláci Lucerna.

...