Album prvňáčka – Můj první rok ve školní lavici
Kultura21.cz

album prvnacka perexJasně si pamatuji, když šel můj syn do první třídy. Sama jsem byla asi víc nervózní a rozechvělá než on. Říkala jsem si: „Tak už mám doma školáka.“ Všechny výkresy jsem schovávala, všechny jeho školní pokroky jsem si zapisovala, na každou besídku jsem chodila s fotoaparátem a nad fotkami potom nostalgicky vzpomínala na svoje školní začátky. Je to zvláštní, i po pětatřiceti letech si pamatuji vůni šeberovské školy a jasně si vzpomínám, že naše soudružka učitelka nosila plášť, na kterém byly jahody a měl veliké kapsy. Ještě dnes bych mu o tom vyprávěla s úctou a láskou. Ale on v tomhle po mně není. Školu bere jako nutnost a o nějakém deníčku nemůže být ani řeč. Dneska je páťák a já si říkám, jak to strašně rychle uteklo.

Mého synovce Mikoláše jeho první školní (k)rok čeká za pár měsíců. A proto si myslím, že by mu právě tahle velká barevná knížka Album prvňáčka, s krásnými ilustracemi Josefa Pospíchala, mohla udělat radost. Už umí ta svoje písmenka, takže věřím, že na tu stránku, kde je předepsáno Toto album patří …si těmi svými velkými písmeny dopíše svoje jméno sám.

Ta další okýnka jako Narodil jsem se, Jmenuji se nebo Svátek slavím... mu tam určitě dopíše maminka. A pak mu tam dolepí fotografii a napíše, jaké má oči, vlasy a kolik měří. A možná taky ne, třeba mu bude jen radit, jak to má napsat a nechá ho, ať se o to pokusí sám. Ale jestli je to taková maminka jako já, tak jí bude líto, kdyby to měl pokazit a udělá to radši sama. A to je možná špatně. Ale to si musí každá mamka rozhodnout sama. Na stránce Otisk dlaně se chlapec určitě vyřádí, však to nebude dělat poprvé. Od malička má na zdi otisky ťapek (promiňte, dlaní a chodidel), a je jich už pěkná řádka. Co ale určitě udělá mamka, to je doplnění Rodokmenu rodiny. A synek pak namaluje obrázek do rámečku Tady bydlím. Po téhle nezbytné přípravě se dostanou ke stránce Můj první den mě do školy doprovázel... A to už bude prvňáček.

Následují stránky související se školou. Jak se jmenuje (ta škola), kde se nachází, může si sem nakreslit nebo vlepit její obrázek, do jaké třídy chodí, ve které lavici sedí a ak se jmenuje paní učitelka. Jak jde čas, oslaví se spolužáky svoje narozeniny. I na to je tady stránka. Samozřejmě, že těch školních stránek je tu víc. Takže tady bude mít zápisky o tom, které předměty se učí, co ho nejvíc baví, o jeho první vánoční besídce a o prvních Vánocích prvňáčka. A že se tady vyřádí. O tom není pochyb.

Jak trávím odpoledne po škole, Co dělám nejradši, Moje kroužky, i tady bude určitě obrázek za obrázkem. Je tady na ně místo. Jen pozor, obyčejné pastelky nebudou možná na křídovém papíře tak dobře držet, ale s tím už si rodiče určitě hravě poradí. Zajímavá je stránka Já a moje nálady, Můj nejveselejší den ve škole a pak Moje nejoblíbenější... A přichází řada i na kamarády. Opět samozřejmě fotka nebo obrázek. A protože už určitě zvládá i číst, může si vyplnit stránku První knížka, kterou jsem přečetl. Co se mi ve škole nejvíc povedlo je stránka skoro v závěru knížky. Po ní následuje Slavíme Den dětí a to už je červen. V červnu se jezdí na školní výlety. Takže První školní výlet je už téměř rozlučka s prvním školním rokem. Pak přichází doba školního focení a stránka Moje třída a hned ta vedlejší Podpisy a věnování spolužáků. A to už opravdu zavání prázdninami. Shrnutí na závěr školního roku v podobě Nejlepšího zážitku v první třídě, hned potom Loučení s první třídou a Moje první letní prázdniny.

Mně se to moc líbí! Pěkně barevné, čtení tak akorát a náš školáček má moře prostoru pro vyjádření pocitů z prvního školního roku. Přechod ze školky do školy je pro někoho lehký, pro někoho méně, ale rozhodně je to velká událost v životě dítěte. A já už vím, co můj synoveček dostane. Máte – li v okolí také budoucího prvňáčka, nechte se inspirovat a dopřejte mu pocit důležitosti, že si to může udělat sám svýma rukama a po svém. Zaslouží si to. Vždyť za tenhle jeden jediný rok ušel obrovský kus cesty!

album prvnacka
Žánr: Dětská/ poučná/ určeno pro děti od 6 let
Ilustroval: Josef Pospíchal
Obálka: Hana Adriana Dvořáková (Nakladatelství FRAGMENT)
Odpovědná redaktorka: Jitka Pastýříková
Technická redaktorka: Lucie Mikešová
Vydalo: Nakladatelství FRAGMENT, Praha 4
Rok vydání: 2014, 2631. publikace, 1. vydání, lepená s tvrdými deskami
Počet stran: 48
ISBN: 978-80-253-2029-7

Hodnocení: 100%

Pro dobrou náladu...

Bílá voda si zaslouží být knihou roku

Na jaře vyšla v nakladatelství HOST dlouho očekávaná kniha Kateřiny Tučkové s názvem Bílá Voda, která rozhodně stojí za to!
HOST

Pohádky z Kouzelného palouku si děti přečtou i samy

V nakladatelství Fragment vyšel unikátní Čtenářský systém, který má za cíl usnadnit orientaci v knižní nabídce pro začínající čtenáře. Soustředili se nejen na prvňáčky a druháčky, ale i na předškoláky a spolupracovali se zkušenou pedagožkou Kamilou Balharovou.
Fragment (Albatros Media)

Kultura je červená sametová opona a otevřené piano

Tana krockovaVymyslela jsem si fiktivního redaktora, který mi položil pár otázek, jejichž cílem je prozradit o mně pár informací. Jmenuje se Alfréd Lebeda a je to děsný pohodář. Během našeho rozhovoru kouří doutník, popíjí fair...

Rozhovor s Ondřejem Neffem. Jak se mu vyhodnocovaly soutěžní povídky?

Ondřej Neff se stal patronem naší literární soutěže sci-fi a fantasy povídka, jejíž výsledky jsme nedávno vyhlásili. Osobně měl tu čest vybrat tři nejlepší povídky a my jsme měli tu čest s ním spolupracovat. Jak se mu povídky hodnotily, kterou svou knihu má nejraději a co pro své čtenáře chystá do budoucna?
Sledovat články Ondřeje Neffa můžete zde.

Čakanie na Pesa
cakanie na pesa 200Peso nie je (veľmi) zlý preklad mena “Doggo”, ktoré bolo použité v pôvodnej verzii knihy britského autora Marka B. Millsa. Avšak kniha, rovnako ako jej názov, vypovedá...

Multikulti pindy jedný český mindy

multi kulti pindy 200Multikulti – Pindy jedný český mindy je v pořadí již devatenáctou vydanou knihou české spisovatelky Ivy Pekárkové. Publikaci dělí do šesti částí, na které se nyní podrobněji zaměřím.

...

Vyhynutí včelstev – naše smrt

altFalešní proroci hlásali konec světa už sice bezpočtukrát, zatím to chválabohu nikdy nevyšlo, na druhé straně nemusí být takováto představa totálního zániku planety Země pouhopouhou utopií. Naplnit ji mohou, ač se to na první pohled může zdát nereálné, i

Psychobitch – norská love story

psycho2Severský filmový podzim letos promítne i norské drama Psychobitch z prostředí střední školy. Už jste určitě viděli spoustu filmů o lásce mladých lidí, ale tento příběh je prostě jiný, je severský, a to má svá specifika. I přes drsný název, věřte nebo ...