Pochopení pro slabosti druhých je tu v první řadě

kdomilujej perexjpgKdo miluje jinak je detektivní román Karin Fossumové norské spisovatelky, která hlavně díky místu svého bydliště se řadí k severským autorům. Ale její kniha není až tak „severská“ – tedy psána tak, jak jsme si navykli u detektivek autorů ze severu Evropy. Chladných, strhujících, akčních s až pobuřujícími detaily a popisy. Karim Fossumová se totiž víc než pátrání a popisů zranění obětí věnuje pečlivému rozboru osudů lidí, žijících na malém světě, jejich trápení i radostem. Její detektivové jako kdyby zločin nepovažovali za to hlavní, spíš připomínají přemýšlivé muže filozofující nad lidskými osudy a člověčím pinožením se. A takovou analýzou jednotlivců docházejí ke kýženému výsledku – odhalení zločinců.

Samozřejmě jsme svědky nechutné vraždy – manželé Risovi najdou při nedělní procházce mrtvého chlapce. Chvilku před tím, než oběť naleznou, potkají muže, plachého, belhajícího se a snad i vyděšeného. Ovšem jejich popis podezřelého se liší, přesto lze dát do kupy celkem ucházející identikit. Samozřejmě vyšetřovatelé si uvědomují, že tento muž mohl také být jen turista na procházce. Ale v jeho chování prý bylo cosi podivného. Policisté tedy hledají člověka, který se údajně podobá dánskému pohádkáři Andersenovi. Takže jasný případ – mrtvý zneužitý malý chlapec, podezřelá osoba na místě činu, teď jen zjistit, kdo to je.

My však nesledujeme jenom pátrání. Sledujeme i vývoj vztahu manželské dvojice. Submisivní žena a alfa samec. Ona v ústraní, on jediný, který musí mít pravdu za všech okolností, který je rád středem pozornosti. Vše je po jeho, výtkám a vzpouře se prostor nedává. Právě hrůzný nález a vše, co se děje po něm, ukáže jemné Kristině, že její manželství je v troskách, že není možné si dál něco namlouvat, že už není důvod, dál žít s člověkem, pro kterého ona sama nic neznamená, u kterého mrtvolka chlapce, znásilněného chlapce, vyvolala evidentně pocit podivné euforie. Reinhardt je zločinem posedlý. Hlavně je posedlý tím, že je svědek, očitý svědek. Oběť si ještě před příjezdem policie vyfotografuje, pak pečlivě sleduje postup pátrání, hltá informace v tisku i dalších médiích, snaží se být za každou cenu při tom. Dokonce se zúčastní pohřbu nešťastného chlapce.

Vedle této linie sledujeme příběh muže, kterého přemohly jeho choutky, dosud bedlivě ukrývané. Člověka, který živoří na okraji společnosti, od dětství byl psychicky týrán vlastní matkou, líbí se mu děti, dnes nepracuje, žije nenápadně v ústraní. Jen v bílém autě jezdí po okolí a sleduje z dáli hrající si kluky. A pak potká jednoho na osamoceném místě, najednou se nezná, najednou je všechno jinak, cosi vypluje na povrch a on v jakémsi podvědomí udělá to, co by neměl, co ví, že je špatně. Pak nastane prozření a snaha, aby vše zůstalo utajeno. Daří se mu být neviditelným docela dlouho.

Jednoho dne zmizí další chlapec – ovšem úplně jiného vzezření: velký, věčně se něčím cpoucí kluk, který nemá otce a matka je čerstvě zamilovaná. Je najednou na okraji jejího zájmu. Má jen školu a chápavého učitele. Je únoscem tohoto chlapce stejný pachatel? Podle výpovědi kamarádů ano. Blízko  místa, kde byl nezvěstný viděn naposledy, se objevilo bílé auto, stejné, jaké zaznamenali manželé Risovi na parkovišti u jezera.

Pečlivá sonda zdatné fabulátorky nás vede společností – všemi jejími vrstvami. Kdo je viník a kdo oběť? Zákony mají jasno, ale v nás zůstává pocit, že ne vším jsou vinni ti, co budou odsouzeni. Že někde je něco špatně. Tento empatický vhled do společenství slabých a utiskovaných nese řadu otázek, evokuje odpovědi a vyvolává i pocity bezmoci, studu, že člověk mnohdy radši přivře oči, aby neviděl (i ve skutečnosti).

Skvělý román, výtečně gradovaný, velmi zručně vystavěný. Je to detektivka nebo ne? Rozhodně ano. Přestože vraha známe dřív než oba vyšetřovatelé – Konrád Sejer a Jaco Skarre, nemám, co bych vytkla. Jen radím všem milovníkům Larsonova Milénia – tady nejde o zdrcující akční a strhující čtení. Norská spisovatelka spíš poklidně sonduje a nechává na nás, jakým tempem palčivé příběhy zkonzumujeme.

Kdo miluje jinak

kdomilujejinak

Autor: Karin Fossumová
Překladatel: Daniela Mrázová
Vydáno: 2014
Stran: 224
Vydalo nakladatelství: Host

( 6 hlasů )

Zvířata nejsou bez citu

Nakladatelství Portál vydalo velmi zajímavou knihu. Zve nás do obrovského světa zvířecích smyslů. A je mi až hanba, jak člověk s těmito smyslově bohatými zvířaty zachází a je dojemné, když je někdo miluje a plně respektuje jejich potřeby.
Portál

Nevyhazujte dřevo a vyrobte si z něj jednoduše nějaký nábytek

Jednoduše ze dřeva s podtitulem Nábytek a předměty z nasbíraného dřeva je název knihy, která vyšla v nakladatelství Grada už v roce 2016 a loni se dočkala dotisku. Nadšení Antje Rittermannové je rozhodně nakažlivé!
Grada

Seriál k měsíci čtenářů: Knihovny pro K21, Karlovy Vary

brezen-mesic-ctenaru 200Regály plné knih, u počítače dáma či pán, který obřadně přebírá vracené knížky a zapisuje nově vypůjčené. Místnost specificky vonící – tak voní jenom tištěné publikace, stojící jako vojáci v řadách. V sále tichý šum, jak...

Když se v písních stmívá

Album Martina Hejnáka Chmýří, které vlastním nákladem vydal v roce 2021, obsahuje 14 (relativně) nových či zrevitalizovaných skladeb. Jednotlivé songy nejsou příliš dlouhé, takže i přes jejich celkový počet výsledná stopáž jen o fous přesahuje 30 minut.

Literární debut z Polska: Motýl Katarzyny Puzyńské

motyl200V říjnu vydalo nakladatelství XYZ napínavý detektivní příběh Motýl od mladé polské autorky Katarzyny Puzyńské. V něm se přesvědčíme, že propracovaný příběh s komplexními postavami a napínavým nepředvídatelným dějem umí psát i naši sousedi z Polska!

...

David Deida: Prostá pravda

prost 200V anglickém originálu je tato kniha známá jako Blue Truth… Bavilo mne pátrat po emočním původu toho výrazu „modrá pravda“. Blankytná, průzračná, ryzí pravda. Pravda tak jednoduchá, že nad ní stojíme v úžasu. Prostě PROSTÁ.

...

Zdenek Merta oslaví 70. narozeniny!

Zdenek Merta 200Respektovaný skladatel a producent hudebního divadla Zdenek Merta se narodil v Hranicích na Moravě a své dětství trávil například u své tety ve Veselíčku u Lipníka nad Bečvou, prožil ale také čtyři roky v Bejrútu, kde byl jeho otec dipl...

Pí a jeho život aneb Proč začneme s tygrem komunikovat?!

pi a jeho zivotNový film „Pí a jeho život“, jehož režie se ujal oscarový Ang Lee, můžeme poprvé zhlédnout, ve 3D provedení, již pár dní před letošním Štědrým dnem. Chlapec, tygr a moře – to jsou hlavní hrdi...