Těla jsou jedinečnou knihou, která zobrazuje tabuizovaná témata a rozhodně to není líbivé čtení

Těla jsou jedinečnou knihou, která zobrazuje tabuizovaná témata a rozhodně to není líbivé čtení

Tisk

TělaTěla jsou románem především o ženách, ale ne nutně pro ženy, jak je to často rámováno u takové literatury. Těla ukazují, co je to objektivizování ženského těla a jak funguje internalizovaná nenávist u žen. Jsou také o vztahu matky s dcerou, o těhotenství/mateřství, které není podáváno jako „nejkrásnější období v životě ženy“.

Když se chudoba rámuje jako selhání

Těla jsou, jak už nám název napovídá, o tělech. Zneviditelňovaných, přehlížených, stárnoucích, společensky nepřitažlivých, sexuálně aktivních, stále toužících po dotecích, po náklonnosti. Román ukazuje, co je to být ženou v dnešním světě, a navíc tou stárnoucí, kterou limituje nejen to, že je ženou, ale také to, že je stárnoucí ženou, že je matkou a že je stárnoucí vdovou. A v Česku jsou tato rizika nejvíce spojená s chudobou žen.

Marie je žena v důchodu, ale finančně jí důchod nestačí ani na zaplacení nájmu a je nucena si přivydělávat hlídáním dětí. Později se vlivem okolností pouští do péče o seniory, které jejich biologická rodina odsunula na vedlejší kolej. Sledujeme Marii a její myšlenkové pochody, její vztah s dcerou, která se po svatbě snaží se svým manželem otěhotnět. Na poměrně malém prostoru je tu rozehráván zcela běžný život, který si však nechce hrát na nějakou literární líbivost, a to dělá Těla velmi silnými.

Těla jsou knihou, v níž jsou společenské (sociální, ekonomické) problémy, které leží především na ženách, převedeny do beletristické formy. Klára Vlasáková otevírá v Tělech spoustu nepopulárních témat, že lze tuto knihu velmi snadno odsoudit. Postavy nejsou sympatické, nejsou schopny si některé věci vyříkat, neumějí vyslechnout kritiku a často se jen pasivně agresivně brání. Postavy jednají zdánlivě iracionálně (pokud máme dojem, že v běžném životě jednáme racionálně, přiznejme si, že žijeme v hluboké iluzi). I těla z Těl jsou totiž ovládána svými obavami, svými strachy, podprahovými reakcemi, společenskými konvencemi a očekáváním.

Nastoluje se tu také tématika objektivizace žen. Ženy jsou objektem touhy, cat callingu a podobně, do té doby, než jsou těhotné. To pak na chvíli přestávají být objektem sexuálního zájmu a stávají se božskými matkami, jakoby jediným smyslem ženy bylo porodit dítě. O podobných tématech v Tělech přemýšlí Róza, dcera Marie. Marie naopak svůj účel splnila, porodila a vychovala dítě, stává se starou a neviditelnou. Ženy jsou tu staveny do radikálních pozic, a tím se vyjevuje i „ženství“, jak jej zobrazuje současný svět – pečující, neschopná odmítnout, stát se matkou je ženské poslání, kurva nebo nenahraditelná, přitažlivé mládí a nepotřebné stáří.

Lhostejnost k jedincům podkopává důvěru v právní stát

V Tělech se objevuje alegorie v podobě mrtvých myší, o které se nikdo nestará a nikdo je nevidí (nebo nechce vidět). Považuji tento aspekt za výborně rozehranou hru Kláry Vlasákové k postoji celé naší společnosti k problémům, které Těla nastolují – od seniorů, kteří rodinu ještě mají, ale jejich těla už jsou pro ně přítěží, až po samotnou společenskou lhostejnost k podobě veřejného prostoru. Učíme se být necitliví k jedincům i davům, často spoléháme, že to za nás vyřeší někdo jiný, a tím se stáváme spoluviníky.

Klára Vlasáková nám nabízí jedno nepříjemné téma za druhým a my jako čtenáři se chtě nechtě pozastavujeme nad kontroverzními a mnohdy až fyzicky nepříjemnými věcmi, které se v běžném životě snažíme nevnímat nebo dokonce ze života zcela vymýtit. U žádných z témat nenabízí ani kousek řešení a Marie tak hlavně vnímá, přemýšlí a koná. V Tělech, troufám si říci, nejde o hledání řešení na těžké problémy, které dennodenně zažívají stárnoucí ženy, jde v nich především poukázat na zkušenost, která je společností zneviditelňována. My sami, když prožíváme běžné dny, nedocházíme k rychlým řešením ze zakoušených situací, zvláště pokud jsou společensky tabuizované, často k nim jen zaujímáme nějaký postoj, zkoušíme je artikulovat jiným. A o tom především Těla jsou. Snaží se předat komplikovanou, nejednoznačnou zkušenost stárnoucí ženy, která je společností stále více odsouvána do pozadí, je na ni pohlíženo shovívavě či nadměrně kriticky, když vyjádří svůj názor. A tak se učí mlčet, aby nebyla pranýřována.

V průběhu čtení neustále naskakuje nepříjemná otázka – skutečně se takto cítí ženy ve věkové hranici, časově přesně neurčené, ale přesto pevné, po jejímž překročení přestávají být viditelné? Na to nemám odpověď, ale poměrně silnou představu Těla předkládají a já nemám důvod jim nevěřit. Slovo tady prostřednictvím Kláry Vlasákové dostaly ženy, kterým nenasloucháme. Nejjednodušším je pak dát je přečíst ženám a zeptat se přímo jich, jak stárnutí prožívají.

Těla

Těla
Autorka: Klára Vlasáková
Nakladatelství: Euromedia Group
Počet stran: 200
Rok vydání: 2023
Hodnocení: 97%

https://www.euromedia.cz/tela/kniha/15823/


 

Přihlášení



Sesterské domino Veroniky Valíkové

Povídky, které mrazí i zahřejí na duši; a vaše starosti se najednou zdají malicherné. A rozhovor s autorkou.

Dovolená podle předlohy pro nenáročné čtenářky

Nový román britské autorky Hedi Swain vydaný pod nakladatelstvím Cosmopolis slibuje báječně strávenou dovolenou. Kniha už nyní navnadí čtenářky na léto a chvíle pohody. Zkuste si představit, že se rozhodnete strávit dovolenou na místě, kde se natáčela filmová adaptace vaší oblíbené knížky a vezmete s sebou své nejlepší dvě kamarádky. Útulný romantický domek na překrásném místě opravdu slibuje netradiční chvíle s blízkými lidmi, kniha odhaluje jejích osobní příběhy a nabízí nové příležitosti.

Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Rozhovor s Honzou Vedralem o crowdfundingové kampani Headlineru

1 titulka-marpo-300x400Hudební magazín Headliner je na české scéně určitým unikátem. Navazuje totiž na kvalitní tištěné časopisy, ale v jeho stránkách si můžete listovat digitálně. Navíc velice často nabízí exklusivní obsah, který nik...

Mnichův průvodce k čistému domu i mysli

Pokud jste milující matkou vymodleného dítěte, která by pro své děti udělala cokoliv na světě, včetně obětování vlastního života, pak raději knížku Křehká příměří od Michaely Štěchové nečtěte. Zřejmě vás bude poněkud rozčilovat. Autorka bourá mýty o rodičovství, namísto radostí popisuje spíše strasti a poukazuje na odvrácenou stránku mateřství, o níž se doposud jen mlčelo.

Z archivu...

Čtěte také...

Připravte si doma nějaký luxusní dezert

moderni ceska cukrarina 200Nakladatelství Motto se chytilo příležitosti a v době slávy pořadu Peče celá země vydalo knihu jednoho z porotců – Josefa Maršálka. Jedná se o působivou kuchařku s názvem Moderní česká cukrařina.

...

Divadlo

Muzikál Mamma Mia! na prknech divadla Hybernia

Mia 200Muzikál Mamma Mia! patří bezesporu k nejslavnějším muzikálům světa. I u nás má tento muzikál úspěch. Prodalo se přes 250 000 vstupenek. Proto je muzikál obnoven a během léta se dočkáte 32 exkluzivních představení. V českém znění. Hra...

Film

Krimi thriller Promlčeno hlásí dotočeno

promlceno 200Promlčeno je natočeno. Diváci budou mít možnost spatřit vynikající herecké výkony a malý zázrak, který se stal během natáčení celovečerního krimi thrilleru Promlčeno s hvězdným obsazením. Film mimo jiné otevírá kontroverzní společenské téma p...