Mít vlastní e-shop je lákavá představa. Snadná práce, která zahrnuje pouze balení a posílání balíků, spousta volného času a hodně peněz. Za nablýskanou fasádou se však ukrývá realita – a ta je plná nejen hezkých věcí, ale i komplikovaných, nepříjemných, rozčilujících či bizarních překvapení.
Své o tom ví i autor oblíbené facebookové stránky Tajný denníček e-shopistu, který se rozhodl sdílet své zážitky spojené s provozováním úspěšného slovenského e-shopu. S podnikáním začínal doma v obýváku a postupně vybudoval nejen funkční byznys, ale i komunitu nadšenců a zákazníků, se kterými může sdílet vášeň pro to, co prodává. Jeho podnikatelská cesta byla plná chyb i překvapivých poučení, z nichž nejdůležitější najdete v knize nazvané stejně jako zmíněná facebooková stránka.
Podnikání jako trnitá cesta ke svobodě
Pro autora bylo podnikání již od začátku cestou ke svobodě. Jeho přístup k vedení e-shopu je proto netypický. Vhodným příkladem je nesouhlas se zažitým tvrzením „Náš zákazník, náš pán.“ Jistě, zákazníci jsou důležití, ale podřizovat se každému jejich rozmaru nevede k ničemu dobrému. Jak říká autor: je lepší mít pět kvalitních zákazníků než padesát prudičů. Lidé, kteří neznají pozadí fungování online obchodu, by byli pohoršeni, kolegové e-shopisté zas souhlasně přikyvují.
Kniha tak kromě příběhu o těžkých podnikatelských začátcích a vybudování e-shopu nabízí i stručné vysvětlení toho, jak vlastně e-shop funguje. Přibližuje, kolik práce se ukrývá za jedním poslaným balíkem, jaké byrokratické překážky je nutné překonat, jaké komentáře e-shopaře zaručeně rozčílí, jak naložit s odstoupením od kupní smlouvy, jak zlepšit své služby, jak si nastavit a obhájit své hranice… zkrátka nepřikrášlenou realitu, kterou až doteď znali pouze zasvěcení.
Nechybí ani trefná memečka a vybrané facebookové komentáře z diskusí, které k příspěvku proběhly na facebookové stránce. Některé z nich nabídnou podněty pro vaše podnikání, jiné vás pobaví a další zas přinutí nevěřícně kroutit hlavou.
Upřímnost nadevše
Nejtypičtějším znakem autorových textů je upřímnost. Ta zde nemá žádné hranice. Ať už jde o problémy se státními úřady a jejich „ochotnými“, „milými“ a „nápomocnými“ zaměstnanci, doručovateli či technikou, nebo o problémové zákazníky, jejichž počínaní není možné logicky pochopit. Autor si nebere servítky a řekne bez cenzury to, co si opravdu myslí. Používá přitom zábavné slovní obraty a také spoustu vulgarismů, které podtrhují absurdnost popisovaných situací. Tento styl psaní ale rozhodně není pro každého, takže pokud si potrpíte na slušnou mluvu nebo korektnost, kniha se vám líbit nebude.
Jestli ale pracujete s lidmi, se situacemi v knize se snadno ztotožníte. Zjistíte, že v tom nejste sami a že i jiní zaměstnanci či podnikatelé musí čelit srážkám s blbci, což může být značně uklidňující. No a pokud jste se ani po přečtení nevzdali snu založit si e-shop, odložte knihu do své knihovny a občas se k ní vraťte. Něco z toho, co zažil autor, čeká i vás, a tak se můžete jeho řešeními inspirovat.
TAJNÝ DENNÍČEK E-SHOPISTU
Autor: Tajný denníček e-shopistu
Jazyk: slovenský
Vydáno: vlastním nákladem, 2023
Počet stran: 312
Hodnocení: 95 %
< Předchozí | Další > |
---|