Konzervatismus: Znovuobjevení

Konzervatismus: Znovuobjevení

konzervatismus-perexYoram Hazony (*1964) je filosof a politolog, představitel národně konzervativního hnutí, které vidí jako nezbytnou podmínku k přežití západní demokracie. Zejména požaduje oživení staletých právních, náboženských a kulturních tradic, které z Británie a Ameriky udělaly kdysi vzory národní svobody pro celý svět. Kniha Konzervatismus: Znovuobjevení, která vyšla v roce 2022 a na konci téhož roku i v češtině v nakladatelství RIVA, je kritikou liberální demokracie a zároveň ukazuje směr, jak může společnost oživením starých pravd vytvořit novou veřejnou filosofii.

Progresivismus nebo konzervatismus
V úvodu klade autor "konzervativní obrození" do protikladu k "současnému politickému režimu", který nazývá "liberální demokracií", a ptá se, zda je takové obrození možné. Hazony tuto "liberální demokracii" nazývá "státní ideologií" nebo taky "občanským náboženstvím". Analyzuje ji z filozoficko-politologického hlediska a dospívá k názoru, že je vlastně "aktualizovaným marxismem", i když vystupuje pod názvy jako "progresivismus", "antirasismus" nebo "woke" (probuzený). Za hrozbu společnosti a jejím konzervativním hodnotám považuje především to, že "většina důležitých zpravodajských médií, univerzit a škol, velkých technologických a dalších korporací, a dokonce i vládní úřady a armáda přijaly politiku vstřícnosti vůči novému marxismu a prosazování jeho programu".

V první části se autor věnuje historii angloamerického konzervatismu, ve druhé části přidává filozofické kořeny a teoretický základ pro pochopení konzervatismu. Vysvětluje pojmy jako "národní zájem nebo veřejné blaho jako neomezitelné na jedinou morální zásadu, jako je osobní svoboda". Místo liberální bezbřehé svobody pro každého jednotlivce a menšinu autor zdůrazňuje nutnost rovnováhy mezi různými morálními zásadami, abychom pochopili, k čemu je vláda a co by měla dělat.

Třetí část, souhrnně nazvaná "Aktuální události" se věnuje praktickým výzvám, kterým konzervativci dnes čelí. "Musí bojovat s agresivním novým marxistickým hnutím... a současně se osvobodit z okovů liberálního dogmatu." Závěry autor představuje v poslední kapitole této části, nazvané "Konzervativní demokracie":

Spravedlivá a soudržná konzervativní vláda
Spravedliví a moudří vládci se mají starat o nastolování spravedlnosti a podporovat všeobecné blaho společnosti svého národa, ale také dbát o ochranu svobody jednotlivce. Autor říká: "Právě tak, aby mohla existovat svoboda slova, musí existovat tradice umožňující jinému říci svůj názor, i když se zdá, že jeho slova postrádají pravdu i zdravý rozum." "Navíc tyto tradice nepředstavují právo, které je v určité společnosti zaručeno a hájeno celospolečenským souhlasem, pokud jsou pěstovány jen v jedné části společnosti a v jiné ne. Když nějaký mocný kmen nebo strana bez omezení nepřátelsky vystupuje proti nějakému typu politického postoje a jeho příslušníci trestají lidi, kteří se ke stigmatizovaným myšlenkám hlásí, tím, že je zneužívají a hanobí, připravují je o živobytí a vylučují je z veřejného života - pak se nedá tvrdit, že tato svoboda skutečně existuje."

Soudržná konzervativní společnost, ve které jsou všichni členové uznáváni, vykazuje "trvalost a stabilitu v průběhu věků". Konzervativní vládci usilují o "zachování nezávislosti národa". Autor však varuje, že "svoboda národa se dá omezit či zlikvidovat i bez válčení". "Dochází k tomu, když se vůdčí osobnosti národa dohodnou, že postoupí vládní pravomoci cizímu impériu nebo mezinárodním orgánům,... nebo jakékoliv jiné moci, ať už ze strachu, nebo z hlouposti, kvůli ideologii nebo chamtivosti. ... Hloupé vládce pohání ideologie a arogance."

Hazony si všímá, že "nadvláda liberálních myšlenek, která měla trvat věčně", sklouzla k "tanci liberalismu s marxismem" a "liberalismus už není opakem marxismu, ale branou k němu". Pro lidi ze států, které mají zkušenost s marxismem jako oficiální ideologií, jde o jednu z nejsilnějších částí knihy.

Moudrost, svoboda i odpovědnost konzervativní společnosti
Z pohledu čtenáře, který není ani historik ani filozof, se nohou zdát první dvě kapitoly únavné, ale i kdybyste je jen prolistovali, kapitoly III až VIII jsou dokonalým popisem současného západního světa s jeho problémy a nástinem toho, co dělat a jak chránit jeho dobré konzervativní hodnoty. Poslední, devátá kapitola je autorovým osobním vyznáním a přihlášením se ke konzervativním hodnotám, ukazuje, co může dělat každý z nás. Navíc se dozvíme i podrobnosti z autorova života.

V krátké době je to již druhá práce Yorama Hazonyho, která vyšla v češtině. Jeho předchozí kniha Chvála nacionalismu (nakladatelství LEDA, 2021) je slovy autora "nadčasovou kritikou imperiálních říší počínaje antickým Římem přes Rakousko-Uhersko, Třetí říši, SSSR a USA až po EU" a "varováním západního světa před nesnášenlivostí liberálního imperialismu". Nyní vydaný Konzervatismus: Znovuobjevení jde více do hloubky a k filozofickým kořenům i současnému pojetí liberalismu i konzervatismu.

Rod Dreher, šéfredaktor časopisu American Conservative knihu hodnotí jako "neobyčejně přesvědčivou směsici dějin, politologie, kulturní analýzy, náboženské moudrosti" a autorova osobního svědectví.

Ben Shapiro, o generaci mladší než Hazony, vlivný americký konzervativní myslitel a redaktor Daily Wire, o knize říká, že je to dílo "fascinující, erudované a mysl otevírající, dějepisně zdatné, filozoficky důležité a jasně napsané. Je to povinná koupě a povinná četba pro každého, kdo hluboce přemýšlí o svobodě, odpovědnosti a společenství."

Citace dále neoznačené jsou z knihy: HAZONY, Yoram. Konzervatismus: Znovuobjevení. Překlad Petruška ŠUSTROVÁ, Robert KABÁT. V Brně: Riva, 2022. ISBN 978-80-908322-4-4.
Citace [1] je z knihy: HAZONY, Yoram. Chvála nacionalismu. Překlad Alexander Tomský. Voznice: Nakladatelství LEDA, spol. s r.o., 2021. ISBN 978-80-7335-666-8.

konzervatismus-hazony

Konzervatismus: Znovuobjevení (Conservatism: A Rediscovery)
Autor: Yoram Hazony
Překlad: Petruška Šustrová, Robert Kabát
Žánr: Politická filozofie
Nakladatelství: RIVA
Počet stran: 472

Hodnocení: 95%

Sylva Petrová: Nepříjemnosti života mne obohatily a ozdravily

raw200Kdysi začala s raw food, jako téměř každý, převážně ji k tomu vedly zdravotní důvody. A založila postupně dva weby věnující se především receptům a stravování, které sama považuje za zdraví podporující. A nyní se objevila jako součást knihy, která nejen prop...

Dvě ženy, jeden muž. Která si získá jeho srdce?

Ta ktera prohraje perexKdyž nádherná Piper poprvé uviděla atraktivního právníka Lea, hned věděla, že je to ten pravý. Má jen jedinou chybu Snubní prsten. Piper však ví, že žádné manželství netrvá věčně. A Leo jí za případné potíže stojí...

Intelektuál ve veřejném prostoru

academia intelektual ve verejnem prostoruMálokdo bývá tak zpochybňován, ba ostouzen, jako právě "intelektuálové". Jednou označováni za krasoduchy, jindy za rejpaly, pokaždé podezíráni, v čí prospěch vlastně promlouvají. Vadí,...

Festival DIVADLO: demonstrace v Rusku, válečné Japonsko i Ingmar Bergman

ljud invasionMezinárodní festival DIVADLO oslaví od 12. do 20. záři v Plzni dvacáté narozeniny. V hlavní části připravil pro návštěvníky do 16. září přes 40 představení předních zahraničních a domácích divadel, v rámci epilogu pak 17. ...

Jiří Strach: “Přece si kvůli vlastní ješitnosti nezkazím film!”
ImageRežisér Jiří Strach je navzdory svému jménu považován za jednoho z nejlaskavějších českých režisérů, a stejně tak působí i v reálu. Je trpělivým učitelem mladých filmových tvůrců a má upřímnou radost z jejich úspěchů, protože dobře ...