Vydejte se na putování po našich ekologických farmách

BioJeNaseCesta 200V nakladatelství Kazda vyšla kniha BIO je naše cesta s podtitulem Příběhy z putování po našich ekologických farmách. Vydejte se prostřednictvím jejich stránek na výlet i vy!

V České republice je podle předmluvy kolem 4500 biofarem a autorka se celkem náhodě zaměřila na 15 z nich. Nechtěla přitom psát o jídle s příběhem, ani nějak přehnaně adorovat význam slov BIO. „Chci vám zde představit člověka, který se rozhodl pro cestu BIO, člověka, kterému jeho práce dává smysl, který nepřemýšlí o romantickém slovním spojení „v souladu s přírodou“, ale naprosto přirozeně v souladu s přírodou žije – se vším dobrým i zlým, co to obnáší,“ píše dále v úvodu Marie Šuláková. Nepíše tak o farmách nebo podnikání jako takovém, ale přináší příběhy neobyčejných, vytrvalých a skromných lidí.

V úvodu knihy najdete rozhovor s Kateřinou Urbánkovou, manažerkou PRO BIO svazu ekologických zemědělců, která srozumitelně vysvětluje pojem bio a hovoří také o některých problémech spojených s farmařinou. Pak už následují jednotlivé příběhy. Ty mají krátký úvod a formu rozhovoru. Otázky se dotýkají začátků, denní rutiny i popisu daného byznysu, a to včetně popisu výrobků a podobně. Rozhovory rozhodně nejsou stejné, občas jsou také oživeny vsuvkami popisujícími nastalou situaci. To, co všechny rozhovory splňuje je závěrečná otázka: co byste si v životě ještě přáli a musím uznat, že právě tyto odpovědi nejvíce vypovídají o povaze zpovídaných lidí. Nejde vůbec o peníze, ale hlavně o výdrž a zdraví.

A kam že vedly autorčiny kroky? Na Mléčnou farmu Amalthea v obci Hvozd, kde už rodičům šéfuje jejich dcera Barbora, dále do voňavé Čokoládovny Troubelice nebo za farmářem Josefem Košařem. Ten prodává ve Zlíně na tržišti Pod Kaštany a provozuje rodinné zahradnictví v nedalekém Lukově. Musím říct, že jsem žasla z jeho přístupu ke slimákům – „I když sežerou 70 % úrody, pořád to ještě jde,“ píše na straně 44. O bedýnkách a takzvaných kápezetkách vypráví zase manželé Šelongovi mající ekofarmu.

O zvířatech se spoustu dozvíte od Markéty Toběrné z Ekofarmy Šťastná koza, Karla Kalného, majitele Ekofarmy Mitrovský dvůr zaměřeného na masné plemeno krav, rodiny z Horské farmy Hucul nebo od majitele ekofarmy Skřiivánek Branná. Ten je vysokoškolským učitelem, takže nabízí na problematiku i odbornější pohled. Zajímavý je příběh vinařství Marcinčák, Svobodného statku na soutoku a také Jedlých hub Dolany. Vůně sálá i z textů o Levandulovém statku Bezděkov a o biodynamice se více dozvíte od lidí z farmy Bemagro Malonty. Úplný závěr pak patří Mléčné farmě Struhy.

Jednotlivé příběhy jsou každý jiný, a přece je v nich tolik stejného. Oceňovala jsem autorčinu práci i schopnost klást dotazy a vcítit se do pocitů daných lidí. Myslím, že se to promítá na čtivosti a dodává to příběhům sílu. Kniha BIO je naše cesta je velmi zajímavá a vede rozhodně také k zamyšlení o tom, že vše není samozřejmé a jednoduché… Díky za to!

Marie Šuláková je původní profesí novinářka, publicistka na volné noze a autorka několika knížek, které se věnují regionálním výrobkům v Olomouckém kraji, regionální historii nebo vlastivědě pro děti. Žije v Olomouci a je matkou pěti synů.

Nikol Klapková je fotografka na volné noze a členka projektu Slušná firma. Zaměřuje se na dokumentování životních etap lidí a jsou jí blízká témata jako poctivé a smysluplné produkty, minimalismus a uvědomělá spotřeba. S manželem bydlí v Praze.

BioJeNaseCesta

BIO je naše cesta. Příběhy z putování po našich ekologických farmách
Autoři: Marie Šuláková, Nikol Klapková
Žánr: populárně naučná
Nakladatelství: Kazda
Rok vydání: 2018
Počet stran: 208
Hodnocení: 93 %

Civilizace – jak by se také mohly odvíjet dějiny

Většině historiků se naježí všechny chlupy, když jsou tlačeni do odpovědí na otázku, co by následovalo, kdyby se nějaké klíčová událost odehrála jinak, než jak se odehrála (kdyby v punských válkách Kartágo porazilo Římany, kdyby stavovská vojska uspěla na Bílé Hoře, kdyby Napoleon zdárně obsadil Rusko a odvrátil porážku u Waterloo, kdyby Hitler zvítězil ve druhé světové válce, kdybychom se v roce 1938 nebo 1968 aktivně bránili…). Nakladatelství Argo

Dívka s dýkou v duši a s nožem v ruce

Ožehavé téma incestu tvoří děj psychologického románu Markéty Harasimové. Tato autorka má na svém kontě již pěknou řádku románů cílených zejména na ženy. Jedná se jak o klasické romantické příběhy s prvky erotiky, tak o psychologicky laděné thrillery. Tentokrát zvolila opravdu silný námět. Jedenáctiletou Eriku začne sexuálně zneužívat otec a matka před tím zavírá oči. Dá se žít s touto trýznivou zkušeností? Platí i zde, že zlo plodí další zlo? Nakladatelství MaHa

Michal Singer: „Šílení vůbec nejsou umělci a další jim podobní. Praštění jsou přece – ti všichni ostatní….“

singer michal 200Na slovíčko jsme tentokrát pozvaii umělce Michala Singera, o jehož poslední výstavě s názvem Argonautika se v poslední době hodně mluvilo. Jak ho tento epos oslovil a jak dílo vznikalo, si můžete přeč...

Láká vás včelařství? Pak si nenechte ujít tuto audioknihu

V nakladatelství Kazda vyšla po knize i audioverze titulu Srdce včely má pět komor s podtitulem Jak jsem se stala včelařkou od autorky Helen Jukes. Nakladatelství Kazda

Vzpomeňte si na Slečnu pokladní, než budete nadávat prodavačkám

slecna pokladni200V nakladatelství BizBooks vyšla kniha Nině Hořínové, známé z internetu spíše jako Slečna pokladní.

...

Případ otce a dcery – Než přijde mráz Henninga Mankella

mraz perexKomiař Kurt Wallander je neúnavným potíratelem zla ve svém rajonu. Jakmile vyčenichá stopu, neuhne se z ní, doku případ nevyšetří. To je o něm známo. Kvůli tomu, že se tak říkajíc oženil s prací, rozešla se s ním žena. I s dcerou má trošku složitější...

Muzikál Bat out of Hell

bat out of hell2Když jsme se rozhodli pro rodinný poznávací pobyt v Londýně, bylo nám hned jasné, že bychom měli navštívit taky nějaký muzikál. Výběr představení na londýnském West Endu je opravdu velký, a tak rozhodování nebylo...

Vstup do Zóny jen na vlastní nebezpečí

Zona 200Když příznivec ruského režiséra Andreje Tarkovského uslyší nebo uzří slovo Zóna, okamžitě zastříhá ušima, zbystří pozornost a hledí zjistit, zda se tenhle výraz neváže k filmu Stalker (1979). V případě knihy Zóna, vydané nakladatelstvím Paseka, se sk...