Vydejte se na putování po našich ekologických farmách

BioJeNaseCesta 200V nakladatelství Kazda vyšla kniha BIO je naše cesta s podtitulem Příběhy z putování po našich ekologických farmách. Vydejte se prostřednictvím jejich stránek na výlet i vy!

V České republice je podle předmluvy kolem 4500 biofarem a autorka se celkem náhodě zaměřila na 15 z nich. Nechtěla přitom psát o jídle s příběhem, ani nějak přehnaně adorovat význam slov BIO. „Chci vám zde představit člověka, který se rozhodl pro cestu BIO, člověka, kterému jeho práce dává smysl, který nepřemýšlí o romantickém slovním spojení „v souladu s přírodou“, ale naprosto přirozeně v souladu s přírodou žije – se vším dobrým i zlým, co to obnáší,“ píše dále v úvodu Marie Šuláková. Nepíše tak o farmách nebo podnikání jako takovém, ale přináší příběhy neobyčejných, vytrvalých a skromných lidí.

V úvodu knihy najdete rozhovor s Kateřinou Urbánkovou, manažerkou PRO BIO svazu ekologických zemědělců, která srozumitelně vysvětluje pojem bio a hovoří také o některých problémech spojených s farmařinou. Pak už následují jednotlivé příběhy. Ty mají krátký úvod a formu rozhovoru. Otázky se dotýkají začátků, denní rutiny i popisu daného byznysu, a to včetně popisu výrobků a podobně. Rozhovory rozhodně nejsou stejné, občas jsou také oživeny vsuvkami popisujícími nastalou situaci. To, co všechny rozhovory splňuje je závěrečná otázka: co byste si v životě ještě přáli a musím uznat, že právě tyto odpovědi nejvíce vypovídají o povaze zpovídaných lidí. Nejde vůbec o peníze, ale hlavně o výdrž a zdraví.

A kam že vedly autorčiny kroky? Na Mléčnou farmu Amalthea v obci Hvozd, kde už rodičům šéfuje jejich dcera Barbora, dále do voňavé Čokoládovny Troubelice nebo za farmářem Josefem Košařem. Ten prodává ve Zlíně na tržišti Pod Kaštany a provozuje rodinné zahradnictví v nedalekém Lukově. Musím říct, že jsem žasla z jeho přístupu ke slimákům – „I když sežerou 70 % úrody, pořád to ještě jde,“ píše na straně 44. O bedýnkách a takzvaných kápezetkách vypráví zase manželé Šelongovi mající ekofarmu.

O zvířatech se spoustu dozvíte od Markéty Toběrné z Ekofarmy Šťastná koza, Karla Kalného, majitele Ekofarmy Mitrovský dvůr zaměřeného na masné plemeno krav, rodiny z Horské farmy Hucul nebo od majitele ekofarmy Skřiivánek Branná. Ten je vysokoškolským učitelem, takže nabízí na problematiku i odbornější pohled. Zajímavý je příběh vinařství Marcinčák, Svobodného statku na soutoku a také Jedlých hub Dolany. Vůně sálá i z textů o Levandulovém statku Bezděkov a o biodynamice se více dozvíte od lidí z farmy Bemagro Malonty. Úplný závěr pak patří Mléčné farmě Struhy.

Jednotlivé příběhy jsou každý jiný, a přece je v nich tolik stejného. Oceňovala jsem autorčinu práci i schopnost klást dotazy a vcítit se do pocitů daných lidí. Myslím, že se to promítá na čtivosti a dodává to příběhům sílu. Kniha BIO je naše cesta je velmi zajímavá a vede rozhodně také k zamyšlení o tom, že vše není samozřejmé a jednoduché… Díky za to!

Marie Šuláková je původní profesí novinářka, publicistka na volné noze a autorka několika knížek, které se věnují regionálním výrobkům v Olomouckém kraji, regionální historii nebo vlastivědě pro děti. Žije v Olomouci a je matkou pěti synů.

Nikol Klapková je fotografka na volné noze a členka projektu Slušná firma. Zaměřuje se na dokumentování životních etap lidí a jsou jí blízká témata jako poctivé a smysluplné produkty, minimalismus a uvědomělá spotřeba. S manželem bydlí v Praze.

BioJeNaseCesta

BIO je naše cesta. Příběhy z putování po našich ekologických farmách
Autoři: Marie Šuláková, Nikol Klapková
Žánr: populárně naučná
Nakladatelství: Kazda
Rok vydání: 2018
Počet stran: 208
Hodnocení: 93 %

Sny se mi plní, říká Taťána Kročková, autorka knihy Tajemství snů a jak ho rozluštit

Zatímco její první kniha se jmenuje Tajemství snů a jak ho rozluštit, která vyšla v minulých dnech, její další připravovanou publikací by měl být tentokrát - román. To o sobě v následujícím rozhovoru prozradila Taťána Kročková, zástupkyně šéfredaktorky serveru Kultura 21. Celé povídání se ale netočí jen kolem nové knihy o snech, ale také o kultuře jako takové, o zálibách, vášních či o tom, jak moc jí vyhovuje vesnický způsob života.

Písně Hany Zagorové jsou říší bez hranic

Bohatý průřez nabízí kolekce písní Hany Zagorové z let 1968 až 2020. Skladby jsou řazeny chronologicky podle let a na šesti cédéčcích je jich sto dvacet. Vedle notoricky známých hitů tam lze najít i vyložené perličky.
Supraphon

Učit děti tvořit se pro mě stalo posláním

rozhov2Její práce nalezly místo v mnoha soukromých sbírkách po celém světě, její socha Lidická madona je součástí sbírky památníku v Lidicích. Dosud uspořádala přes padesát samostatných výstav. Pravidelně se zúčastňuje kolektivních výstav n...

Příhody telátka potěší malé poplety i rodiče

Ve vydavatelství Radioservis vyšla audiokniha Příhody telátka poplety určená pro malé děti, ale určitě pobaví a potěší i dospělé.
Radiotéka

Mám, co jsem si zasloužil

gottw perex„Mám, co jsem si zasloužil.“Poslední slova Rudolfa Slánského jsou pravdivým a mr...

Zavzpomínejte společně s Janou Semelkovou na dětská léta

vajicko 200A máme je tu potřetí. Sourozenci Viktorka s Viktorem už jsou staří známí a taky hlavní hrdinové dvou předchozích knížek z dílny nakladatelství JaS – Pohádkový zvoneček a Pohádkový klásek.

...

Je láska silnější než strach?

sipkovaruzenka perexV každé správné pohádce vyhraje dobro nad zlem. Dokáže ale křehká láska zvítězit nad tak velkým soupeřem, jakým je potichu se vkrádající strach? To se dozvíte, pokud zavítáte do Státní opery na baletní představení Šípková Rů...

Robocop 1 - tip pro čtvrteční lednový večer

Robo 200Za dob komunismu nešlo mnoho amerických filmů do československé distribuce, a tak si bohužel hodně filmů musí fanoušci zopakovat o mnoho let později na VHS, DVD a případně na Blu-ray. Jedním z filmů, které v době své americké premiéry nebyly pro českosl...