Bio (logicky odbouratelná), v první osobě napsaná autografie

gilliameska perexPřestože se britská komediální skupina Monty Python pracovně rozešla už před mnoha a mnoha lety, její fluidum působí dodnes a stále přitahuje nové a nové zájemce o tento nekorektní, ale zároveň intelektuální, způsob humoru. Ti dokola a dokola hltají nejen různé skeče a filmy, ale s napětím očekávají i každý nový opus jednotlivého člena. Už dva z nich potěšili fanoušky tohoto britského fenoménu i svou autobiografií.

Prvním byl John Cleese, který ji napsal v roce 2014, a na český trh uvedlo o dva roky později ARGO. Letos pokračuje brněnské nakladatelství JOTA, které získalo práva na otištění vzpomínek Terryho Gilliama. A srdce příznivcovo může začít plesat už jen z toho důvodu, že konečně přišlo něco dalšího, co může nadšeně zhltnout, aniž by dopředu věděl, co to bude. Kvalita je totiž zaručena dopředu.

Přestože by se nabízelo srovnání přístupu Cleese i Gilliama k tématu, věnujme se mu jen okrajově. Zatímco první (jistě by se pánové pohádali, který to je, ale my půjdeme chronologicky) přináší klasický britský humor a jemu vlastní ironii, kdy nejočekávanější kapitoly – tedy ty o spolupráci na projektu Monty Python – zkrátí na jednu a ještě ji přidá jako „přívažek“ na konci knihy (trošku to evokuje situaci, kdyby Paul McCartney napsal autobiografii a o The Beatles by se pouze zmínil v poznámce pod čarou), což ale není nic neočekávaného. Jde to přesně v monty pythonovském duchu a upřímně – mě to na konec vlastně pobavilo.

Terry Gilliam ale postupoval jinak. A jinak je i koncipovaná celá kniha. Sám v úvodu tvrdí (s ironií sobě vlastní), že původním záměrem bylo přinést výpravnou (a patřičně drahou) publikaci o jeho výtvarném díle, kterou by ocenili fajnšmekři z oblasti umění. Ale že „vyprávění bylo silnější“, takže k naplnění záměru nedošlo. Dovoluji si říct, že je tomu tak dobře. Pro nás všechny.

Publikace upoutá už svou obálkou – autorova fotografie má rozříznutou hlavu a z ní formou koláže vystřelují nápady. Na přídeští a předsádce můžeme vidět některé fotografie následně použité přímo v textu knihy, ale na tomto místě je autor umělecky potřísnil cákanci barvy bordó.

Už úvod, o kterém jsem se již malinko zmínila, nastiňuje, že v žádném případě nepůjde o seriozní, nudné čtení. Autor v něm vysvětluje, že při tvorbě knihy ho neustále napadaly další a další informace, které by chtěl čtenářům sdělit, takže vedle klasického textu vysázeného klasickým písmem se dočkáme přídavků psaných rukou nebo na stroji, které jsou i barevně (modře) odlišené. Ve výsledku vše působí harmonicky a nerušivě. Spíše naopak.

Kniha se dělí na patnáct kapitol a přidané závěrečné titulky (opravdu se tak uvedená kapitola jmenuje). Tvůrce v sobě prostě nemůže potlačit šprýmaře a filmaře. Každá kapitola je uvozena nadpisem – koláží s písmeny a velkým, barevně odlišeným prvním písmenem. Občas se objeví i obrázek po stranách textu. Gilliam se přiznaně inspiroval iluminací středověkých kodexů.

Čtenářům přibližuje svou rodinu, projdeme s ním dospívání i první krůčky co by ilustrátora a přes spolupráci s Monty Pythony se dostaneme až k jeho samostatným režiím a současnosti.  Velkou předností knihy jsou fotografie rodinné, školní a pracovní, ale hlavně kopie různých autorových ilustrací, výstřižků nebo listin soukromé podoby (vysvědčení apod.), které Gilliam doplňuje svými ironickými poznámkami.

Velmi dobrou práci odvedla nejen překladatelka, jejíž překlad se skvěle čte, ale vlastně celá redakce nakladatelství. Neobjevila jsem totiž v knize ani jednu chybu redakčního či technického rázu, přestože typograficky se jedná o výjimečnou a technicky náročnou knihu, kdy autor přichystal několik druhů písem, včetně barevnosti a různých jiných grafických libůstek.

Knihu mohu s dobrým svědomím doporučit jako skvělou četbu pro zájemce o kulturu a jako nutnou povinnost vlastnit milovníkům Monty Pythonů.

Ti, kteří se už nemohou dočkat, až si knihu koupí, si mohou zatím listovat ukázkou: https://issuu.com/nakladatelstvijota/docs/giliameska

gilliameska

Gilliameska
Podtitul: Před-posmrtné memoáry
Autor: Terry Gilliam a Ben Thompson
Překlad: Simoneta Dembická
Odpovědná redaktorka: Kateřina Havelková Štěpančíková
Žánr: autobiografie
Nakladatelství: JOTA, s. r. o.
Rok: 2017
Vydání: 1.
ISBN: 978-80-7565-005-4
Počet stran: 304
Vazba: vázané
Cena: 598 Kč

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA

Plastic People of the Universe. Vratislav Brabenec: „Jde o to, aby se člověk před každým blbým režimem nezačal klanět.“

200hudLegendární undergroundová kapela The Plastic People Of the Universe vznikla už v roce 1968 a její tvorba byla v počátcích ovlivněná zejména americkými Velvet Underground, Captainem Beefheartem či Frankem Zappou. Časem se z ní stala jedna z nejoriginálnějšíc...

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

PAŘÍŽSKÁ NEZNÁMÁ ZAKOUTÍ

Tajnosti 200Pro milovníky tohoto krásného města na Seině je určena půvabná knížka Katii Chapoutierové  o málo známých místech, kam „cestovky“ své turisty nevozí a přesto nebo právě proto jsou velmi zajímavá.

...

Jak jsme si užívali volného času

volny-cas-v-ceskych-zemich 200Pánové Martin Franc a Jiří Knapík před nedávnem upoutali knihou Průvodce kulturním děním a život...

Svetový Slovák Štefánik v podaní hry Zuzany Mišákovej

stefanik 200„Musel odísť, pretože na tomto svete by už len nadľudsky trpel, pre jeho veľkosť tu nebolo dosť priestoru, pretože v skutočnosti ľudia nič tak nevedia nenávidieť ako veľkosť, priamosť, čistý charakter a nepodkupnú dušu.“ Sarah Claire de Bois de J...

Nové štědrovečerní pohádce z dílny České televize nechybí humor ani laskavost

duchnadzlato 200Co by to bylo za vánoční svátky, kdyby v televizi neběželo velké množství pohádek. Vedle každoročně hojně reprízovaných a všemi generacemi milovaných pohádek, přichází Česká televize vždy s alespoň jednou novou pohádkou. Tentokrát se ...