Zrodil se fašismus z modernismu?
Banner

Zrodil se fašismus z modernismu?

Tisk

moder200Je odvážné tvrzení, že fašistická Itálie i nacistické Německo mohou být chápany „jako politická varianta modernismu“? Právě tuto tezi se historik Roger Griffin pokouší prokázat v knize Modernismus a fašismus, kterou nakladatelství Karolinum nyní vydalo v českém překladu.

 

Ocitá se tak v konfrontaci s tradičními názory, že totalitní režimy (a dodejme, že rovněž komunistické) naopak odvrhly jakékoli modernistické umění, řekněme jednak jako odnárodněné, jednak pro masy nesrozumitelné. Naopak prosazovaly doslovnost a oslavnou pompéznost. Třeba nacisté ještě před válkou uspořádali výstavu „zvrhlého umění“, kde bylo možné nalézt všechny možné modernistické -ismy, vydávané za odstrašující příklady. Ostatně už záhy po převzetí moci hromadně pálili takzvaně úpadkové knihy.

Griffin ovšem upozorňuje na metodologickou krizi v bádání a domýšlí, že lze vysledovat případy, kdy – jak píše – „krajní polohy estetického modernismu mohou mít určité spojení s fašismem (…) a oživují přízračnost nasměrování futurismu a expresionismu rovnou do Osvětimi.“ A zmiňuje osud prominentního architekta fašistické Itálie Giuseppa Pagana, jenž se po vstupu nacistů do země účastnil partyzánského hnutí a skončil v koncentračním táboře. Ještě výmluvnější je Goebbelsův zájem „přivlastnit si“ norského malíře Edvarda Muncha (naposledy aspoň skrze pompézní pohřeb), ačkoli jeho obrazy zpodobňující niternou rozervanost byly označeny za „degenerované“.

Už těsně po válce přišel význačný filmový teoretik Siegfried Kracauer s myšlenkou, že nacismus se vlastně zrodil z avantgardních pnutí výmarské republiky (v knize Dějiny německého filmu, o jejímž českém vydání překladatelka zřejmě netuší, protože citace odkazuje k anglickému znění). Také György Lukács označil třeba expresionismus za orgie iracionality, které vytvářely živnou půdu pro nacismus.

moder8

 

Knihu Griffin rozdělil do dvou částí, z nichž každá má šest kapitol, nepočítaje v to úvodní či dovětkovité stati. Nejdříve rozebírá rozličné podoby a souvislosti modernismu. Vydává se i do vzdálenější minulosti, aby podchytil jeho kořeny tkvící v 19. století, ať již je to modernismus zacílený sociálně nebo politicky. Dotýká se jevu i dnes aktuálního, jakým je „rozpad hodnot“ a volání po jejich nahrazení něčím novým. Mezi modernistická hnutí řadí rovněž marxismus.

A poté začíná jako produkt modernismu zkoumat fašistické zřízení – takto vnímá Mussoliniho Itálii i Hitlerovo Německo – jako svého druhu předmět doličný. Stačí uvést názvy několika kapitol: Zrod fašismu z modernismu, Italské fašistické zřízení jako modernistický stát, Nacismus jako revitalizující hnutí, Modernismus nacistické kultury. Lze tak odečítat Griffinův koncept, že stejně jako se modernistické směry zrodily z odporu vůči „měšťáckému“ umění považovaného již za neplodné, také totalitní systémy všeho druhu povstaly jako náhrada špatně fungující „měšťácké“ společnosti.

Griffin prokazuje velkou znalost související literatury, dokáže se nově zahledět na známá historická fakta a odkrýt v nich netušené významy. Umí propojit události politické s uměleckým děním v jejich každodenním průsečíku, věrohodně načrtává mentální rozměr totalitních režimů. Obhlíží přitom nejrůznější sféry, literární, výtvarnou, architektonickou, a mimo jiné se věnuje také dobovým filmovým odrazům. Několik stran věnuje nacistické kinematografii a upozorňuje, jak i zdánlivě apolitická úniková díla modelovala život v Německu jako šťastný, naplněný činorodou prací.

U výpravné pohádky Dobrodružství barona Prášila se domnívá, že výrazové prostředky tohoto filmu vděčily za mnohé surrealismu, což by se okamžitě hodnotilo jako modernistické, nebýt nacistického kontextu vzniku a ozvuků rasové ideologie. Dodávám, že vysloveně propagandistických filmů (jako Hitlerjunge Quex, Triumf vůle, Věčný žid nebo Žid Süss) byla menšina. Některá tvrzení – aspoň v jejich české podobě – považuji za poněkud matoucí a překombinovaná.

Tak třeba v jednom z posledních velkofilmů Třetí říše Kolberg (1945), z něhož pochází připojená fotoska, Griffin shledává estetizaci politiky a píše, že „projevil v propojení nezadržitelné německé prohry s napoleonskými válkami velmi moderní reflexivitu, pojící se integrálně s vůlí k transcendenci.“ Přitom se jedná o těžkopádně popisný, hřmotně patetický epos, který na příkladu hrdinné obrany titulového města na počátku 19. století vnucuje publiku paralelu s tehdejší situací Německa, které by se přesile nepřátel mělo bránit stejně zdatně a se stejným nasazením všech sil.

moder9

 

Griffinovo pojednání jistě bude provokovat a čeští badatelé, Eva Kalivodová, která knihu přeložila, a Ondřej Cinkajzl, mu proto věnovali hned dva doslovy. Nejsem si však jist, zda čtenář právě jejich zásluhou lépe pochopí, co vlastně četl. Je známo, že leckteří umělci a intelektuálové projevili značné sympatie s ideologií totalitních států a údajně ozdravnými procesy v nich (u nás třeba F. X. Šalda krátce – v polovině 20. let – obdivoval italský fašismus). Nenachází se současná Evropa, zahlcovaná nezvládnutou migrací, na podobném rozcestí?


Roger Griffin: Modernismus a fašismus
Přeložila Eva Kalivodová.
Doslovy sepsali Eva Kalivodová a Ondřej Cinkajzl.
Vydalo Karolinum, Praha 2015.
602 stran.

Hodnocení: 80 %

( 0 hlasů )

Foto: kniha, www.en.wikipedia.org    www.extrastory.cz


 
Banner

Přihlášení



Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

KAMELOT: ”Rádi bychom Česko zařadili mezi pravidelné zastávky na našich turné.”

kamelot bandKamelot, sídlo bájného krále Artuše, si za svůj název zvolila prog-metalová skupina z americké Floridy. Po skvělém vystoupení na festivalu Masters of Rock se 15. listopadu znovu chystají přijet do Česka v rám...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Čtěte také...

Průvod Božího Těla ve Vrchotových Janovicích

altPo desetiletích bude ve Vrchotových Janovicích oživena jedna z krásných církevních slavností a dlouholetá místní tradice – průvod Božího Těla v zámeckém parku. Slavnost Těla a Krve Páně, lidově zvaná Boží Tělo, patří mezi poh...

Z archivu...


Literatura

Komiks Živí mrtví se dočkal dvacátého svazku!
zm20 coverMáme tu velké jubileum, neboť v únoru vyšlo v nakladatelství Crew již dvacáté číslo populární série Živí mrtví. A oslava je velkolepá, bouřlivá, vždyť dvacítka nese název Totální válka. A napne nás o to víc, že příběh je rozdělen na dvě části a na...

Divadlo

Muzikál Mamma Mia! na prknech divadla Hybernia

Mia 200Muzikál Mamma Mia! patří bezesporu k nejslavnějším muzikálům světa. I u nás má tento muzikál úspěch. Prodalo se přes 250 000 vstupenek. Proto je muzikál obnoven a během léta se dočkáte 32 exkluzivních představení. V českém znění. Hra...

Film

Slavní režiséři předkládají lekce filmu

lekce 200Režisér Laurent Tirard (také u nás proslavený nejen Molièrem, ale hlavně dvěma díly Mikulášových patálií) se k filmování dostal přes novinářskou praxi. Pro časopis Studio Magazine recenzoval filmy a také chystal hovory s nejslavněj...