Babycall (Chůvička) aneb když už realitu od představ nerozeznáme

Babycall (Chůvička) aneb když už realitu od představ nerozeznáme

Tisk

Babycall22 200V těchto lednových dnech jde do českých kin film „Babycall“, který v norsko-německo-švédské koprodukci natočil režisér Pål Sletaune. Získal za něj řadu ocenění a nominací – ceny Amanda Award, Gérardmer Award, Rome Film Award.

 

 

V hlavní roli matky Anny osmiletého syna Anderse se představila mezinárodně známá, talentovaná a momentálně velmi žádaná herečka Noomi Rapace, která zazářila jako Lisbeth Salander v trojdílné televizní adaptaci sbírky novel švédského novináře Stiega Larssona (v roce 2009 nominace na cenu BAFTA za snímek „Muži, kteří nenávidí ženy“). V další hlavní roli se objeví Kristoffer Joner, který hraje Helgeho (prodavače Babycallu).

Když se hned nedozvíme, kde Anders je?

Přijali jsme pozvánku na novinářskou projekci filmu „Babycall“, s tím, kdo že se chce bát. Film je totiž uváděn jako horor/thriller. Film začíná scénou, kterou také nakonec končí, kdy před domem k ležící umírající ženě se zakrváceným obličejem neustále promlouvá naléhavý mužský hlas, jenž se ptá po Andersovi, kde že je? Odpovědi se už ale bohužel nedočkáme.

Babycall-gall1

Když před násilím prcháme

Jakmile se Anna se svým milovaným synem nastěhuje do nového bytu v obrovském bytovém domě, protože prchá před násilnickým manželem, tudíž otcem malého Anderse, hledá, co by ještě k větší jejich bezpečnosti udělala, až nakonec zatahuje i okenní závěsy. Andersova tvář vyjadřuje smutek a Anna, se svou neupravenou tváří a zplihlými vlasy působí velmi divně, zřejmě trpí obsedantní představou, že jsou dále pronásledováni. Chce mít proto Anderse pod kontrolou.

Když se matka na své dítě nezdravě upne

Ale Anna i tak před lidmi neunikne. Anders musí do školy chodit, zatímco ona se tomu brání, že ho hodlá doma doučovat sama. A tak Anna syna do školy denně odvádí a na něj čeká až do konce vyučování, mezitím bezcílně bloudí městem. Koupí si elektronickou chůvu – Babycall, jenž jí prodá sympatický jí muž, prodavač Helge. A tak se pomalu rodí přátelství mezi postarším mužem, kterému umírá jeho velmi stará matka.

Když konečně Babycall máme!

Anna seznámí Anderse s novým přístrojem, který má sloužit k tomu, že bude všechno slyšet y v pokoji, kde Anders spí. V noci to ale začne! Z babycallu se začnou ozývat hlasy dítěte, které se neustále brání… Zděšená Anna vbíhá do dětského pokoje, ale tam spatří jen Andersovu klidně spící tvář. Anna zkoumá záhadné hlasy a reklamuje přístroj v obchodě. Je Helgem poučena, že přístroj určitém případě může zachytit úplně jiné zvuky, až do okruhu 50 metrů. A když Anna je svědkem, jak z garáže domu vynášejí prapodivný spací pytel, a když je svědkem vraždy malého chlapce v jezírku, už ničemu nerozumí. Jenže ji všichni považují za pomatenou a vyhrožují jí odejmutím syna. Anna se tak zmítá v nekonečně bludném kruhu strachu a hrůzy… a my jen nechápavě přihlížíme. Zcela již chápeme, že je v situaci, kterou ona sama vlastními silami nezvládne.

Babycall-testo

Když se přehnanou mateřskou láskou dusíme

Sledujeme osamocenou a představami trýzněnou hrdinku, Annu, její neustálý pobyt v uzavřeném bytě a její neschopnost rozumného myšlení a vnímání vede k tomu, že stejně jako my, neví, co vlastně je a co není realitou. Anna zakazuje synovi, abych chodil sám ven, aby měl kamaráda, který je však týrané dítě, a Anders si jeho modřiny přendavá na své tělo. Anna je tak zcela nevinně obviněna z jeho týrání.

Když to Anna konečně sama vyřeší

Anna už svůj pocit beznaděje řeší radikálně. Přichází ale rychlé rozuzlení. I když nám moc se moc jasné zdát nemusí, neboť nevíme, čemu věřit a čemu ne. Prozrazovat už nic víc nebudu. Zdá se, že ono zmatení byl záměr tvůrců. Po skončení filmu totiž začneme zřejmě chtě nechtě přemýšlet nad všemi záhadnými a nevysvětlenými událostmi, které jsme zhlédli. Proč Helge v kavárně viděl Andersova kamaráda, jaké dítě vlastně Anna v jezeře zachraňovala, kdo "byl vyhozen" z okna, dělo se tedy něco v sousedství, co Anna slyšela v chůvičce za dětské zoufalé hlásky? Ne, ani mysteriózního vysvětlení se nám však autoři neposkytnou…

Babycall 03

Když o hororu tu mluvit nelze

Podle ohlasů z festivalů, představitelky hlavní postavy i samotného námětu jsme čekali víc. O hororu tu, bohužel, nemůže být ani řeč. Film můžeme považovat opravdu za psychothriler, za sociální drama matky a jejího syna, kteří nemohou najít nikde zastání. Herečka Noomi Rapace mi připadala navíc nevýrazná, po celou dobu trvání filmu měla v obličeji stále stejný výraz a emotivní mi už vůbec nepřipadala. Herec Kristoffer Joner tento nedostatek aspoň trochu vyvažoval, ale spíše mě zaujaly dětské role obou chlapců, kteří představu týraných dětí ztvárnili věrohodně. Film Babycall se nebude líbit všem. Není to krvák, ani se nemáme vlastně čeho bát. Jen sledujeme psychické drama osamělé a zrazené ženy… A dumáme proč tomu tak je? Ale to si musíme zjistit každý sám...!

Babycall (Chůvička)
Norsko - v norsko-německo-švédské koprodukci 2011
Režie: Pål Sletaune
Hudba: Fernando Velázquez
Hrají: Noomi Rapace (Anna), Kristoffer Joner, Vetle Qvenild Werring, Henrik Rafaelsen
Žánr: horor/ thriller
Stopáž: 96 minut
Distribuce: Film Europe CZ
Premiéra: 10. ledna 2013
Žánr: horor/ psychothriller
Hodnocení: 50 %

Babycall22

Zdroj foto: Film Europe


 
Banner

Přihlášení



Kdo zabil Malého prince?

Autor policejních detektivek Michel Bussi se nechal inspirovat záhadnou smrtí Saint-Exupéryho a napsal napínavý příběh, který je hrou nejrůznějších náznaků a stop a zároveň je výjimečnou poctou Saint-Exupérymu a jeho malému hrdinovi.


JOTA

Dobrodružství mývala Gianlucy začínají na půdě malířské dílny mistra Leonarda da Vinciho

Fantasy plná napětí, záhad a humoru, odehrávající se v renesanční Itálii, se sice tváří jako četba pro děti a mládež, ale vůbec tomu tak nemusí být. Autor knihy Adam Folta totiž stvořil hrdinu – mývala Gianlucu, šibala, pohádkáře, dobrosrdečného naivku – který je sympatický jak svými kladnými vlastnostmi, tak svými nedokonalostmi.


65. pole
Banner

Rozhovor

Velký rozhovor s Martinem Dejdarem

martin dejdar 200Herec, moderátor, bavič, dabér, hokejista, … To vše a mnohem víc je Martin Dejdar. V tomto rozhovoru se dozvíte, jaký nový pořad bude na Primě, co pro něj znamenal Comeback a plno zajímavých věcí nejen...

Hledat

Epocha nároků: Christopher Caldwell o soumraku demokracie

Epocha nároků s podtitulem Zákon o občanských právech a soumrak americké demokracie popisuje na příkladu Ameriky od šedesátých let do současnosti, jak se může dobře míněný zákon zvrhnout ve svůj protiklad. Dílo v překladu Aleše Valenty vychází v edici Agora, ve které nakladatelství Leda představuje nekonformní knihy zaměřené na politiku a společnost.


LEDA

Z archivu...

Čtěte také...

Gradující drama Znovu a jinak. Najdete se v něm.

altCo je v životě nejdůležitější? Jít si vždy za svým snem i za možností tvrdého pádu nebo uspokojení z fádního života? Poslední film Jasona Reitmana nás zavádí do města Minneapolis v Minnesotě za Mavis Garyovou (Charl...


Literatura

RECENZE: Harry Potter a Prokleté dítě

harry potter200Již několik měsíců fanoušci Harryho Pottera netrpělivě očekávali další díl ze série knih o chlapci, který zůstal naživu. Já k nim samozřejmě patřila také, a jaké jsou moje dojmy?
...

Divadlo

Divotvorný vstup zlínského Městského divadla do sezóny 2013/2014

200divV sobotu 21. září uvedlo Městské divadlo ve Zlíně první večerní premiéru právě se rozbíhající divadelní sezóny. Pocty „být první v nové sezóně“ se dostalo muzikálu Divotvorný hrnec v režii umělecké šéfky zlínského divadla Hany Mikoláškové.

...

Film

Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti

sirotcinec 200Do českých kin vtáhl nový fantasy příspěvek: Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti. Tentokrát se neodehrává v nějaké smyšlené zemi, ale v našem reálném světě, na velšském ostrůvku - a pak v jeho minulostních podobách. Slečna Peregri...