O myšce a medvědovi aneb přátelství se učit také musíme?

O myšce a medvědovi aneb přátelství se učit také musíme?

Ernest-et-Celestine 200V těchto skutečně vydařených zimních dnech do našich kin přichází nová animovaná filmová pohádka O myšce a medvědovi, tentokrát konečně z evropského kontinentu, ze sladké Francie. Příběh neobyčejného přátelství mezi medvědem Arnoštem a myškou Celestýnou byl s úspěchem uveden na Mezinárodním filmovém festivalu v Cannes 2012, kde v sekci Directors‘ Fortnight získal cenu SACD pro nejlepší francouzsky mluvený film.

Snímek byl natočen podle knižní série „Ernest a Celestine“ od Gabrielle Vincent z roku 1982. Medvědi a myši nejsou nepřátelé, spíš se vzájemně ignorují. Přesto medvědí i myší rodinky dětičkám vtloukají nedůvěru k těm druhým, protože hladový medvěd je všežravec a mohl by sežrat i je - malé myšičky, zatímco myš je vlezlá, všude se dostane a všechny zásoby medvědům sežere. Po zhlédnutí filmu bychom měli přestat odsuzovat druhé a uznat právo každého z nás zvolit si vlastní životní cestu, protože každá myš nemusí být zubařkou a každý medvěd právníkem.

Jdeme na to!

Když jsem jako Koníčková-Medvídková spatřila všude po Praze rozmístěné filmové plakáty s kouzelnou kresbičkou medvěda a myšičky, věděla jsem, že pro mne jako chovatelku drobného zvířectva (od křečků a jedné myši až po v současnosti vícero morčat) je ten film jako stvořený. A pádila jsem na projekci…

Ernest-et-Celestine

Dohodneme se přece, ne?

Medvědy známe jako velmi nebezpečné zvíře, kterému je radno se vyhnout. Ve snímku jich pár podmračených a důležitých, kromě medvěda Arnošta (Ernest), zhlédneme. Arnoštík je však zcela jiný. Je hudebník, je rád veselý. Bydlí ve své chaloupce, kam mu však zatéká, a nemůže doma najít nic ke snědku, protože je chudý, a tak pořád hladový. Vydá se do ulic města vydělat si na živobytí hraním na své četné nástroje. Jenže se mu nedaří, nikdo si žebráka nevšímá. Dokonce mu policajti všechny jeho hudební nástroje odeberou. „A tak máme holé ruce“, myslí si Arnošt a hledá, co by kde snědl. Mezitím sledujeme příběh v každé situaci po „francouzsku“ šaramantní myšky Celestýnky, nadané malířky, která ze svého podzemního myšího světa utekla, protože mimo jiné nesouhlasí s názorem, že všichni medvědi jsou zlí. Objeví sklad plný cukroví, je vyhoštěna na ulici a skončí v popelnici. A když se probudí, vidí jen rozevřenou Arnoštovu hladovou medvědí mordu, která se ji chystá s chutí spolknout. Upovídaná Celestýnka se nedá a s Arnoštem uzavře dohodu, aby ji nesnědl, že ho zavede na místo plné čokolády, bonbónů a těch nejlepších sladkostí.

ernest10

Přátelství to ještě není?

Ani jeden z nich ještě tehdy netušil, že se tak dostanou na stopu chamtivých medvědích manželů, kteří prodávají cukrovinky, i když vědí, že medvědím dětem záměrně kazí zuby, aby medvědice – zubařka měla jistou práci. Zatímco jejich synek má zakázáno vůbec sladkosti jíst.

A myška Celestýnka má za úkol, jako všechny myši, přinášet do zubní ordinace „nalezené“ medvědí zuby, které se u myší-hlodavců používají jako zubní náhrady, protože by bez nich jinak hlady zemřeli. Arnošt jí protentokrát pomůže. Má to však katastrofální následky a od té doby jsou jim oběma v patách policajti. Ti mi svým směšným chováním trochu připomínali „četníky ze Saint Tropéz“.

Přátelství – nepřátelství

Když Arnošt s kořistí cukrovinek a Celestýnka uniknou policii, dojde Arnoštovi trpělivost s ukecanou myškou a odmítá ji mít ve svém domě. Zcela nepokrytě nepřátelsky se k ní chová tak, že chytrá Celestýnka vezme osud konečně do svých rukou a nakonec, to už uvidíme sami, Arnošta dostane tam, kam potřebuje. A povšimněme si scény, kdy malířka Celestýnka maluje zimní krajinu a houslista Arnošt k tomu hraje na housličky. Je to jedna báseň! Mě zaujala Celestýnka s ve sklepě nalezeným kloboukem na „své - hlavičce“! Škoda, že u nás už se moc klobouky nenosí s takovou elegancí, s jakou je nosila myší Celestýnka!

ernest-et-celestine3

Přátelství na život a smrt

Na závěr sledujeme oba u soudu, spoutané, nakonec jako hrdiny a přátele na život a na smrt, kteří soudce před požárem zachrání. Ti dva, co byli při zatčení rozděleni, jsou konečně zase spolu. A vězme, že rádi!

Ernest-et-Celestine1
Barvy, barvičky… barvy!

Film je přes svůj jednoduchý děj přesto napínavý a samozřejmě se mi líbil, mnohem víc než americké animované filmy roku 2012. A důvody? Jak prosté! Nekonvenční, jednoduché kresby postaviček myšky Celestýny a medvěda Arnošta, vůbec celého filmu, jako by to oba Vladimírové, výtvarníci a karikaturisté - Renčín a Jiránek (+17. 11. 2012), namalovali. Nakonec mě mile překvapily pastelové barvy, které výtvarníci filmu upřednostnili, takže béžová, šedá a růžová převládá.

"Nemám příslušné výtvarné vzdělání, a tak jsem se celý umělecký život, jestli to tak můžu říct, zaobíral tím, že jsem se stále hledal, hledal jsem jak kreslit, jak namalovat postavu. A do dneška se hledám. Pravda, už jsem se za ta léta mohl najít, ale jak říkával Mistr Adolf Hoffmeister: Hledání předchází pád," říká Vladimír Renčín (* 6. prosince 1941)

ernest-et-celestine2

Maxipes Fík a Ája

I když mi myška Celestýnka a medvěd Arnošt připomněli sice vzdáleně, ale přece, další rovněž nerozlučnou dvojici, a to maxipsa Fíka a holčičku Áju, byla volba hlavních hrdinů, myšky (coby jednoho z nejmenších zvířátek) a medvěda (coby jednoho z největších zvířat), zdařilá, protože skutečné přátelství prožíváme bez ohledu na to, jak ten druhý je či není velký svým vzrůstem i významem.

Dětičky raději až od sedmi let!

Z tiskové projekce jsem si přesto odnesla neobytnou myšlenku, že i když je film přístupný všem věkovým skupinám, doporučila bych jej zhlédnout dětem až po dovršení jejich sedmi let, kdy už tolik nevyžadují barvy větších kontrastů. Menší děti tu trpělivost už moc neměly. Jak jsem pozorovala, příběh jim moc neříkal a barvy byly pro ně příliš něžně zamlžené… Tak se ty menší na sedadlech kina vrtěly.

Jak jsme dabovali?

Medvěda Arnošta nadaboval jako vždy a ve všem vynikající pan Ladislav Županič a myšku Celestýnku neméně skvělá Anna Nemčoková. A hudba? Chybu neměla, byla totiž použita hudba z alba Gabriela Vincenta „Ernest et Celestine“ z nakladatelství Casterman.

ernest-et-celestine5

Nuže znovu?!

Gratuluji! Pokud jste dočetli až do těchto řádek, musím se, bohužel, vyjádřit k politováníhodným událostem na mé straně, kdy jsem hodlala se psaním prásknout, protože v poslední době došlo k nepříjemným reakcím ze strany některých sveřepých čtenářů na moje filmové „recenze“. Když mě však „Facebook tým“ vyzval, abych psát nepřestala, že mohu psát třeba „na zeď“, tak mě tu zase máte. Uvidíme, kdo v tomhle absurdním divadle „dýl“ vydržíme?!

Jinak upozorňuji touto cestou, že si sama vybírám záměrně animáky, protože, i když píši prý jako „sedmiletá holčička“, nikdy jsem neztratila svůj dětský pohled „myšky Celestýnky“ na svět, oproti nabručeným „medvědům Arnoštům“. Takže pozor, škarohlídní medvědi, neberte mě vážně. A pokud náhodou s dětmi film zhlédnete, udělejte si raději sami svůj vlastní úsudek. (Ono totiž nelze sloužit dvěma pánům najednou.)

A ještě pro informaci o jménech hlavních hrdinů:
- jméno Celestýna znamená nebeská
- jméno Arnošt – z němčiny – vážný, horlivý

ernest-et-celestine plakat

O myšce a medvědovi
Originální název: Ernest et Celestine
Produkce: Francie 2012
Režie: Benjamin Renner, Vincent Patar a Stéphane Aubier
Scénář: Daniel Pennac
Hudba: Vincent Courtois  (hudba z alba Gabriela Vincenta „Ernest et Celestine“ z nakladatelství Casterman)
Střih: Fabienne Alvarez-Giro
Formát: 2D digital, 2.35, Dolby Digital, dabing
Žánr: rodinný animovaný
Stopáž: 80 minut
Přístupnost: přístupný
Dabing: Ladislav Županič, Anna Nemčoková, Radan Herrmannová, Jiří Plachý, Daniela Bartáková, Zdeněk Mahdal, Bohdan Tůma a další ….
Internet: www.bioscop.cz
Distributor: Bioscop
Premiéra: 17. ledna 2013
Hodnocení: 100 %

Zdroj foto: Internet


 

Přihlášení



Soutěže

Hana Zagorová dokázala oživovat písničky, byla v nich krása, oduševnělost a poetika

I kdyby nazpívala třeba jen třetinu toho, co ve své kariéře Hana Zagorová skutečně natočila, tak by byla pořád tou milovanou zpěvačkou. I když nevyzpívala tři oktávy, uměla chytit za srdce, zaujmout. Už od svých uměleckých začátků dokázala oživovat písničky. Textem, výrazem, atmosférou a pak ještě čímsi, co v sobě nemá každý zpěvák.

Bouřlivé ticho po pobřežní cestě

Po tisícikilometrové Jihozápadní pobřežní cestě se manželé Raynor a Moth snaží vrátit k normálnímu životu a zase žít mezi čtyřmi zdmi. Jenže to pro ně není vůbec jednoduché. Raynor bojuje se strachem z lidí i z budoucnosti a Moth vzdoruje postupující nemoci. Ale postačí neuvěřitelné gesto někoho, kdo si přečetl o jejich putování a ztrátě domova, a znovu se v nich probudí síla a odhodlání.
Kazda
Banner

Videorecenze knih

Rozhovor

ALŽBETA STANKOVÁ – DIVADLO KALICH

kalich 200Alžbeta Stanková je herečkou v Divadle Kalich, její přechozí zkušenosti jsou však i z Radošinského národního divadla, známe ji z filmu Rebelové nebo ze seriálu Rodinná pouta. V Divadle Kalich ji uvidíme v představení Osmý světadíl.

...

Hledat

Odvážná rebelka, která jako jediná může zachránit království

Malá Mia je sirotek žijící ve středověkém městě, v němž zná každý kout. Je samostatná a velmi vynalézavá, a tak se jí a jejím třem lasičkám daří přežít na ulici, a to zejména díky krádežím jídla. Jednoho dne Mia prchá před strážemi a narychlo se převlékne do princeznovských šatů.
Kazda

Čtěte také...

Daria – sledujeme skutečnost nebo sen?

Daria perexKdyž filmaři vyplodí něco příliš spletitého, pochybného nebo magorovitého, zahalí to do snu. To přece není skutečnost, to byla pouhá noční můra, chtějí naznačit. Takto byl před více než stoletím poničen německý expresionistický film Kabinet dokto...


Literatura

Jiří Markvart: Pražská buzna. Víte, jak spolehlivě poznáte teplouše? Čte cosmopolitan a občas ho i pije.

buzna perexK Pražské buzně jsem se dostala úplně náhodou, a to nejen proto, že jsem hetero. Stojím si takhle v knihkupectví, vybírám knížku pro otce k narozeninám a mimoděk mi padne zrak na dílo s tímto prazvláštním názvem. Ze zvědavosti jsem ho otevřela ...

Divadlo

AI: Když robot píše hru. Švandovo divadlo uvede hru napsanou umělou inteligencí

ai robot 200Přestože Švandovo divadlo patří k těm pražským scénám, které se rozhodly otevřít nejdřív v březnu 2021, hned na úvod příštího roku tu pro diváky připravují jednu velmi zajímavou novinku. Už 26. února 2021, uvedou u Švandů unikátní inscenaci ...

Film

Týždeň slovenského filmu 2016

tyden slovenskeho filmu 200Prehliadka Týždeň slovenského filmu 2016, ktorá sa koná od 11. do 17. apríla v bratislavskom Kine Lumiére sa predstaví domácou tvorbou uplynulého roka. Nadväzuje tak na priaznivo prijatý prvý ročník, ktorý vznikol m...