Když draka a jeho jezdce pojí společné vědomí

Když draka a jeho jezdce pojí společné vědomí

Tisk

Eragon 200Mimořádný úspěch "fantasy" filmů, velkolepých epopejí z rodu Pána prstenů a nejnověji Hobita, uspíšil vznik dalších obdobně zacílených děl. Vyznačují se touž realizační rozmáchlostí zvláště při bitevních výjevech, trikovou atraktivitou i stejně ohromivou malebností přírodních scenerií. Do popředí vystupuje i motiv předurčení, kdy před mladičkým hrdinou vyvstává těžký úkol, který bude muset splnit. Tato charakteristika rovněž platí pro Eragon.

 

Přirozeně se odehrává v blíže neurčených mytických časech, kdy stateční bojovníci, jacísi rytíři své doby, jezdili nikoli na koních, nýbrž létali na mluvících dracích (dračicích) - a spolu vytvářeli s mírnou nadsázkou řečeno jedno tělo a jednu duši. Jenže po zajisté dočasném vítězství Zla byli draci i se svými jezdci téměř vyhubeni. Posledního zachovaného dračího vejce podobajícího se modrému kameni se ujme, nic netuše, prostinký rolnický chlapec Eragon, jediná naděje všech, kteří dosud nesklonili šíji pod nadvládou zla, jak se posléze ukáže.

Film vznikl na motivy stejnojmenného románu Christophera Paoliniho (narozen 1983) a stejně jako předloha by se měl rozrůst do rozměru tetralogie. Jenže z Eragona se nestal předpokládaný hit a další díly prozatím nevznikly. Paolini začal své příběhy spisovat už v patnácti, ve dvaceti se pyšnil prvním vydaným titulem – a po velkém čtenářském ohlasu začal přidávat další, Eldest, Brisingr a Inheritance. Všechny vyšly také česky, spojeny do cyklu nazvaného Odkaz dračích jezdců. Sjednocujícím prvkem se tu stává vskutku magický pospolitost draka a jeho jezdce, kteří jako by splývali v jednu bytost.

Eragon knihy

Paolini postupně rozvíjel jednotlivé tematické okruhy, od víceméně privátního, učednického zakotvení úvodní knihy se Eragon dostává do trojího závažného postavení: jednak prochází náročným výcvikem, jednak proniká stále hlouběji do tajů svého původu a jednak právě s ním se pojí veškeré naděje na konečné vítězství nad Zlem. Vědomí odpovědnosti na něho tíživě doléhá.

Eragon1

Paolini svůj vrstevnatý fantasy svět, podobně jako Tolkien v Hobitovi a Pánu prstenů, zabydlel svéráznými postavičkami, trpaslíky i elfy. Přidal několikrát zopakovaný motiv putování i střetů během něho, samozřejmě nechybí ani motiv kouzelného meče, ukovaného speciálně pro Eragona. Čtyři tlusté svazky obsahují na dva a půl tisíce stran, rozvlekle se sunoucí text však spíše prozrazuje fanouškovské nadšení nežli svébytný autorský počin.

Také odborník přes vizuální efekty Stefen Fangmeier, který se ujal filmového přepisu úvodní části jako dosud svého jediného režijního pokusu, vykazuje hlavně zahlcení kvapným nakládáním s obvyklými žánrovými stereotypy, aniž by bylo patrné hlubší souznění se zvoleným tématem. Proto výsledek připomíná průmyslově vyrobenou umělohmotnou látku s barvotiskovým obrázkem - namísto pečlivě a s rozmyslem utkaného koberce.

Eragon3

Příběhu i jeho postavám schází potřebné charisma, jen mechanicky napodobují jinde osvědčené vzory. Scenárista Peter Buchman si neláme hlavu s uvěřitelným rozvíjením zápletek, stačí mu, když se zápletky šílenou rychlostí řítí vpřed, aby vyvrcholily bitevní řeží. Jistěže let na dračím hřbetě, jedna z dominant vyprávění, neskrblí vizuálními atrakcemi, avšak celkové seskládání jednotlivých událostí připomíná naivní leporelo.

Titulního hrdinu, zprvu zbrklého a málo uvážlivého, jen pozvolna přijímajícího vědomí odpovědnosti nejen za sebe, představuje Edward Speleers. Půvabnou elfku, zachraňovanou z moci zlých sil, si zahrála Sienna Guilloryová. Jako někdejšího dračího jezdce, jenž Eragonovi nyní předává cenné rady a provází jej v sebepoznávání, poznáme Jeremyho Ironse. Z dalších známých osobností si povšimneme například Roberta Carlyla nebo Johna Malkoviche. Žádný z nich však vyprávění nevtiskl výraznější osobitost, ostatně celé vyprávění podléhá osvědčeným klišé svého žánru, aniž jako jakkoli vybočilo z jeho hranic.

Eragon8

Eragon
USA-2006, 104 minuty
Námět: Christopher Paolini. Scénář: Peter Buchman.
Režie: Stefen Fangmeier. Kamera: Hugh Johnson.
Hudba: Patrick Doyle. Střih: Roger Barton.
Hrají: Ed Speleers (Eragon), Jeremy Irons (Brom), Sienna Guilloryová (Arya), Robert Carlyle (Durza), John Malkovich (Galbatorix), Garrett Hedlund (Murtagh), Djimon Hounsou

Hodnocení: 50%

Uvádí Prima Family v sobotu 12. ledna 2013 ve 22.20

Eragon obalka

KNIHY:

Eragon vydalo nakladatelství Fragment v roce 2004 (poslední dotisk 2012) v překladu Olgy Machútové.

Eldest vydalo nakladatelství Fragment v roce 2006 (poslední dotisk 2012) v překladu Olgy Machútové.

Brisingr vydalo nakladatelství Fragment v roce 2009 v překladu Olgy Zumrové.

Inheritance vydalo nakladatelství Fragment v roce 2012 v překladu Olgy Staníčkové.

Hodnocení: 60%

Zdroj foto: Prima FTV, Fragment


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Fotograf Jiří Šubrt: „I modelky a modelové jsou lidé a chovají se jako lidé“

200rozMísto celebrit jsme tentokrát vyzpovídali jiného umělce, a totiž fotografa Jiřího Šubrta. Zaměřuje se na různé typy fotografií a na vše má jasný názor. Přečtěte si o modelkách, křivkách a lásce k fotografování…

...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Dánská road-movie „Spi, děťátko, spi“ jde až na dřeň

detatko 200Žánr road-movie máme asi obecně spojený s nějakou americkou bláznivinou, jejíž protagonisté jsou během své cesty zahaleni nejmíň v alkoholovém oparu a mají na svědomí naprosté šílenosti. Dánský příběh, poslední z řady Severské kultovní filmy, které...


Literatura

PAŘÍŽSKÁ NEZNÁMÁ ZAKOUTÍ

Tajnosti 200Pro milovníky tohoto krásného města na Seině je určena půvabná knížka Katii Chapoutierové  o málo známých místech, kam „cestovky“ své turisty nevozí a přesto nebo právě proto jsou velmi zajímavá.

...

Divadlo

Marie Stuartovna v Brně

Stuartovna perexSlavný titul Fridricha Schillera se po Černínově režii v Městském divadle v Brně z roku 2006 objevuje v novém nastudování v repertoáru Mahenova divadle NDB v režii Martina Čičváka. Není se co divit. Je to titul, který zaručuje divácký ...

Film

Jak si nevzít princeznu: Sympatické sudičky, cestování časem a komplot proti osudu

Jak-si nevzit princeznu (2)

Česká televize uveřejnila na Štědrý večer zbrusu novou koprodukční pohádku v režii Karla Janáka podle scénáře Petra Hudského s názvem Jak si nevzít princeznu. Dle očekávání i tato nová pohádka vyvolala mezi ...