Šimon a Matouš nikdy nezestárnou a budou bavit ještě mnoho generací
Banner

Šimon a Matouš nikdy nezestárnou a budou bavit ještě mnoho generací

Film Šimon a Matouš jedou na riviéru (1975) byl ve své době velmi populární a podepsal se na duši nejednoho malého rváče. Proč je mlácení a urážení lidí taková legrace, těžko říci. Oba hrdinové totiž narazí na šéfy mafie, kteří jsou sice mocní a nebezpeční, ale díky sérii náhod taky dost neschopní.

 

Šimon a Matouš jsou dva mládenci v nejlepších letech. Mají však velký problém. Potřebují si vydělat peníze a poctivá práce jim zrovna nevoní. A tak se živí drobnými krádežemi. V žaludku však pořád kručí, hlavně obtloustlému Šimonovi. Jejich kamarádství je vybudováno jen na potřebě, mít pro akci někoho při ruce. Proto je jejich klábosení dost opepřené různými narážkami, po kterých by se slušný člověk zvednul a odešel raději někam jinam. Ne tak ti dva, budou si nadávat a dělat si ze sebe legraci, jen když se později můžou rozdělit o zisk. Něco podobného není v reálu zrovna časté, což je velká škoda.

Rozhodující je myšlenka, díky níž jsou postavy prezentovány jako subjekty bez jakéhokoliv momentálního pocitu zodpovědnosti za rozpoložení, v jakém by měl být takový rozhovor vedený. Jinými slovy, může jim být ukradené, jak si ten druhý bude připadat, protože jim slova tolik neubližují nebo je neuráží. A takto je ve filmu představována celá staroitalská společnost.

alt

Málem si dali do držky, když Šimon omylem ukradl gumové kuře, namísto pečeného. Nezbývá, než střelit řidičáky na kamion a konečně se pořádně najíst. Při té příležitosti si jich všímá jeden mafián a chce po nich, aby mu odřídili kamión se spreji proti hmyzu do Francie. Nechat se uvrtat do poctivé práce je to poslední, po čem ti dva touží, ale co se dá dělat.

Za hranice se však dostávají jenom s velkou dávkou štěstí. Náklad je plný zbraní a mafiáni začínají jejich kamión sledovat. Plánem je, sejmout oba někde po cestě a zbraně si vzít. Původně poctivá práce se mění v další lumpárnu, ale tentokrát o tom Šimon s Matoušem ani nevěděli. Vlastně, dokud to není pro zápletku nezbytné, ani do poslední chvíle netuší, že se je někdo snaží dostat. Všechno si vysvětlují povahou Francouzů.

alt

“Copak jsi nepochopil, že to udělali schválně? Vysmějou se ti do ksichtu a teď si z tebe budou dělat legraci.” Vysvětluje Matouš, proč se je snaží někdo zastavit. Když na to konečně přichází, moc se toho pro ně nemění. Kdo by se velkých ryb bál? Šéf celé akce je naštěstí malý, uřvaný frantík s tikem. Své kumpány pořád pohlavkuje a má v celé akci dost velkou smůlu.

Došlápnout si na velké zvíře se dá, když není člověk z každé facky hned podělaný. V příběhu dvou zlodějíčků, kteří se dostávají do kleští mezinárodní mafie, si na nedostatek facek rozhodně nemůžeme stěžovat. Ukazuje se v něm také, jak moc je důležité umět spoustu věcí přehlížet a soustředit se pouze na ty, pro člověka podstatné.
Říká se, že svůj osud si dokážeme řídit sami, pokud k tomu máme dostatek kuráže. Ve skutečnosti je na každé křižovatce spousta cestiček, které nás dokáží navést i směrem, jenž je mnohem příjemnější pro nás i naše okolí. Stáváme se tak produktem společnosti, v níž nás vše nepřímo navádí k určitému akceptovatelnému klišé a někdy může být přínosné najít kuráž i k tomu, je přijmout.

alt

Šimon a Matouš jedou na riviéru /Simone e Matteo un gioco da ragazzi
Španělsko / Itálie 1975/105 minut
Žánr: Komedie / Krimi
Režie: Giuliano Carnimeo
Scénář: Sergio Bazzini, Tulio Demicheli
Kamera: Sebastiano Celeste, Vicente Minaya
Hudba: Juniper
Hrají: Antonio Cantafora (Šimon), Paul L. Smith (Matouš), Dominic Barto (Lucky), Giuliana Calandra (Rosy), Riccardo Petrazzi (Paul), Ángel del Pozo (Steward), Nello Pazzafini (francouzský námořník), Eduardo Fajardo (pan Renard), Fernando Bilbao (Renardův ochránce), Tony Norton (Frou-Frou), Emilio Messina (Jean), Ennio Antonelli (řidič dodávky), Mario Brega
Distributor: Filmayer, Succéfilm AB

Zdroj foto: internet


 

Přihlášení



Soutěže

Má cesta za štěstím - autobiografie Mistra

gottPrávě vychází unikátní autobiografie největší legendy české a československé hudební scény všech dob. Autentický obraz fascinující životní dráhy výjimečného umělce s mezinárodním renomé, který na hudebním nebi začal zářit ve svých dvaceti letech.
SUPRAPHON

V hlavní roli Tomáš Holý a jeho nesnadný život i tragický konec

Český spisovatel, básník a držitel Magnesie Litera – Kosmas Ceny čtenářů za rok 2018 Ota Kars přichází s již druhou knihou o jednom z nejslavnějších českých dětských herců. V hlavní roli Tomáš Holý, tentokrát prostřednictvím krásně zpracovaného grafického románu.
Nakladatelství Argo

Rozhovor

11. díl seriálu Březen, za kamna vlezem – nejlépe s knihou (tištenou, elektronickou, audio)

11 BMC perexBřezen býval měsícem knihy, starší ročníky si to dobře pamatují. Asi i v dřevních dobách býval touto dobou propad prodejů (i když se na ně asi tenkrát tolik nehrálo) a tak byl jarní měsíc vybrán jako vhodný ku čtení. Na nějaký čas nám, milovník...

Hledat

Videorecenze knih

Vymazlené dítě harfistky Jany Bouškové – sólové album Má vlast

Dokážete si představit harfu jako plnohodnotný sólový nástroj, který dokáže znít jako celý symfonický orchestr? Harfistka Jana Boušková pojala tuto otázku jako výzvu a v průběhu čtyř let upravila vybrané skladby českých velikánů, jakými jsou Smetana, Dvořák a Suk, do zcela unikátní podoby.
Supraphon

Čtěte také...

Daria – sledujeme skutečnost nebo sen?

Daria perexKdyž filmaři vyplodí něco příliš spletitého, pochybného nebo magorovitého, zahalí to do snu. To přece není skutečnost, to byla pouhá noční můra, chtějí naznačit. Takto byl před více než stoletím poničen německý expresionistický film Kabinet dokto...


Literatura

Dva silné sociální příběhy z Brazílie – zcela jiné a přesto podobné

brazil200Kniha Dva bratři, film Campo Grande. Oba příběhy jsou zcela odlišné, odehrávají se v jiném období i místě Brazílie. Přesto lze najít spojující linku – sociální rozdíly, které mají obrovský vliv na život a šance lidí.  

...

Divadlo

Citové vzplanutí a herecký koncert Hany Maciuchové v Branickém divadle


maciuch 200Zamilovat se lze v jakémkoli věku. A láska může být opětovaná! To je asi největší poselství monodramatu francouzské autorky Noelle Chatelet Žena Vlčí mák. Představení, které uvedlo Branické divadlo, je hereckým koncertem Hany Maciuchové.

Film

Vývoj francouzské kinematografie a především komedie

francouzsky film200Naprostým prvopočátkem francouzské kinematografie byl vynález kinematografu Louise Lumiera (1864–1948) Jeho filmy měly původní rys – byly to systematicky vytvářené „ožívající fotografie“. Lumi...