Něžnost

Něžnost

altV roce 1966 celý svět dojalo slavné francouzské milostné drama “Muž a žena“ o lásce naplňující životy ovdovělého muže a osamělé ženy. Režisér Claude Lelouch tímto něžným, vizuálně vzrušujícím filmem o lásce tak poprvé na sebe upozornil. V hlavních rolích excelovali Jean-Louis Trintignant jako automobilový závodník a herečka Anouk Aimée jako filmová skriptka. Oba prožívali romanci plnou humoru a opravdovosti, jíž se prolínaly nároky jejich kariér a rodičovství. Film „Muž a žena“ vyhrál Zlatou palmu na festivalu v Cannes, získal oscarové nominace za nejlepší ženský herecký výkon a nejlepší režii a vyhrál Cenu Akademie za nejlepší zahraniční film a nejlepší původní scénář. Je to milostný příběh své doby a všech dob. Nezapomenutelná je snad na světě nejznámější píseň o lásce, která velmi sugestivně prolíná celým filmem.

Po skoro 37 letech tak přichází do našich kin film podobného ražení, hořkosladká, a přitom romantická komedie „Něžnost“ o lásce, osudu a dalších něžnostech. Režie filmu se ujali David a Stéphane Foenkinos, kteří do hlavních rolí obsadili zkušenou francouzskou herečku Audrey Tautou (Amélie z Montmartru - 2001) a francouzského herce Françoise Damiense. Snímek byl natočen podle stejnojmenného románu Davida Foenkinose, který získal 10 literárních cen, byl přeložen do 21 jazyků, a prodalo se ho přes 700.000 výtisků. Snímek byl letos nominován na dvě ceny César. O hudbu se postarala Émilie Simon - známá mladá francouzská zpěvačka a skladatelka elektronické hudby, která vytvořila k filmu jakoby paralelní vesmír, který s ním je ale v perfektní symbióze.

A o čem ten film je? Nathalie (Audrey Tautou) vede spokojený život. Je mladá, krásná a má skvělého manžela. Když ale při běžeckém tréninku její milovaný muž zemře pod koly automobilu, zhroutí se jí svět. Aby unikla svým temným myšlenkám a pocitům, zaměří se výhradně na práci. Po třech letech truchlení jednoho dne ale z ničeho nic, aniž ví, proč se tak stalo, políbí toho nejnepravděpodobnějšího muže, nepříliš hezkého Švéda - svého spolupracovníka Markuse (François Damiens). To, co spolu zamilovaný pár prožívá, vyvolává mnoho otázek a zároveň i odpor u kolegů v práci. Pod vlivem své lásky spolu nakonec Nathalie a Markus utíkají pryč, aby mohl jejich vztah pokračovat a přežít.

Výběr herečky Audrey Tautou se ukázal velmi zdařilý, protože ona dokáže velmi přirozeně vyzařovat najednou sílu, křehkost i humor, dokáže zahrát silnou osobnost, kterou nezlomí současný trend mnohdy přežilých etických vztahů mezi lidmi, ani současná honba po penězích, ani autoritativní a ješitný šéf. Sama se vypracovala z divadelní uvaděčky do pozice šéfové ve velké švédské firmě, a po tragédii s manželem celé tři roky se intenzivně věnuje jenom práci, aby přehlušila bolest po milovaném muži, o kterého tak tragicky brzy přišla. Například dokáže ve dvě hodiny v noci rozesílat svým spolupracovníkům maily, a tak v kolektivu příliš oblíbená není, zatímco její přátelé, rodina a zejména její babička jí poskytují silnou oporu. Ve filmu sledujeme přerod truchlící vdovy v upjatém ohonu v normální, ze života se postupně radující se a stále krásnější ženy, jež nachází kýženou něžnou lásku u nepříliš vzhledného podřízeného kolegy Marcuse, kdy ho políbí ve své kanceláři tak nečekaně a spontánně, že i Marcus zahoří láskou k ní.

alt

Základní scénou filmu se tak stala scéna s prvním polibkem, která je velmi nečekaná, protože při ní vidíme v podstatě poprvé hlavní mužskou postavu. Podle slov režiséra Stéphane Foenkinose totiž uvidíme hlavní mužskou postavu po 30 minutách filmu a navíc zezadu, kdy překvapený Markus vášnivý polibek od Audrey nečeká a jeho údiv je tudíž nefalšovaný. On sám pak velmi nesnadno hledá cestu ke stále uzavřenému srdci Nathalie, i když ji ze začátku hned upoutal svou skromností a svým smyslem pro humor. Například na otázku Nathalie, proč se odstěhoval ze Švédska do Paříže, odpověděl bryskně, že se diví, že se neodstěhovali ze Švédska všichni Švédové, apod., a to Nathalii šťastně rozesmává. A protože podle slov autoritativního, ženatého a ješitného šéfa, který sám má o Nathalii nepříliš mravný zájem, je Marcus příliš slušňák a příliš vtipný, odesílá šéf nepohodlného soka pracovně do Stockholmu. Milenci, jež se jimi stanou až v závěru filmu, prožívají nejen při oboustranných vzpomínkách na dětství nečekané štěstí a souznění, takže se nakonec dočkáme kýženého happy endu.

Oproti současnému přívalu amerických krváků a sci-fi je tento křehký, poetický a humorný film o jedinečnosti lásky i o osobním znovuzrození určen divákům, kteří si v životě prožili v oblasti milostných vztahů již své a touží po romantických příbězích. A nečekejme však žádné nahaté ani lechtivé scény, vše totiž odpovídá názvu filmu „Něžnost“.

alt

Film do českých kin uvádí společnost D-cinema, která se stala tuzemským partnerem mezinárodní sítě SPI International. Rozšiřuje tak svoji distribuční nabídku vedle naučných a hudebních snímků na celovečerní hrané. D-cinema se také zabývá digitalizací kin a jejich audiovizuálním vybavením.

Více informací o filmu na www.dcinema.cz.
Ve stejné době navíc přichází na pulty českých knihkupectví knižní předloha - román Něžnost od Davida Foenkinose. Více informací o knize na www.argo.cz.


Něžnost /  La Délicatesse
Francie / 2011 / 108 minut
Žánr: Komedie / Romantický
Režie: David Foenkinos, Stéphane Foenkinos
Scénář: David Foenkinos
Hrají: Audrey Tautou, François Damiens a Bruno Todeschini
Premiéra v ČR: 30. června 2012
Titulky/dabing: v původním znění, české titulky
Distribuce v ČR: D-cinema

Zdroj foto: dcinema.cz


 

Přihlášení



Solfánci obměkčí každé srdce

Solfánci jsou druhým počinem (po Indigových pohádkách) Martiny Mii Svobodové a ilustrátorky Lucy Bumkin. Zatímco Indigové pohádky oslavovaly lidskou kreativitu a zaměřovaly se na to, že každý z nás má moc tvořit svůj svět, pohádkový příběh Solfánci a Sluneční královna jsou o odvaze být tím, kým doopravdy jsme. Semtamindigo

Nikdy není pozdě zopakovat si češtinu

Pod projektem Červená propiska jsou dvě kamarádky z vysoké, Karla Tchawou Tchuisseu a Sabina Straková, které se rozhodly šířit své znalosti zábavnou formou na sociálních sítích. Jejich cílem je dostat nejčastější perličky k co nejširšímu publiku a odhalit záludnosti českého jazyka, na které nebyl ve škole čas a které vás i v dospělosti překvapí. Universum

Rozhovor

Matěj Homola: „S fanynkami jsme měli vždy krásné a kolikrát nadstandardní vztahy. Nerad bych zabíhal do detailů, toto tajemství si střeží každá kapela.“

wohnout homola200Kdo by neznal kapelu Wohnout. Energičtí kluci s výraznými texty a rychlou rytmickou muzikou. Když je slyšíte hrát live, tak vaše nohy zkrátka nezůstanou v klidu a než se nadějete, skáčete jak střelení. Vy si teď můžet...

Hledat

Z archivu...

Čtěte také...

Jaká je autenticita vjemu?

aute 200Ačkoli obě nyní hodnocené knihy, jak Holubcovo Ještě nejsme za vodou, tak Malaníkové Autenticita ve světě médií, jsou maximálně rozdílné, spojuje je důraz na prozkoumávání vnějškově doložitelných faktů a hodnověrnost následné percepce. Není pak rozhodu...


Literatura

Na útěku...nájemní vrazi se nezastaví před ničím

Na uteku perexSimon ztratil svou nejstarší dceru Paige. Ne, není mrtvá, ale téměř jakoby byla. Je závislá na drogách a násilnickém partnerovi a nechce, aby ji rodiče hledali. Simon se však nevzdává a podaří se mu získat informaci, kdy bude jeho dcera b...

Divadlo

Kočkožrout kašle na zažitá pravidla... a to se neodpouští

Kockozrout 2Lidé v malém bavorském městečku žijí svůj obyčejný život. Ze všeho nejradši se setkávají v místní hospodě, kde probírají nejnovější drby a popíjí pivo. Jejich dalšími zálibami jsou sex a věčné snění o novém začátku a lepším životě. Jejich životní...

Film

DONT STOP

altKontroverzní snímek DONT STOP, mající sotva čtrnáct dní po premiéře, rozdělil filmové kritiky i veřejnost na dva tábory. Jedni ho považují za kouzlem dobovosti ověnčené retro, druzí za hořkou plytkost. Neznámá jména, oblak poloamatérského díla...