Lenka Dusilová: Je čas na nové věci

Lenka Dusilová: Je čas na nové věci

200rozLenka Dusilová, nepřehlédnutelná a originální osobnost české hudby, přichází se svojí kapelou BAROMANTIKA s novým albem. Přesněji řečeno jde o komplet CD a DVD s živým koncertním záznamem Live at Café v lese, který je vůbec prvním živým albem v kompletní diskografii Lenky Dusilové a byl pořízen během tří podzimních večerů loňského roku v pražském Café V lese. Albem a jeho křty končí, jak sama Lenka říká, další etapa její umělecké dráhy. Na její pokračování se lze těšit už teď. Možná nás překvapí, zcela jistě potěší. O tom ale někdy příště. Teď si povídáme především o novém supraphonském počinu.



Komplet Live at Café v lese je vaše první živá nahrávka; dříve vás něco podobného nelákalo?

Moc ne. Doposud jsem k tomu neměla odvahu. Necítila jsem, že je moje muzika natolik dobrá a já sama natolik silná, že by to vydalo na dobrý živáč. Poprvé mě napadlo pořídit živou nahrávku s kapelou Eternal Seekers, ale realizovala jsem ji až teď s BAROMANTIKOU. V současnosti mám super kapelu, která za záznam stojí. Myslím si, že je důležité představit ji posluchačům, kteří by třeba z různých důvodů nešli na koncert. A samozřejmě je obecně důležitá i atmosféra skladeb a celého koncertu, která je z živé nahrávky cítit.

Jaké písně zaznamenává ta vaše?

Nejvíc písniček tu je z mojí čtvrté sólové desky Baromantika, jsou tam i tři písně z mých starších alb, ale předělané do zvuku kapely BAROMANTIKA.

roz

Neměla jste nutkání některé písničky na nové album přetočit?

Ne. Aranže fungují skvěle a písničky taky. Samozřejmě, vždycky si můžete říct, že by šlo zpívat líp. Když se vidíte, uvědomíte si, co se vám zrovna v tu kterou chvíli honilo hlavou. Přesto bych ale nic neměnila, k tomu záznamu vlastně nemám žádné výhrady. Kromě toho jsme zaznamenávali tři večery, takže byla pravděpodobnost, že když se jeden večer třeba něco nepovede, povede se to další večer. Záznam na CD a DVD jsme nakonec vybrali ze dvou posledních koncertů, ale převážná většina je z posledního koncertu. Album obsahuje čtrnáct skladeb, koncert byl o něco delší, ale tento výběr na live je, myslím, dostatečný. Písničky z alba Baromantika jsou tam všechny.

Obecně: máte ráda živá alba – třeba i u jiných zpěváků a kapel?

Mám. Koncept živého koncertu je přesně podle mého gusta, ráda vidím muzikanty v akci, koukám jim do kuchyně, dívám se, jak opravdu hrají. Tohle mám raději než nějaká velkolepá šou.

Někteří muzikanti říkají, že neradi nahrávají ve studiu bez publika; jak je tomu u vás?

Já publikum opravdu u všeho mít nemusím. Koncert a nahrávání jsou dvě různé záležitosti. Na koncertě máte zpětnou vazbu, která je velice důležitá, ve studiu záleží na konceptu nahrávání, zdali máte všechno připravené nebo zdali experimentujete. K tomu samozřejmě potřebujete určitý klid.

Vaše nové album má krásný obal…

Sama nejsem příliš vizuálně zdatná, proto ráda vyhledávám umělce, kterým důvěřuji. K BAROMANTICE, co se vizuálního zpracování a grafického designu týče, patří Michal Ožibko. Je to malíř – hyperrealista, a kromě toho i velice šikovný, vkusný grafik. Stojí jak za obalem předchozího alba "Baromantika", tak i aktuálního live CD a DVD, které jsme s BAROMANTIKOU natočili. Kromě toho spolupracujeme s fotografkou Bet Orten, která fotí promofotografie pro BAROMANTIKU a také s režisérem Tomášem Zilvarem, který pro nás tohle DVD natočil a též jsme s ním točili i klip "Baromantická".

roz3

Přicházíváte k výtvarníkům s vlastní koncepcí obalu nebo to všechno necháváte na nich?

Jsem muzikantka, takže s nějakou konkrétní koncepcí obalu asi ani přijít nedokážu. Všem zmíněným spolupracovníkům důvěřuji, věřím jejich vkusu. Jsou to lidé, kteří dokážou vystihnout atmosféru, která z hudby jde. Tohle všechno je pro mě samozřejmě důležité.

 

Křest alba "Live at Café V lese" v Jazz Docku jste pojali mimo jiné jako rozloučení s prvním albem Baromantiky; dá se říct, že vstupujete do nějaké nové éry, nové etapy své kariéry?

Ano. Natočila jsem sólovou desku Baromantika, vytvořili jsme ji s producentským týmem ve složení Viliam Béreš, Patrick Karpentski a Beatka Hlavenková. Ti se naučili pracovat s mými nápady, vyzkoušeli jsme si i spoluautorství a spolutvoření nových věcí. Koncertovali jsme spolu dva roky a stala se z nás regulérní kapela. Teď vydáváme živáč. Vedle toho chystáme spoluautorskou desku, která vyjde příští rok. Je čas posunout se zase o kus dál.

Trochu osobně: vaše kolegyně Sára Vondrášková si říká Never Sol, Olga Königová zase ILLE. Vy jste nikdy neuvažovala o nějaké umělecké přezdívce?

Ne. Když jsem zpívala v kapele Sluníčko, říkalo se mi Sluníčko. Někteří lidé mi říkají Dusilenka nebo Dusítko. Dávat si ale nějakou uměleckou přezdívku mě nikdy nenapadlo, nemám důvod vymýšlet si jakoukoliv skrytou identitu.

Dá se muzika, kterou děláte (a třeba i Never Sol či ILLE) nazvat alternativní?

Od téhle škatulky bych se já osobně nejraději oprostila. Alternativní pro mě znamená hodně vymezený. Když si vezmete Never Sol nebo ILLE, je to samozřejmě muzika, která má obsah a hloubku, jistě ji poslouchají ti, kteří potřebují nějakou hlubší duševní potravu, ale jinak je to hudba přístupná, ve které najdete hodně prvků popu. Ani já se, co se Baromantiky týče, nepovažuji za alternativní. Tohle označení by se možná dalo použít pro moji práci v divadle; možná. V popu dneska využíváte různé prvky z různých žánrů, jde o to, jak moc se chcete vyhraňovat vůči obecnému vkusu.

roz1

Na jaře jste vystupovala na festivalu dětských filmů ve Zlíně v rámci Dne s Českým rozhlasem; obecně: co vy a rádio?

Český rozhlas je médium, kde mě vždycky rádi přivítali na rozhovory, čehož si vážím. Konkrétně na Vltavě byly několikrát prezentovány naše kapely BAROMANTIKA i Eternal Seekers, starší populárnější věci hrajou po nocích i na jiných stanicích. Do formátu komerčních rádií ale bohužel evidentně nezapadáme.

A co spolupráce se Supraphonem?

Námluvy se Supraphonem začaly před nějakým časem, kdy tu začala pracovat Iva Milerová, která kolem sebe má zajímavý tým lidí. Iva je jednou z posledních srdcařek v českém showbusinessu co se hudebního byznysu týče. Spolupráce se Supraphonem mi tak teď dává smysl, navíc je to obrovská pokladnice české i slovenské hudby a dalších audiožánrů.

Na závěr: první veřejný úspěch jste měla se zhudebněnou básní Jiřího Wolkera; sáhnete dnes, třeba před spaním, po poesii?

Před spaním ne, ale občas mívám období, kdy si poezii čtu. Třeba v době, kdy sbírám inspiraci, hledám nějaké vyjádření, snažím se verbálně pojmenovat svět, který mi vzniká pod rukama. Nebo když píšu texty. V takovém případě se do poezie pokládám dost hluboko, snažím se hledat, jak lidé v současnosti píší, a třeba i nějakou tu inspiraci.

Zdroj:  www.supraphon.cz

Klip ke skladbě Ptáci v live verzi v Café v lese:  http://www.youtube.com/watch?v=j7_MTQhd-gQ

Přehled koncertů Lenky Dusilové: http://lenkad.com/live



 

Přihlášení



Soutěže

Umělkyně světových parametrů mají kromě talentu vždy něco navíc

Mám rád umělce, ale nejvíc asi ty, kteří něco umějí, a přitom si na nic nehrají. Vypadá to jako protimluv, ale možná mi rozumíte. A pak mám rád umělkyně, které – ačkoliv jsou talentované, inteligentní a krásné – mají ještě něco navíc. Kromě talentu, půvabu a kouzla osobnosti disponují schopností zaujmout ve více směrech.

Herečka Bára Lukešová v rozhovoru o svém otci a pražské výstavě jeho filmové tvorby

Výběr z realizovaných i nerealizovaných návrhů filmového architekta Rudolfa Lukeše (1923 – 1976) přinese výstava v galerii Lucerna. Očekávaná expozice nazvaná „Rudolf Lukeš – Filmové návrhy“ bude otevřena od 5. října a potrvá do 9. listopadu. O připravované výstavě je i rozhovor s dcerou tohoto filmového kumštýře, divadelní, filmovou a televizní herečkou Bárou Lukešovou.

Rozhovor

Red Bull Tour Bus = „Tisíce hodin práce, litry potu a neuvěřitelné výkony zlatých českých ručiček.“

Nacest200Nedávno jsme vás informovali o původním českém dokumentu s názvem Na cestě, který je věnovaný unikátnímu tour autobusu značky Škoda ŠL 11 ze 70. let. Na začátku května tento dokument odvysílala stanice Prima ZOOM a my vám nyní přinášíme rozhovor s Ja...

Hledat

Videorecenze knih

Příhody telátka potěší malé poplety i rodiče

Ve vydavatelství Radioservis vyšla audiokniha Příhody telátka poplety určená pro malé děti, ale určitě pobaví a potěší i dospělé.
Radiotéka

Čtěte také...

PETR HORKÝ: V ŠEDESÁTI BYCH CHTĚL VYPADAT JAKO PAN ZIKMUND V PĚTADEVADESÁTI

HORKY PEREXPetr Horký, režisér a dokumentarista, cestovatel a publicista, toho zažil tolik, že jednou on sám bude „výborným materiálem“ pro filmaře. Zatím je to ale on sám, kdo připravil dokument o výjimečném M...


Literatura

Legendární Lobo se vrací a nebere si servítky!

lobo 200Kapitola první: Tajemný příběh ze zlatého dolu. Byl to ten nejbohatší důl na světě – a celý patřil jednomu člověku. No a ten dobrý muž, který měl sedmnáct blízkých příbuzných a čtyři tisíce zaměstnanců, by zřejmě žil šťastně až do smrti, kdyby byl n...

Divadlo

Švandovo divadlo představuje dramaturgický plán na sezónu 2020/2021

Svandovo divadlo 200Klasický titul Cyrano z Bergeracu v novém přebásnění, světovou premiéru původní hry Srpnové světlo napsanou a zrežírovanou Martinem Františákem, adaptaci slavného románu 1984 George Orwella, světově úspěšné drama Ať vejde ten p...

Film

Hanekeho Láska zatíná tipec valentýnskému sentimentu

amour200Sedmdesátiletý rakouský režisér Michael Haneke si během své více než dvacet let dlouhé filmové tvorby vybudoval pověst kontroverzního a odtažitě konceptuálního umělce proslulého svými nekompromisními analýzami temných stránek lidské psyc...