Dvě televizní zastavení s GODARDEM
Banner

Dvě televizní zastavení s GODARDEM

ImageRozbořil veškeré konvence, které filmová vyprávění ovládala až do konce 50. let. Původem švýcarský režisér JEAN-LUC GODARD (narozen 1930), nejprve pracující jako filmový kritik, se zapsal do dějin filmu podílem na rozletu francouzské nové vlny (spolu s Rohmerem, Truffautem, Chabrolem, Resnaisem a dalšími). Jako jeden z mála se odmítl přizpůsobovat komerčním tlakům, byť za cenu, že při hledání nových obzorů - ideologických i vypravěčských - nakonec ustrne v podivné snobské póze.


Dnes nám jeho postupy už nebudou připadat tak novátorské, protože je dílem vstřebal další vývoj kinematografie, dílem se obnažila jejich neživotná spekulativnost. Ztratily vypovídací hodnotu, protože z reálií, na které skandálně odkazují, vyprchala veškerá skandálnost nebo úplně zanikly. Česká televize nyní Godarda představí ve dvou kdysi uctívaných filmech ze 60. let, na nichž lze ukázat, jak formalistní hříčky rychle stárnou a přestávají oslovovat – Pohrdání (barevné foto) a Alphaville (černobílé foto). 

I."Nová vlna není mrtva, protože já jsem ještě naživu."

Okamžitý věhlas přinesla Godardovi hned jeho prvotina - U konce s dechem (1959). Nezvykle, jakoby roztříštěně vyprávěný kriminální příběh zaujal i hlavním představitelem, do té doby prakticky neznámým Jeanem-Paulem Belmondem. Příběh americké dívky, která se zamiluje do bezstarostného, a právě proto okouzlujícího kriminálníka, je důsledně vytažen ze zajetí ateliérových staveb. Odehrává se na ulicích, v bistrech, ve všedním reálném prostředí, jehož součástí je i dvojice hrdinů, o nichž film pojednává, zachycuje běžné, nic neoznačující tlachání.

 Dosažení překvapivé autenticity umožnilo i používání lehké ruční kamery, která dovolila natáčení záběrů dříve jen obtížně myslitelných. Nervně těkající kamera, která umocňuje poněkud anarchistickou koncepci rádoby moderního, od zátěže tradiční morálky oproštěného života, se tak spolupodílí na mimořádném uměleckém zážitku. Navázal zde trvalou spolupráci s kameramanem Raoulem Coutardem, který bude podepsán u většiny jeho filmů.

Image

Následujícím snímkem byl Vojáček (1960). Tentokrát svého hrdinu Bruna zasadil do soukolí francouzsko-alžírské války, přesněji teroristických akcí, které připravují obě znepřátelené strany. Ale spíše než politickým dramatem je Vojáček úvahou o nemožnosti zůstat naprosto svobodný a nezávislý. Bruno je vykreslen jako člověk nerozhodný, možná až slabošský, který by rád zůstal vně událostí, do nichž je stále hlouběji zatahován, ale nedaří se mu to. Je dokonce donucován, aby zavraždil kteréhosi reportéra, který příliš straní alžírským bojovníkům za osvobození. Ani okamžiky pomíjivého štěstí se záhadnou Veronikou (hraje ji Anna Karinová, častá představitelka Godardových filmů a jeho tehdejší manželka) nemají dlouhé trvání - ukáže se, že patří k protivníkům, a bude-li zajata, její život nebude mít valné ceny. Je znechucen zjištěním, že metody obou znepřátelených stran jsou stejně kruté a nelidské, i poznáním, že sám je naprosto bezmocný, aby něco změnil.

II. "Všichni jsme děti Marxe a Coca-Coly"

Nelze se podrobněji zmiňovat o všech filmech, které Godard natočil: jen u celovečerních a hraných přesáhl jejich počet čtyřicítku. Ve svém prvním tvůrčím období - než začal hájit maoistickou ideologii - upřednostňuje dva tematické proudy. Jednak zkoumá nové podoby kriminálního syžetu coby běžného obrazu každodennosti, přerůstajícího ovšem v črtání násilí jako součásti lidské existence, jednak rozmýšlí o osudech zejména ženských hrdinek, které bloudí a tápou ve společnosti, jejíž konvence odmítají uznávat. Rozporuplné hledání Godardových postav možná do jisté míry odráží i samotné režisérovy pocity.

Psychologické průhledy do prázdnoty lidské existence se odvíjejí od komedie Žena je žena (1961), kde si zkouší další netradiční vypravěčské postupy, které procházejí i další tvorbou - užívá oznamovacích mezititulků, zapojuje brechtovsky zcizující oslovování publika, hudební doprovod nechává zničehonic zmlknout. Zdůrazňuje princip hravosti (v mluvě, hereckém pojetí...) jako základní výstavbový kámen. Co jiného si myslet o Anně Karinové, která znenadání a v rámci běžného klábosení pronese úvahu o postavení přívlastku ve větě. A zároveň provokuje záměrnou kýčovitostí a plytkostí dějové osnovy - hrdinkou je striptérka, která halasně deklamuje jak touhu po dítěti, tak své váhání mezi dvěma muži.

Poté vznikají oba snímky, nyní uváděné na ČT. V dramaticky rozbředlém Pohrdání (1963), kde vzdal hold božskosti Brigitty Bardotové i zneuznané velikosti slavného německého režiséra Fritze Langa, prohmatává citovou vyprahlost i obtížné prosazování uměleckých projektů. Do současných, záměrně ošuntělých reálií zasazený sci-fi příběh „z blízkého budoucna“ Alphaville (1964) vyznívá těžkopádně a překombinovaně, jakkoli jej provází dobrodružná zápletka a úvahy o životě lidí v despotické společnosti. Sotva však doceníme, jak vzrušené ohlasy vyvolala jedna z pověstných režisérových provokací – v době politicky rozděleného světa si dovolil právě čtené noviny nazvat Figaro–Pravda na znamení, že francouzský i ruský tisk se spojil…

Image

III. "Jen čínský komunismus je spásou lidstva."

Vizi západní civilizace, spějící k sebezničení, hrdiny obklopené vírem destrukce vystavil v dalším slavném filmu Bláznivý Petříček (1965), kde opět exceluje Jean-Paul Belmondo. Ještě dál dospěl ve Víkendu (1967), kde zdůrazňuje agresivitu mezi lidmi jako základní komunikační kanál. Navzdory groteskním hříčkám (například semiotické výklady o nemožnosti doptat se na cestu atd.) se jízda autem mění v apokalypsu, když silnici lemuje nedozírná kolona hořících vraků. Ozývá se motiv revolučního převratu, střelba partyzánských povstalců jako by předjímala současné teroristické útoky, jen opatřené opačným hodnotovým znaménkem.

Nadále boří obvyklá pravidla příběhu, začleňuje reportážní vsuvky a ankety, rozpracovává poetiku jakýchsi vizuálních koláží.  Tehdy se již Godard definitivně přiklání k maoismu. Radikálně proměňuje poetiku svých příběhů, které se skládají hlavně z plakátových hesel, proklamací a výkladových scének. V Číňance (1967) studenti debatují o přednostech komunismu, zvláště pak toho čínského, a vyzývají ke svržení imperialistických molochů - amerického i ruského. Jakýmsi rozbuškovým gestem se má stát chystaný atentát na sovětského spisovatele Michaila Šolochova (pobývajícího právě v Paříži) jako představitele režimu, který zasil revizionismus do komunistického hnutí.

Na sklonku 60. let Godardova aktivita vrcholí: vytváří svého druhu vážně míněné, nebývale rozvášněné filmy-agitky jako Pravda (tak se nazývá už v originálu a pojednává o Češích, kteří koncem 60. let vůbec nepochopili svou dějinnou úlohu a podřídili se západní spotřební morálce) či Vladimir a Rosa (odkazuje na Lenina a Luxembugovou coby nedoceněné revolucionáře).

IV. "Budoucností filmu je televize."


V sedmdesátých letech Godarda na čas vyřadí těžká autohavárie. Pak experimentuje s videotvorbou. Francouzská společnost se prozatímně stabilizuje a Godard jakoby ztrácel půdu pod nohama. Jeho názorové i vypravěčské bouřliváctví se vybíjí v samoúčelných traktátech, které se stále výrazněji míjejí s aktuálním stavem světa. Uzavírá se do světa, který si kdysi sám vytvořil. Ještě upoutává pozornost verbální sexualitou (Zachraň si, kdo můžeš (život), 1979), netradičními výklady klasických předloh (Křestní jméno Carmen, 1983; Král Lear, 1987) nebo polemikou s tradičními náboženskými představami (Pozdravuji Vás, Marie, 1985). 

Od sklonku 80. let své aktivity pozvolna přesouvá mimo hranou tvorbu, natáčí jakési osobní eseje na nejrůznější témata, snad určené k televiznímu uvedení, kdyby ovšem někoho zajímaly, avšak rozhodnut ani v nejmenším se nepoddat narůstajícímu věku. Česká televize kdysi uvedla několik jeho bizarních projektů: vedle prapodivných zpovědí JLG/JLG (1994) nebo Bohužel pro mě (1993) to byl například v cyklu Století filmu dosti svérázný výklad dějin francouzské kinematografie. A naposledy se nám Godard představil v obtížně stravitelném filmu Socialismus (2010), kde se pokoušel bilancovat a zvažovat svou celoživotní názorovou orientaci, jakkoli prošla mnohými přemety. Ať již na Godarda pohlížíme jakkoli, zůstává po něm bezmála stovka někdy novátorských filmů, samozřejmě včetně krátkých.


Pohrdání / Le mépris

Námět: Alberto Moravia. Scénář a režie: Jean-Luc Godard
Kamera: Raoul Coutard
Hudba: Georges Delerue
Hrají: Brigitte Bardtotová, Michel Piccoli, Fritz Lang, Jack Palance
Uvádí ČT 2 v pondělí 23. ledna od 20.55, 95 minut

Alphaville
Scénář a režie: Jean-Luc Godard
Kamera: Raoul Coutard
Hudba: Paul Misraki
Hrají: Eddie Constantine, Anna Karinová, Akim Tamiroff, Laszlo Szabo, Howard Vernon
Uvádí ČT 2 v pátek 27. ledna 2011 od 21.00, 95 minut

zdroj foto: ceskatelevize.cz


 

Přihlášení



Soutěže

Má cesta za štěstím - autobiografie Mistra

gottPrávě vychází unikátní autobiografie největší legendy české a československé hudební scény všech dob. Autentický obraz fascinující životní dráhy výjimečného umělce s mezinárodním renomé, který na hudebním nebi začal zářit ve svých dvaceti letech.
SUPRAPHON

V hlavní roli Tomáš Holý a jeho nesnadný život i tragický konec

Český spisovatel, básník a držitel Magnesie Litera – Kosmas Ceny čtenářů za rok 2018 Ota Kars přichází s již druhou knihou o jednom z nejslavnějších českých dětských herců. V hlavní roli Tomáš Holý, tentokrát prostřednictvím krásně zpracovaného grafického románu.
Nakladatelství Argo

Rozhovor

Rád se nechám překvapovat, tvrdí herec, šansoniér a filmový historik Jiří Bartoň

Barton rozhovor perexHerectví, zpěv, moderování, besedy, pedagogická činnost… I když Jiří Bartoň vystudoval filmovou a divadelní historii,věnuje se už mnoho let herectví a to nejen v divadlech. Už před časem nastudoval šansonový recitál, objevil s...

Hledat

Videorecenze knih

Vymazlené dítě harfistky Jany Bouškové – sólové album Má vlast

Dokážete si představit harfu jako plnohodnotný sólový nástroj, který dokáže znít jako celý symfonický orchestr? Harfistka Jana Boušková pojala tuto otázku jako výzvu a v průběhu čtyř let upravila vybrané skladby českých velikánů, jakými jsou Smetana, Dvořák a Suk, do zcela unikátní podoby.
Supraphon

Z archivu...

Čtěte také...

Tajemné vraždy ve Wilsonově

wilsonov 200Na počátku byla povídka Michala Hvoreckého Nejhorší zločin ve Wilsonově z knihy Lovci a sběrači. Poté následoval scénář Marka Epsteina. Před dvěma roky byl jako režisér projektu nazvaného WILSONOV vyhlédnut Jiří Strach, mající čerstvé zkušenosti ...


Literatura

Temný oheň – krypta zrušeného kláštera vydává nebezpečné tajemství

temny ohen bbart 200Na pulty knihkupectví se tentokrát v brožované podobě vrací úspěšný detektivní román Temný oheň (Dark Fire, 2004, česky 2009), jehož autorem je britský spisovatel C. J. Sansom. Reformistický práv...

Divadlo

Zábava, zážitky, emoce. Léto ve Švanďáku nabídne oblíbené komedie i čerstvou novinku, hrát se bude za každého počasí

svandak 200Úspěšné inscenace, které zaručeně pobaví, i jednu chytlavou novinku nabídne v létě divákům pražské Švandovo divadlo, kde se letos plánuje hrát i o prázdninách. „Léto ve Švanďáku“ potrvá 30 večerů a uskuteční se od 25. června do 10. července a pot...

Film

Pohroma na oběžné dráze

200filmFilmů zasazených do vesmírného prostoru vznikla dlouhá řada, avšak Gravitace (2013) patří mezi ty, řekněme, pojednané s téměř dokumentaristickou věrohodností. Vyznačuje se bezmála reportážní věcností. Dokonce ji můžeme považovat za takřka "domáckou", prot...