Valerie a tisíc hereckých tváří jedné herečky ve filmu Přišla v noci

prisla v noci200Tak až v únoru jsem konečně viděl český film Přišla v noci! Neskutečný a přitom uvěřitelný horor! Nebo jde o černou komedii? Každopádně se hned v úvodu článku přimlouvám o jeho pokračování! Dvojka by „bodla“! Protože Simona Peková, představitelka svérázné šedesátnice Valerie, je skutečně herecky skvělá! Jenomže skvělí jsou všichni, kteří snímek vytvořili.

Film Přišla v noci, který začíná v momentě, kdy hlavní hrdinka vtrhne nečekaně do života svého jediného syna a jeho přítelkyně, režírovali Tomáš Pavlíček (držitel Ceny české filmové kritiky za scénář filmu Chata na prodej, který také režíroval) a debutující Jan Vejnar. Oba pánové jsou i autory netuctového příběhu, který vychází z povědomých a přesně odpozorovaných dialogů a věrohodných situací stojících na rodinném soužití. Že se vše drsně stupňuje až do absurdních rovin, vypráví právě tento film.

Film Přišla v noci se na hony vzdaluje řadě „třeskutých“ českých komedií, které sice spolehlivě plní kinosály, ale ve své podstatě si jsou podobné jako vejce vejci. Jalový scénář, laciný humor, stále ti samí herci a žádný celistvý příběh. Zkrátka banalita stíhá banalitu, na což si masa publika bohužel zvykla. A přitom stačí málo – nápad a talentovaní kumštýři. To se pak z jednoduchého nápadu, skromných prostředků a komorních podmínek podaří vykřesat maximum. A to se povedlo již zmiňovaným tvůrcům, kteří se nebáli neobsadit mediálně méně známé herce.

prisla v noci foto 1

Myslím, že právě tito neznámí herci způsobili takřka poprask na českém filmovém nebi. Zatímco Simona Peková hraje brilantním způsobem vlezlou vetřelkyni, zpočátku ztracenou a osamělou, vzápětí však vychytralou a ďábelsky zákeřnou, Jiří Rendl představuje jejího syna a Anette Nesvadbová jeho partnerku. To je ono „hvězdné“ trio, které se tak báječně vyšvihlo v tomto filmu a které ještě doplňuje několik postav v podání Vladimíra Kratiny, Judit Pecháček, Jana Vondráčka nebo Vasila Fridricha. Ačkoliv vedlejší role jsou i v tomto filmu důležité, přesto trio hlavních postav přináší neokoukané tváře a strhující dialogovou podívanou, která nemá v českém filmu obdoby.

Síla filmového vyprávění tkví v hereckých výkonech, v dokonale vybudovaném scénáři a atmosféře, která graduje až do finále. A protože samotný závěr filmu působí otevřeně, může si vnímavé publikum představovat cokoliv. Třeba i daleko větší horor, který by mohl pokračovat nejen mimo děj, ale také i v případném pokračování.

Pro divadelní herečku Simonu Pekovou (1955), absolventku brněnské JAMU, známou především z brněnského HaDivadla, jde o vůbec první hlavní filmovou roli v její kariéře. Menší role si zahrála už ve filmech Dědictví aneb Kurvahošigutntag, Zapomenuté světlo, Pouta, Nuda v Brně a dalších. Objevila se i v seriálech, naposledy to bylo Dobré ráno, Brno! Ale je to hlavně divadelní herečka. Hned po absolutoriu JAMU začala hrát v divadle Husa na provázku, které zaměnila začátkem 80. let za angažmá v Divadle Bratří Mrštíků, kde zůstala do roku 1990. V letech 1993 - 1998 působila ve vedení Nadace Archa Chantal na pozici ředitelky. Poté se vrátila k divadlu, nejprve do Divadla Husa na provázku, aby v roce 2007 přešla do HaDivadla, kde hraje dodnes. Nicméně ohromnou filmovou roli dostala až v loňském roce.

prisla v noci foto 2

Ale takových vynikajících herců, kteří hrají jen na divadelních prknech, je asi hodně. Šance ve filmu dostávají populární a zavedení, přitom se mnohdy opakují, hrají pořád to samé. A v tom je problém mnohých českých filmů, které nejsou „nabušené“ špičkovými hereckými výkony či silnými režisérskými osobnostmi. Zkuste vzpomenout na české filmy nové vlny ze šedesátých let, kdy to hercům hraje po všech stránkách, a to je obrovský rozdíl oproti „ležérní“ současnosti. Nicméně loni natočený snímek Přišla v noci je té někdejší „staré“ kvalitě v mnohém podobný.

PŘIŠLA NOCI
Komedie / Drama / Horor
Česko, 2023, 85 min
Režie: Jan Vejnar, Tomáš Pavlíček
Scénář: Jan Vejnar, Tomáš Pavlíček
Kamera: Šimon Dvořáček, Michal Kern.
Hudba: Aid Kid
Hrají: Simona Peková, Jiří Rendl, Annette Nesvadbová, Vladimír Kratina, Judit Pecháček, Jan Vondráček, Vasil Fridrich, Denisa Barešová.

Hodnocení: 95 %

Zdroj foto: Artcam

Peter Nagy: „Mám sám so sebou taliansky vzťah: nenávidím sa a milujem sa zároveň.“

peter nagyJeden z nejpopulárnějších zpěváků Slovenska, Peter Nagy, si s námi popovídal o škole, fotografování i písničkách.

...

sucho200Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrá...

Nechte se pohltit dotekem temnoty

dotektemnoty perexPokud máte pocit, že je český trh zahlcen severskými detektivkami a vy bažíte po něčem odlišném, přesto napínavém, vtipném a zároveň originálním, neuděláte chybu, pokud sáhnete po knize Dennise Lehanea...

Na jeviště Městského divadla s ladnou grácií šelmy vtrhl Tracyho tygr

200divV sobotu 9. listopadu 2013 se v komorním prostředí Studia Z ve zlínském Městském divadle uskutečnila již čtvrtá premiéra této divadelní sezóny. Dlouho dopředu vyprodaný sál se zatajeným dechem sledoval peripetie Thomase Tracyho a jeho tygra. Tato dvojka...

Negativní postavy mám raději, říká čerstvý padesátník, herec Roman Luknár

roman luknar perexZnámou tváří je Roman Luknár už od svých dětských let, kdy začal hrát ve slovenském filmu a televizi, zatímco české publikum se s ním seznámilo až poměrně nedávno. To už byl vystudovaným hercem, ale do Česka si zpravidla jen tak...