Parazité ve společnosti dnes a kdysi

Parazité ve společnosti dnes a kdysi

Tisk

Parazit perexNa letošním canneském festivalu zvítězil jihokorejský film PARAZIT, který se již v českých kinech promítá, ačkoli oficiální premiéru má stanovenu až na počátek října. Natočil jej Joon-ho Bong (jiný přepis Džun-ho Pon), jenž vynalézavě zužitkoval dlouhou tradici cynických, morbidních tragikomedií, které konfrontují svět bohatých vrstev s prostředím chudiny, ba slumů, jehož obyvatelé rozhodně nepatří mezi politováníhodné nešťastníky, naopak se vyznačují drzou bezostyšností, přetvářkou a bezpáteřnou přizpůsobivostí, aby nepromarnili náhodnou životní příležitost proniknout do prostředí pro ně dosud nedostupného.

 


Korejští tvůrci mohli navazovat na dlouhou řadu obdobně zacílených děl, pokud je ovšem znali. Jen z filmů u nás kdysi uváděných, ať již v kinech, na videu nebo v televizi, lze jmenovat Loseyova Sluhu s výměnou zastávaných sociálních rolí, Buñuelova ve své době skandální podobenství Viridiana, Mléčná dráha či Přízrak svobody, Scolovu morbidní tragikomedii Oškliví, špinaví a zlí, vražednické hříčky jako Pulp Fiction od Quentina Tarantina nebo Fargo bratří Coenových.
Ve svém původním významu však slovo „parasitos“ označuje příživníka na (nejen) starořeckých hostinách, kde mnohdy plnil i roli obveselovače. Jako komickou figurku jej zpodobnili už starověcí - řečtí i římští – specialisté na komedie Menandros, Terentius, Plautus (a dokonce titulní roli mu přiděli dramatici jako Diphilus či Alexis, u nás zcela neznámí). Pro divadelní ztvárnění byly postavy tohoto druhu jistě atraktivní, ovšem přesáhly i do jiných literárních útvarů.

Parazit

Zabývali se jimi např. Lukianos (krátké dialogické rozpravy Příživník a Hostina), případně Iuvenalis ve veršovaných  Satirách, jmenovitě páté o bohatých hostitelích a chudých hostech, případně Libanios (v úvaze O zvaní na slavnosti). Avšak u mnohých antických autorů bylo téma hostiny často jen záminkou pro rozehrání učených rozprav mezi jednotlivými účastníky (tzv. symposion) – to platí pro Platóna (Hostina), Xenofonta (Hostina), Plutarcha (Hostina sedmi mudrců), později též Macrobia (Saturnálie). A opomenout nelze ani Petronia, jenž bezuzdné hodování, prokládané zábavnými plky, ztvárnil v Hostině u Trimalchiona. Pro případné zájemce dodávám, že ke všem jmenovaným textům existuje i český překlad.

Parazit plak

Motiv příživníka – s dominující snahou někam se vetřít - byl úspěšně rozvíjen rovněž v novověku: a to jak prostřednictvím divadelních her (Molièrův Tartuffe, Gogolův Revizor, Schillerův Parasit), tak prozaických děl. Připomenu aspoň Maupassantova Miláčka, Dreiserovu Americkou tragédii, v Polsku oblíbenou revizorovskou variaci Kariéra Nikodema Dyzmy (mezi válkami ji napsal Tadeusz Dołęga-Mostowicz a byla několikrát zfilmována ) nebo z poslední doby Příživníka od čínsko-americké spisovatelky Geling Yan. Není náhodné, že tato díla mají povětšinou výrazný kritický přesah, když se dotýkají aktuálních jevů ve společnosti. A mnohá z nich by se mohla stát vhodným studijním materiálem dokazujícím, že leckteré znepokojivé jevy, jednou popsané s komediální nadsázkou, jindy v chmurně deziluzivní poloze, se vyskytují, co svět světem stojí. Korejský Parazit začíná s poetikou lehce bizarní podvodnické komedie, aby ji posléze - dozajista ke zděšení útlocitnějšího publika - převrhnul do cynicky groteskního morytátu. Víc neprozradím.

Parazit, Gisaengchung, 기생충, Parasite

Jižní Korea, 2019, 132 min
Režie: Pon Džun-ho
Scénář: Pon Džun-ho, Jin Won Han
Kamera: Kyeong-pyo Hong
Hudba: Jaeil Jung
Hrají: Kang-ho Song, Seon-gyoon Lee, Yeo-jeong Jo, Hye-jin Jang, Woo-shik Choi, So-dam Park, Myeong-hoon Park, Seung-min Hyeon, Keun-rok Park, Seo-joon Park, Jeong-eun Lee

Česká premiéra: 3.10.2019, distribuuje Aerofilms

Hodnocení: 70%
Foto: Aerofilms
www.aerofilms.cz/parazit/


 
Banner

Přihlášení



Kdo zabil Malého prince?

Autor policejních detektivek Michel Bussi se nechal inspirovat záhadnou smrtí Saint-Exupéryho a napsal napínavý příběh, který je hrou nejrůznějších náznaků a stop a zároveň je výjimečnou poctou Saint-Exupérymu a jeho malému hrdinovi.


JOTA

Dobrodružství mývala Gianlucy začínají na půdě malířské dílny mistra Leonarda da Vinciho

Fantasy plná napětí, záhad a humoru, odehrávající se v renesanční Itálii, se sice tváří jako četba pro děti a mládež, ale vůbec tomu tak nemusí být. Autor knihy Adam Folta totiž stvořil hrdinu – mývala Gianlucu, šibala, pohádkáře, dobrosrdečného naivku – který je sympatický jak svými kladnými vlastnostmi, tak svými nedokonalostmi.


65. pole
Banner

Rozhovor

Sto zvířat: „Tlustej chlapeček se včelou v kalhotách bude naše nejroztomilejší deska“

200rozSka kapela Sto zvířat, kterou původně založila partička nadšených pedagogů, vystupuje už od roku 1990. Při příležitosti koncertu skupiny v brněnském klubu Fléda jsme vyzpovídali frontmana a spoluzakladatele Jana Kalinu. Zaujal především svou pohotovostí a ...

Hledat

Epocha nároků: Christopher Caldwell o soumraku demokracie

Epocha nároků s podtitulem Zákon o občanských právech a soumrak americké demokracie popisuje na příkladu Ameriky od šedesátých let do současnosti, jak se může dobře míněný zákon zvrhnout ve svůj protiklad. Dílo v překladu Aleše Valenty vychází v edici Agora, ve které nakladatelství Leda představuje nekonformní knihy zaměřené na politiku a společnost.


LEDA

Čtěte také...

Filmy v mezích přípustnosti

cen 200O cenzuře již vyšla řada prací, bylo zkoumáno její fungování v totalitních režimech i v demokratických státech. V zásadě lze tvrdit, že jak výrobce, tak distributor filmového (či televizního) díla si osobují právo rozhodovat o konečné podobě výrobku, připo...


Literatura

Nechte se pohltit dotekem temnoty

dotektemnoty perexPokud máte pocit, že je český trh zahlcen severskými detektivkami a vy bažíte po něčem odlišném, přesto napínavém, vtipném a zároveň originálním, neuděláte chybu, pokud sáhnete po knize Dennise Lehanea...

Divadlo

Osmyčky, totální unférie z dějin národa českého

Osmycky plakatProsím ten název není s hrubkou. Autoři opravdu svůj kabaret nazvali Osmyčky. V brněnském Městském divadle se představili místní autoři, kteří už mají za sebou několik inscenací, většinou uváděných v létě na Biskupském dvoře Moravského zem...

Film

Jak došlo ke zrození kinematografického času

zrozeni kinematograf casu perexPlynutím času ve filmu se v minulosti zabývala řada tuzemských badatelů: neznámější je rozhodně úvaha Jana Mukařovského, napsaná ve 30. letech, z pozdějších lze zmínit aspoň studie Stanislava Ulve...