Laické publikum se především vyzná v hereckých osobnostech. Na druhém místě nás zajímá režie, nicméně jména kameramanů zůstávají v pozadí. To ovšem mění festival, kterému se v Ostravě říká OKO. Jedinečná událost svého druhu v České republice, která nám představuje filmy z pohledů kameramanů.
Na sklonku září je možné ponořit se do audiovizuálního světa mezinárodního kameramanského festivalu, který nám umocní zážitek také díky site specific formě pojetí. Publikum z řad profesionálů si mohlo projít lokace, které nabízí Moravskoslezská filmová kancelář v industry krajině Dolní oblasti Vítkovice (DOV) a laické publikum nejvíce táhl snímek Nabarvené ptáče.
Na konci září, v úterý 24. 9. 2019 proběhlo v Gongu v DOV slavnostní zahájení s projekcí filmu La Gomera, který diváci mohli znát z Cannes. Čtyři dny se promítaly soutěžní filmy rozdělené do dvou sekcí: Oficiální výběr (vítězný snímek Transnistra kameramanky Virginie Surdej) a Krátkometrážní soutěž (vítězný snímek Inimical kameramana Tomáše Šťastného). Celý festival skončil v neděli 29. 9. 2019.
Foto: archiv Ostrava Kamera Oko
Snímky mimo soutěž byly letos speciálně vybírány kurátory, kteří dali obsahu festivalu zainteresovanou jedinečnost. Kurátoři své filmy před projekcí uváděli a poukazovali na prvky, ve kterých jsou ojedinělé. Kurátor Václav Drozd zařadil snímky, které by nám mohly pomoci nekýčovitou formou nahlížet na blížící se klimatickou katastrofu a pochopit okolnosti ve větším spektru.
Martin Kohout nám zase nabídl psychologické pohledy do niter lidí a jejich jednání, ať už šlo o postavu starce Masao Adachiho nebo feministický western Meek´s Cutoff, kde musí ženy nenápadně vykročit ze stínů svých mužů, aby překonali nehostinnou krajinu, ve které zabloudili.
Martin Mazanec zařadil do programu audiovizuální filmové vystoupení Taran, které po vyhlášení vítězných filmů mohli diváci vidět v galerii PLATO. Jednalo se o pětatřicetiminutovou projekci, která znázorňovala leteckou bitvu, v níž byl zabit František Malina sebevražedným manévrem taran, který provedl ruský pilot Petr Nastěrov.
Monika Omerzu Midriaková vybrala tři filmy s ženskými hrdinkami a znovu otevřela diskuzi okolo filmu Birth s Nicol Kidman v hlavní roli.
Poslední kurátor, Viktor Palák, přivezl snímky Shazzuly, belgické hudební a filmové umělkyně, která také usedla do poroty pro filmy v sekci Oficiální výběr.
Foto: archiv Ostrava Kamera Oko
Několika filmy do programu přispěly kameramanské asociace z Česka, Polska a Slovenska. Zařazena byla také Česká sekce s filmy Karel, já a ty, Staříci, Tiché doteky a Jaroslav Kučera Zblízka.
Velmi speciální byl doprovodný program STORY v odsvěceném kostele sv. Václava v Opavě. Dle slov z předmluvy katalogu OKA, ředitelky festivalu Gabriely Knýblové a dramaturga Jakuba Felcmana, je STORY audiovizuální site-specific program se závazkem o to “ uchopit neuchopitelné”. Spojuje film, audiovizi, výtvarné umění, konceptuální umění a hudbu, kterou zajistilo několik umělců z celého světa, aby se postavili za mixážní pult. Kanadský producent, přezdívaný Antwood, přijel se svou novou deskou Delphi, Nazar představuje nespravedlnost života v Angole a vzdává poctu obětem násilí. Berlínský DJ Philipp Otterbach a další se střídali pod klenbou lemovanou náboženskou grafikou a za blikotu světel nám předávali svůj um.
Foto: archiv Ostrava Kamera Oko
Ve Velkém světě techniky DOV proběhlo promítání Nabarveného ptáčete, jednoznačný tahák, který měl potenciál cílit na široké publikum, což se povedlo. Tamní kino se řadí mezi jedny z mála se 4K projekcí u nás. Snímek uvedl jeho kameraman Vladimír Smutný, popisoval výběr kamery i jeho původní skepsi k černobílé formě. Nakonec obecenstvu popřál dvě hodiny a třičtvrtě krásných obrazů a tomu se i stalo. Obrazy byly vskutku krásné, byť mnohdy drsně vykreslovaly pokřivenost lidí ve válce.
Foto: archiv Ostrava Kamera Oko
Nestihla jsem vidět tolik snímků, kolik jsem chtěla, ale hezký ucelený katalog letošního ročníku, který šlo koupit za pouhých 50 Kč, mi bude inspirací i památkou, stejně jako brož ve tvaru okrasného sloupu, jež značila, že jste vlastníkem akreditace. Vyjímečnost OKA je evidentní a do budoucna mu přeji nárůst publika z laického okruhu, protože je rozhodně co nabídnout. Také diváky provede hned několika ostravskými kinosály a poukáže na zajímavé spřátelené podniky jako hranolkárna Feancy Fries, galerii PLATO, kavárny CoKafe a PetPunk, club Dock a jiné. Další rok bude Asociace českých kameramanů slavit výročí 100 let, již teď jsem zvědavá v jakém duchu se ponese další ročník.
< Předchozí | Další > |
---|