Příliš tenká hranice mezi padoušstvím a hrdinstvím

Příliš tenká hranice mezi padoušstvím a hrdinstvím

Tisk

zadusni obet perexZuří první světová válka. Rakouské impérium se pomalu, ale jistě blíží k svému konci. Komisař Mondl přijíždí z Vídně do malého českého městečka, aby vypátral pachatele vraždy mladého důstojníka, kterou místní četníci považují za rituální zločin ze msty a obviňují z ní židovského řezníka Kacova.

 

Těmito několika větami začíná synopse k novému televiznímu filmu České televize Zádušní oběť, jenž vznikl na základě scénáře Vladimíra Körnera. A přestože dramaturgyně Marča Arichteva vyslovila názor, že by se měly veškeré Körnerovy texty zrežírovat, tak k realizaci tohoto filmu vedla od roku 2012 velmi spletitá cesta. Výsledek navíc vyvolal rozpačité dojmy. Jak je tedy možné, že se úsilí tvůrců setkalo jen s minimální kladnou odezvou od diváků i kritiky?

zadusni obet 3

Literární i scénáristické texty Vladimíra Körnera mají totiž svá specifika, a proto vyvíjí určitou míru náročnosti na čtenáře a posléze také na diváka, pokud je tedy text dobře adaptován do filmové podoby. Körner i jeho tvorba disponují tragickým pohledem na svět, a tudíž je jeho dílo tolik ponuré a kruté. Spisovatel si navíc vybírá historická období, ve kterých byl lidský úděl omezován a nezainteresovaný jedinec byl těmito „velkými“ dějinami fatálně semlet, aniž by se o to sám zasloužil. Další devizou Körnerovy tvorby je také podrobné psychologické prokreslení. Těmito charakteristikami a tísnivou atmosférou rovněž oplývá Zádušní oběť a tím získává na kvalitě. Vladimír Körner zde rovněž klade palčivé otázky, ohledně pomsty, odpuštění, spravedlnosti či v jakém momentě jsme ochotní připustit, že člověk vraždí ve věci dobra a oslavujeme ho za to jako hrdinu a kdy toho samého člověka považujeme za vraha a zrůdu. Kde, jak a kým jsou nastoleny hranice mezi hrdinstvím a padoušstvím a my jsme ochotni je tolerovat? Lze tyto postavy tedy snadno odsoudit? Jak bychom se totiž zachovali v jejich situaci my? Tyto apely mířící na divákovo vlastní svědomí jsou ale bohužel upozaděny na úkor oblíbenějších témat, a tak Zádušní oběť částečně ztrácí na svém smyslu a originalitě a stává se poněkud mainstreamovou záležitostí.

zadusni obet

Tvůrci Zádušní oběti se totiž pokusili udělat z Körnera českého Eca, který nasytí náročné i méně náročné diváky. Tato snaha by možná vyšla v knižní podobě, ale nikoli v té televizní. Čtenář se totiž daleko snadněji a flexibilněji rozhodne vydat po určité příběhové linii. Bohužel divák musí přetrpět další a především méně povedené a propracované dějové linky jako například tajemnou dámou s jejím společenstvím, u které zcela chybělo jakékoli vyústění. Volba tohoto multižánrového formátu mě překvapuje o to více, když se režie ujal Jiří Svoboda, jenž má se Körnerovým scénářem bohaté a především úspěšné zkušenosti, neboť dal v 80. letech minulého století filmovou podobu Zániku samoty Berhof. V Zádušní oběti si režijně již tak dobře nepočínal. Körner velmi rád pracuje se symbolikou a Svoboda jedné z těchto symbolik, přesněji přesah válečného řádění do dnešních dnů, dal jasnou podobu. To mu bohužel nabouralo koncepci. Druhý problém vidím ve znázornění samotného antisemitismu, se kterým se Svoboda pravděpodobně vyrovnává od jeho předchozího televizního filmu Poslední cyklista. Hon na židovského řezníka Kacova navíc v mnoha divácích evokuje vzpomínky na další televizní film z produkce České televize Zločin v Polné. Je velká škoda, že z jejich strany dochází k tomuto srovnání, neboť Zádušní oběť nabízí mnohem víc. Co se ale Svobodovi rozhodně nedá vytknout, je zachycení syrové a kruté dobové atmosféry a výběr herců a dalších spolupracovníků.

Na vykreslení potřebné atmosféry má velkou zásluhu také kameraman Vladimír Smutný, jenž také spolupracoval na Zániku samoty Berhof, a autor hudby Michael Kocáb.

Hlavní úlohu komisaře Mondla svěřil režisér Svoboda Milanu Kňažkovi, který se rovněž podílel na Zániku samoty Berhof. Kňažkův detektiv je stylizován kostýmově i charakterově jako naprostý kontrast vůči okolí a ostatním postavám. Nese si auru nezainteresovanosti, nadhledu a racionality. Funguje jako jedinec, jenž nevynáší zbrklé soudy a jedná bez citové hysterie. Tato rozumová vyspělost a pokrokovost se mu ale nakonec stane osudnou. Třebaže Milan Kňažko pracoval s výrazovými prvky velmi minimalisticky, dokázal naprosto přesně vystihnout všechny povahové rysy, rozpoložení své postavy a zároveň ji ponechat určité tajemství. Přesto si ale nemohu odpustit jednu drobnou estetickou výtku. Protože se herec svěřil, že má kladný vztah k češtině a rád se v ní také vyjadřuje, měl by více dbát na dodržování správné výslovnosti krátkého a dlouhého i. V jednom momentu totiž jeho artikulace zásadně pozměnila smysl repliky.

zadusni obet 2

Další slovenskou, nebo lépe řečeno maďarsko-slovenskou, posilou je herečka Ági Gubíková, jež měla ztvárnit citově komplikovanou Almu. Užívám zde minulého času záměrně, neboť původní úmysl ukázat spletitý charakter této postavy se nakonec nepodařilo dostatečně zrealizovat. Gubíková se při načrtávání jednotlivých charakterových tahů nechává až příliš unášet sexuálním puzením své postavy, které nakonec přehlušuje mnohem zajímavější povahové linie. Nejenže Alma z tohoto důvodu v některých okamžicích vystupuje až příliš lacině, ale dává tak příběhu zmatené proporce, jež do dané koncepce vůbec nezapadají a zbytečně ruší. Ačkoli Gubíková spolupracovala se Svobodou již podruhé (poprvé to bylo na dvoudílném televizním filmu Poslední cyklista), tentokrát jeho filmu udělala spíše medvědí službu. Ne vždy a vše je z dovozu záruku kvality…

zadusni obet 1

Trojlístek hlavních postav uzavírá Eva Josefíková coby labilní houslistka Lea. Josefíková si s omezenými vyjadřovacími možnostmi své postavy a hrou na housle poradila na výbornou.

V zádušní oběti na sebe strhávají značnou pozornost také epizodní role, jež jsou na naše poměry velmi kvalitně obsazené. Herci Petr Vaněk, Vilma Cibulková, Adrian Jastraban, Václav Neužil či Kryštof Hádek tak dokázali na malém prostoru přesně vykreslit své postavy a díky tomu také vytvořit potřebnou atmosféru. Po pětileté pauze se před kamerou navíc objevila Klára Trojanová. A přestože bývají dlouhé pauzy pro mnoho hereček a jejich herecký růst devastující, u Trojanové je tomu naopak. Její herectví i tvář velmi příjemně zrají a i díky tomu její scény, ve kterých nemluví a jen existuje, nesou silnou emoci a hloubku.

Televizní film Zádušní oběť disponuje mnoha zajímavými momenty a myšlenkami. Kvůli zalíbení se všem divákům má však také mnoho nešvarů a slabých míst, která jeho hodnotu sráží a dělají z něj průměrnou televizní podívanou. Česká televize by se proto měla přestat zavděčovat mainstreamovému divákovi, který snahu stejně neocení, a scénáře vystavěné pro náročného diváka by v tomto duchu měla také realizovat.

Zádušní oběť
Režie: Jiří Svoboda
Námět a scénáře: Vladimír Körner
Výroba: Česká televize
Hrají: Milan Kňažko, Eva Josefíková, Ági Gubíková, Vilma Cibulková, Klára Trojanová, Petr Vaněk, Tomáš Töpfer, Petr Motloch, Adrian Jastraban, Kajetán Písařovic, Václav Neužil, Kryštof Hádek, Igor Bareš, Václav Jiráček, Viktorie Čermáková, Jan Hájek a další
TV premiéra: 9. dubna 2017
Hodnocení: 73 %

Foto:  www.ceskatelevize.cz


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Je to stim, metoda uklidnění s velkou přidanou hodnotou originality a etičtější výroby

RheeMladá umělkyně a lingvistka Rhiana Horovská se věnuje ručním pracím. Ano, čtete správně. Plete svetry při přednáškách na fakultě a dokonce o svých počinech natáčí videa. Možná není na škodu představit tento způsob zdánlivě zapomenuté řemeslné výroby, k...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Čtěte také...

Můj týden s Marilyn: na chvíli se dotknout hvězdy
ImageJedna z největších hollywoodských ikon všech dob Marilyn Monroe právě prožívá vrchol své slávy, když poprvé vstupuje na britskou půdu, aby zde natočila film Princ a tanečnice. Jeho režisérem i hlavním představitele...

Literatura

Dva podezřelí, stejný příběh, ale jen jeden je vrah

55 100Vzhledem k obrovskému množství vycházejících thrillerů je velice těžké přijít s alespoň trochu originálním námětem. Irskému spisovateli Jamesi Delargymu se to ovšem v jeho debutové knize 55 rozhodně povedlo.

...

Divadlo

Inscenace Porcie Coughlanová je působivá svou magií, napětím a prvotřídním herectvím

Porcei 200Nejnovější titul, který uvedlo Městské divadlo Mladá Boleslav v pátek 16. června, přináší nejen magickou atmosféru, ale je i další pozoruhodný kamínek do žánrového záběru této scény. Chytré vedení a dramaturgie si všímá her i talentových tvůrců, kteř...

Film

Je to jen vítr aneb když hon na Romy nekončí

je to jen vitrPříběh filmu ´Je to jen vítr´ je založen na skutečném případu otřesných rasových útoků na místní romskou komunitu, který si před čtyřmi lety v Maďarsku vyžádal šest mrtvých včetně dvou malých dětí, a na zprávách, kt...