FILM POD NADVLÁDOU IDEOLOGIE A POLITIKY

FILM POD NADVLÁDOU IDEOLOGIE A POLITIKY

Tisk

FILM film-a-politika perexDávný bonmot praví, že film šíří politiku, i když dává okatě najevo, že s politikou nemá nic společného. Stačí si vybavit české protektorátní komedie, které dodnes rozdávají zábavu plnými hrstmi. Zejména ty zasazené do přítomnosti se zpravidla odehrávají „mimo čas a prostor“ v jakémsi idylickém společenství, z něhož ani na okamžik neprosvitne náznak skutečného stavu – tedy zvěst o německé nadvládě, potažmo probíhající válce. Došlo k naprostému rozpojení reality a filmové fikce, které sice užívá některé vnější atributy této reality, avšak naprosto pomíjí, co diváci vnímali kolem sebe. Podobný princip byl později užit například za normalizace – a dodnes zůstávají v povědomí ta díla, které se proti vnucovanému „bezčasí“ bouřila. A tato slova lze zajisté vztáhnout na jakoukoli únikovou produkci, ať již vzniká kdekoli na světě.

Protože natáčení filmů nepatří mezi levné záležitosti, výrobci se snaží udržet si kontrolu nad vyráběným zbožím – ať již je vnímáno jako nástroj propagandy nebo výdělku. V zásadě lze rozlišit dvoje cenzurní opatření, které zajistit zamýšlenou účinnost (jak ideologickou, tak finanční): buď tvůrcům předepisuje, co a jak mají zpodobnit, nebo naopak přikazuje, co zobrazit nesmí. Pokud se vzepřou, hrozí jim, že nejrůznější restrikce – od střihových zásahů (západní režiséři pak často stáhli své jméno a nahradili je jakýmsi společným pseudonymem „Alan Smithee“) po úplný zákaz.

V českém prostředí se teprve v příštích letech chystá na toto téma další díl sborníku Film a dějiny, na Slovensku byli čilejší. Tlustý odborný pololetník KINO-IKON (číslo 2/2016) přinesl hned několik textů, které se vztahovaly k propagandistické funkci pohyblivých obrázků. Například Miloslav Novák nevydržel nekonečné čekání, které provází vydání knihy o legendárním špionážním thrilleru Král Šumavy a svou studii, věnovanému skladebnému pojetí tohoto filmu, otiskl právě zde.

FILM Kino-ikon

Další texty (Petry Hanákové, Evy Vžentekové a Martina Ciela) zkoumaly jednak uvádění německých, případně italských filmů - někdy vysloveně propagandistických, protižidovských, protianglických, protiruských - v době prvního samostatného slovenského státu (1939-1945), jednak obraz tohoto období v pozdějších československých filmech. Dovíme se zajímavé údaje, třeba že navzdory protičeské rétorice nejen vládních míst si diváckou oblibu trvale udržovala české filmová produkce, ať již starší (např. Fričův Janošík) nebo novější protektorátní.

Příspěvek Martina Ciela se věnuje jedinému celovečernímu filmu, který za válka na Slovensku vznikl – a sice dokumentu Od Tatier po Azovské more (1942). Ten oslavuje odhodlání slovenských vojáků, kteří po boku německých jednotek bojovali proti zlořečeným židobolševikům – a svým manipulativním uchopením, vedoucím k jednostrannému či jedinému možnému výkladu jistě obstojí, jak se autor domnívá, vedle podobně koncipovaných (byť ideově protilehlých) výpovědí ruských, amerických i anglických, které vznikaly v téže době. Ať takové filmy sdělovaly cokoli, způsob prezentace zůstával obdobný. A tento postřeh lze úspěšně vztáhnout i na současnost, která také řeší „škodlivé“ informace, valící se ze všech možných stran, oproti těm „správným“.

V rozšířené verzi zařadil Ciel tuto studii do knihy FILM A POLITIKA, mapující ideologické průsaky ve slovenské kinematografii během let 1939-1989, tedy za dvou totalitních režimů, jak fašistického (luďáckého), tak komunistického. Jaká hesla provázela slovenskou novinařinu i filmovou tvorbu – téměř výhradně tvořenou aktivistickými týdeníky Nástup – v době druhé světové války? Bylo by možné je vtěsnat do dvou sousloví: Za Boha! Za vlast! Po roce 1948 vlast přetrvává, jen Boha nahradí třídní boj. Všímá si, jak v 50. letech už oblečení signalizovalo politické zařazen: „Všetky kladné postavy chodili buď vo zväzáckom, v kroji, alebo v monterkách.“ Funkcionáři, kteří úspěšně rozlouskávali problémy, s nimiž si prostí pracující nevěděli rady, zpravidla nosívali oblek, avšak s rozhalenkou a zásadně bez kravaty. Ta už patřila buržoazním zakuklencům nebo přímo nepřátelům…

film-a-politika

V jedné z dalších kapitol ideál společenského poklidu Ciel nahlíží skrze postavu uniformovaného policisty, řečeno dobovým termínem příslušníkem Sboru národní bezpečnosti. Zejména v době normalizace zajišťoval žádoucí pořádek (klid na práci, řečeno dobovým termínem) a znemožňoval jakýmkoli živlům je narušovat. Ještě ve snímku Iba deň, jednom z posledních slovenských filmů dokončených před pádem komunistického režimu, spatříme policisty, jak na rockovém koncertu kontrolují občanské průkazy účastníků. Podle Ciela je symbolika jasná: policejní stát. Všímá si zápletek slovenských kriminálních filmů nebo detektivek, zkoumá politické zakotvení pachatelů – často to bývali odpůrci státního zřízení a zločinů se dopouštěli z nenávisti vůči němu, zatímco vyšetřovatelé zosobňovali ušlechtilou spravedlnost. Ciel sumarizuje vyznění takovýchto filmů: „Žije sa nám tu dobře, ak poslúcháme a nepokukujeme po Západe. V tom nech nám pomáha dobrý Zbor národnej bezpečnosti.“

V další kapitole Ciel obhlíží, jak se realita odrážela ve filmových týdenících (na Slovensku zvaných Týždeň vo filme) – od prvopočátku měly podporovat duchovní přerod společnosti ve smyslu „nového člověka“ vyzbrojeného komunistickým smýšlením. V obraze i komentáři převažoval důraz na třídní vyspělost a uvědomělost, na kolektivní činorodou práci, která jediná zajistí pocit uspokojení a štěstí. A toto zaměření, s dočasným zpochybňujícím výkyvem v období 1968-1969, zůstávalo trvale platné.

Cielovy texty jsou psané srozumitelně, autor se vyhýbá (pseudo)vědecké hantýrce, nezastírá jejich publicistický původ. Vyznačuje se sklonem hájit a ospravedlňovat i průměrná, dobovým konvencím a požadavkům poplatná díla, nacházet v nich stopy vzdoru a nesouhlasu – mám na mysli tituly z druhé půle 80. let, tedy již přestavbového období. Cenné jsou jeho příspěvky už v tom, že jen nepopisují vnější vzhled, nýbrž se snaží postihnout také mechanismus propagandistického působení. V tom se význam Cielových zamyšlení překlápí až k dnešku.

FILM the-political-propaganda

Jako vhodný doplněk k Cielově knize, který z lokálního zaměření cílí na velmocenské špičky, lze doporučit zhruba stostránkovou brožuru THE POLITICAL PROPAGANDA IN THE AMERICAN AND SOVIET FEATURE FILMS 1939-1970. Dorota J. Wędrowska tu s důkladnou znalostí materiálu líčí, jak se navzájem podezíraly (ojediněle též obdivovaly) nejpřednější světové mocnosti, případně jak vnímaly své přednosti oproti těm protivníkovým. Zasvěceně popisuje, jak američtí filmaři vnímali komunistickou hrozbu, jak filmaři v Sovětském svazu nahlíželi ohrožení imperialismem, a to vše v globálním měřítku, mnohdy zástupně v dění na jiných kontinentech. Bohužel pojednání je příliš stručné, což vede ke zbytečně zjednodušujícím, povrchním charakteristikám. Spisek můžeme tudíž vnímat jen jako jakýsi úvod do zvolené problematiky, náčrt základních obrysů nežli vyčerpávající rozkrytí.


Kino-ikon 2/2016
Šéfredaktor Martin Kaňuch
Vydaly Asociácia slovenských filmových klubov, Vysoká škola múzických umení a Slovenský filmový ústav, Bratislava 2017.
306 stran.
Hodnocení: 90 %

Martin Ciel: Film a politika. Ideológia a propaganda v slovenskom filme 1939-1989.
Vydalo nakladatelství Vlna /Drewo a srd, Bratislava 2017. 148 stran.
Hodnocení: 75 %

Dorota J. Wędrowska: The Political Propaganda in the American and Soviet feature films 1939-1970.
Vydala Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2016. 108 stran.
Hodnocení: 60 %

Foto: knihy


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Moderátor Jan Kudláček: „Přeju SVĚTU, aby obstál v moderním světě“

prima 200Přinášíme vám velký rozhovor o pořadu Prima ZOOM SVĚT (dříve Prima SVĚT), který letos slaví 20 let. Díky moderátoru a spolutvůrci Janu Kudláčkovi se dozvíte, jaké je to strávit 18 let s nějakým pořadem, co vše je potřeba a také něco o tom, že „na kriz...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Zastav se a nepřežiješ: honička plná adrenalinu

zastav a neprezijesFilm Zastav se a nepřežiješ (2006) je originální honička plná adrenalinu. Jde v ní totiž o to, aby měl hlavní hrdina neustále zaděláno na problém, jinak mu selže tělo a zemře.

...

Literatura

Přerostlá lolitka aneb na věku nezáleží

Prerostla Lolitka 200V nakladatelství Moba vyšla další kniha populární české spisovatelky Inny Rottové, tentokrát s příběhy již vyzrálých žen, které neodpovídají tradičním představám o klidném a moudrém stáří.

Divadlo

a-á-a-á-a

kavarna 200Švandovo divadlo uvedlo v sobotu 28. dubna 2018 premiéru hry Kauza pražské kavárny. Na vzniku inscenace se podíleli sami herci divadla pod vedením Jacoba Erftemeijera, který hru také režíroval. Pražská kavárna – útočiště intelektuálních povalečů ...

Film

Vyšly vzpomínky režiséra Juraje Herze

Herz 200Mnozí filmaři se rozhodli zanechat vzpomínky na svůj život i tvůrčí dráhu - někteří je sepisovali sami (Otakar Vávra dokonce dvakrát), jiní upřednostnili spoluúčast nějakého tazatele (například Věra Chytilová). Výpravná vzpomínková kniha Juraje Herze Au...