Peter Gábor v jednom kole

Peter Gábor v jednom kole

peter gabor 200Už dvacet inscenací, pod nimiž je podepsán jako režisér, má na svém kontě v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě Peter Gábor. Jeho prozatím poslední prací je hra nizozemských autorů Hermana Kocha a Keese Prinse Večeře, jejíž česká premiéra proběhla 13. listopadu.

 


Dnešní šéf činohry Národního divadla moravskoslezského Peter Gábor (ročník 1963) začal na této scéně režírovat už v roce 1993. Debutoval s inscenací Tanec na konci léta, jejíž premiéra se konala 30. října 1993. Úspěch ho neminul, ale jen stěží mohl tenkrát tušit, co ho v tomto divadle následujících dvacet let čeká.

Jako hostující režisér zde postupně uvedl inscenace Julie umírá každou noc (1995), Balada pro banditu (1996), Sex noci svatojánské (1998), Láska a magie v maminčině kuchyni (1999), Ondina (2000), Komedie omylů (2002), Kouzelník z Lublinu (2003), Šakalí léta (2005) a Cabaret (2007) - ale to už tu byl jako doma.

V roce 2008 zde opět režíroval Shakespearovu hru Komedie omylů, jejíž premiéra proběhla na Slezskoostravském hradě v rámci Letních shakespearovských slavností, poté následovaly inscenace Divadelní komedie (2009), Fedora (2011) a Romeo a Julie (2001). Poslední dvě zmíněné inscenace byly opery.

peter gabor 1


Co pro něj znamená opera? "Svět hudby, který inspiruje nejen k působivým jevištním obrazům, ale i k budování hereckých výkonů," míní Peter Gábor. "Dimenze hudby a zpěvu atakuje ve mně emoce a provokuje fantazii. Těší mě, že jsem dostal příležitost vstoupit do světa opery. Vést dialog s partiturou a pochopit myšlení skladatele je proces při režírování, který tak strašně fascinuje. Hudba dokáže zázraky a je součástí mého života."

S velkým úspěchem se setkalo i další Gáborovo nastudování legendárního muzikálu Balada pro banditu (2012), po kterém následovaly inscenace Smrtihlav (2013), Sen noci svatojánské (2013), Pozvání na zámek (2013) a muzikál Quo Vadis, jehož premiéra proběhla na konci sezóny 2013/2014.

Strhující Večeře nese číslo 20

V nové sezóně Národního divadla moravskoslezského je jako režisér podepsán pod hrou Večeře, která je jeho jubilejní dvacátou inscenací v Národním divadle moravskoslezském. Strhující drama mělo premiéru 13. listopadu, přičemž herecky se na inscenaci podílejí David Viktora, Renáta Klemensová, Václav Klemens, Pavlína Kafková a Vladimír Polák.

Na otázky, co ho jako režiséra zaujalo na literární předloze, čím vším může Večeře zaujmout divadelní publikum a o čem inscenace vlastně je, odpověděl: "Hra je o tom, jak dokáže zločin poznamenat a natrvalo změnit život dvou rodin. Smutné je, že za zločinem stojí nezletilé děti. Postoje rodičů k jejich nelidskému činu jsou hlavním tématem. Konzumace opulentní večeře v luxusní restauraci se komplikuje vyhrocenými postoji rodičů. Do jejich komunikace vstupují zakořeněné frustrace, závist a také strach o budoucnost jejich dětí. Příběh je plný napětí, nečekaných zvratů, ale i obrovského smutku a beznaděje v této extrémní situaci. Hereckým představitelům nabízí text skvělý prostor pro ztvárnění komplikovaných a osobitých charakterů."

Když si má vzpomenout, čím vším on i všichni zainteresovaní během přípravy a vůbec celého nastudování inscenace prošli, říká: "Diskutovali jsme spolu s psychologem na téma rodiče a děti, bavili se o fungování rodiny, způsobech výchovy a probírali chování dětí, které vybočuje z normy, nebo projevy ochranitelské výchovy, nevšímavost a nezájem rodičů vůči dětem. Stejně tak jsme se nechali odborníky poučit o zásadách správného stolování a obsluhování v luxusních hotelích i rituálech při ochutnávce vín."

peter gabor 2


Opera, rozhlas i film

Gáborovy profesní úspěchy ostatně připomíná i medailon v knize Hvězdy odvedle, kterou nedávno vydalo nakladatelství Grada Publishing. Dozvíme se v ní, že nitranský rodák Peter Gábor je synem známé slovenské herečky Adely Gáborové, že vystudoval režii na pražské DAMU a než nastoupil před dvěma lety jako šéf činohry a kmenový režisér do Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, režíroval v řadě divadel v Česku, na Slovensku a dokonce i v Paříži.

Pěknou práci však odvedl v posledních letech také v Městských divadlech pražských (Sto roků samoty, Anna Karenina, Vše o mé matce)  stejně jako v Divadle v Řeznické (Zlomatka), anebo v Komorní scéně Aréna v Ostravě (Play Strindberg, Blecha, Přízraky).

V roce 2013 hostoval po letech na Slovensku - a výsledkem byly dva úspěchy, které patřily dvěma jím režírovaným verdiovským inscenacím - nejdříve to byl Rigoletto, který se stal podle publika nejlepším představením sezóny ve Státním divadle v Košicích, posléze slavil úspěch ve Státní opeře v Banské Bystrici Macbeth, který se v anketě slovenských kritiků umístil na třetím místě.

peter gabor 3


Peter Gábor ale není jen divadelním režisérem - třeba ve studiu ostravského rozhlasu je podepsán pod hezkou řádkou titulů, režíroval i slavnou hru S nadějí, i bez ní. Kromě toho si zahrál několik rolí ve filmu a televizi. Už  jako mladíka ho dvakrát obsadil Ivan Balaďa: nejdřív do triptychu Biela voči oblohe, potom do pohádky O živé vodě.

Ale  k herecké profesi si dnešní uznávaný divadelní režisér Peter Gábor "odskočí" rád dodnes. České publikum ho může znát ze seriálů Četnické humoresky, Vyprávěj a Policajti z centra, ale objevil se také v baladickém filmu Karla Kachyni Hanele či v komorním snímku Michaely Pavlátové Nevěrné hry.

Autor foto: Robert Rohál


 

Přihlášení



Solfánci obměkčí každé srdce

Solfánci jsou druhým počinem (po Indigových pohádkách) Martiny Mii Svobodové a ilustrátorky Lucy Bumkin. Zatímco Indigové pohádky oslavovaly lidskou kreativitu a zaměřovaly se na to, že každý z nás má moc tvořit svůj svět, pohádkový příběh Solfánci a Sluneční královna jsou o odvaze být tím, kým doopravdy jsme. Semtamindigo

Nikdy není pozdě zopakovat si češtinu

Pod projektem Červená propiska jsou dvě kamarádky z vysoké, Karla Tchawou Tchuisseu a Sabina Straková, které se rozhodly šířit své znalosti zábavnou formou na sociálních sítích. Jejich cílem je dostat nejčastější perličky k co nejširšímu publiku a odhalit záludnosti českého jazyka, na které nebyl ve škole čas a které vás i v dospělosti překvapí. Universum

Rozhovor

Seriál k měsíci čtenářů: Knihovny pro K21, Klučov

brezen-mesic-ctenaru 200Regály plné knih, u počítače dáma či pán, který obřadně přebírá vracené knížky a zapisuje nově vypůjčené. Místnost specificky vonící – tak voní jenom tištěné publikace, stojící jako vojáci v řadách. V sále tichý šum, jak...

Hledat

Čtěte také...

Na EKOFILM míří oceněný film Země medu i Kapitán Demo

ekofilm perexPoslední ladění doprovodného programu, potvrzování účastí zahraničních hostů, bedlivé sledování epidemiologické situace. Letošní přípravy 46. ročníku mezinárodního filmového festivalu EKOFILM, který proběhne od 14. do 17. října v Brně, vrcho...


Literatura

František Nepil pro všechny milovníky Vánoc

nepil200Ještě před vypuknutím krásného období adventu se objevila na trhu malá, roztomile vypadající kniha Vánoce mám rád s fejetony Františka Nepila. Na navození vánoční atmosféry a nálady nebo na večery v dece s čajem úplně ideální záležitost.

...

Divadlo

Na podzim do divadla: O pejskovi a kočičce

200divZlínské Městské divadlo si dětského diváka předchází, jak může. První premiéra sezóny 2013/2014 bude patřit dětem. Oblíbená dvojka pejsek a kočička opět budou řádit na jevišti. A děti budou znovu se zatajeným dechem sledovat, jak tito dva nerozluční kamarád...

Film

ČT Art slaví. Diváci se mají na co těšit.

PRAHA – 21.8. 2014. Při příležitosti oslav ročního vysílání, představila alternativní ČT Art veřejnosti „fajnšmekrovsky“ přichystanou nabídku podzimního vysílacího schématu včetně dvanácti premiér a tří přímých přenosů v prvním záříjovém týdnu.

 

...