Případ Laurel a Hardy

Případ Laurel a Hardy

Tisk

Nejprve vyšlo několik DVD hrdě oznamujících, že obsahují grotesky s Laurelem a Hardym, poté lákala Nova na tutéž osvědčenou značku a nyní rovněž Česká televize hlásá, že nachystala cyklus Laurela a Hardyho. Potíž je v tom, že oba komici v nich sice vystupují, jenže povětšinou každý sám - uváděná dílka byla totiž zpravidla natočena dříve, než slavná dvojice vůbec vznikla, tedy před rokem 1927. Navíc ani jeden z tuzemských distributorů nejspíš netušil, že totéž zboží bude nabízeno i jinde, takže vznikaly různé české názvy týchž filmů - například grotesku, kterou Nova pojmenovala Není kuchař jako kuchař, opatřila Česká televize titulem Spousta práce.

Zajisté i grotesky, které takto "polovičatě" - vždy jen s jedním z komiků - uvidíme, prozrazují vysokou úroveň tohoto žánru, pokaždé se můžeme spolehnout na obratně splétané zápletky i humornou nadsázku. Ale přesto něco chybí (s jedinou výjimkou, kdy se před kamerou oba mihnuli v bezmála epizodním skeči, jak je tomu v Ukradených klenotech) – ten druhý. Zatajení tak důležitého údaje považuji za podraz na diváka, těšícího se právě na jejich nejslavnější společné počiny: třeba jak v létě prodávali vánoční stromek, jak lezli po rozestavěném mrakodrapu s kousavým krabem v kalhotách, jak rozpoutali největší šlehačkovou bitvu v dějinách grotesky, jak ničili auta nebo jak táhli těžké piáno po sáhodlouhém schodišti. Na tato mistrná dílka bychom se těšili marně.

Přitom na to nikdo - včetně distributora - neupozornil: ani programový (byť někdy spíše kuchyňský) časopis Týdeník Televize nic netušil a otiskl tupě povšechný článek, zabývající se hlavně tím, jak kdo začínal a kolik měl manželek. Ostatně: když už v televizích padl nápad uvést L+H a chyběly přitom jejich grotesky, nebylo nic snazšího než uvést některý z pozdějších střihových filmů, v nichž se hojně vyskytovali. Kdysi byly oblíbené také u nás a jejich názvy jsou dostatečně výmluvné: Když komedie byla králem, Zlatý věk grotesky, Nestárnoucí smích... Vzpomínáte?

alt

Co tedy v uváděných groteskách nalezneme? Podoby komiků odlišné od postav, které je nejvíce proslavily. Hubený STAN LAUREL (1890-1965) parodoval tehdy populární dobrodružné filmy i jejich představitele (například Rodolpha Valentina). Navíc úspěšně zvládl ženské převleky - jeho kreace přesahují pouhou groteskní nápodobu, postihují velice přesně i ženskou mentalitu. Zde si vybrušuje třeba svou pověstnou plačtivost i koketnost. A také se projevuje jako tvůrčí osobnost, promýšlí nejen gagy, ale i způsob jejich natáčení, několik grotesek sám režíroval.

alt

Naproti tomu dobrosrdečně vyhlížející, ale někdy také navztekaný tlouštík OLIVER HARDY (1892-1957) začínal jako padouch. Býval zarostlý a choval se brutálně, ať již hrál zlotřilce z westernů, piráty nebo cynické hýřily. Na to, že jeho zjev může působit komicky, přicházeli filmaři pozvolna. Dvojice vlastně vznikla náhodně, jako provizorní záskok. Zprvu ještě netvořili onu nezaměnitelnou dvojici, spíše vedle sebe jen vystupovali.

alt

Teprve rok 1928 přinesl rozhodující změnu. Laurel i Hardy konečně našli optimální masky i vztahy mezi svými postavami. Tento základ již zůstal stabilní, měnily jen okolnosti, v nichž se ocitali. Laurel představoval poněkud ušlápnutého chlapíka, který nikdy nemá daleko k plačtivému výrazu, který se rozpačitě probírá kšticí, zatímco Hardy už díky své mohutnosti jakoby rozhoduje za oba, kdykoli připraven Laurela peskovat.

Pokud se ovšem oba ocitnou v ohrožení, rychle se sjednotí a brání se společně. Ani tehdy si však Stan neodpustí, aby se škodolibě nezasmál případné partnerově nešikovnosti. Neboť zejména proti Hardymu se snad vše spikne - Stan hravě překročí zdánlivě nevinnou kaluž, která se pro Hardyho změní v hlubokou jímku, v níž uvízne až po krk. Naštvaně bezmocný výraz spolehlivě spouštěl salvy smíchu.

alt

Jejich grotesky se nevyznačovaly zběsilými honičkami, spíše to byly bravurně vypointované, k absurdnosti dováděné scénky, vycházející původně ze zcela banální situace. Oba komici vrstvili nové a nové gagy, rozvíjeli výchozí situaci do neuvěřitelných nápadů, které se valily jako mohutný vodopád, nedovolující smějícím se divákům vydechnout. A hlavně vždy zabral princip "zpožděného vedení" - zpomalování přiměřené reakce. Oblíbená byla zápletka, kdy si hrdinové mylně vyloží určitou informaci a díky tomu rozpoutají neslýchané běsnění.

Laurel a Hardy se rychle spřátelili i s nastupujícím zvukem a nadále pokračovali v tvorbě svých osvědčených grotesek, kdy se již diváci smáli v přesném očekávání, co bude následovat. Dialogy byly zprvu jen informativní, na komickém efektu se příliš nepodílely. Ale i tento nedostatek byl postupně odstraňován, zejména když oba komici přešli na výrobu celovečerních filmů. Naposledy se grotesky s¨L+H vrátily do českých kin v 70. letech minulého století - a jistě by nemálo diváků potěšilo, kdybychom je zase mohli spatřit..

alt

Program:

Bílá křídla (White Wings, 1923)
- pátek 13.7.2012, ČT 2, 13.55

Vajíčka na tvrdo (Hard Boiled Eggs, 1925)
- sobota 14.7.2012, ČT 2, 14.30

Spousta práce (Enough to Do, 1926)
- neděle 15.7.2012, ČT 2, 10.35 ¨
- pátek 20.7.2012, ČT 2, 14.00

Ukradené klenoty (The Stolen Jools, 1931)
- sobota 21.7.2012, ČT 2, 14.30

Tapetáři (Paper Hangers, 1925)
- neděle 22.7.2012, ČT 2, 10.35

Hodnocení: 60%

Zdroj foto: www.doctormarco.com, www.myspace.com,
www. nuttynutnewsnetwork.co.uk, www.anthonybalducci.blogspot.com,
www. anthonybalducci.blogspot.com


 
Banner

Přihlášení



Občanská válka, draci a dvě dívky. Jak nás ovlivňuje původ naší rodiny?

Aurora a Eva. Dvě odlišné dívky. Aurora je sirota, o kterou se stará její babička. Eva má milující rodiče. Jejich cesty se protnou během války, která obě poznamená.

Knihy s úsměvem

Dagmar Pecková nežije z podstaty, neusíná na vavřínech a je kreativní, což dokládají i její alba

Mezzosopranistky Dagmar Peckové si vážím nejen pro její umění, ale je mi sympatická i tím, že je taková, jaká je. Přímá, bezprostřední a neskutečně agilní co se týče nejrůznějších uměleckých projektů – ať už je to hudební festival Zlatá Pecka nebo činoherní inscenace Mistrovská lekce, kde má hlavní roli. Jako jako jediná z pěvkyň své generace neustrnula, nežije z podstaty a neusíná na vavřínech. Jde o umělkyni hodně širokého záběru, o čemž svědčí i její tři „různobarevná“ alba…

www.dagmarpeckova.com

Banner

Hledat

Rozhovor

Václav Tobrman: Mám rád rozmanitost

Vaclav Tobrman 200Multiinstrumentalista a zpěvák Václav Tobrman patří mezi nejlepší pianisty České Republiky. V roce 2013 získal třetí místo v soutěži „Pianista roku“ a letos obsadil místo druhé. Přestože působí v několika profesionálních hudebních...

Videorecenze knih

Kdo jsem a co tady dělám?

Novinkou nakladatelství Portál je knížka supervizora, lektora a poradce obětí trestných činů Rostislava Honuse s názvem Kdo jsem a co tady dělám? Tato publikace vycházející z existenciální filozofie nabízí praktickou sebezkušenost pro každého, kdo by jen na okamžik zapochyboval o tom, že je právě tam, kde má být a že jeho život má svůj smysl.

Portál

Z archivu...

Čtěte také...

Příběh Lídy Baarové byl nepochybně mnohem barvitější než samotný Renčův film

lida baarova perexHned na začátku se musím přiznat, že jsem tvůrcům, když připravovali film Lída Baarová, nesmírně fandil. Dobře jsem si uvědomoval, že natočit dobový snímek není žádná legrace, ale současně se dnes nechci pouštět do nějaké sáhodlou...


Literatura

Encyklopedie komiksu 2 představuje další kreslené příběhy
Image13. února byl pokřtěn druhý díl encyklopedie komiksu pánů Josefa Ládka a Roberta Pavelky. Kmotrem publikace se stal fotograf Miroslav Martinovský. Zatímco první díl encyklopedie se zabýval výhradně časo...

Divadlo

Osmý ročník Pernštejnlove startuje předprodej a láká na Robina Ferra nebo Válku Roseových v podání Divadla Tramtarie

pernstejnlove-200Na pět červencových dnů od 25. do 29. července se Zámek Pardubice a jeho nádvoří, parkán i valy stanou dějištěm 8. ročníku divadelního festivalu pod širým nebem Pernštejnlove. I letos láká na řadu kvalitních divadelních představení, kte...

Film

V Českém Brodě se učili filmem a oslaví to festivalem

ucime se filmem 200Učíme se filmem je název projektu spolupráce, na kterém pracují místní akční skupiny z okolí Českého Brodu. Partnerem tohoto vzdělávacího projektu je občanské sdružení Harvest Films, jehož úkolem je odborné pora...