Ďáblice – po čertech povedená inscenace

Ďáblice – po čertech povedená inscenace

dablice perexPoslední premiéra letošní divadelní sezóny přivedla na prkna Městského divadla ve Zlíně Ďáblici. One woman a two men show, kterou na jevišti rozehráli Hana Tomáš Briešťanská, Zdeněk Julina a Zdeněk Lambor.

Mladá krásná žena, její nenaplněná touha po mateřství. Dále její postarší, neduživý muž. Samota kdesi v horách, pašeráctví, kterým si manželé vydělávají na vysněný dům na náměstí. A do toho mladý, ambiciózní, po úspěchu toužící hraničář, který je na manželský pár nasazen. Tři osoby, tři pomyslné vrcholy trojúhelníku. Trojúhelníku napjatých vztahů, vzbouřených emocí, intrik a přetvářek, bitvy, ze které může jen horko těžko vyjít vítěz. Spíše se bude jednat jen a pouze o poražené, kteří budou na konci revidovat počet a hloubku utržených ran. Nemožné, aby se konal happy end.

dablice1

Největší dramata vznikají z vyhrocených mezilidských vztahů, na tomto materiálu byla vystavěna inscenace Ďáblice. Inscenace drsná jako neohoblovaná prkna, která nechávají na rukou třísky. Stejně jako mají prkna na scéně daleko do sofistikovanosti, noblesy a uhlazenosti, tak nějak je na tom i celá inscenace. Žádný divák nezůstane na pochybách, že se před ním odehrává syrové, neotesané drama. Pochyby a tápání však často vzbuzuje otázka, kdo má v tu chvíli z „válčícího“ tria navrch, kdo pomocí přetvářky a intrik uvrhá zbylé dva do pozice momentálně prohrávajících. Vztahy všech tří postav se proplétají jako klubko hadů, kde občas jeden z nich zasáhne druhého jedovatou slinou, aby vzápětí inkasovat zásah sám. V okamžiku, kdy se zdá být jasné, kdo vychází z celé války vítězně, dochází ke zvratu a vše je jinak. Divák tak nemá šanci na oddychový čas, je děním na jevišti neustále udržován v napětí a ve střehu.

Všichni tři herci, dáma i oba pánové, rozehrávají na jevišti koncert, jejich výkon lze přirovnat k hudebnímu tělesu o třech virtuosech. Nelze říct, který z herců hraje první housle a kteří mu jen velmi zdařile sekundují. Všichni tři jsou si rovnocennými partnery, jejich herecké výkony jsou naprosto vyrovnané. Komorní prostředí koreluje s komorním rozměrem inscenace, strohé kulisy, strohé dialogy, to vše bohatě stačí. Zbytečně neodpoutávají divákovu pozornost od excelentních hereckých výkonů Hany Tomáš Briešťanské, Zdeňka Juliny a Zdeňka Lambora.

dablice4

Ač je Ďáblice vynikajícím dílem, pravděpodobně se divák nebude po opuštění sálu cítit lehce a povzneseně. To je prakticky nemožné. Představení bude dlouho doznívat a nejspíš zanechá hluboké stopy. Současně tak činí více než dobrou tečku za letošní divadelní sezónou a dala divákovi poznat, že ve zlínském divadle umí nejen komedie, muzikály, ale i komorní dramata.

Ďáblice

dablice2

Žánr: drama
Uvádí: Městské divadlo Zlín
Režie: Martin Františák
Dramaturgie: Jana Kafková
Hrají:
Žena – Hana Tomáš Briešťanská
Muž – Zdeněk Julina
Strážník – Zdeněk Lambor Premiéra: 17. 5. 2014

Zdroj foto: Městské divadlo Zlín

( 3 hlasů )

Solfánci obměkčí každé srdce

Solfánci jsou druhým počinem (po Indigových pohádkách) Martiny Mii Svobodové a ilustrátorky Lucy Bumkin. Zatímco Indigové pohádky oslavovaly lidskou kreativitu a zaměřovaly se na to, že každý z nás má moc tvořit svůj svět, pohádkový příběh Solfánci a Sluneční královna jsou o odvaze být tím, kým doopravdy jsme. Semtamindigo

Nikdy není pozdě zopakovat si češtinu

Pod projektem Červená propiska jsou dvě kamarádky z vysoké, Karla Tchawou Tchuisseu a Sabina Straková, které se rozhodly šířit své znalosti zábavnou formou na sociálních sítích. Jejich cílem je dostat nejčastější perličky k co nejširšímu publiku a odhalit záludnosti českého jazyka, na které nebyl ve škole čas a které vás i v dospělosti překvapí. Universum

Naším závazkem je uspokojit potřeby všech čtenářů

Roman Svitak 200Nakladatelský dům Grada vstoupil na trh s třemi novými značkami pro své knihy. Co za tímto krokem stojí a jaké se očekávají výsledky? Vyplatí se tímto způsobem investovat dovnitř firmy nebo vše převálcují elektronické knihy? A proč GR...

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Josef Holcman – Lámaní chleba

lámání chleba perexLámaní chleba je nová inscenace Švandova divadla o odvaze a přátelství v době nesvobody, která zobrazuje šedesát let české historie – od roku 1944, kdy vesnici obsadili Rumuni a Němci až po začátek nového – ...

Když cestování zamotá hlavu i život

cestujici 200Cestující do Frankfurtu je detektivní román z roku 1970, který v češtině vychází poprvé. Jedná se o dílo Agathy Christie, které se vymyká ostatním knihám a vzniklo zřejmě kvůli obavám ze situace tehdejšího světa. Stojí za to?

Večeře bez servítků

pohreb-az-zitra 1 perexŠvandovo divadlo zve na večeři prostřednictvím hry Pohřeb až zítra, jejíž autorkou je Natalie Kocab. Na diváky čeká intenzivní zážitek plný ostrých slovních střetů opepřený složitou situací jednotlivých členů rodiny zase...

Příjemná atmosféra a sedm nejlepších krátkých filmů za poslední čtvrtrok na Future Shorts Brno

future shorts film200Aligátor místo pejska v bytě, somálští rybáři, kteří k lovu používají samopaly nebo překvapivé odhalení původu jednoho filmařského loga. Ano, tohle je Future Shorts a poprvé i v Brně!