Klezmerem nespaseno

Klezmerem nespaseno

200divPražské Vinohradské divadlo je scénou, která velkou měrou určuje, co se v českém divadle nosí a obvykle ukazuje, jak se divadlo má dělat. Poslední vinohradská premiéra, tragikomedie Nesnesitelné svatby H. Levina, tomuto obyčeji vyhověla jen velmi málo. Na hru izraelského dramatika jsem se velmi těšila, ale již po prvém zvednutí opony, kdy jeden z aktérů přicházel na scénu s velkým televizorem v náruči, jsem podlehla pochybám. Během let totiž učinila jsem takovou soukromou empirickou zkušenost - když herci stěhují během hry rádoby bezděky a přirozeně nábytek z jednoho portálu do druhého a zpět, bývává představení obvykle průšvih. K mé velké lítosti mne můj postřeh ani tentokrát nezklamal; herci přenášeli židle, křesla a jiný nábytek tam a zpátky pilně a nepřestajně. Podle toho to také dopadlo!

 

 

div

Výběr autora a práce s jeho textem je první podmínkou zdaru celého představení. A zde se, podle mého soudu, stala chyba. Hanoch Levin (1943 – 1999) patří mezi nejplodnější izraelské autory (kromě poezie, prózy, kabaretních a filmových scénářů má na kontě jedenapadesát divadelních her) a jeho tragikomedie Nesnesitelné svatby (Krum) prý patří k jedné z nejznámějších a v Izraeli nejhranějších. Rovněž je to první dílo tohoto autora uvedené na české scéně. Mám takový subjektivní pocit, že i když je tato hra v Izraeli nejhranější, přesto nutně nepatří k dramatikovým nejzdařilejším. Musím ale spravedlivě říci, že zcela jistě není inscenace této hry na Vinohradech propadák. Myslím, že nikdo jiný by s tímto textem nedokázal udělat více. Nemohu chválit jmenovitě ani jediného herce, protože bych tím všechny ostatní nespravedlivě upozadila. Všech šestnáct aktérů, kteří během představení prošli jevištěm, zaslouží pochvalu za maximální nasazení a profesionální práci. Herci podávali dokonalé, vyrovnané výkony a vydolovali z inscenace hry i to, co v ní snad ani nebylo. Přesto plytkost, rozvláčnost, mudrlantství a nadměrnou délku textu nemohli přehrát a bylo jasné, že nuda je vítěz nad nadlidským úsilím všech zúčastněných. Mimoto se domnívám, že mnohem menší, komornější scéna by intimním, neokázalým dialogům hry svědčila mnohem více než velké a rozlehlé jeviště kamenného divadla. Režie, jak je u Juraje Deáka zvykem, byla sice perfektní, ale… Dramaturgova a režisérova nechuť ke krácení či úpravám textu dokázala celé nastudování proměnit v útrpnou povinnost divákovu vytrvat až do konce a doufat, že se to během představení zlepší. Marná naděje, nezlepšilo se nic. Ba naopak, v druhé půli bylo obecenstvo dobito takovými finesami, jakou byla například obrovitá koule, obhospodařovaná manželským párem. Jen díky ní jsme my všichni, Čapkem odchovaní diváci, pochopili, že manželé jsou odporní měšťáci, zajímající se jen o… no, však vy víte. Levinovo dílko, místy mravoučné, místy laškovně koketující s existencialismem, se k závěru pouští do filozofujících úvah o smyslu smrti, umírání a lpění na životě. Bohužel, v jejich dlouhém a nepřehledném textu se ztrácí nejenom jeho původce, ale především divák.

 div1

Přesto nelze hru šmahem odvrhnout. Mimo již zmiňovaných perfektních hereckých výkonů a vynikající režie se musím pochvalně zmínit i o hudebním a tanečním doprovodu hry. Muzikanti přímo na jevišti hrají skvělý klezmer, kterým doprovázejí četná a výborná taneční intermezza. Přesto ani dobrá hudba slabá místa hry nepřehluší. Co dodat nakonec? Jestli chcete vidět naprosto skvěle hrající herce pod dokonalým režijním vedením a nevadí vám přitom slabší text, jistě si Levinovu hru užijete. K tomu si můžete poslechnout klezmer na živo a také se sem tam zasmějete docela povedeným žertům a vtípkům. Je jisté, že si Nesnesitelné svatby dokáží najít své spokojené diváky.
Štěpánka Nohýnková

Hanoch Levin: Nesnesitelné svatby
Tragikomedie
Divadlo na Vinohradech, náměstí Míru 7, Praha 2
Překlad: Jaroslav Achab Haidler
Režie: Juraj Deák
Dramaturgie: Jan Vedral
Scéna: David Bazika
Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková
Hudba: Jiří Lukeš, Hanuš Axmann
Hudební dramaturgie: Patrick Fridrichovský
Pohybová spolupráce: Carli Jefferson
Hrají: Jan Šťastný, Lilian Malkina, Andrea Elsnerová, Pavel Batěk, Václav Svoboda, Lucie Polišenská, Martin Zahálka, Lucie Juřičková, Markéta Frösslová, Petr Rychlý, Václav Jílek, Pavel Rímský, Jiří Čapka, Peter Pecha, Jitka Jackuliak, David Steigerwald
Premiéra: 25. října 2013
Hodnocení: 60 %

Zdroj foto: Viktor Kronbauer Divadlo na Vinohradech


 

Přihlášení



Soutěže

Civilizace – jak by se také mohly odvíjet dějiny

Většině historiků se naježí všechny chlupy, když jsou tlačeni do odpovědí na otázku, co by následovalo, kdyby se nějaké klíčová událost odehrála jinak, než jak se odehrála (kdyby v punských válkách Kartágo porazilo Římany, kdyby stavovská vojska uspěla na Bílé Hoře, kdyby Napoleon zdárně obsadil Rusko a odvrátil porážku u Waterloo, kdyby Hitler zvítězil ve druhé světové válce, kdybychom se v roce 1938 nebo 1968 aktivně bránili…). Nakladatelství Argo

Dívka s dýkou v duši a s nožem v ruce

Ožehavé téma incestu tvoří děj psychologického románu Markéty Harasimové. Tato autorka má na svém kontě již pěknou řádku románů cílených zejména na ženy. Jedná se jak o klasické romantické příběhy s prvky erotiky, tak o psychologicky laděné thrillery. Tentokrát zvolila opravdu silný námět. Jedenáctiletou Eriku začne sexuálně zneužívat otec a matka před tím zavírá oči. Dá se žít s touto trýznivou zkušeností? Platí i zde, že zlo plodí další zlo? Nakladatelství MaHa

Rozhovor

Markéta Meduna Kočková: Prostřednictvím obrazů chci lidem pomoci přijmout změnu a inspirovat je

meduna 200Markéta Meduna Kočková si v životě prošla spletitou cestou. A právě ta dala podobu její současné tvorbě. I když původně pracovala jako servírka, rozhodla se následovat dětský sen a stát se umělkyní. Za pomocí včelího vosku přenáší na plátna niterní ...

Hledat

Videorecenze knih

Láká vás včelařství? Pak si nenechte ujít tuto audioknihu

V nakladatelství Kazda vyšla po knize i audioverze titulu Srdce včely má pět komor s podtitulem Jak jsem se stala včelařkou od autorky Helen Jukes. Nakladatelství Kazda

Čtěte také...

Faust na deskách Buran Teatr v Brně

Faust 200Nejdřív několik základních informací:  BURANTEATR se zrodil v létě 2003 v hlavách dvojice studentů Divadelní fakulty JAMU Zetela a Jana Šotkovského – z potřeby realizovat své představy o divadelním provozu mimo existující divadla. Zakladatelé se tehd...


Literatura

Zjistěte, co lidé zažili na „druhém břehu“

pribehy z druheho brehu 200V nakladatelství Pragma vyšla útlá kniha Lubomíra Nečase s názvem Příběhy z druhého břehu.

 

...

Divadlo

Prahu ovládne nový cirkus, startuje Letní Letná

letniletna perex1Ve středu 14. srpna startuje 16. ročník mezinárodního festivalu nového cirkusu a divadla Letní Letná. Festival v Letenských sadech setrvá až do neděle 1. září a v průběhu tří týdnů představí špičkové zahraniční soubory, přehlídku domá...

Film

Mise: mistrovství Norska v patchworku

nazapadZ letošní Severské filmové zimy jsme vám představili film Heavy trip o víceméně úspěšné finské kapele, která nakonec putuje za svým snem. Jako druhý vybíráme norské drama, ve kterém otec a syn podnikají misi - dopravit se společně na norské mistrovství v ...