NoD: Valentýn zasáhl a bolel!
Kultura21.cz

NoD: Valentýn zasáhl a bolel!

altVe dnech 29. a 30. května se v experimentálních prostorech NoD uskutečnilo na jevišti pro jednoho herce představení další inscenace v oblasti alternativního divadla. Valentýn, název hry i hlavního hrdiny strhnul emoce, zasáhl a bolel!

 

Alternativních divadel je v dnešní době spousta. Vydávat pod tímto označením lze takřka vše a často se hledaný smysl, hluboce ukryté “umění”, ani nemůže podařit nalézt. Alespoň tak to působí na mě, při ohlédnutí zpět za mými posledními návštěvami takovýchto projektů. Trochu skeptická jsem se vypravila na hru, která hodně slibovala. Mluvené slovo, prvky nonverbálního divadla a audiovizuální umění v silném příběhu o násilí páchaném na ženách a prostituci. A pohled malého chlapce uprostřed života v lidské špíně sliboval právě trhání emocí.

Scénografie jednoduchá, leč všeříkající a perfektně připravená, už před začátkem představení podtrhovala intimitu prostoru divadla pro jednoho herce a začala pomalu přenášet diváka do příběhu. Zavěšené sáčky plné ledu na stropě líně nechávaly kapat vodu na jeviště, na skleněné stolky a šířily dojem deště. V rohu stál on. Valentýn. Jednu půlku hlavy holou, druhou s vlasy. Lehce nalíčený jako mim, v saku připomínajícím německé důstojníky za války. V roli vypravěče obratně během pár vět seznámil hlediště se skicou příběhu a za chvíli, ve vytahaných slipech, s výrazem malého chlapce, začal čelit životním pádům. Tak naivní a bolavé oči dítěte, které slepě věří, nám všem “půjčil”. Vykreslená slepá víra vedla přes příběh, budila touhu zachránit nevinného. Valentýn věřil otci, jenž si den co den chodil užívat do hotelových pokojů s prostitutkami, že tráví čas jen ve výtahu. Věřil sobě, že dokáže vygumovat matce fialové “kaňky” z obličeje. Věřil matce, že bude zticha. Ale nikdy nebyla. A když ano, pak navždy. Ztratil dětství a vrhnul se do hotelových pokojů. Stal se prostitutkou.

alt

Inscenace byla po technické stránce naprosto geniální. Mírná skepse, zda není příliš kombinovat toliko uměleckých prvků, se po chvilce rozpustila. Audiovizuální zpracování některých scén nahradilo tisíce vět a gest. Nápadité, originální. Valentýnem byl Petr Krušelnický, doslova. Tak perfektní herecký výkon na malém jevišti jsem snad nikdy nespatřila. Každý pohyb obličeje, žár i odraz v očích a pohyby jakékoliv části těla nepotřebovaly leckdy slov. Jeho výraz ve tváři bolel, stejně jako příběh. Krutý, děsivý, a tak blízko realitě a skutečným ulicím a hotelovým pokojům. Zrod této srdeční bolesti pochází z dramatické předlohy Španěla Carlose Be z díla Čekanka. Petr Krušelnický s Apolenou Vanišovou, dramaturgyní a režisérkou, zinscenovali příběh na míru jednomu herci, vdechli život Valentýnovi i jeho soukromému peklu.

alt

Moje skepse pro tentokrát byly liché. Na místo nich se usadil zvláštní trýznivý pocit z chlapcova příběhu. Byla to “jen” divadelní hra, přesto si ji “odnáším” domů. A ano, takhle by to mělo být. Bolelo to, zmrazilo nohy, nebylo možno se jakkoliv pohnout. Valentýn pohltil plné hlediště. Valentýn je hra, která si rozhodně zaslouží pozornost!


Anténa: Valentýn
Datum a místo konání: 29. a 30. května 2012, NoD Praha
Scénář, režie a dramaturgie: Apolena Vanišová
Na motivy: Carlos Be – Čekanka
Překlad: Petr Gojda
Hrají: Petr Krušelnický


Hodnocení:96%

Zdroj foto: nod.roxy.cz, divadlo.cz


 

Přihlášení



Tetování jako rozsudek smrt

Kruté a napínavé. Tak lze stručně charakterizovat knižní detektivku „Inkoust – Tetování jako rozsudek smrti“, jejíž autorkou je Alison Belshamová, rodačka z města Hampshire ve Spojeném království, která žije a pracuje v Edinburghu. Kniha Zlín ve společnosti Albatros Media a. s.

Reniin deník- deník dívky, která milovala život

Renia si ve svých čtrnácti letech začne psát deník, který se stává jejím nejlepším přítelem. Jak sama říká, jemu může svěřit vše, aniž by se musela bát prozrazení nebo posuzování z jeho strany. Nemůže tušit, že kromě svých starostí a radostí, mu svěří i budoucí události, o kterých se jí nesnilo ani v tom nejhorším snu. Nakladatelství Zeď s.r. o.

Rozhovor

Rozhovor s Jiřím Macháčkem u příležitosti podzimního turné MIG 21 s názvem „Šňůra Tour“

200rozMIG 21 vyráží na tradiční podzimní turné. Rozhovor s Jiřím Macháčkem Vám přinášíme i na našich stránkách.

...

Hledat

Na svém albu oslavuje Lucie Bílá své autory - Ondřeje Soukupa a Gabrielu Osvaldovou

Jedenadvacet hitů a známých písní a závěrečná novinková nahrávka Salto mortale přináší album s všeříkajícím názvem Lucie Bílá/Ondřej Soukup/Gabriela Osvaldová. Album mapuje spolupráci výjimečných umělců, kteří si sedli umělecky a lidsky už začátkem devadesátých let.
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Z archivu...

Čtěte také...

Nora aneb Domeček pro panenky

nora D21 200V úterý 18. prosince se v Divadle D21 uskutečnila velkolepá premiéra klasické severské hry Nora (taktéž známé pod názvem Domeček pro panenky). Kultura21 vám přinesla pozvánku i rozhovor s režisé...


Literatura

Jsme v češtině doma?

academia jsme v cestine domaČasto užijeme slova nebo celé fráze, jejichž významu snad ještě porozumíme, ale jejich původ zůstává zatemněný. Jindy si nejsme jisti, jak to které slovo, sousloví či větné spojení vlastně psát, nejsme si j...

Divadlo

Cupito, dupito... aneb po čertech dobrá podívaná
ImageV neděli 15. ledna zavítalo do zlínské Zelenáčovy šopy divadlo Povidlo s loutkovou pohádkou Kašpárek v pekle. Hadroví herci provedli diváky lesem, hradními komnatami i peklem. Hlavní hrdina kašpárek, hlava pomazan...

Film

Šestý díl série Mission: Impossible posouvá akční scény opět o kus dál

MIFOKdyž před neuvěřitelnými třiadvaceti lety nenápadně odstartovala špionská série Mission: Impossible vycházející ze stejnojmenného seriálu, nikdo nemohl tušit, že i v roce 2018 bude aktivní a navíc se na n...