Nabarvené ptáče představilo první díl s názvem Bastard

Nabarvené ptáče představilo první díl s názvem Bastard

Tisk
ImagePalissimo Company uvedlo 7. a 8. února v divadle Archa reprízu kontroverzního tanečního představení z trilogie Nabarvené ptáče jeho první část s názvem Bastard. Že se jedná o skrze neotřelé a velmi poeticky zaměřené dílo se mohlo přesvědčit plné hlediště a mírně šokovaní diváci.

 



Kniha Nabarvené ptáče je prvotinou spisovatele Jerzyho Kosińkého z roku 1956 a pro toto představení se stala inspiračním zdrojem námětu. Ten má na svědomí i s choreografií Pavel Zuštiak. Původem Slovák žijící již dlouhá léta v New Yorku vymýšlel projekt pro získání kulturního grantu, z něhož vznikla právě tato trilogie. První díl, Bastard, měla českou premiéru na festivalu Akcent a pro úspěch se vrátila na dva večery do Divadla Archa. Příležitost vidět tanečně audiovizuální představení měli i obyvatelé Žiliny, Bratislavy, Bánské Bystrice a samozřejmě Newyorčané. Ti už se dočkali také premiéry druhého dílu, která by snad měla být v budoucnosti k vidění i u nás.

“Je to velmi osobní představení.” říká Pavel Zuštiak, kterému nešlo o doslovné převyprávění příběhu, nýbrž o snahu přivést diváka do stavu, kdy může cítit nástrahy exilu takřka na vlastní kůži. Právě tomuto tématu je hra věnovaná. Z knižní předlohy se námět promítnul do polohy, kdy se v uceleném společenství octne cizinec, který na první pohled vyčnívá v davu. Dějově je to znázorněné pomocí performerů, jež se na představení dobrovolně podílejí. Zajímavostí je, že v Čechách byl o účast na jevišti největší zájem. Takřka šest desítek amatérů se ke konci představení zapojují do děje a vzniká tak neobvyklá masová scéna a situace, kdy se pomalu půlka diváků zvedá a stává se na pár minut důležitými herci. Pro divadelní představení velice neobvyklé, ale po hodině toho sound projektu už nic nemůže překvapit, protože divák už po pár minutách začne tušit, že na klasické divadlo rozhodně nepřišel.

Image


“Není to depresivní, nýbrž realistické.” dodává pan Zuštiak. Možná tak obhajuje velice temné tóny, které jsou všechny hrané živě. Christian Federickson je zakladatelem americké skupiny Rachels a nyní se podílí na této scénické hudbě, která posouvá představení do jiné dimenze. Místy divák zůstává lehce ve strachu, šoku či přemýšlí, zda se smát. Protože tenhle projekt je ospravedlnitelně možno označit nálepkou vysoké umění, či chcete-li hluboký underground. Tanečník a také spoluautor Jaro Viňarský předvádí neskutečný a fyzicky náročný výkon. Divákům se představuje v lehce intimním světle, nejen kvůli takřka nulovému oděvu, ale především hlubokému hereckému projevu.

Druhý díl trilogie jde ještě hloub v práci s publikem, protože divák je obklopený dějem a sám si rozhoduje, do jaké míry se nechá do představení zakomponovat. Model klasického divadla je zde naprosto vytěsněný, ale v posledním pokračovaní se k němu Pavel Zuštiak opět navrací, i když hlediště je konstruováno z obou stran a děj se odehrává veprostřed mezi návštěvníky.

Image


Autoři tohoto projektu poukazují na perspektivu pohledu, ze kterého vidíme, a i na to, že snaha získat domov není ustálená a může se měnit. Nápad a myšlenka jsou zajisté inspirativní, avšak představení samo je spíše velice nečitelné. Děj a poselství je vidno zřejmě jen pro milovníky hlubokých hádanek, kteří se rádi ztrácejí v síle umění daleko za hranicí mainstreamu. A takových zřejmě ani při reprízách v Divadle Archa moc nebylo, protože potlesk po zmateném konci představení byl poněkud rozpačitý a nejistý.

Zdroj foto: archatheatre.cz


 
Banner

Přihlášení



Kdo zabil Malého prince?

Autor policejních detektivek Michel Bussi se nechal inspirovat záhadnou smrtí Saint-Exupéryho a napsal napínavý příběh, který je hrou nejrůznějších náznaků a stop a zároveň je výjimečnou poctou Saint-Exupérymu a jeho malému hrdinovi.


JOTA

Dobrodružství mývala Gianlucy začínají na půdě malířské dílny mistra Leonarda da Vinciho

Fantasy plná napětí, záhad a humoru, odehrávající se v renesanční Itálii, se sice tváří jako četba pro děti a mládež, ale vůbec tomu tak nemusí být. Autor knihy Adam Folta totiž stvořil hrdinu – mývala Gianlucu, šibala, pohádkáře, dobrosrdečného naivku – který je sympatický jak svými kladnými vlastnostmi, tak svými nedokonalostmi.


65. pole
Banner

Rozhovor

Lenka Dusilová: Je čas na nové věci

200rozLenka Dusilová, nepřehlédnutelná a originální osobnost české hudby, přichází se svojí kapelou BAROMANTIKA s novým albem. Přesněji řečeno jde o komplet CD a DVD s živým koncertním záznamem Live at Café v lese, který je vůbec prvním živým albem v kompletn...

Hledat

Epocha nároků: Christopher Caldwell o soumraku demokracie

Epocha nároků s podtitulem Zákon o občanských právech a soumrak americké demokracie popisuje na příkladu Ameriky od šedesátých let do současnosti, jak se může dobře míněný zákon zvrhnout ve svůj protiklad. Dílo v překladu Aleše Valenty vychází v edici Agora, ve které nakladatelství Leda představuje nekonformní knihy zaměřené na politiku a společnost.


LEDA

Čtěte také...

Slovácké divadlo uvádí soudní drama Teror přímo u Okresního soudu

teror200V pátek 29. dubna se příznivci Slováckého divadla dočkají dalšího výjimečného zážitku. Soudní drama Teror německého dramatika a právníka Ferdinanda von Schiracha Teror budou hrát divadelníci v jednací síni Okresního soudu v Uherském Hradišti a o vině či n...


Literatura

Jak si naplánovat vlastní svatbu

svatba pripravy 200Populární blogerka Eva Mchitarjan, známá pod přezdívkou Ejvi, vydala průvodce pro nevěsty s kreativním plánovačem, který pojmenovala Svatební přípravy podle Ejvi. Její blog EJVIFREEDOM.COM vznikl v roce 2010. Nejčtenějším článkem za...

Divadlo

Peníze vás otráví i napnou

Penize Dan a jeho matka perexDěj se rozbíhá: Jojco a Mirec  - dva vulgární výrostci se ženou dodávkou vyloupit banku. Jsou nezkušení, ustrašení, nervózní a nejistí.

 

Film

Jupiter vychází do problémů

jupiter 200Film Jupiter vychází (2015) je velmi povedený mix ze světa sci-fi. Kromě toho, že se zde pořád něco děje a divák se nenudí ani na chvíli, je v hlavní roli navíc ženská hrdinka (Mila Kunis), která tenhle svět chápe po svém.