Mariina volba. Dramatik Milan Uhde představil svou verzi biblického příběhu

Mariina volba. Dramatik Milan Uhde představil svou verzi biblického příběhu

Tisk

Mariina volba foto perexVážený náš dramatik, kdysi zakázán režimem, pak vyzdvižen na politický piedestal, jenž s pochopením všech, kteří ho znají, opustil, aby se dál věnoval tomu, co umí a miluje. Dramatické tvorbě. Takového ho známe, takového máme Milana Uhdeho rádi. Ani v poslední inscenaci v divadle Husa na provázku nezklamal. Jeho Mariina volba je hrou o strachu, ale také o naději, o lásce a neobyčejné statečnosti. Je psána v rýmovaných verších ve stylu barokního divadla. Marie je v ní zobrazena jako mladá matka, která se musí rozhodnout, zda chce žít ve světě Herodovy krutosti a přivést na svět syna s možností, že bude zabit, a ona dle starého práva ukamenována. Nebo se vzepře, porodí syna, aby s Josefem utíkali jako emigranti do Egypta, kam krutost Heroda už nesahá. 

 

Není třeba násilné aktualizace, aby schopný dramatik Uhde mohl vložit do starozákonného příběhu vše, co patří k lidskému údělu. Při zrodu naší civilizace, stejně jako dnes. Zášť, rasová či náboženská nenávist, ale také vzepření se osudu, byť by se to zdálo jako marnost nad marnost.

Ze scénáře vyčteme několik rovin, několik myšlenkových pochodů a činů odvážné ženy, mladé matky. Také nenávist ortodoxních kněží a zblblé masy, která bezhlavě ctí zákony, příčící se logice, manipulující s odvěkými zákony lidství. Dramatik docela rafinované prostřednictvím příběhu upozorňuje na to, jak je lidstvo nepoučitelné. Šílenosti starozákonní se promítají do šíleností 21. století. Vždyť co je to nenávist k emigraci, strach z něčeho cizího, náboženská nesnášenlivost a sváry, zbytečné tisíce mrtvých? Nestačí nám, že nás čeká boj o vodní zdroje? Boj s hladomorem? Zašpiněná planeta exhaláty? Je zajímavé, že tyto problémy Uhde do příběhu vkládat nemusel. Samotný boj odvážné Marie s nepřízní osudu vypovídá za vše ostatní, co v dnešním světě prožíváme. Současnost příběhu je v opravdově podané minulosti.

Mariina volba foto

Dramaturgem inscenace je Eva Petláková, režisérem Juraj Nvota. Curriculum dramaturgyně jsem v Googlu nenašel, ale režiséra Juraje Nvotu znám snad čtyřicet let. Je stále významným režisérem autorského Radošínského naivního divadla v Bratislavě, režíruje však v mnoha divadlech na Slovensku i v Čechách (často Divadlo Na zábradlí v Praze) a vždy jsou to režie disciplinované, moudré, bez zbytečné samoúčelnosti. Jeho režie poctivě slouží textu hry, který dokáže oživit neotřelými nápady.

Jaký je režisér, tací jsou herci. Toto pravidlo opravdu obecně platí. A že divadlo Husa na provázku má vnikající ansámbl, o tom nikdo nepochybuje. Největší prostor má ve hře samozřejmě odvážná Marie v interpretaci Simony Zmrzlé. Všichni ostatní herci hrají hned několik postav. Dramatik Uhde zabydlel hru pestrými typy protagonistů, kteří zasahují do děje. Třeba Milan Holenda jako Herodes, ale také v roli Nazareťana, vojáka i Kalifáše, nebo třeba Růžena Dvořáková jako První král, Nazareťanka, Šlojme i pastýřka s dětmi. Vladimír Hauser v roli občana i metaře… Ach, jak blízká to role pro Pecu, čili Jiřího Pechu, který nás nedávno opustil. Ale Hauser tu roli hrál excelentně. Dominik Teleky jako ďáblův sluha i rabín… Prý není malých roli… a tady v inscenaci toto známé rčení vidíme hezky obnažené a pravdivé. Všichni, byť v drobných akcích, důsledně tvoří to magické prostředí, ve kterém se hra o osudu Marie pohybuje.

Musíme připomenout i významný podíl hudby Miloše Štědroně, věrného souputníka Uhdeho tvorby. (Neplést si se skladatelem Vladimírem, muzikologem Bohumilem, a Janem, houslistou. Všichni patří do jedné velké muzikantské rodiny.) Miloš Štědroň, profesor teorie hudby, studovaný na domácí Alma Mater JAMU i na několika evropských hudebních školách, se věnuje teoretické tvorbě i různým hudebním žánrům od čistě akustické muziky až po experimentální a elektro akustické žánry. V jeho scénické hudbě, kterou komponuje už léta pro divadlo Husa na provázku, a třeba také po Městské divadlo v Brně, slyšíme inspirativní odkazy na dílo Janáčka, na českou i keltskou lidovou hudbu. Jeho tvorba je plná objevných hudebních nápadů, v kompoziční čistotě. V Uhdeho hře má hudba významný prostor, který dokázal skladatel rozeznít pod vedením Martina Jakubíčka „jenom“ klávesami, saxofonem či flétnou a violoncellem.

Důležitou složkou představení je scéna Tomáše Rusína a kostýmy Zuzany Štefunkové Rusínové. Jistě pracovali na objednávku inscenátorů a dramatika, tak není možné jim vyčíst to, k čemu má autor těchto řádků výhrady. Sloupořadí z PVC kanalizačních trubek, byť v inscenaci pod Nvotovou režií hrají významnou roli, hlavně v sugestivních scénách destrukce, nebo přenosné železné ohradní konstrukce, jako nástroj sekuritizace, náboženské nebo občanské rozdělenosti společnosti. V závěru hry nese Ježíš na Golgotu ne klasický kříž, na který má být přibit, ale právě onen díl železné konstrukce, do kterého je vpleten. Té konstrukce, která je symbolem rozdělování společnosti. Přiznávám, že tento metonymický efekt vyznívá velmi silně. Stejně však moderní scénické pojetí v jinak barokním hávu veršovaného dramatu místy vyrušovalo. Ještě víc mohlo diváka vyrušit kostýmování do současnosti, především u postav římských vojáků oděných v černých uniformách URNA. (Útvar rychlého nasazení.)

Uhdeho text je natolik moudrý a oslovující současníky svou paralelou Starý zákon – dnešek, že nebylo zapotřebí jej navíc vizuálně aktualizovat. Dramatik a básník to vše řekl spolu s hudebním skladatelem za všechny ostatní umělecké žánry – i vizuální.

Jaká tedy je inscenace Mariina volba? I když mám výhrady k výtvarnému pojetí, jde o inscenaci dobrou, moudrou, hodnou k zamyšlení. V divákovi budou ještě dlouho doznívat ony věčné otázky dějinných příčin a důsledků, které doprovázejí, a budou doprovázet, lidskou civilizaci.

Hodnocení inscenace: 85%

MILAN UHDE / MILOŠ ŠTĚDROŇ:
MARIINA VOLBA
Premiéra 8. Března 2019,
Divadlo Husa na provázku v Brně

Režie: Juraj Nvota
Dramaturgie: Eva Petláková
Scéna: Tomáš Rusín
Kostýmy: Zuzana Štefunková Rusínová
Hudba: Miloš Štědroň
Videoprojekce: Lukáš Kodoň
Inspice: Hana Senková
Asistentka režie: Zuzana Taška

Osoby a obsazení: 
Marie
SIMONA ZMRZLÁ
Opovědník
MILAN HOLENDA
Nazareťan, Herodes, Člen rady a Voják, Aktivista, Kaifáš
MIREK SÝKORA
Ďáblův sluha vtělený jako Farizej, Rádce, Aktivista, Rabín, Hlava Rady a Voják
DOMINIK TELEKY
Občan, Metař, Valaška
VLADIMÍR HAUSER
Nazareťan, Hlasatel, Voják, Aktivista, Strážník, Třetí král, Člen Rady
ONDŘEJ KOKORSKÝ
Nazareťanka, Druhý král, Selka, Člen Rady, Sbor, Obdivovatelka
RŮŽENA DVOŘÁKOVÁ
Nazareťanka, První král, Jiná selka, Šlojme, Pastýřka s dětmi, Sbor, Obdivovatelka
NICOLE MALÁČOVÁ
Nazareťan, Josef, Člen Velerady
TOMÁŠ ŽILINSKÝ
Anděl, vtělený též jako Soused a Úředník, Osel, Ježíš
JAN MANSFELD
Nazareťan, Občan, Valach, Pastýř, Manžel
PAVEL ZATLOUKAL
Kapelník, klávesy
MARTIN JAKUBÍČEK
Saxofon, flétna
PETR KOVAŘÍK
Violoncello
PETR STUPKA

Foto: David Konečný


 

Přihlášení



Anketa

Která je vaše nejoblíbenější česká vánoční pohádka?
 

Příběh muže, který přežil tři koncentrační tábory a na konci války unikl z hořícího pekla lodě Cap Arcona

Wim prožil dětství v chudé amsterodamské rodině. Když Nizozemsko obsadili nacisté, musel odjet na nucené práce do Německa. Poté, co se situace v jeho práci zhoršila, uprchl zpátky do Nizozemska a nějakou dobu se ukrýval.

Ignis Fatuus je kniha prosycena mytologií a hororovou atmosférou. Na Šumavu už nejspíše chtít jet nebudete

Na Šumavu asi v životě nepojedu. Autorce Petře Klabouchové se vydařil mistrný mysteriózní thriller, místy až horor, který umně vtáhne čtenáře do děje a už ho nepustí. Paní spisovatelka si šikovně pohrává se čtenářem do poslední chvíle jako kočka s myší, takže čtenář do poslední chvíle neví na čem je, vše však má promyšleno do posledního detailu, každá myšlenka má svou perfektně dotaženou pointu.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Terezie Kovalová: Z mého pohledu hudba otevírá dveře jako nic jiného

Terezie Kovalová - foto Petr Weigl - profile 2

Na violoncello hraje od svých osmi let a již v devíti letech vyhrála svoji první hudební celostátní soutěž Prague Junior Note. Ve třinácti vyhrá...

Dvojalbum Evergreeny Heleny Vondráčkové přináší žánrové vlny a hudební skvosty

V letošním roce, kdy slaví Helena Vondráčková šedesát let pěvecké kariéry a kdy zaznamenala několik nemalých úspěchů, vychází i dvojalbum Evegreeny, jehož podtitul zní 60 let na scéně. Člověk by řekl, že jde o „bestovku“, ale ono je to trošku jinak. I když jde o 160 minut hudby, tentokrát nezní velké Heleniny hity, nýbrž písně, které jste už možná někdy někde slyšeli, ale na nosičích nikdy nevyšly.

Čtěte také...

Festival Lávka River Stage plave po Vltavě!

lavka river stage provazochodkyneV úterý 31. srpna proběhla vyprodaná premiéra festivalu Lávka River Stage, kterou sledovali z bezprostřední blízkosti návštěvníci klubu Lávka i stovky turistů přímo z Karlova mostu!<...


Divadlo

Klíště. Nová hra Boleslava Polívky

Kliste perexVím, že známý herec, režisér, dramatik, klaun a divadelní principál Boleslav Polívka byl asi před rokem postižen lymskou boreliózou. Je to děsně hloupá nemoc, infekce od klíšťat, u které člověk až do doléčení je téměř ochrnutý. Chápu, že ho to...

Film

Jaromír Hanzlík převezme v Karlových Varech cenu za umělecký přínos

HanzlíkJaromír Hanzlík oslavil v únoru již své sedmdesáté narozeniny a jako významnou osobnost českého herectví jej připomene i letošní karlovarský filmový festival, pořádaný již po třiapadesáté -  a opět na rozhraní června a července. Hanzl...