Inscenace Porcie Coughlanová je působivá svou magií, napětím a prvotřídním herectvím

Inscenace Porcie Coughlanová je působivá svou magií, napětím a prvotřídním herectvím

Tisk

Porcei 200Nejnovější titul, který uvedlo Městské divadlo Mladá Boleslav v pátek 16. června, přináší nejen magickou atmosféru, ale je i další pozoruhodný kamínek do žánrového záběru této scény. Chytré vedení a dramaturgie si všímá her i talentových tvůrců, kteří překvapí kumštem, kde není prostor pro obstarožní klišé či bohapusté frašky. Jezdím do Mladé Boleslavi už nějakou dobu, a tak vím, co hrají a jak to hrají. Je tomu tak i v případě irského baladického dramatu Porcie Coughlanová, jehož autorkou Marina Carr, jedna z nejvýraznějších irských dramatiků současnosti.

Základním rysem představení je snaha zachytit hloubku témat Mariny Carr, což se povedlo i v Mladé Boleslavi. V režii Diany Šoltýsové se diváci ocitnou ve svérázném kraji, protkaném tepnami jezer a řek, stejně hustě jako keltskou mytologií. A máme se na co těšit, zvláště když jde o irské středozemí, které leccos skýtá jako ponorná řeka. Postupně jsou poodhaleny charaktery lidí a jejich vášnivý přírodní naturel, což platí i pro hlavní hrdinku Porcie. V jejím příběhu se situace mění každým okamžikem, ale stín, který skrývá budoucnost, je bezbřehý. To je pak rámus ve světě ticha.

Porcie foto1

Drama začíná na břehu Balmontské řeky, kde stojí dům Rafaela Coughlana a jeho ženy Porcie, krásné a vášnivé, nevyzpytatelné a nešťastně ztrápené. Čas se naplní, když Porcie slaví třicáté narozeniny, navíc je tomu přesně patnáct let, kdy se utopil její bratr, dvojče Gabriel. Objevují se lidé z nejbližšího hrdinčina okolí, kteří ji nešetří a ani ona je, a tak během jednoho slavnostního dne z hlubin řeky vyvěrají rodinná tajemství, staré křivdy a andělský zpěv.

Režisérka Diana Šoltýsová vytvořila působivou inscenaci, která se pohybuje na hraně reality a mystiky a která nabízí od začátku až do konce sugestivní podívanou. Navíc mě fascinovalo prostorové řešení scény, i díky tomu má představení napětí a rytmus. Člověk se nenudí, ostatně jak by mohl, když protagonisté jsou tak přesvědčiví. Jaroslava Košková j. h. v titulní roli Porcie Coughlanové (alternuje s Magdalenou Jirounkovou) je jako ryba ve vodě – divoká, pružná, živočišná a na jevišti je jí plno.

Porcie foto2

Opravdoví a brutálně upřímní jsou i další (anti) hrdinové dramatu, které na scéně Městského divadla Mladá Boleslav představují Lucie Matoušková (Marianne Scullyová), Jarmil Škvrna j. h. (Sly Sculy), Eva Reiterová (Blaize Sculyová), Radim Madeja (Senchil Doorley i Damus Halion), Veronika Bajerová (Maggie May Doorleyová), Svatava Hanz Milková (Stacie Doyleová, Kyplopka), Milan Ligač (Rafael Coughlan) nebo Ivo Theimer (Fintan Goolan).

Křehký zjev i andělský zpěv představení dodává Dušan Kraus j. h. (Gabriel) i scénicko-hudební linka, která prochází magickou inscenací a která leccos evokuje. Nová inscenace je jednolitá, plastická s výraznými charakterovými studiemi. Díky umu všech zúčastněných tvůrců všechno do sebe zapadá a dává smysl. Berte to i jako poprázdninovou pozvánku na reprízy, jedna z prvních by měla proběhnout už 20. září.

Porcie foto3

Zdroj foto: archiv MD MB a Robert Rohál


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Na našich vystoupeních hrajeme průřez celé naší tvorby, říká Vladan Vavruša

gaia foto perexPop-rocková kapela GAIA má už leccos za sebou, hlavně řadu vystoupení, nepřehlédnutelné úspěchy v regionu a narůstající původní tvorbu. Zatímco v září proběhl v Otrokovicích křest CD Druhá múza, kde jako zpěvačka debutuje Bára Havelková, ...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Je tanec vaše vášeň? Pak vás zveme na TANCESSE 2012

altV květnu 11.-13. května Brno opět ožije tancem a pohybem.  Již počtvrté se sem sjedou soubory z nejrůznějších končin republiky.  Zahraniční hostem festivalu bude soubor z Polska Akro Dance Theatre Torun. Festival pořádá


Literatura

Návod na vraždu pro hodné holky: Povedený young adult thriller

navod na vrazdu 200Nakladatelství Cosmopolis vydalo young adult thriller ověnčený titulem New York bestseller. Nese název Návod na vraždu pro hodné holky a napsala jej Holly Jacksonová.

...

Divadlo

Richard III. vládne Hradci

richard III 200S nejslavnějším Shakespearovým padouchem se roztrhl pytel nad českými jevišti. Vedle Prahy, Brna a Pardubic splétá Richard III. síť krvelačných intrik i na scéně Klicperova divadla v Hradci Králové. A i k...

Film

Střihoruký Edward je dokonalá klasika

strihoruky edwardStřihoruký Edward (1990) je dokonalá klasika. Johnny Depp si ve filmu vystřihl roli mechanického nekňuby, nad kterým se ustrne nejeden člověk a zvlhne nejedno oko. Mohl být šermí...