Na říjen si Městská divadla pražská připravila dvě premiéry. V Komedii uvádí inscenaci 100 nejkrásnějších českých básní, ve které zazní vedle nejznámějších veršů i básně současných autorů. Na scéně Rokoka se představí divadelní adaptace Posedlosti, filmového scénáře italského režiséra Luchina Viscontiho. V Rokoku také finišují přípravy na premiéru inscenace Přes čáru.
Kvůli koronakrizi se některé inscenace, původně plánované na jaro 2020, přesunuly na podzim. Jednou z nich je také POSEDLOST, která se představí v Rokoku 26. října. Temná psychologická love story podle scénáře Luchina Viscontiho na motivy románu Pošťák zvoní vždycky dvakrát představitele tzv. drsné školy Jamese M. Caina zkoumá temná zákoutí lidské duše. Snímek z roku 1943 vyvolal v době uvedení skandál a do běžné distribuce se dostal až po skončení druhé světové války. V Rokoku v nastudování temného psychologického příběhu o milostném trojúhelníku hrají mileneckou dvojici Lucie Žáčková a Aleš Bílík v režii Jakuba Šmída.
„James M. Cain stál u zrodu žánru drsných milostných příběhů. Jako básník vraždy a morálních důsledků viny plynoucí ze silného vášnivého milostného citu se soustředil na subjektivní psychologické pochody hrdinů, kteří se kvůli rozličným ambicím stále více zaplétají do osudové smyčky svého zločinu. Viscontiho scénář, z něhož jsme vycházeli v naší inscenaci Posedlosti, téma posunuje do osobitého zobrazení zklamané a zbídačené společnosti, determinované beznadějně pudovým a duchovně rozvráceným ovzduším. Inspirace drsnou školou leží spíše v rovině kritického pohledu na absurditu vnějškově zmanipulovaných mezilidských vztahů. Tak jako Viscontiho nás zajímají nikoli vítězové, ale poražení, krajní situace odhalující pravdu o člověku a pohled, který jde dál za realitu,“ uvedla dramaturgyně a autorka divadelní adaptace Simona Petrů.
Literaturu přenáší na scénu i nová premiéra v Komedii. Inscenace 100 NEJKRÁSNĚJŠÍCH ČESKÝCH BÁSNÍ nabízí nevšední pohled na nejznámější české verše vedle básní současných českých autorů, o jejichž tvorbě tuší málokdo. Režisér Jiří Adámek nahlíží na českou poezii jako na scénickou krajinu kolektivní paměti. Ve své inscenaci řeší, jaký vliv mají básně, které si předáváme po generace, na to, jací jsme a jak sami sebe vnímáme. Podle Adámka nám poezie ukazuje svět i nás samotné v novém světle a odkrývá naše touhy a city. Zároveň zdůrazňuje různé podoby krásy, kterou nechává vyznít, ať již spočívá v jímavosti, surovosti, humoru, v jiskřivém dotyku všední banality, či univerzálním pohledu na člověka. Diváci uslyší jak díla největších „hitmakerů“ Erbena, Máchy, Nerudy, Wolkera, Nezvala, Halase, Seiferta nebo Skácela, ale také verše současných autorů, které nejsou notoricky známé.
Premiéra proběhne 26. 10. v Komedii s hereckým obsazením Vendula Holičková, Barbora Mišíková, Nataša Bednářová, Mikuláš Čížek a Pavol Smolárik.
V divadle Rokoko také finišují přípravy na premiéru inscenace Přes čáru s Petrem Konášem, Zdeňkem Piškulou a držitelem Thálie Viktorem Dvořákem v režii Tomáše Loužného. Důmyslná komedie o tom, jak na česko-německém pomezí vypukla třetí světová válka, bude mít premiéru 1. listopadu.
Posedlost Luchino Visconti
Režie: Jakub Šmíd
Hrají: Aleš Bílík, Lucie Žáčková, Radim Kalvoda, Vojtěch Dvořák, Pepa Honzík, Renáta Matějíčková
Premiéra: 26. 10. 2020 v Rokoku
100 českých nejkrásnějších básní Z básní sestavil Jiří Adámek
Režie: Jiří Adámek
Hrají: Vendula Holičková, Barbora Mišíková, Nataša Bednářová, Mikuláš Čížek, Pavol Smolárik
Premiéra: 20. 10. 2020 v Komedii
< Předchozí | Další > |
---|