Říjnové premiéry v Městských divadlech pražských: temná lovestory a básně v novém světle

Říjnové premiéry v Městských divadlech pražských: temná lovestory a básně v novém světle

MDP 200Na říjen si Městská divadla pražská připravila dvě premiéry. V Komedii uvádí inscenaci 100 nejkrásnějších českých básní, ve které zazní vedle nejznámějších veršů i básně současných autorů. Na scéně Rokoka se představí divadelní adaptace Posedlosti, filmového scénáře italského režiséra Luchina Viscontiho. V Rokoku také finišují přípravy na premiéru inscenace Přes čáru.

 

Kvůli koronakrizi se některé inscenace, původně plánované na jaro 2020, přesunuly na podzim. Jednou z nich je také POSEDLOST, která se představí v Rokoku 26. října. Temná psychologická love story podle scénáře Luchina Viscontiho na motivy románu Pošťák zvoní vždycky dvakrát představitele tzv. drsné školy Jamese M. Caina zkoumá temná zákoutí lidské duše. Snímek z roku 1943 vyvolal v době uvedení skandál a do běžné distribuce se dostal až po skončení druhé světové války. V Rokoku v nastudování temného psychologického příběhu o milostném trojúhelníku hrají mileneckou dvojici Lucie Žáčková a Aleš Bílík v režii Jakuba Šmída.

„James M. Cain stál u zrodu žánru drsných milostných příběhů. Jako básník vraždy a morálních důsledků viny plynoucí ze silného vášnivého milostného citu se soustředil na subjektivní psychologické pochody hrdinů, kteří se kvůli rozličným ambicím stále více zaplétají do osudové smyčky svého zločinu. Viscontiho scénář, z něhož jsme vycházeli v naší inscenaci Posedlosti, téma posunuje do osobitého zobrazení zklamané a zbídačené společnosti, determinované beznadějně pudovým a duchovně rozvráceným ovzduším. Inspirace drsnou školou leží spíše v rovině kritického pohledu na absurditu vnějškově zmanipulovaných mezilidských vztahů. Tak jako Viscontiho nás zajímají nikoli vítězové, ale poražení, krajní situace odhalující pravdu o člověku a pohled, který jde dál za realitu,“ uvedla dramaturgyně a autorka divadelní adaptace Simona Petrů.

 MDP Posedlost

Literaturu přenáší na scénu i nová premiéra v Komedii. Inscenace 100 NEJKRÁSNĚJŠÍCH ČESKÝCH BÁSNÍ nabízí nevšední pohled na nejznámější české verše vedle básní současných českých autorů, o jejichž tvorbě tuší málokdo. Režisér Jiří Adámek nahlíží na českou poezii jako na scénickou krajinu kolektivní paměti. Ve své inscenaci řeší, jaký vliv mají básně, které si předáváme po generace, na to, jací jsme a jak sami sebe vnímáme. Podle Adámka nám poezie ukazuje svět i nás samotné v novém světle a odkrývá naše touhy a city. Zároveň zdůrazňuje různé podoby krásy, kterou nechává vyznít, ať již spočívá v jímavosti, surovosti, humoru, v jiskřivém dotyku všední banality, či univerzálním pohledu na člověka. Diváci uslyší jak díla největších „hitmakerů“ Erbena, Máchy, Nerudy, Wolkera, Nezvala, Halase, Seiferta nebo Skácela, ale také verše současných autorů, které nejsou notoricky známé.

Premiéra proběhne 26. 10. v Komedii s hereckým obsazením Vendula Holičková, Barbora Mišíková, Nataša Bednářová, Mikuláš Čížek a Pavol Smolárik.

MDP 100 basni

V divadle Rokoko také finišují přípravy na premiéru inscenace Přes čáru s Petrem Konášem, Zdeňkem Piškulou a držitelem Thálie Viktorem Dvořákem v režii Tomáše Loužného. Důmyslná komedie o tom, jak na česko-německém pomezí vypukla třetí světová válka, bude mít premiéru 1. listopadu.

Posedlost Luchino Visconti
Režie: Jakub Šmíd
Hrají: Aleš Bílík, Lucie Žáčková, Radim Kalvoda, Vojtěch Dvořák, Pepa Honzík, Renáta Matějíčková
Premiéra: 26. 10. 2020 v Rokoku

100 českých nejkrásnějších básní Z básní sestavil Jiří Adámek
Režie: Jiří Adámek
Hrají: Vendula Holičková, Barbora Mišíková, Nataša Bednářová, Mikuláš Čížek, Pavol Smolárik
Premiéra: 20. 10. 2020 v Komedii


 

Přihlášení



Soutěže

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA
Banner

Videorecenze knih

Rozhovor

Zavzpomínejte na ikonu spirituálů Evu Olmerovou

200 olmerovaOrganizátoři akce Festival Evy Olmerové zvou všechny, kteří Evu Olmerovou měli a mají rádi, protože si tu vzpomínku zaslouží a splácíme jí tím dluh, protože společnost se k ní ve své době zachovala macešsky. Více přiblížil Martin Arden v to...

Hledat

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Čtěte také...

Brněnské kolo aneb Jak ukrást Věstonickou Venuši
vestonickavenuse perMěstské divadlo Brno jako úvodní představení na Open air scéně, v překrásném prostředí Biskupského dvojka, s osvětleným chrámem sv. Petra a Pavla v pozadí, uvedlo další muzikálovou světovou premiéru. (Uf to byla dlouhá věta, a...

Literatura

Relaxace – brána k uvolnění těla i ducha

relaxace perex 200 1Na pultech knihkupectví se objevila další z řady knih zaměřujících se na relaxační techniky. Téma je to velmi vyhledávané, relaxaci člověk potřebuje v dnešním hektickém světě stále častěji jako ...

Divadlo

Trollové mezi námi

Trollove 2Pražská čtvrt Letná. V jednom z barů popíjejí mladý absolvent práv Vojta a tajemná dívka Lena, která se mu líbí a o které touží dozvědět se víc. Dokonalé rande ale přeruší telefonát, který nejenže zhatí Vojtovi všechny jeho plány, ale i obrátí j...

Film

Téměř ztracené Brehy nehy se vracejí

altFero Fenič natáčel svůj televizní hraný debut Brehy nehy v roce 1982 (jak nasvědčuje i datum na školní tabuli) a v témže roce jej dokončil, protože záhy - v měsíčníku Film a doba 3/1983 - na něj v rámci širší studie upozorňuje...