Říjnové premiéry v Městských divadlech pražských: temná lovestory a básně v novém světle

Říjnové premiéry v Městských divadlech pražských: temná lovestory a básně v novém světle

MDP 200Na říjen si Městská divadla pražská připravila dvě premiéry. V Komedii uvádí inscenaci 100 nejkrásnějších českých básní, ve které zazní vedle nejznámějších veršů i básně současných autorů. Na scéně Rokoka se představí divadelní adaptace Posedlosti, filmového scénáře italského režiséra Luchina Viscontiho. V Rokoku také finišují přípravy na premiéru inscenace Přes čáru.

 

Kvůli koronakrizi se některé inscenace, původně plánované na jaro 2020, přesunuly na podzim. Jednou z nich je také POSEDLOST, která se představí v Rokoku 26. října. Temná psychologická love story podle scénáře Luchina Viscontiho na motivy románu Pošťák zvoní vždycky dvakrát představitele tzv. drsné školy Jamese M. Caina zkoumá temná zákoutí lidské duše. Snímek z roku 1943 vyvolal v době uvedení skandál a do běžné distribuce se dostal až po skončení druhé světové války. V Rokoku v nastudování temného psychologického příběhu o milostném trojúhelníku hrají mileneckou dvojici Lucie Žáčková a Aleš Bílík v režii Jakuba Šmída.

„James M. Cain stál u zrodu žánru drsných milostných příběhů. Jako básník vraždy a morálních důsledků viny plynoucí ze silného vášnivého milostného citu se soustředil na subjektivní psychologické pochody hrdinů, kteří se kvůli rozličným ambicím stále více zaplétají do osudové smyčky svého zločinu. Viscontiho scénář, z něhož jsme vycházeli v naší inscenaci Posedlosti, téma posunuje do osobitého zobrazení zklamané a zbídačené společnosti, determinované beznadějně pudovým a duchovně rozvráceným ovzduším. Inspirace drsnou školou leží spíše v rovině kritického pohledu na absurditu vnějškově zmanipulovaných mezilidských vztahů. Tak jako Viscontiho nás zajímají nikoli vítězové, ale poražení, krajní situace odhalující pravdu o člověku a pohled, který jde dál za realitu,“ uvedla dramaturgyně a autorka divadelní adaptace Simona Petrů.

 MDP Posedlost

Literaturu přenáší na scénu i nová premiéra v Komedii. Inscenace 100 NEJKRÁSNĚJŠÍCH ČESKÝCH BÁSNÍ nabízí nevšední pohled na nejznámější české verše vedle básní současných českých autorů, o jejichž tvorbě tuší málokdo. Režisér Jiří Adámek nahlíží na českou poezii jako na scénickou krajinu kolektivní paměti. Ve své inscenaci řeší, jaký vliv mají básně, které si předáváme po generace, na to, jací jsme a jak sami sebe vnímáme. Podle Adámka nám poezie ukazuje svět i nás samotné v novém světle a odkrývá naše touhy a city. Zároveň zdůrazňuje různé podoby krásy, kterou nechává vyznít, ať již spočívá v jímavosti, surovosti, humoru, v jiskřivém dotyku všední banality, či univerzálním pohledu na člověka. Diváci uslyší jak díla největších „hitmakerů“ Erbena, Máchy, Nerudy, Wolkera, Nezvala, Halase, Seiferta nebo Skácela, ale také verše současných autorů, které nejsou notoricky známé.

Premiéra proběhne 26. 10. v Komedii s hereckým obsazením Vendula Holičková, Barbora Mišíková, Nataša Bednářová, Mikuláš Čížek a Pavol Smolárik.

MDP 100 basni

V divadle Rokoko také finišují přípravy na premiéru inscenace Přes čáru s Petrem Konášem, Zdeňkem Piškulou a držitelem Thálie Viktorem Dvořákem v režii Tomáše Loužného. Důmyslná komedie o tom, jak na česko-německém pomezí vypukla třetí světová válka, bude mít premiéru 1. listopadu.

Posedlost Luchino Visconti
Režie: Jakub Šmíd
Hrají: Aleš Bílík, Lucie Žáčková, Radim Kalvoda, Vojtěch Dvořák, Pepa Honzík, Renáta Matějíčková
Premiéra: 26. 10. 2020 v Rokoku

100 českých nejkrásnějších básní Z básní sestavil Jiří Adámek
Režie: Jiří Adámek
Hrají: Vendula Holičková, Barbora Mišíková, Nataša Bednářová, Mikuláš Čížek, Pavol Smolárik
Premiéra: 20. 10. 2020 v Komedii



Související články:
Starší články:

 

Přihlášení



Solfánci obměkčí každé srdce

Solfánci jsou druhým počinem (po Indigových pohádkách) Martiny Mii Svobodové a ilustrátorky Lucy Bumkin. Zatímco Indigové pohádky oslavovaly lidskou kreativitu a zaměřovaly se na to, že každý z nás má moc tvořit svůj svět, pohádkový příběh Solfánci a Sluneční královna jsou o odvaze být tím, kým doopravdy jsme. Semtamindigo

Nikdy není pozdě zopakovat si češtinu

Pod projektem Červená propiska jsou dvě kamarádky z vysoké, Karla Tchawou Tchuisseu a Sabina Straková, které se rozhodly šířit své znalosti zábavnou formou na sociálních sítích. Jejich cílem je dostat nejčastější perličky k co nejširšímu publiku a odhalit záludnosti českého jazyka, na které nebyl ve škole čas a které vás i v dospělosti překvapí. Universum

Rozhovor

Zpěvák Michal Prokop: Nejlepší důkaz přízně je, když si lidé zpívají s námi

michal prokop 200Michal Prokop pořád s ohromnou energií hraje a zpívá. Ať už s Framusem Five v současném složení: Luboš Andršt – kytara, Jan Hrubý – housle, Jan Kolář ...

Hledat

Z archivu...

Čtěte také...

Věřte nebo ne, sbalit ženu je jednoduché

jak sbalit zenu200V rámci zlínského divadelního svátku – festivalu Setkání Stretnutie 2019 do Zlína zavítalo také Divadlo pod Palmovkou se svým manuálem Jak sbalit ženu 2.0.

...

Literatura

Kam směřujeme? Bude se ptát 22. Festival spisovatelů Praha

alt"Existuje pouze budoucnost" je vizionářské téma nadcházejícího mezinárodního Festivalu spisovatelů Praha. Odehraje se mezi 14. a 18. dubnem na Nové scéně Národního divadla. V těchto dnech představuje mimořádné literární osobnosti, k...

Divadlo

Cena Thálie za pařížského "vrabčáka" pro Hanu Fialovou

FIALOVA PEREXCenu Thálie za ztvárnění Edith Piaf v komorním muzikálu Edith a Marlene, který v režii Janusze Klimszy uvádí Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, získala v sobotu 28. března na slavnostním ceremoniálu v hi...

Film

Dosud neviděný druh očisty na filmových plátnech

200filmS velmi originálním námětem přichází na plátna režisér a scénárista James DeMonaco. S poměrně nízkým rozpočtem představuje svět, o kterém si divák nejspíš nikdy předtím nemyslel, že může fungovat.

...