Peter Gábor režíruje v Česku i Slovensku, ale představil se i na scéně Théâtre Moliére v Paříži
Kultura21.cz

Peter Gábor režíruje v Česku i Slovensku, ale představil se i na scéně Théâtre Moliére v Paříži

peter gabor perexKrásných sedmapadesát let oslavil koncem října renomovaný režisér Peter Gábor. Řadu let sklízí úspěchy na divadelních scénách v Česku i Slovensku, ale objevil se také jako herec se objevil v několika filmech a seriálech. Působil jako umělecké šéf činohry v Moravském divadle Olomouc a potom v té samé funkci v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě. Nyní je na volné noze. Mezi jeho poslední režie patří inscenace Matka ve Vršovickém divadle Mana, zatímco před premiérou má komedie Chlap na zabití, kterou by bylo uvést Divadlo Mír Ostrava...

Mnoho jeho krásných inscenací viděl autor tohoto článku v Národním divadle moravskoslezského v Ostravě (Balada pro banditu, Smrtihlav, Sen noci svatojánské, Quo Vadis, Večeře, Velký Gatsby), ale neunikly mu ani jím režírované dvě Verdiho opery, které režíroval na Slovensku. Nejdříve "zabodoval" Rigoletto, který se stal podle publika nejlepším představením sezóny ve Státním divadle v Košicích, posléze slavil úspěch ve Státní opeře v Banské Bystrici Macbeth, ten se v anketě slovenských kritiků umístil na třetím místě.

Peter Gábor pochází z Nitry, kde se 24. října 1963 narodil, je synem herečky Adely Gáborové a jazzmana Doda Šošoky. Po maturitě na gymnáziu vystudoval nejdřív slovenštinu a hudební výchovu na Pedagogické fakultě v Nitře, poté činoherní režii na DAMU v Praze. Po absolutoriu působil krátce na Slovensku a poté hlavně v Česku.

V letech 1997 - 2004 byl kmenovým režisérem a uměleckým šéfem činohry v Moravském divadle v Olomouci. Za inscenace Goethova Fausta I. a II., které režíroval v olomouckém divadle, získal v roce 2002 Cenu českého divadla za režii. O rok později režíroval na scéně Théâtre Moliére v Paříži představení sestavené z poezie francouzských, českých a slovenských básníků.

peter gabor3

Jako režisér je podepsaný i pod inscenacemi Anna Karenina, Sto roků samoty a Vše o mé matce v Městských divadlech pražských, v Divadle v Řeznické se uváděl deset sezón hraje Zlomatka. V poslední době režíroval v pražském v pražském divadle Ungelt inscenaci Kdokoli může dělat cokoli, zatímco ve vršovickém Divadle Mana hru Matka. Nyní má před premiérou v ostravském divadle Mír komedie Chlap za zabití...

Opominout nelze ani jeho režii úspěšné "ostravské" inscenace opery Charlese Gounoda Romeo a Julie, která si nese odlesk "tháliovské" slávy. Oba hlavní představitelé - Aleš Briscein a Jana Šrejma Kačírková - totiž byli za své výkony oceněni Cenou Thálie za rok 2012.

S Národním divadlem moravskoslezským v Ostravě spolupracoval více než dvacet let, kde režíroval řadu inscenací (Tanec na konci léta, Komedie omylů, Fedora, Kabaret, Šakalí léta, Paní Bovaryová, Sissi - Útěky Alžběty Rakouské, Je úchvatná!, Veselé paničky windsorské...), ostatně v letech 2012 - 2018 tam působil jako kmenový režisér a šéf činohry.

peter gabor

Současně působil jako hostující režisér v ostravské Aréně (Play Strindberg, Blecha, Přízraky...). Ale zajímavých příležitostí se dočkal také v ostravském studiu Českého rozhlasu, kde v poslední době režíroval třeba pětidílný cyklus Pole a palisáda / Mýtus o kněžně a sedlákovi nebo cenami ověnčenou inscenaci S nadějí i bez ní.

Další uměleckou aktivitou všestranného Petra Gábora je příležitostné herectví. Už jako mladík se objevil v jedné z hlavních rolí v Balaďově televizním triptychu Biela voči oblohe, poté následovaly další role. Zahrál si v poetickém snímku Nevěrné hry nebo v několika seriálech (Četnické humoresky, Vyprávěj, Ordinácia v ružovej záhrade, Mesto tieňov, Policajti z centra). Zajímavou hereckou příležitost dostal v polohraném dokumentu Pionerre: Siegeszug der Düsenjets, kterou pro německou televizi ZDF natočila v rámci cyklu Terra X režisérka Mira Thiel. Peter Gábor zde ztvárnil postavu britského vynálezce Franka Whittlea.

Uměleckou kariéru Petra Gábora přibližuje před několika lety vydaná kniha Hvězdy odvedle a jejich stopy nejen v českém filmu, kterou vydalo nakladatelství Grada Publishing.

Foto autor článku



Související články:
Starší články:

 

Přihlášení



Tetování jako rozsudek smrt

Kruté a napínavé. Tak lze stručně charakterizovat knižní detektivku „Inkoust – Tetování jako rozsudek smrti“, jejíž autorkou je Alison Belshamová, rodačka z města Hampshire ve Spojeném království, která žije a pracuje v Edinburghu. Kniha Zlín ve společnosti Albatros Media a. s.

Reniin deník- deník dívky, která milovala život

Renia si ve svých čtrnácti letech začne psát deník, který se stává jejím nejlepším přítelem. Jak sama říká, jemu může svěřit vše, aniž by se musela bát prozrazení nebo posuzování z jeho strany. Nemůže tušit, že kromě svých starostí a radostí, mu svěří i budoucí události, o kterých se jí nesnilo ani v tom nejhorším snu. Nakladatelství Zeď s.r. o.

Rozhovor

„Mám prostě zvířata i kytky rád“, říká leader kapely KEKS Štěpán Kojan

Štěpán KojanKEKS je čtyřčlenná česká rocková hudební skupina. Kapela byla založena roku 1981, zprvu hráli pouze v okolí Benešova, nicméně v průběhu let se jejich působnost rozšířila. KEKS má poměrně stálé složení, čase...

Hledat

Na svém albu oslavuje Lucie Bílá své autory - Ondřeje Soukupa a Gabrielu Osvaldovou

Jedenadvacet hitů a známých písní a závěrečná novinková nahrávka Salto mortale přináší album s všeříkajícím názvem Lucie Bílá/Ondřej Soukup/Gabriela Osvaldová. Album mapuje spolupráci výjimečných umělců, kteří si sedli umělecky a lidsky už začátkem devadesátých let.

Čtěte také...

Divadelní Rock for People

Letošní, 18. ročník Rock for People byl beze sporu výjimečný po všech stránkách a jen tak někdo na něj nezapomene. Jedním z těch unikátů byla i rozsáhlá divadelní scéna s bohatým programem. Na některých festivalech se čas od času najde prostor ...


Literatura

Za hrou spokojenosti a úsměvů se skrývá domácí násilí
ImageŘíká se, že žárlivost k lásce patří a že nelze milovat a přitom nežárlit, ale i tady platí staré známé “všeho moc škodí”. Nejinak je tomu i v tomto případě. Když se ze žárlivosti stane nemoc, přináší jen boles...

Divadlo

Klezmerem nespaseno

200divPražské Vinohradské divadlo je scénou, která velkou měrou určuje, co se v českém divadle nosí a obvykle ukazuje, jak se divadlo má dělat. Poslední vinohradská premiéra, tragikomedie Nesnesitelné svatby H. Levina, tomuto obyčeji vyhověla jen velmi málo. N...

Film

Bezva ženská na krku vás pobaví i rozněžní

bezva zenska na krku 200V kinech se od 13.října objeví nová česká romantická komedie Bezva ženská na krku od režiséra Tomáše Hoffmana. Jedná se o velice příjemnou záležitost s kvalitním hereckým zastoupením.