Rossiniho opera v Brně, odvážná Zkouška lásky ve 21. století

Rossiniho opera v Brně, odvážná Zkouška lásky ve 21. století

Tisk

Zkouska lasky perexHudební fakulta Janáčkovy Akademie múzických umění v Brně má své malé, ale moderní divadlo v ulici Orlí. Zde se představují studenti a absolventi Komorní opery Hudební fakulty se svými zajímavými výsledky studia. Posledním titulem roku 2019 byla komická opera Gioacchina Rossiniho, Zkouška lásky. (La pietra del paragone). Nejen že jde o titul, u nás téměř nehraný, ale svým pojetím je to opera docela odvážná, ve které se pojí klasická Rossiniho hudba s příběhem, který je přenesený do 21. Století.

 


Když se řekne Rossini, (1792-1887) hned se v člověku rozezní třeba melodie z Lazebníka Sevillského. V povědomí diváctva je Rossini autor klasických děl opera buffa, nebo dramma giocoso per musica, čili hudebních veseloher. Jedním dechem, tak nějak podvědomě, se nám Rossini jeví svou hudbou jako současník Mozarta (1756-1791). Potkat by se mohli, proč ne? Ale Rossini je také současník hudby Dvořáka, Brahmse, Liszta, nebo Strausse. Jaké to osobnosti! Jaké rozdíly hudebních žánrů! Stejně však, v povědomí milovníků hudby, má Rossini mnohem blíže k Mozartovi, než třeba k Brahmsovi. Tolik o diváckých pocitech.

Zkouska lasky 1

Na zdařilé tiskové konferenci připravované k Rossiniho opeře zaznělo, že bude dílo kráceno, s překladem z německé verze Wilhelma Michaela Treiglengera, v českém překladu Václava Málka a pak - opera bude zasazena do 21. století (!), do jakéhosi ateliéru smyšleného módního časopisu Štronzo. Ovanuly mne obavy, jakýže to bude slepenec. Už jsem viděl Romea a Julii v maskáčích se samopaly i Cyrana z Bergeracu zasazeného do prostředí hippies. A teď zase tato inovace! Vždy jsem nešťastný, když se snaží inscenátoři převádět klasická díla do současnosti. A jde-li o dílo Rossiniho, tak ta juxtapozice hudby 18. století se současným prostředím se mi zdála hodně nepatřičná, až „praštěná“.

Zkouska lasky 2

A teď, jaká vlastně opera v předvedení studentů je? Nechci čtenáře napínat. Je výborná a vše je odpuštěno. Jde totiž o komickou operu, snad až humorně rozjásanou a rozmařilou, kde divák přijme hru a baví se spolu s protagonisty. Přímo na scéně hraje minimální orchestr (hudební úprava Malte Kroidl): 1. a 2. housle, viola, violoncello, kontrabas, flétna a klarinet. Možná by se v díle kde jsou časté recitativy secco a árie capo hodilo doplnit v orchestru cembalo. Ale prostor pro hudebníky na scéně je stísněný, asi by se tam už další nástroj nevešel. Stejně má hudba na představení nečekaně bohatý zvuk, vynikají barvy nástrojů tvoří příjemnou atmosféru celého představení. (Někdy, snad výjimečně, si trochu rozuměli v souzvuku flétna s klarinetem –ale to posluchačům doufám že uniklo, protože celý zvuk orchestru byl kompaktní a nasazení jednotlivých nástrojů přesné. Dirigovat jsem viděl Patrika Červáka a jeho spolupráce nejenom s orchestrem, ale také s protagonisty představení byla velmi dobrá. Od členů orchestru se totiž občas chtělo, aby komunikovali s příběhem, když už jsou na jevišti. A vyznívalo to opravdu vtipně.

Zkouska lasky 3

Celá inscenace se nesla v poloze hravosti. Režisérka Jiřina Křivánková bravurně vedla příběh v hezké komické nadsázce a nutno zdůraznit, že nejenom pěvecké, ale i herecké výkony protagonistů byly na velmi slušné úrovni. Ještě malá poznámka ke srozumitelnosti, k artikulaci: ta byla někdy na slabší úrovni. Inscenátoři si sami na sebe upletli bič. Komická opera, právě ta italská, se zpívala v češtině. Kdyby šlo o původní italštinu, pochybuji, že by někomu nedostatečná srozumitelnost vadila. Ale v češtine..? Té zde rozumí každý. V recitativech bylo vše v pořádku, ovšem zpěv, například v koloraturách, byl občas nesrozumitelný.

Vše však úspěšně naplnila sama podstata opery, od dramaturgických úprav Barbary Hass, přes režijní špílce Kateřiny Křivánkové, až po krásně živelné výkony protagonistů. Možná se zde kdekdo pozastaví nad tím, proč konkrétně nehodnotím, kdo co hrál. Bohužel, ten mladičký ansámbl znát nemohu a podle bulletinu jsou skoro všechny role dvojmo, trojmo obsazené. Proto se o konkrétních výkonech zmiňovat nemohu. Nikdo z ansámblu však nevyčníval tím, že by předvedl slabší výkon a mnozí až obdivuhodně zvládali prostor mizanscén. Kdysi si stěžoval inovativní operní režisér Jozef Bednárik na to, že jsou naši operní pěvci obecně „dřevění“ a dostat z nich herecký výraz, pohyb, dramatickou dikci, je těžký úkol. Myslím, že tato generace mladých umělců je již jiná a správně na škole vedená. Je vidět, že i opera, zvlášť ta komická, může být syntetickým divadlem, kde nejde jenom o čistý pěvecký výkon, ale také o plnokrevné herectví.

Zkouska lasky 4

Ještě nesmíme zapomenout na scénu a kostýmy. Obojí je dílem studentky scénografie JAMU, Terezy Jančové. Přesně v intencích „rozevláté“ komické opery byly realizované kostýmy, využívající volnost a fantazii, zdůrazňující s komickou nadsázkou kancelář trochu „ujetého“ módního časopisu. Na jednoduché minimalistické scéně byly naplno využity prostory horizontu, který tvořil prosklené dveře s žaluziemi, ty se funkčně otevíraly nebo zavíraly, nebo umožňovaly protagonistům pozorovat děj na scéně „přes škvíru žaluzií“. Hezky si s tím prvkem režisérka pohrála.

Při výčtu toho, co bylo na inscenaci podstatné, jsem zapomněl na jednu úpravu. V původní verzi opery se objeví pán, v této úpravě majitel časopisu Štronzo v převleku, aby poznal, jak to skutečně v tom týmu chodí. Inscenátoři si vymysleli, že je to nějaký mafiánský ruský boss. A moc to komice pomohlo. Všichni protagonisté se najednou předbíhali, jak by novému ruskému šéfovi vlezli se samovarem místo obligátní kávičky víte kam… I když se vždy bráním politickým aktualizacím, tady v té rychlé proměně chování protagonistů vyzařovala hezká komika a člověk by nevěřil, co všechno může v úpravách inscenátorům odpustit, když jde o satiru, dokonce o bohapustou srandu. Zde neplatí: Quod licet Iovi, non licet bovi. Prostě někdy aktualizační úprava, hlavně když jde o humor, může porušit všechny zaužívané kánony, protože ten humor, je velmi vzácné koření.

Zdroj foto: www.facebook.com/KomorniOpera/


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Chceme osvěžit zapadlá srdce kapkou poezie

poezie 200KLADNO/ BUŠTĚHRAD – Mám to štěstí, že je mohu řadit mezi své přátele. Je to dvojice, která je ojedinělá v tom, že se jim podařilo spojit dva zdánlivě odlišné žánry – poezii a hudbu, které se k sobě ale báječně hodí. Dělají to takovým způsobem, že...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Švandovo divadlo chystá Srpnové světlo, příběh absolutní lásky. Režisérem novinky bude sám autor Martin Františák

srpnove svetlo 200Srpnové světlo, novou českou hru renomovaného divadelníka Martina Františáka, uvede 24. září ve světové premiéře pražské Švandovo divadlo. Poetický příběh lásky s prvky thrilleru vypráví o neobvyklém milostném čtyřúhelníku lidí žijící...


Literatura

Hellboy zasahuje popáté – Červ dobyvatel

Hellboy5 200Páté komiksové vystoupení největšího paranormálního vyšetřovatele na světě, obrovského tvora s koženým kabátem, upilovanými rohy a s kapsami nacpanými amulety, „čestného člověka“ (lidský status mu byl úředně přiznán Kongresem Spojených států ame...

Divadlo

Premiéra divadelní hry Kancl aneb když hranice mezi vtipem a trapností setřeme

kancl divadlo rokokoPrvní novinkou v sezoně Městských divadel pražských (MDP) se stala stejnojmenná jevištní verze britského sitcomu Kancl (The Office). Premiéra hry Kancl se tak uskutečnila ...

Film

Filmaři odhalují první ukázku z filmu Tancuj, Matyldo inspirovaného skutečnou událostí

Regina Rázlová jako Matylda LRKdyž se scenáristka Nataša Slavíková a režisér Petra Slavík rozhodli natočit film o příběhu rodiny, do jejíhož osudu vstoupila vážná nemoc, dotýkalo se jich to přímo osobně....