Mystický muzikál mytických rozměrů

Mystický muzikál mytických rozměrů

Tisk

Velka ryba 200„Můj otec mluvil po celý život o tom, že opustí své rodné městečko a vydá se do velkého města, protože nechce být velkou rybou v malém rybníku.“ Takto mluvil americký jižanský spisovatel Daniel Wallace o svém vlastním otci, který se stal také předobrazem hlavního hrdiny v jeho první a nejúspěšnější knize s názvem Velká ryba: Román mytických rozměrů (Big Fish: A Novel of Mythic Proportions), jež vyšla roku 1998.

 

I když veškeré vyprávění je pouze fiktivní a nic se ve skutečnosti nestalo, Edward Bloom ve Wallacově knize svým způsobem velmi přesně vystihuje vztah autora k vlastnímu otci, úspěšnému obchodníkovi, jenž toužil, aby syn pokračoval v jeho šlépějích, a o němž Wallace prohlásil, že „se podobal otci v jeho románu – byl okouzlující, kouzlo své osobnosti používal k tomu, aby si ostatní udržel od těla.“ I ostatní Wallacovy romány se zabývají složitými vztahy mezi rodiči a dětmi, nejčastěji otci a syny.

Edward Bloom je obyčejný muž, avšak neobyčejný tatínek. Svému synu Willovi vždy vyprávěl o svém životě příběhy plné fantazie, krásy, lásky a dobrodružství, historky se hemžily čarodějnicemi, obry, mořskými pannami a hrdinskými činy, které překračovaly hranice uvěřitelnosti. Tak ze svých vyprávění vystavěl v očích svého syna mýtus nesmrtelného hrdiny. Dospělého Willa však už otcovy fantastické příběhy nebaví a trvá na racionálním, nikoli fantastickém popisu jeho života. Když se Edwardovo zdraví zhorší a Will se dozví, že se svou ženou Josephine budou mít vlastního syna, rozhodne se Will jednou provždy odhalit otcův „pravdivý“ životní příběh, aby se dozvěděl, kdo je jeho otec doopravdy.

Velká ryba (Big Fish) je silný a kouzelný muzikál o otcích, synech a příbězích, kterými určujeme svou identitu. O tom, jak je fantazie v lidském životě důležitá a že uvnitř okamžiků opravdové lásky můžeme žít navždy…

Základním tématem Wallacovy novely je otázka, zda a jak je možné dobrat se pravdy o životě druhého člověka. William Bloom se naposled snaží najít cestu nekonečným bludištěm podivných příběhů, neuvěřitelných historek, anekdot a nehorázných lží, které kolem sebe jeho otec vystavěl. Dospívá k poznání, že pravdu o člověku lze nalézt pouze v příbězích, které se o něm vyprávějí, jakkoli jsou tyto nepravdivé.

Ještě před vydáním knihy v roce 1998 se do rukopisu zamiloval scenárista John August, který se rozhodl přesvědčit producenty studia Columbia Pictures, aby optovali práva na román a ten zfilmovali podle jeho scénáře. Svůj zážitek s knihou popsal August v článku pro www.broadway.com: „Na dvacáté stránce už jsem byl závislý. Na straně 40 jsem se rozhodl, že vypravěčem bude novinář – můj obor na vysoké škole. Na straně 60 jsem se rozhodl, že má ženu a dítě na cestě. Když jsem dočetl, věděl jsem, že bude neuvěřitelně těžké natočit film.“

Po mnoha měsících intenzivní práce ukázal scénář producentům Danu Jinksovi a Bruci Cohenovi, kteří právě dokončili film Americká krása (1999), a s jejich pomocí pak upravil závěrečnou část scénáře filmu. Režisérem se stal v té době již etablovaný hollywoodský filmový mág Tim Burton, který se rozhodl, že celý film natočí výhradně v alabamských lokacích. Hlavní role ztvárnili Ewan McGregor, Albert Finney, Billy Crudup, Jessica Lange, Helena Bonham Carter, Steve Buscemi, Danny DeVito a další. Daniel Wallace si zahrál v Burtonově filmu učitele ekonomie na vysoké škole. Hudbu k filmu složil Danny Elfman a byl za ni nominován na Oscara. Premiéra se konala v roce 2003. John August poté spolupracoval s Timem Burtonem ještě na dalších filmech, jako jsou Karlík a továrna na čokoládu (Charlie and the Chocolate Factory, 2005), Mrtvá nevěsta (Corpse Bride, 2005) či Frankenweenie (2012).

August vzpomíná, že když viděl pracovní promítání filmu, připadal si, že s Velkou rybou ještě není hotov. „Ty postavy měly vnitřní život, který se nedal prozkoumat pouhými slovy. Chtěly zpívat.“ Začal proto s producenty uvažovat o tom, jestli neudělat broadwayský muzikál.

Zde do příběhu vstupuje nezávisle na ostatních další tvůrce: Andrew Lippa, který vyhledal producenta filmu Bruce Cohena a zeptal se ho, jestli někdy neuvažovali o muzikálovém zpracování Velké ryby. Ten jej propojil s Johnem Augustem, oba autoři se sešli u Augusta v Los Angeles a během prodlouženého víkendu napsali dvě písně a dvě scény.

Během tohoto úvodního setkání učinili několik zásadních rozhodnutí. Za prvé, že celou roli Edwarda Blooma spojili tak, aby jej hrál jeden herec (na rozdíl od filmu, kde vidíme dvě varianty Edwarda Blooma), stejně tak jeho pravou lásku Sandru, kterou spojili do role pro jednu herečku.

Za druhé se rozhodli zapomenout na scénář a film, jak píše scenárista dál ve svém článku: „Pochopitelně jsem měl v paměti to, co jsem napsal předtím, takže některé repliky a nápady se přenesly do dialogů nebo textů, ale nikdy jsme neměli pocit, že něco adaptujeme. Psali jsme nový muzikál. Jako scenárista jsem zvyklý napsat scénář a pak ho odevzdat. Muzikál funguje jinak. Každých pár měsíců jsme s Andrewem museli u klavíru předvést, co jsme napsali, nejprve producentům a pak režisérce Susan Stroman. Pokud vám Edward Bloom zní trochu jako Andrew Lippa, je to proto, že tuto roli hrál šest let. Já jsem byl Will a Don Price a Obr Karl. Nejsem zdaleka tak dobrý jako herci, které máme v těchto rolích nyní, ale moc jsem si užil tu možnost si je zahrát.“

Zkušební představení proběhla v chicagském Oriental Theatre ve dnech 2. dubna až 5. května 2013 a již v září se stěhovala celá show na Broadway do Neil Simon Theatre. Dne 5. září 2013 proběhlo první preview, kterých bylo celkem 34, a slavnostní premiéra se konala 6. října. V produkci Dana Jinkse a Bruce Cohena se režie a choreografie ujala pětinásobná držitelka Ceny Tony Susan Stroman (Producenti, The Scottsboro Boys), scénu navrhl Julian Crouch, kostýmy William Ivey Long, autorkou hudebního nastudování byla Mary-Mitchell Campbell. V hlavních rolích se objevili Norbert Leo Butz (Edward), Kate Baldwin (Sandra), Bobby Steggert (Will), Krystal Joy Brown (Josephine), Brad Oscar (Amos Calloway), Ryan Andes (Karl) a další.

Následovala řada inscenací po dalších městech Spojených států amerických a velmi brzy pak proběhla i řada premiér mimo americký kontinent: Mnichov (2016), Sydney (2017), Londýn (2017), Uppsala (2019). Městské divadlo Brno představí tento fantastický muzikál v české premiéře v překladu Zuzany Čtveráčkové a na jeviště jej uvede režisér Stanislav Moša se svým týmem – dirigenty a autory hudebního nastudování budou Ema Mikešková a Matěj Voda, o úpravu hudebního aranžmá se postarají Karel Albrecht a Daniel Kyzlink, scénu navrhne Christoph Weyers, autorkami kostýmních návrhů budou Andrea a Adéla Kučerovy, o scénické projekce se postará Petr Hloušek, loutky do inscenace navrhne Jaroslav Milfajt, choreografem bude pak Michal Matěj a sbormistrem Karel Škarka. To celé pod dramaturgickým dohledem Miroslava Ondry.

Z hereckých osobností, které postavám vdechnou život, se můžete těšit například na Lukáše Janotu nebo Aleše Slaninu, Daniela Rymeše nebo Marca Salvadoriho, Radku Coufalovou nebo Terezu Navrátilovou, Mímu Krajčovou nebo Elišku Skálovou, Ondřeje Halámka nebo Dušana Vitázka, Alana Novotného nebo Jiřího Resslera, Martu Matějovou nebo Markétu Sedláčkovou, Elišku Horňákovou nebo Dagmar Křížovou, Kryštofa Helbicha nebo Matyáše Mičulku a mnohé další.

Česká premiéra mystického muzikálu Velká ryba (Big Fish) se uskuteční 22. a 23. dubna 2023 na Hudební scéně MdB.

Velka ryba vizual

Více informací: https://www.mdb.cz/


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Temperamentní tango na nádvoří historického pivovaru v Dalešicích

Quintet perexMezinárodní hudební festival Petra Dvorského nabídne ve svém jubilejním 20. ročníku svým posluchačům temperamentní tango. Abychom se o tangu a jeho protagonistech z Escualo Quintetu dověděli více, položili jsme několik otázek Jakubovi Jedl...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Kouzelná, pohádková, strhující My fair lady

my-fair-lady 200Městské divadlo Zlín na konci předešlé sezóny představilo hudební komedii podle hry George Bernarda Swawa a filmu Gabriela Pascala Pygmalion - My fair lady. Nebyl to jednoduchý počin, protože většina zná zápletku nebo filmové zpracová...


Literatura

Karneval - bizarní vyprávění velkoměstského taxikáře

Karneval perexRomán Karneval je bizardním vyprávěním osudu velkoměstského taxikáře, který bloudí ulicemi Montrealu jako Moucha, tak si i sám hrdina říká, Moucha. Proč? Protože rozděluje taxikáře do dvou sk...

Divadlo

Zlínské představení Koně se také střílejí má atmosféru a přináší hluboký divácký zážitek

konefoto200Šest hereckých párů, moderátor, živá kapela, nekonečný taneční maraton, během kterého by účastník vypustil duši – to vše slibuje nová inscenace Městského divadle Zlín Koně se také střílejí, jehož premiéra proběhla 25. února. Režisérem je Jakub Nvota...

Film

Andělé všedního dne mají přehled

andele perexNový český film Andělé všedního dne byl natočený režisérkou Alicí Nellis podle úspěšné stejnojmené knihy spisovatele Michala Viewegha. Na motivy jeho knih vzniklo již několik českých filmů.