Mystický muzikál mytických rozměrů

Mystický muzikál mytických rozměrů

Tisk

Velka ryba 200„Můj otec mluvil po celý život o tom, že opustí své rodné městečko a vydá se do velkého města, protože nechce být velkou rybou v malém rybníku.“ Takto mluvil americký jižanský spisovatel Daniel Wallace o svém vlastním otci, který se stal také předobrazem hlavního hrdiny v jeho první a nejúspěšnější knize s názvem Velká ryba: Román mytických rozměrů (Big Fish: A Novel of Mythic Proportions), jež vyšla roku 1998.

 

I když veškeré vyprávění je pouze fiktivní a nic se ve skutečnosti nestalo, Edward Bloom ve Wallacově knize svým způsobem velmi přesně vystihuje vztah autora k vlastnímu otci, úspěšnému obchodníkovi, jenž toužil, aby syn pokračoval v jeho šlépějích, a o němž Wallace prohlásil, že „se podobal otci v jeho románu – byl okouzlující, kouzlo své osobnosti používal k tomu, aby si ostatní udržel od těla.“ I ostatní Wallacovy romány se zabývají složitými vztahy mezi rodiči a dětmi, nejčastěji otci a syny.

Edward Bloom je obyčejný muž, avšak neobyčejný tatínek. Svému synu Willovi vždy vyprávěl o svém životě příběhy plné fantazie, krásy, lásky a dobrodružství, historky se hemžily čarodějnicemi, obry, mořskými pannami a hrdinskými činy, které překračovaly hranice uvěřitelnosti. Tak ze svých vyprávění vystavěl v očích svého syna mýtus nesmrtelného hrdiny. Dospělého Willa však už otcovy fantastické příběhy nebaví a trvá na racionálním, nikoli fantastickém popisu jeho života. Když se Edwardovo zdraví zhorší a Will se dozví, že se svou ženou Josephine budou mít vlastního syna, rozhodne se Will jednou provždy odhalit otcův „pravdivý“ životní příběh, aby se dozvěděl, kdo je jeho otec doopravdy.

Velká ryba (Big Fish) je silný a kouzelný muzikál o otcích, synech a příbězích, kterými určujeme svou identitu. O tom, jak je fantazie v lidském životě důležitá a že uvnitř okamžiků opravdové lásky můžeme žít navždy…

Základním tématem Wallacovy novely je otázka, zda a jak je možné dobrat se pravdy o životě druhého člověka. William Bloom se naposled snaží najít cestu nekonečným bludištěm podivných příběhů, neuvěřitelných historek, anekdot a nehorázných lží, které kolem sebe jeho otec vystavěl. Dospívá k poznání, že pravdu o člověku lze nalézt pouze v příbězích, které se o něm vyprávějí, jakkoli jsou tyto nepravdivé.

Ještě před vydáním knihy v roce 1998 se do rukopisu zamiloval scenárista John August, který se rozhodl přesvědčit producenty studia Columbia Pictures, aby optovali práva na román a ten zfilmovali podle jeho scénáře. Svůj zážitek s knihou popsal August v článku pro www.broadway.com: „Na dvacáté stránce už jsem byl závislý. Na straně 40 jsem se rozhodl, že vypravěčem bude novinář – můj obor na vysoké škole. Na straně 60 jsem se rozhodl, že má ženu a dítě na cestě. Když jsem dočetl, věděl jsem, že bude neuvěřitelně těžké natočit film.“

Po mnoha měsících intenzivní práce ukázal scénář producentům Danu Jinksovi a Bruci Cohenovi, kteří právě dokončili film Americká krása (1999), a s jejich pomocí pak upravil závěrečnou část scénáře filmu. Režisérem se stal v té době již etablovaný hollywoodský filmový mág Tim Burton, který se rozhodl, že celý film natočí výhradně v alabamských lokacích. Hlavní role ztvárnili Ewan McGregor, Albert Finney, Billy Crudup, Jessica Lange, Helena Bonham Carter, Steve Buscemi, Danny DeVito a další. Daniel Wallace si zahrál v Burtonově filmu učitele ekonomie na vysoké škole. Hudbu k filmu složil Danny Elfman a byl za ni nominován na Oscara. Premiéra se konala v roce 2003. John August poté spolupracoval s Timem Burtonem ještě na dalších filmech, jako jsou Karlík a továrna na čokoládu (Charlie and the Chocolate Factory, 2005), Mrtvá nevěsta (Corpse Bride, 2005) či Frankenweenie (2012).

August vzpomíná, že když viděl pracovní promítání filmu, připadal si, že s Velkou rybou ještě není hotov. „Ty postavy měly vnitřní život, který se nedal prozkoumat pouhými slovy. Chtěly zpívat.“ Začal proto s producenty uvažovat o tom, jestli neudělat broadwayský muzikál.

Zde do příběhu vstupuje nezávisle na ostatních další tvůrce: Andrew Lippa, který vyhledal producenta filmu Bruce Cohena a zeptal se ho, jestli někdy neuvažovali o muzikálovém zpracování Velké ryby. Ten jej propojil s Johnem Augustem, oba autoři se sešli u Augusta v Los Angeles a během prodlouženého víkendu napsali dvě písně a dvě scény.

Během tohoto úvodního setkání učinili několik zásadních rozhodnutí. Za prvé, že celou roli Edwarda Blooma spojili tak, aby jej hrál jeden herec (na rozdíl od filmu, kde vidíme dvě varianty Edwarda Blooma), stejně tak jeho pravou lásku Sandru, kterou spojili do role pro jednu herečku.

Za druhé se rozhodli zapomenout na scénář a film, jak píše scenárista dál ve svém článku: „Pochopitelně jsem měl v paměti to, co jsem napsal předtím, takže některé repliky a nápady se přenesly do dialogů nebo textů, ale nikdy jsme neměli pocit, že něco adaptujeme. Psali jsme nový muzikál. Jako scenárista jsem zvyklý napsat scénář a pak ho odevzdat. Muzikál funguje jinak. Každých pár měsíců jsme s Andrewem museli u klavíru předvést, co jsme napsali, nejprve producentům a pak režisérce Susan Stroman. Pokud vám Edward Bloom zní trochu jako Andrew Lippa, je to proto, že tuto roli hrál šest let. Já jsem byl Will a Don Price a Obr Karl. Nejsem zdaleka tak dobrý jako herci, které máme v těchto rolích nyní, ale moc jsem si užil tu možnost si je zahrát.“

Zkušební představení proběhla v chicagském Oriental Theatre ve dnech 2. dubna až 5. května 2013 a již v září se stěhovala celá show na Broadway do Neil Simon Theatre. Dne 5. září 2013 proběhlo první preview, kterých bylo celkem 34, a slavnostní premiéra se konala 6. října. V produkci Dana Jinkse a Bruce Cohena se režie a choreografie ujala pětinásobná držitelka Ceny Tony Susan Stroman (Producenti, The Scottsboro Boys), scénu navrhl Julian Crouch, kostýmy William Ivey Long, autorkou hudebního nastudování byla Mary-Mitchell Campbell. V hlavních rolích se objevili Norbert Leo Butz (Edward), Kate Baldwin (Sandra), Bobby Steggert (Will), Krystal Joy Brown (Josephine), Brad Oscar (Amos Calloway), Ryan Andes (Karl) a další.

Následovala řada inscenací po dalších městech Spojených států amerických a velmi brzy pak proběhla i řada premiér mimo americký kontinent: Mnichov (2016), Sydney (2017), Londýn (2017), Uppsala (2019). Městské divadlo Brno představí tento fantastický muzikál v české premiéře v překladu Zuzany Čtveráčkové a na jeviště jej uvede režisér Stanislav Moša se svým týmem – dirigenty a autory hudebního nastudování budou Ema Mikešková a Matěj Voda, o úpravu hudebního aranžmá se postarají Karel Albrecht a Daniel Kyzlink, scénu navrhne Christoph Weyers, autorkami kostýmních návrhů budou Andrea a Adéla Kučerovy, o scénické projekce se postará Petr Hloušek, loutky do inscenace navrhne Jaroslav Milfajt, choreografem bude pak Michal Matěj a sbormistrem Karel Škarka. To celé pod dramaturgickým dohledem Miroslava Ondry.

Z hereckých osobností, které postavám vdechnou život, se můžete těšit například na Lukáše Janotu nebo Aleše Slaninu, Daniela Rymeše nebo Marca Salvadoriho, Radku Coufalovou nebo Terezu Navrátilovou, Mímu Krajčovou nebo Elišku Skálovou, Ondřeje Halámka nebo Dušana Vitázka, Alana Novotného nebo Jiřího Resslera, Martu Matějovou nebo Markétu Sedláčkovou, Elišku Horňákovou nebo Dagmar Křížovou, Kryštofa Helbicha nebo Matyáše Mičulku a mnohé další.

Česká premiéra mystického muzikálu Velká ryba (Big Fish) se uskuteční 22. a 23. dubna 2023 na Hudební scéně MdB.

Velka ryba vizual

Více informací: https://www.mdb.cz/


 

Přihlášení



Anketa

Která je vaše nejoblíbenější česká vánoční pohádka?
 

Příběh muže, který přežil tři koncentrační tábory a na konci války unikl z hořícího pekla lodě Cap Arcona

Wim prožil dětství v chudé amsterodamské rodině. Když Nizozemsko obsadili nacisté, musel odjet na nucené práce do Německa. Poté, co se situace v jeho práci zhoršila, uprchl zpátky do Nizozemska a nějakou dobu se ukrýval.

Ignis Fatuus je kniha prosycena mytologií a hororovou atmosférou. Na Šumavu už nejspíše chtít jet nebudete

Na Šumavu asi v životě nepojedu. Autorce Petře Klabouchové se vydařil mistrný mysteriózní thriller, místy až horor, který umně vtáhne čtenáře do děje a už ho nepustí. Paní spisovatelka si šikovně pohrává se čtenářem do poslední chvíle jako kočka s myší, takže čtenář do poslední chvíle neví na čem je, vše však má promyšleno do posledního detailu, každá myšlenka má svou perfektně dotaženou pointu.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Aleš Procházka - „Vydal jsem se na neočekávané dobrodružství...“ Rozhovor u příležitosti vydání audioknihy Společenstvo Prstenu

Ales Prochazka perexNad střechami v centru Prahy si pohrává letní slunko, vznáší se  klábosení turistů v úzkých uličkách, nic z toho však neproniká do podkrovního nahrávacího studia pražské DAMU, kde panuje klid a ticho. Filmový a divadelní herec <...

Dvojalbum Evergreeny Heleny Vondráčkové přináší žánrové vlny a hudební skvosty

V letošním roce, kdy slaví Helena Vondráčková šedesát let pěvecké kariéry a kdy zaznamenala několik nemalých úspěchů, vychází i dvojalbum Evegreeny, jehož podtitul zní 60 let na scéně. Člověk by řekl, že jde o „bestovku“, ale ono je to trošku jinak. I když jde o 160 minut hudby, tentokrát nezní velké Heleniny hity, nýbrž písně, které jste už možná někdy někde slyšeli, ale na nosičích nikdy nevyšly.

Čtěte také...

Lištičky, klasické drama s nápaditou režií Michala Dočekala

Listicky perexPísní, jejímž textem je část Písně písní ze Starého zákona poklidně začíná drama Lištičky, uvedené Městskými divadly pražskými na scéně divadla ABC. Text verše je prostým konstatováním toho, že když lišky škodí ve vinici, je třeba je z ní bez ...


Divadlo

More Than Just Theatre. Mezinárodní tvůrčí rezidenci v KD Mlejn završí work-in-progress taneční sci-fi performance

Oxy-Gen Embers. Foto Vojtěch Brtnický3 (2)More Than Just Theatre je název rezidenčního projektu, který vyhlásila produkční platforma ProFitArt společně s německým partnerem The Theater...

Film

Méďa aneb když plyšáček ožije

Film Meda plakatKdo má rád americké filmy, může se jít podívat na nový americký film Méďa, a jakmile ho zhlédne, nemusí ani přemýšlet, o čem vlastně ten film je. Hlavně, že se zasmál, až padal na opěradlo sedadla před sebou. Naví...