Nora, osekaná, Helmerová

Nora, osekaná, Helmerová

Tisk

nora uvodkaHenrik Ibsen a jeho Nora (původně Domeček pro panenky) patří k divadelní klasice. Hra byla napsaná před více než sto lety, ale její téma – postavení žen ve společnosti - je živé dodnes. Inscenace brněnské Reduty (Národní divadlo Brno) přijela v půlce května hostovat do pražského Studia Hrdinů.

 


Je předvánoční čas a manželé Helmerovi diskutují svou finanční situaci. Po novém roce se Torvald, manžel, stane ředitelem banky a život má být rázem jiný, jenže…Jenže to by na povrch nesmělo vystoupit tajemství Nory z minulosti, které ale vzniklo z popudu čisté ochranářské lásky. Nicméně Torvald nemá až takové pochopení, jaké by se patřilo a dokonce po zjištění, co se stalo, prohlašuje, že by se Nora neměla starat o jejich společné děti, že takového úkolu není hodna.
Alespoň tak je to v původní verzi – v inscenaci brněnské Reduty ve hře zůstávají pouze Nora a Torvald a ostatní postavy se objevují pouze v monolozích Nory, na scéně se na živo neukážou. Eva Novotná (představitelka Nory), tak nejenže musí zvládnout svou náročnou postavu, musí suplovat i Kristinu, doktora Ranka, ale i nepřítele Nilse Krogstada.

nora


Skvělý výkon Evy Novotné je to, co vás udrží v pozornosti. Jak sebou šije, je napjatá, nepostojí na jednom místě, nervozita z prozrazení jejího přečinu je všudypřítomná. A po vší hysterii následuje ale rychlý přechod ke konci hry. Najednou je vše jasné, tiché, bez příkras, Nora je smířená, rozhodnutá a sděluje manželovi, že odchází od rodiny, aby našla sama sebe.
Tedy, kromě rozsáhlé redukce hry, přichází závěr až příliš rychle, jakoby říkal, no tak honem, ať to máme za sebou. I celkově takto brněnská verze vyznívá. Rychlovka pro dnešní turbulentní dobu. Ale řekla bych, že je tím dílo dost poškozeno. Pokud by na představení přišel někdo, kdo o hře nic neví, asi by byl poměrně zmatený.
Přitom hru i dnes můžeme vnímat stále aktuálně – může hovořit o tom, že žena může být samostatná a úspěšná i bez muže a nemusí být považovaná za sobeckou, že každý má právo najít sám sebe, že je třeba ale dbát na své závazky. A především, že to, že jsou dva lidé manželé a mají spolu děti, ještě zdaleka neznamená, že se znají. Ve společné domácnosti můžete žít s naprostým cizincem, který se vás v potřebné chvíli nezastane.
Závěrečná scéna, příchod tří králů s nadměrnými hlavami vypadá bizarně, hororově, zajímavě a netradičně, ale celkový dojem nezachrání. S klasickým dílem by se mělo zacházet šetrněji.

nora1


Nora
Studio Hrdinů (hostující inscenace divadla Reduta, Národní divadlo Brno), 16. 5. 2015
Režie a úprava: Rastislav Ballek
Scéna: Stefan Milkov
Kostýmy: Katarína Kováčiková
Hrají: Eva Novotná, Petr Halberstadt
Premiéra: 1. listopadu 2013
Hodnocení: 60 %

Zdroj foto: www.studiohrdinu.cz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Vladislava Mlada Jirásková: Je třeba mít v sobě odvahu

VMJ perexMalířka, apatykářka, žena, která měla v životě štěstí najít sebe samu a vášeň k životu, směr a svou přirozenost. A která dostala šanci napsat voňavý Receptář z barokní apatyky. Jaké je životní štěstí? Nejen na to se jí ze...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Měli bychom se na svět dívat růžovými brýlemi

ruzove bryle 200V Divadle Ungelt se v březnu představily v české premiéře dvě výjimečné herečky – Hana Maciuchová a Zuzana Byndžovská. Milan Hein pro ně vybral hru Růžové brýle...


Literatura

Naše normalizace: Cenné vzpomínky, ale selektivně vybrané
ImageNa osobních výpovědích je postaven sborník Naše normalizace vydaný občanským sdružením Člověk v tísni. Záměru nelze co vytknout - konkrétní lidské prožitky přiblíží jakoukoli dob...

Divadlo

Mezinárodní festival divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2022 udělil čtyři Marty

encounter200Čtyři pozoruhodné výkony včera při závěrečném ceremoniálu vyzdvihla mezinárodní porota 32. ročníku Mezinárodního festivalu divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER, který v termínu od 29. března do 2. dubna pořádala Divadelní fakulta JAMU. Festivalové s...

Film

Příjemná atmosféra a sedm nejlepších krátkých filmů za poslední čtvrtrok na Future Shorts Brno

future shorts film200Aligátor místo pejska v bytě, somálští rybáři, kteří k lovu používají samopaly nebo překvapivé odhalení původu jednoho filmařského loga. Ano, tohle je Future Shorts a poprvé i v Brně!