Mezinárodní festival divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2022 udělil čtyři Marty

Mezinárodní festival divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2022 udělil čtyři Marty

Tisk

encounter200Čtyři pozoruhodné výkony včera při závěrečném ceremoniálu vyzdvihla mezinárodní porota 32. ročníku Mezinárodního festivalu divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER, který v termínu od 29. března do 2. dubna pořádala Divadelní fakulta JAMU. Festivalové sošky Marta tak obdrželi čtyři mladí umělci z Prahy, Manchesteru, Bernu a Krakowa, za některé už nepřítomné přebírali tato ohodnocení kolegové.

Festival vyvrcholil ve velkém sále Divadla Husa na provázku slavnostním hodinovým programem moderovaným bezezbytku v angličtině. Pětidenní přehlídka je tradičně nesoutěžní, porota však právě soškou Marta dekoruje mimořádné, inspirativní počiny.

V kategorii Režie získala za svoji autorskou inscenaci House od God ocenění Eliška Říhová z pražské Divadelní akademie múzických umění. „Nabídla inspirativní pohled, který nastavil zrcadlo naší každodenní realitě nevšedním užitím humoru, jemnosti a metafory,“ komentoval verdikt poroty její člen, švýcarský divadelní režisér a pedagog Davide Giovanzana. Jeho italský kolega, režisér a herec Luca Vossos ocenil hlavní ženský herecký výkon Frankie Lipman, která byla protagonistkou inscenace Linda z Manchester School of Theare. Vossos uvedl, že mladá herečka vyjádřila širokou a pestrou paletu emocí zvýrazněnou silnou týmovou prací. „Autenticky ztvárnila složitou postavu, která přesahovala její věkové zkušenosti,“ doplnil rozhodnutí poroty.

encounter1

Česká scénografka a umělecká ředitelka Pražského Quadriennale Markéta Fantová za tuto jury předala diplom a Martu mladému švýcarskému herci Moritzi Praxmarerovi, který byl jedním z kvarteta účinkujících v inscenaci Manifesto ze švýcarské HKB Bern Academy of the Arts. Mladý umělec pozornost podle Fantové upoutal svým strhujícím vyprávěním s přeměnou jednoduchých předmětů na imaginativní krajiny. V porotě festivalu letos ještě zasedala maďarská loutkoherečka, režisérka a ředitelka iniciativy FreeSzfe Kata Csató.

encounter2

Poslední Marta putovala za polskou herečkou Zuzannou Romańskou z rukou ředitele celé přehlídky Michala Zetela. Ten svůj verdikt zdůvodnil plastickým a uvěřitelným ztvárněním kladné postavy, které umožnilo vyznění ostatních neméně kvalitních výkonu postav záporných. Romańská přijela se spolužáky z polské AST National Academy of Theatre Arts v Krakowě a zaujala výkonem v roli učitelky v inscenaci Mučedníci.

encounter3

Ředitel Zetel ve svém proslovu poděkoval za skvělou organizaci letošního festivalu, který je čistě v pořadatelské gesci studentů divadelní fakulty hostitelské školy. Obrátil se taky na účinkující. „Byly zde pochybnosti, jestli budete vůbec schopni hrát, režírovat, produkovat a tak dále, teď, po téměř dvou letech fungování v online prostoru… A víte co? Ano, jste toho schopni! A dokázali jste nám to perfektně!“ Zetel tak narážel na předloňský, zcela zrušený ročník festivalu SETKÁNÍ/ENCOUNTER a jeho loňskou podobu, která se taktéž díky pandemii covidu odehrála jenom ve virtuálním elektronickém prostředí. „Děkuji vám všem za tento Encounter! Jste budoucnost umění, budoucnost lidstva,“ uzavřel projev Zetel.

encounter4

Letos se do Brna sjelo devět uměleckých akademií z tuzemska i ze zahraničí. Při lednovém předvýběru byla tato devítka vybrána z celkem dvaceti šesti přihlášených škol. Inscenace na přehlídce uvedli mladí profesionální herci z Polska, Německa, Rakouska, Švýcarska, Velké Británie, Slovenska a navrch brněnská i pražská umělecká akademie. Téma letošního ročníku nazvané (IN)VISIBILITY zčásti zrcadlilo výše zmíněnou virtuální organizaci ročníku předešlého, který podle pořadatelů doprovázel pocit odcizení a neúplnosti. Co se týče letošního tématu – Invisibility – tedy různého druhu neviditelnosti, se studentští organizátoři snažili poukázat na fakt, že nebýt vidět (jako poslední dva roky nebyla vidět spousta umělců) neznamená nebýt. Na festival podle vedoucí festivalové sekce Média Kristiny Procháskové zavítalo zhruba 250 zahraničních účastníků, z nichž zhruba dvě třetiny tvořili studenti s pedagogy a zbytek hosté. Festival nabídnul také bohatý off program, doprovodné akce se konaly kupříkladu v oblíbených brněnských klubech jako je Kabinet Múz nebo ArtBar.

encounter5

Zdroj foto: Jan Fuchs, Dominika Prášková,


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Ráda pracuji nejen v ateliéru, ale i s lidmi, nechci, aby se ze mne stal ateliérový samotář, říká malířka Rosana de Montfort

rosana foto perexKdyž mi i ve světě respektovaná malířka Rosana de Montfort naznačila, na čem všem pracuje, na čem se podílí, a že to není jen výtvarná tvorba, usoudil jsem, jestli za touto neskutečně tvůrčí a aktivní umělkyní nestojí náhodou celý tým...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Novinky Švandova divadla v sezóně 2022/2023: Den otevřených dveří, šest premiér, nová talk-show i otevření komunitního centra

svandovo divadlo200Den otevřených dveří pojatý jako sousedská slavnost, šest nových inscenací i dva noví mladí členové hereckého souboru – Anežka Šťastná a Jan Mansfeld. To jsou ve stručnosti hlavní novinky sezóny 2022/2023 Švandova divadla v Praze. Pat...


Literatura

Být lvem není žádná pohádka

je-tezke-byt-lvem 200Nakladatelství Práh vydalo v loňském roce další dílo izraelského spisovatele Uriho Orleva, který získal mezinárodní Cenu H. Ch. Andersena. Tentokrát se jedná o milý příběh nazvaný Je těžké být lvem.

...

Divadlo

Zábavný kabaret o božské Marilyn

200divZnámé iniciály MM byly zárukou kasovního trháku i přesto, že jejich samotná majitelka a platinová kráska Marilyn Monroe byla velice nespolehlivá a svou image vystavěla na svém největším nešvaru - nedochvilnosti. Snad se i právem domnívala, že na hvězdu její...

Film

Gradující drama Znovu a jinak. Najdete se v něm.

altCo je v životě nejdůležitější? Jít si vždy za svým snem i za možností tvrdého pádu nebo uspokojení z fádního života? Poslední film Jasona Reitmana nás zavádí do města Minneapolis v Minnesotě za Mavis Garyovou (Charl...