Největší retrospektivní přehlídku výtvarného díla malíře Theodora Pištěka, nazvanou Theodor Pištěk – Ecce Homo, máte možnost zhlédnout od 25. září 2012 ve Veletržním paláci v Praze. Vedle obrazů a kreseb zaujmou i čtyři velké prostorové instalace, vytvořené přímo pro prostory Veletržního paláce.
Výstava Ecce Homo představí všechny důležité etapy díla Theodora Pištěka. Vedle dnes již legendárních fotorealistických obrazů (připomeňme, že Pištěk je jediný autor v Československu, který principy foto či hyperrealizmu ve své tvorbě důsledně analyzoval) například abstrahující objekty ze šedesátých let (různě řezané a deformované části motorů a chladičů), kresby z cyklu Kde budu žít příště až po instalace posledních let. Zastřešujícím tématem je člověk a civilizace a představení Theodora Pištěka jako autora zkoumajícího možnosti různého zpracování prostoru ve výtvarném umění – vedle fotorealistických prací až po trojrozměrné instalace.
Theodor Pištěk, Ecce homo, 1983, olej, plátno, 140 x 140 cm, soukromá sbírka
Theodor Pištěk se narodil 25. 10. 1932 v Praze, zanedlouho tedy oslaví životní jubileum. Na výtvarnou scénu vstoupil koncem padesátých let po ukončení studií na Akademii výtvarných umění a do současnosti patří k důležitým a respektovaným tvůrcům. Ve stejné době začal působit i jako filmový výtvarník, nejprve s Františkem Vláčilem (Údolí včel, Markéta Lazarová), později intenzivně spolupracoval s Milošem Formanem, za kostýmy k filmu Amadeus obdržel cenu Filmové akademie Oskar. V 70. letech také nakreslil řadu komiksů pro dětský časopis Ohníček. Navrhl uniformy pro pražskou Hradní stráž. Vedle toho byl Pištěk také československým reprezentantem v automobilových závodech a krásná auta a motorky miluje dodnes. Celou svou tvorbou i životem se vymyká téměř všemu, čím by měl malíř podle zdejších měřítek být a jeho postavení na české umělecké scéně je stále tak trochu zvláštní.
Theodor Pištěk, Tichá krajina, 1983, olej, plátno, kombinovaná technika, 200 x 300 x 50 cm, Národní galerie v Praze
Výstava je součástí dlouhodobé dramaturgie Sbírky moderního a současného umění, tedy představení autorů generace narozené ve 30. letech – dále bude uvedena retrospektiva např. Huga Demartiniho, Jana Kotíka a dalších klíčových autorů 2. poloviny 20. století. Doprovází ji katalog, obsahující texty Stanislava Kolíbala, Martina Dostála a rozhovor Heleny Musilové s Theodorem Pištěkem, v němž mimo jiné vzpomíná na studijní léta a aktivity například Palety vlasti, či se zamýšlí nad vlivem filmu na jeho volnou výtvarnou tvorbu. K výstavě je také připraven široký doprovodný program od jednorázových akcí spojených s fotorealistickou malbou, světem automobilů a filmu až po vzdělávací programy pro školy.
Theodor Pištěk, Midget, 1977, olej, plátno, 70 x 110 cm, majetek autora
Theodor Pištěk – Ecce Homo
Datum konání: 26. září 2012 – 6. ledna 2013
Místo konání: Veletržní palác
Pořadatel: Národní galerie v Praze, Sbírka moderního a současného umění
Autoři: Helena Musilová, Martin Dostál
Kurátorky: Helena Musilová, Jana Šmídmajerová
Architektonické řešení: Stanislav Kolíbal, Pavel Kolíbal, Theodor Pištěk
Grafické řešení: Stanislav Kolíbal, Marek Jodas
Doprovodný program: Lektorské oddělení Sbírky moderního a současného umění: Monika Sybolová, Oldřich Bystřický, Hana Rosenkrancová, Michaela Vrchotová, Michaela Kabátníková
Zdroj foto: Národní galerie v Praze
< Předchozí | Další > |
---|