Řádná dávka originality, abstrakce a destrukce v belgickém Springville

Řádná dávka originality, abstrakce a destrukce v belgickém Springville

altUmíte přesně určit hranice své představivosti? Co je pro vás tak akorát a co je už příliš? Belgické uskupení CAMPO se vás neptá, co zvládnete vydržet, parta z Gentu jen předvádí a neručí za následky (a možné psychosomatické problémy).

 

Představení dle tvůrců žánrově zařazené do neurčité kategorie “vizuálně-poetické grotesky” uvedlo o víkendu Divadlo Archa, významný to azyl všech umělců vymykajících se mainstreamu. “Show plná chaosu, absurdní logiky, očekávání a překvapení” – to vše slibovala oficiální tisková zpráva. Zkrátka, nic konkrétního, jen cesta do neznáma s nejistým výsledkem. Představení doporučuje i  český umělec Petr Nikl, který Springville popsal především slovy “spontánní” a “okouzlující”.

Opravdu minimalistická scéna představující jen kartonový domeček se postupně rozrůstá o další detaily a postavy, doplněná tichem (absence hudby je také hudbou, že?). Bizarní sestava čítá podivínského obyvatele domu v zeleném obleku, třímetrového běžce, krabici od televize a dlouhonohý klavír – podivná sebranka připomínající scénku z Alenky v říši divů. Na to, že se v představení nemluví (až na pár nepochopitelných zvuků pronesených vrchní částí sportovně založeného dlouhatána), dokáže vás uchvátit celkem jednoduše. Kdo by si to pomyslel, že se dá tak snadno obejít bez muziky a slov?

alt

Na scéně se pořád něco děje – větší část akce představují exploze všemožných druhů a rozsahů. Kromě několika výbuchů se ale představení sestává z pohybu, gest a pohledů, které můžeme jen vycítit, neboť do očí většině postav nevidíme.  Komunikace probíhá, ale jaksi opatrně, nesměle, tudíž ne moc úspěšně. Tážeme se: “Jsme v prostředí budoucnosti – kde si přestaneme navzájem rozumět? Nebo je to jen utopická představa?”. Destruktivní charakter performance je umocněn postupným “odpadáváním” postav a nakonec i tragickým koncem baráčku samotného. Nehledě na to Springville nevyznívá vůbec pesimisticky, spíše naopak – svou směsicí stylů působí jako čerstvý a nebanální výplod výstřední Belgičanky Miet Warlop.

alt

Pokud v představení Springville budete hledat hlubší smysl, je skoro zaručené, že nějaký najdete: ať už nyní populární pohrdání konzumní společností anebo protest proti “malému” (či spíš “mělkému”) životu. Jako ve většině abstraktních představení nabízejících jen řečnické otázky: je to jen a jen na vás. Se stejným úspěchem můžete vnímat rozpad mini-universa odlehčeně, s trochou stesku po uplynulých časech.

alt

Další možnost setkat se s výstřední prací divadla CAMPO budou mít obyvatelé naší republiky v Arše 22. a 23. dubna. Jedná se o projekt Before your very Eyes a neočekávejte od něj nic jiného, než úplné okouzlení – možná i pobláznění – pohádkovým dějem, tentokráte doplněným i o nenucenou expresivitu dětských herců.

Pro více podrobností: www.divadloarcha.cz

Springville
Žánr: Vizuálně-poetická groteska
Uvádí: Divadlo Archa
Réžie: Miet Warloop
Hrají: divadelní uskupení CAMPO (http://www.campo.nu/drupal/): Michiel Soete, Louise Van den Eede, Sumalin Gijsbrechts, Sofie Durnez, Namik Mackic, Miet Warlop
Hodnocení: 80%


Zdroj foto: Divadlo Archa


 

Přihlášení



Solfánci obměkčí každé srdce

Solfánci jsou druhým počinem (po Indigových pohádkách) Martiny Mii Svobodové a ilustrátorky Lucy Bumkin. Zatímco Indigové pohádky oslavovaly lidskou kreativitu a zaměřovaly se na to, že každý z nás má moc tvořit svůj svět, pohádkový příběh Solfánci a Sluneční královna jsou o odvaze být tím, kým doopravdy jsme. Semtamindigo

Nikdy není pozdě zopakovat si češtinu

Pod projektem Červená propiska jsou dvě kamarádky z vysoké, Karla Tchawou Tchuisseu a Sabina Straková, které se rozhodly šířit své znalosti zábavnou formou na sociálních sítích. Jejich cílem je dostat nejčastější perličky k co nejširšímu publiku a odhalit záludnosti českého jazyka, na které nebyl ve škole čas a které vás i v dospělosti překvapí. Universum

Rozhovor

ROZHOVOR: Eva Hölzelová: V Arině jsem vytušila zvířecí duši do mytologického příběhu

eva200Jako by to téma tajemných mýtických příběhů autorku přitahovalo jako magnet. A proč ne, když to umí! Eva Hölzelová je už autorkou knihy motivované řeckými bájemi a pověstmi Hvězdná obloha a její nová kniha Arina je čistá fantazie? Nevíme, zeptáme se, ale ...

Hledat

Čtěte také...

Holešovská Regata 2014 nabídne i divadelní zážitky

regata 200Čtvrtý ročník rodinného festivalu Holešovská Regata se koná 20. – 21. června v areálu holešovského zámku. Právě u zámku úspěšně proběhla rekonstrukce nádvoří, což nalákalo organizátory festivalu k uspořádání několika divadelních ak...


Literatura

Dokonalost v podání Helen Fieldsové

dokonala smrt 200V srpnu vydalo nakladatelství Kniha Zlín třetí díl detektivní série Helen Fieldsové, který nese název Dokonalá smrt. Pracovní i osobní problémy sympatického inspektora Luca Callanacha si nesmíte nechat ujít!

Divadlo

Pravda po francouzsku

Pravda 200Když se podíváte do slovníku na význam slova pravda, najdete definici, která říká, že pravda je tvrzení považované za skutečnost. To nám v podstatě dává velký prostor k tomu, co přijímat jako pravdu a dva manželské páry ve francouzské inscenaci toh...

Film

Yes man říká na všechno ano

yes man 200Romantická komedie Yes man (2008) pokračuje směrem, kterým se Jim Carrey vydal už kdysi dávno. Společně s krásnou Zooey Deschanel zažívá tentokrát trochu jiné dobrodružství. Učí se říkat „ano“ v...