VELMI KŘEHKÉ OBRAZY JANA ZACHARIÁŠE QUASTA

VELMI KŘEHKÉ OBRAZY JANA ZACHARIÁŠE QUASTA

kre 200V jihočeském městě Písku uspořádalo tamní Prácheňské muzeum unikátní výstavu nazvanou Velmi křehké obrazy, věnovanou tvorbě dnes téměř zapomenutého malíře Jana Zachariáše Quasta (1814-1891). Organizátoři shromáždili snad veškeré dostupné předměty, které se po něm dochovaly. Výstava trvá pouze do konce prosince 2014, takže pokud byste ji nestihli navštívit, snad budete mít štěstí a seženete podrobný, úrovní reprodukcí skutečně výjimečný katalog, nazvaný rovněž Velmi křehké obrazy. Zaujme nejen početnými, kvalitně vyvedenými ilustracemi, ale také přináší mnohdy objevné studie, všímající se jak Quastova uměleckého odkazu a osudu jeho děl, tak umělcových životních zákrut.

 

 

Výstavě jsou věnovány tři místnosti v druhém patře muzea (kde lze samozřejmě navštívit i neméně zajímavé trvalé expozice včetně oddílu o životě a zvycích na dávné vesnici), kde lze spatřit nejen Quastovy obrazy, ale zejména jeho malby na porcelánu i na skle.  Ostatně toto „užitné“ umění bylo jeho prvotní profesí, děděnou z generace na generaci. Už jeho otec byl zručným malířem porcelánu a sám Jan Zachariáš se narodil v Březové u Karlových Varů, kde otec pracoval pro tehdejší porcelánové manufaktury. Při pohledu na jeho malby si okamžitě povšimneme téměř fotograficky věrného provedení zejména obličeje a také oděvu - ostatně právě portréty movitých měšťanů představovaly značnou část přijímaných zakázek.

Neméně významné a dodnes ohromující jsou sklomalby, najmě do oken kostelů. Setkáme se s nimi v pražské katedrále sv.Víta v Praze,  v královéhradeckém chrámu sv.Ducha, ale  také v zámeckých kaplích na Sychrově a Zákupech. Maloval však i měšťanská okna, oblíbené byly vlastenecké či lovecké motivy. Profesně dokonalé provedení i zářivá barevnost mu zjednávaly oblibu i uznání, jakkoli se jedná především o dokonale zvládnuté řemeslo. A druhou důležitou položku tvoří vědecky přesná zobrazení motýlů a brouků na porcelánovém nádobí, naprosto ojedinělá v dějinách českého užitného malířství. Líbilo by se vám používat třeba podnos s takovými motivy?

kre 1

 

Než se Jan Zachariáš Quast (na snímku jeho autoportrét) přestěhoval do Písku, poznal dost velký kus světa – byť samozřejmě jen ve středoevropském, měřítku. Nejen v mládí, jak tehdy bylo zvykem, ale i později několikrát vyrazil „na zkušenou“, aby si osvojil nejnovější poznatky v oboru a načerpal inspiraci.  Obhlédl Vídeň, Berlín i další německá města, přidal ještě Londýn. Malbu prý studoval na pražské Akademii a v Praze se posléze také usadil, založil rodinu. Dokonce se před ním otevírala zajištěná existence, když získal lukrativní místo uměleckého ředitele šumavských skláren. Jenže když se postavil na stranu stávkujících dělníků, o postavení rázem přišel…

Roku 1871 se stěhuje do Písku, kde s celou svou početnou rodinou – z dvanácti dětí se jich dospělosti dožilo devět – přebývá po celá dvě desetiletí, až do smrti. A musí přihlížet, jak kdysi tak ceněné umění portrétní miniatury, a spolu s nimi také nápadité malby na porcelánové i skleněné podklady, zaniká pod náporem přece jen levnější fotografie a průmyslových grafických technik. Ostatně i fotografický ateliér, vedený ovšem ponejvíce jeho dětmi, si nejspíš ze zoufalství také otevřel. Precizní rukodělná práce přestává být žádaná. Quast je náhle vděčný za jakoukoli zakázku, třebas podřadnou; nevybírá si a maluje např. porcelánové jmenovky umísťované na dveře.  Nic mu nebylo platné, že v minulosti získal početná ocenění svých děl na tuzemských i světových výstavách, zaujal dokonce v New Yorku.  V 80. letech 19. století bychom jej zastihli mezi úředně chudými obyvateli města. Ještěže jej před nouzí zachránil korunní princ Rudolf, když během návštěvy Písku zakoupil kolekci jeho prací, kterou předtím marně nabízel píseckým radním.

kre 2

 

VELMI KŘEHKÉ OBRAZY
Život a dílo Jana Zachariáše Quasta 1814 – 1891

Výstavu přichystalo Prácheňské muzeum v Písku (16.10.2014 až 31.10.2014).
Stejnojmenný katalog (editován Jiřím Hořavou) vydán tamtéž, 2014. 223 stran.

Hodnocení: 100%

Foto: kniha, www.mujpisek.cz


 

Přihlášení



Solfánci obměkčí každé srdce

Solfánci jsou druhým počinem (po Indigových pohádkách) Martiny Mii Svobodové a ilustrátorky Lucy Bumkin. Zatímco Indigové pohádky oslavovaly lidskou kreativitu a zaměřovaly se na to, že každý z nás má moc tvořit svůj svět, pohádkový příběh Solfánci a Sluneční královna jsou o odvaze být tím, kým doopravdy jsme. Semtamindigo

Nikdy není pozdě zopakovat si češtinu

Pod projektem Červená propiska jsou dvě kamarádky z vysoké, Karla Tchawou Tchuisseu a Sabina Straková, které se rozhodly šířit své znalosti zábavnou formou na sociálních sítích. Jejich cílem je dostat nejčastější perličky k co nejširšímu publiku a odhalit záludnosti českého jazyka, na které nebyl ve škole čas a které vás i v dospělosti překvapí. Universum

Rozhovor

Turistický seriál K21: Slatiňany

slatinany 200Milí čtenáři, s blížícími se prázdninami jsme se u nás rozhodli podívat se pod pokličku různých turistických cílů. Seznámíme vás s životy kastelánů několika hradů a zámků, podíváme se na zoubek strašidlům a představíme pár mu...

Hledat

Z archivu...

Čtěte také...

Tak mě zase jednou chytil záchvat zuřivé tvořivosti

200lJako už standardně jsem si vybrala knihy od nakladatelství Metafora, protože s nimi mám stabilně dobrou zkušenost.

...

Literatura

Vdovin průvodce sexem a randěním

VdovinPruvodce perexTahle knížka má obálku jako krajkové punčochy. Prostě je to obálka, která tak trochu říká, o čem je uvnitř řeč. Název Vdovin průvodce sexem a randěním ve mně vyvolal zvláštní pocit. Nebylo to ...

Divadlo

KoresponDance 2012

KoresponDance 2012V Praze a Brně se letos uskuteční již 4. ročník Mezinárodního festivalu současného tance KoresponDance 2012. Zahajovací večer se koná dnes 27. listopadu v pražském Divadle Archa a...

Film

Seděl režisér Roy Andersson na větvi a rozmýšlel o životě?

holub 200Švédský režisér Roy Andersson (viděli jsme od něho např. Písně z druhého patra a Ty, který žiješ) se zařadil mezi tvůrce festivalově ceněných filmů, jejichž samoúčelnost tvarová i syžetová, zahlcující významotvornou složku, vystupuje stále silněji do ...